Transgender personen in de sport

Ik wil niet beledigend overkomen maar ik val gewoon met de deur in huis.

Is hare piet eraf gesneden? Een vrouwelijke hormoonbehandeling ondergaan?
Want anders is het voor mij geen vrouw. Of wel ben je volledig man, of wel ben je volledig vrouw. Iets ertussen is onzin. Zolang die piet eraan hangt --> Deelnemen bij de mannen.

Ik weet dat in België en Nederland dat zo is. Nog ne piet eraan? Dan mag je echt niet deelnemen bij de vrouwen.
Maar ik weet niet wat de regels zijn in de VS?
Misschien moet je op pagina 1 beginnen lezen.
 
Misschien moet je op pagina 1 beginnen lezen.
Het woordje Piet, Piemel of Penis komt nergens voor in dit topic (dat ligt te gevoelig zeker? But I dont give a shit, zo ben ik dan weer).
Ik ga dan niet elke link in dit topic openklikken om dan te zien of dat ergens vermeld wordt. Het hier recht op de man (vrouw) vragen is dan gemakkelijker se.
 
Het woordje Piet, Piemel of Penis komt nergens voor in dit topic (dat ligt te gevoelig zeker? But I dont give a shit, zo ben ik dan weer).
Ik ga dan niet elke link in dit topic openklikken om dan te zien of dat ergens vermeld wordt. Het hier recht op de man (vrouw) vragen is dan gemakkelijker se.
Ik stel voor dat je haar een mailtje stuurt om te vragen of ze een piemel heeft (hoho ik heb piemel geschreven).

Dat heeft verder 0 relevantie in deze discussie.

Modedit: Overbodig deel verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat heeft verder 0 relevantie in deze discussie.
100% niet mee akkoord. Maar gelukkig dat meningen soms verschillen. De wereld zou anders maar saai zijn.

Ik stel voor dat je haar een mailtje stuurt om te vragen of ze een piemel heeft (hoho ik heb piemel geschreven).
Ik wil gewoon weten wat de regels zijn in de USA betreffende transgenders in competitie (maar akkoord dat was misschien niet erg duidelijk in mijn oorspronkelijke vraagstelling, ik kom een beetje bot over). En al dan niet ne "piet" hebben hoort door gewoon bij.

Ik heb de vraag waarover het gaat nu in mijn 2 posts in het vetgedrukt geplaatst. De rest van mijn posts is minder belangrijk.

En als je al het woord 'piet' niet meer mag gebruiken dan weet ik het al niet meer se.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem lijkt me in de eerste plaats voldoende mensen hebben om een competitie op te zetten. Gewoon een "transcompetitie" is absurd, want een transvrouw kan voordeel halen uit zijn verleden als man (indien de transitie niet te vroeg gebeurde), maar een transman al niet. Dus dan moet je verder opsplitsen, en kom je op een zeer klein aantal atleten die dan nog soms (afhankelijk van de sport) onderverdeeld moeten worden in gewichtscategorieën.

Op de duur ben je dan volgens mij op veel niveau's alleen in je categorie, om eens 5 man tegen te komen op het nationale niveau ofzo. Ik zie daar niet echt veel sponsors voor staan springen.
Ik denk dat er wel een voldoende grote pool is van mensen.
https://www.pewresearch.org/short-r...s-different-from-their-sex-assigned-at-birth/
In de leeftijdscategorie 18-29 jaar identificeert zich 5.1% als transgender. Toevallig ook de leeftijd waar de beste sportprestaties neergezet worden. De leeftijdsgroep in de US tussen 18-29 bedraagt een 54 miljoen mensen dus theoretisch heb je 2,7 miljoen mensen die zich als transgender identificeren. Akkoord niet iedereen is sportief aangelegd maar we moeten nu ook niet doen of er maar 3 gaan meedoen aan een sporttak. Het zou zelfs voor meer toetreding kunnen zorgen van transgenders in de sport volgens mij.

Je kan ook argumenteren dat je inderdaad verder kan opsplitsen ifv de transitietijd of andere factoren maar die genetische opsplitsing doen we ook niet in de reguliere competitie. cfr langeafstandslopers met de subsahara genetische subset zoals @DaFreak al terecht aanhaalde.
 
Ik denk dat er wel een voldoende grote pool is van mensen.
https://www.pewresearch.org/short-r...s-different-from-their-sex-assigned-at-birth/
In de leeftijdscategorie 18-29 jaar identificeert zich 5.1% als transgender. Toevallig ook de leeftijd waar de beste sportprestaties neergezet worden. De leeftijdsgroep in de US tussen 18-29 bedraagt een 54 miljoen mensen dus theoretisch heb je 2,7 miljoen mensen die zich als transgender identificeren. Akkoord niet iedereen is sportief aangelegd maar we moeten nu ook niet doen of er maar 3 gaan meedoen aan een sporttak. Het zou zelfs voor meer toetreding kunnen zorgen van transgenders in de sport volgens mij.

Je kan ook argumenteren dat je inderdaad verder kan opsplitsen ifv de transitietijd of andere factoren maar die genetische opsplitsing doen we ook niet in de reguliere competitie. cfr langeafstandslopers met de subsahara genetische subset zoals @DaFreak al terecht aanhaalde.
Lijkt me dat je toch nog moet kijken naar het % van de bevolking dat competitief aan sport doet, en het % van die mensen die zich zo identificeren dat effectief voor een transitie gaat.

En dan kijk je naar al de mogelijke sportcompetities. Normaal zit je voor elke sport met meer lokale niveau's voor je naar grotere regio's of landen gaat.
 
Lijkt me dat je toch nog moet kijken naar het % van de bevolking dat competitief aan sport doet, en het % van die mensen die zich zo identificeren dat effectief voor een transitie gaat.

En dan kijk je naar al de mogelijke sportcompetities.
Veel zijn er niet in de verenigde staten als we kijken naar de meest voorkomende sporten die ietwat sponsors zouden kunnen aantrekken.
American football, baseball, basketball, hockey en voetbal. Wat betreft transitie is het duidelijk voor mij. Neem je HRT dan kan je meedoen aan de competitie. Hoeft nog geen operatieve transitie zijn voor mij. En dan splits je verder op naar FTM en MTF.

Om het ietwat in het belachelijke te trekken maar we gaan toch ook geen 'small people basketbal competitie' gaan organiseren of 'overweight 400m sprint'? De genetische gifted few kunnen de poen pakken in combinatie met keiharde training. Dat is nu eenmaal de realiteit. En met transgenders in reguliere sporttakken (vooral MTF) is die genetica te scheef getrokken.

We moeten eerlijk zijn ook. Hoeveel transgenders doen er bewust niet aan sport omdat ze zelf vinden dat ze een genetisch voordeel hebben. Die paar personen die in het nieuws komen zijn mensen die het zich niet aantrekken maar ik vermoed wel dat er een hele groep mensen is die wel eerlijk is tov zichzelf en zich, hoe spijtig het ook is, onttrekken van een sport die ze graag zouden beoefenen.
 
Laatst bewerkt:
Veel zijn er niet in de verenigde staten als we kijken naar de meest voorkomende sporten die ietwat sponsors zouden kunnen aantrekken.
American football, baseball, basketball, hockey en voetbal. Wat betreft transitie is het duidelijk voor mij. Neem je HRT dan kan je meedoen aan de competitie. Hoeft nog geen operatieve transitie zijn voor mij. En dan splits je verder op naar FTM en MTF.

Om het ietwat in het belachelijke te trekken maar we gaan toch ook geen 'small people basketbal competitie' gaan organiseren of 'overweight 400m sprint'? De genetische gifted few kunnen de poen pakken in combinatie met keiharde training. Dat is nu eenmaal de realiteit. En met transgenders in reguliere sporttakken (vooral MTF) is die genetica te scheef getrokken.
De discussie, die voornamelijk uit de VS komt overgewaaid, gaat vaak over andere sporten (en weinig teamsporten) die in het Amerikaans systeem aanleiding kunnen geven tot bv. studiebeurzen. Sporten waarbij, als je heel wat potentieel hebt op niveau high school, je misschien zo wel toegang kunnen verschaffen tot een goede universiteit. Zaken zoals atletiek, zwemmen, ....

Dit laatste artikel ging over een soort wielrennen, waar dat denk ik allemaal niet speelt (en waar er denk ik ook minder mensen, buiten de atleten zelf, van wakker liggen).
 
De discussie, die voornamelijk uit de VS komt overgewaaid, gaat vaak over andere sporten (en weinig teamsporten) die in het Amerikaans systeem aanleiding kunnen geven tot bv. studiebeurzen. Sporten waarbij, als je heel wat potentieel hebt op niveau high school, je misschien zo wel toegang kunnen verschaffen tot een goede universiteit. Zaken zoals atletiek, zwemmen, ....

Dit laatste artikel ging over een soort wielrennen, waar dat denk ik allemaal niet speelt (en waar er denk ik ook minder mensen, buiten de atleten zelf, van wakker liggen).
Niets houdt die universiteiten toch tegen om beurzen voor transgender sporten uit te reiken? Als er een instituut is die enorm inclusief is in de US dan zijn het toch wel de universiteiten?
Toch wat vragen bij deze studie, vooral dat het gros van de jonge 'trans' personen, zich identificeert als non binary. Ook het aandeel 5% veel groter binnen die categorie jongeren dan de 1,6% van de totale groep. Ik denk dan toch dat vooral een aantal jongeren hier , onder invloed media etc, hier gewoon 'hypen' non-binary te zijn. 5% 'trans lijkt mij dan ook zeer veel, ook omdat non-binary niet altijd als 'trans' gezien wordt.

De definitie/omschrijving per se van non-binary vind ik trouwens ook heel vaag, quasi iedereen kan zich daarmee associeren, gezien noch de lichamelijke of sexuele voorkeuren eraan gelinkt zijn.
Vandaar dat ik zou zeggen. Van de moment je HRT neemt kan je deelnemen aan de competitie. Doe je dit niet dan moet je maar meedoen met de reguliere man/vrouw competities. Akkoord dat de pool dan wel nog iets kleiner wordt.
 
Ik denk dat er wel een voldoende grote pool is van mensen.
https://www.pewresearch.org/short-r...s-different-from-their-sex-assigned-at-birth/
In de leeftijdscategorie 18-29 jaar identificeert zich 5.1% als transgender. Toevallig ook de leeftijd waar de beste sportprestaties neergezet worden. De leeftijdsgroep in de US tussen 18-29 bedraagt een 54 miljoen mensen dus theoretisch heb je 2,7 miljoen mensen die zich als transgender identificeren. Akkoord niet iedereen is sportief aangelegd maar we moeten nu ook niet doen of er maar 3 gaan meedoen aan een sporttak. Het zou zelfs voor meer toetreding kunnen zorgen van transgenders in de sport volgens mij.

Je kan ook argumenteren dat je inderdaad verder kan opsplitsen ifv de transitietijd of andere factoren maar die genetische opsplitsing doen we ook niet in de reguliere competitie. cfr langeafstandslopers met de subsahara genetische subset zoals @DaFreak al terecht aanhaalde.
Toch wat vragen bij deze studie, vooral dat het gros van de jonge 'trans' personen, zich identificeert als non binary. Ook het aandeel 5% veel groter binnen die categorie jongeren dan de 1,6% van de totale groep. Ik denk dan toch dat vooral een aantal jongeren hier , onder invloed media etc, hier gewoon 'hypen' non-binary te zijn. 5% 'trans lijkt mij dan ook zeer veel, ook omdat non-binary niet altijd als 'trans' gezien wordt.

De definitie/omschrijving per se van non-binary vind ik trouwens ook heel vaag, quasi iedereen kan zich daarmee associeren, gezien noch de lichamelijke of sexuele voorkeuren eraan gelinkt zijn.
 
De tweede finishte op 17 minuten, de derde op meer dan een half uur. Sounds like skill issues to me. 😂
Eigenlijk haal je daar wel een goei punt aan. De 3e ligt even ver achter de 2e dan de 2e achter de 1e. Heeft die 2e dan ook geen oneerlijk voordeel gehad?
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Gewoon uit interesse: heeft er eigenlijk al eens een transvrouw een deftige wedstrijd gewonnen? Die wedstrijd uit dat artikel lijkt nu niet bepaald iets groots te zijn, ik las iets van 1500 deelnemers.
Ik heb zelf eigenlijk nog onvoldoende nagedacht over het thema om er een duidelijke mening over te hebben, maar ik lees -terecht- veel zorgen. In praktijk lijkt het probleem echter toch niet zo groot te zijn, tenzij ik mij vergis?
 
Gewoon uit interesse: heeft er eigenlijk al eens een transvrouw een deftige wedstrijd gewonnen?
Voor zover ik weet niet ? Iemand ?

Er is al wel eens een hermafrodiet (deels man, deels vrouw van nature) die de wereldtop gehaald heeft

Maar dat vind ik nog iets helemaal anders. Dit besliste ze niet zelf he, ze is gewoon zo geboren.
 
Gewoon uit interesse: heeft er eigenlijk al eens een transvrouw een deftige wedstrijd gewonnen? Die wedstrijd uit dat artikel lijkt nu niet bepaald iets groots te zijn, ik las iets van 1500 deelnemers.
Ik heb zelf eigenlijk nog onvoldoende nagedacht over het thema om er een duidelijke mening over te hebben, maar ik lees -terecht- veel zorgen. In praktijk lijkt het probleem echter toch niet zo groot te zijn, tenzij ik mij vergis?
Ik denk dat het inderdaad wordt opgeblazen. Het is te zeggen, zoals ik al zei zie ik in de VS wel wat terechte bekommernissen door hun sport/onderwijssysteem.

Maar je zit ook met de professionalisering van sport, je moet tegenwoordig jong beginnen. Op wereldniveau denk ik dat de doorsnede tussen mensen die van jongsaf met een sport bezig zijn op niveau en mensen die M->V gendertransities na de puberteit doorstaan, waarna ze opnieuw op niveau sporten, niet zo groot is.

Je had de Nieuw-Zeelandse gewichthefster tijdens de OS, maar die was bejaard volgens de normen van de sport, en was enkel geselecteerd doordat het een kleine sport is in dat land. Die haar winstkansen waren 0.

Natuurlijk, het kán. En zo iemand zou de vrouwencompetitie (zeker in een krachtsport) wel kunnen domineren.
 
Het probleem lijkt me in de eerste plaats voldoende mensen hebben om een competitie op te zetten. Gewoon een "transcompetitie" is absurd, want een transvrouw kan voordeel halen uit zijn verleden als man (indien de transitie niet te vroeg gebeurde), maar een transman al niet. Dus dan moet je verder opsplitsen, en kom je op een zeer klein aantal atleten die dan nog soms (afhankelijk van de sport) onderverdeeld moeten worden in gewichtscategorieën.

Op de duur ben je dan volgens mij op veel niveau's alleen in je categorie, om eens 5 man tegen te komen op het nationale niveau ofzo. Ik zie daar niet echt veel sponsors voor staan springen.
Een transman heeft dan weer het voordeel van een hoger testosteron niveau en dus meer spieropbouw nu dan een transvrouw.

De discussie zal ook nooit gebeuren bij transmannen in een mannencompetitie, want die hebben meestal gewoon een lichamelijk nadeel tov "echte" mannen. Bij de vrouwen is het net het tegenovergestelde en hebben de transvrouwen een voordeel.
 
Gewoon uit interesse: heeft er eigenlijk al eens een transvrouw een deftige wedstrijd gewonnen? Die wedstrijd uit dat artikel lijkt nu niet bepaald iets groots te zijn, ik las iets van 1500 deelnemers.
Ik heb zelf eigenlijk nog onvoldoende nagedacht over het thema om er een duidelijke mening over te hebben, maar ik lees -terecht- veel zorgen. In praktijk lijkt het probleem echter toch niet zo groot te zijn, tenzij ik mij vergis?
Meestal gaat het idd om die zeer ‘college’ specifieke events, waar studiebeurzen en contracten aan vasthangen. Die studenten zijn dan vaak hun hele middelbaar al een reputatie en palmares aan het opbouwen, om dan plots plaatsen te moeten opgeven voor iemand met een voordeel dat zij nooit kunnen hebben. Daar is dat echt vaak een kwestie van heel hun toekomst (want sporters in de VS zijn vaak echt enkel daarop gepusht en zouden er academisch alleen niet binnen geraken). Maar dat zal zich wel spreiden want die atleten studeren af, of iets oudere sporters uiten zich en willen veranderen van tak m-v of v-m. Die mix zal uiteindelijk ook op algemeen sportvlak een niet te negeren vraag worden.

Mijn mening is dat trans atleten zouden moeten aannemen dat ze niet zomaar kunnen overstappen. Ik ben sowieso geen voorstander van ingrijpende operaties of zware medicatie onder de 16 jaar, dus die hebben in elk geval tot die leeftijd al grotendeels de ontwikkeling van hun biologisch geslacht. Een heel vereenvoudigd voorbeeld: ik kan niet naar Oxford, mijn hersenen schieten tekort. Als je lichaam iets wel of niet mogelijk maakt, moet je daar soms je bij neerleggen. Je kan het niet maken om sport dopingvrij te maken maar dan twintig jaar later wel gemanipuleerde biologie toe te laten.

Het is ook opvallend dat het over-overgrote deel van de vragers en klagers MtV transmensen zijn. Een VtM worstelaar or fietser of zwemmer heb ik de eis nog niet zien stellen. Dat stukje man dat ten allen koste wil winnen, dat blijft precies wel bestaan. Je mannelijk voordeel willen uitspelen maar geen man meer zijn, en moord en brand schreeuwen als iemand dat nog zegt (wat mag, het is respectloos, ze mogen daar absoluut boos om zijn) dat is niet verenigbaar.
 
Het is ook opvallend dat het over-overgrote deel van de vragers en klagers MtV transmensen zijn. Een VtM worstelaar or fietser of zwemmer heb ik de eis nog niet zien stellen. Dat stukje man dat ten allen koste wil winnen, dat blijft precies wel bestaan. Je mannelijk voordeel willen uitspelen maar geen man meer zijn, en moord en brand schreeuwen als iemand dat nog zegt (wat mag, het is respectloos, ze mogen daar absoluut boos om zijn) dat is niet verenigbaar.
Waar ik op doelde, en wat @Landtlord ook zegt, is dat V->M vooral een competitief nadeel is. Daar gaan we niet veel van horen vermoed ik.
 
Ik weet dat in België en Nederland dat zo is. Nog ne piet eraan? Dan mag je echt niet deelnemen bij de vrouwen.
Misschien jezelf eerst eens deftig informeren want dat klopt niet. Men kijkt enkel naar relevante zaken voor prestaties en gaat je niet dwingen je geslachtsdelen te laten zien. Zo moeten vrouwen minimum 12 maanden onder 10 nmol/L testosteron niveau zitten Sommige sporten vragen ook minstens 4 jaar representatie als vrouw op identiteitskaart (waar je overigens ook die piemel niet voor moet verwijderen) Sommige sporten weren reeds transvrouwen als ze niet voor hun pubertijd door transitie gegaan zijn, anderen weren hen compleet.

Ik wil niet beledigend overkomen maar ik val gewoon met de deur in huis.
Waarom zeggen mensen dat altijd alvorens dan te beledigen? Als je je post al zo moet beginnen om dan vervolgens een hoop kwalijke onzin te verkondigen... Misschien eerst eens 2x nadenken alvorens hem uit te typen.

Is hare piet eraf gesneden? Want anders is het voor mij geen vrouw. Of wel ben je volledig man, of wel ben je volledig vrouw. Iets ertussen is onzin.

Dat voor jouw piemel Ja/Nee alles bepalend is, dat mag, maar het is volledig voorbijgestreefd want geslachtsdelen geven niet het hele plaatje en zelfs samen met chromosomen en hormonen zijn ze niet alleszeggend. Ik bedoel maar;

5mBMXRG.jpg

Geen van die biologische zaken zie je op het eerste zicht. Gender representatie wel. (Voor de duidelijkheid de transman links heeft een vagina, de transvrouw rechts heeft een piemel) Het is een grapje op wat conservatief rechts vaak zegt.

"Je bent ofwel volledig man, ofwel volledig vrouw, iets ertussen is onzin." Je linkt zelf reeds naar Caster Semenya en een transgender persoon zit hormonaal ook tussen man en vrouw. Waarom beweer je dan dat het onzin is? Biologie kleurt niet binnen de lijntjes.

Sex Redefined: The Idea of 2 Sexes Is Overly Simplistic

Sex is net als gender een spectrum. De variatie daarin hangt af van enorm veel factoren. Zo zal genexpressie en epigenitecs, je hormoon expressie, je neurologische en chromosomale make up, ... allen een invloed hebben op hoe mannelijk of vrouwelijk je bent maar zelfs dat is fout uitgedrukt want als je als bijvoorbeeld chromosomale chimera geboren wordt waarbij je lichaam een mix van XX en XY cellen bevat of zelfs XXY moet je die mensen niet verplichten voor man of vrouw te kiezen alhoewel ze dat natuurlijk wel mogen. Ze mogen zichzelf ook gewoon als interseks, tussen de seksen definiëren, of non binary.

Vele transvrouwen willen niet liever dan een voor gender corrigerende geslachtsoperatie maar je moet hen geen stigma en bijhorende druk opleggen om hen daartoe te dwingen.


Dat men in sport niet enkel naar gender kan kijken is duidelijk maar hier in belgie kijkt men in eerste plaats dus ook naar hormoonbalans.
 
Laatst bewerkt:
maar je moet hen geen stigma en bijhorende druk opleggen om hen daartoe te dwingen.
Ik ben grotendeels akkoord met jou post (je hebt me overtuigd), maar *ahum* bovenstaande heb ik dus nooit gezegd. (of je hebt mijn post verkeerd geinterpreteerd dat kan natuurlijk ook)

Het ging hier over topsport en deelnemen aan officiële wedstrijden. Als je daaraan wenst deel te nemen en 1 van die voorwaarden zou bijvoorbeeld zijn: Piemel eraf. Is dat bijhorende druk erop leggen en hen daartoe dwingen?

Regels zijn regels. Ben je het er niet mee eens, dan neem je gewoon niet deel he.

Misschien jezelf eerst eens deftig informeren want dat klopt niet. Men kijkt enkel naar relevante zaken voor prestaties en gaat je niet dwingen je geslachtsdelen te laten zien. Zo moeten vrouwen minimum 12 maanden onder 10 nmol/L testosteron niveau zitten Sommige sporten vragen ook minstens 4 jaar representatie als vrouw op identiteitskaart (waar je overigens ook die piemel niet voor moet verwijderen) Sommige sporten weren reeds transvrouwen als ze niet voor hun pubertijd door transitie gegaan zijn, anderen weren hen compleet.
Nlijkbaar heb ik het slecht opgezocht en is het dus toch niet (algemeen) opgenomen in de reglementen bij wedstrijden in België en Nederland dat het van onder eraf moet.
 
Ik zou het zeker niet zo hard of simplistisch stellen als jij maar ik ben wel grotendeels akkoord. Het is moeilijker dan jij het voorstelt omdat man en vrouw biologisch niet zo strak zijn afgebakend zijn als de vakjes die het merendeel het liefst wil blijven hanteren. Net zoals in het ziekenhuis kijkt men beter naar het totaalplaatje want je gaat ook verschillende soorten intersex mensen moeten weren. Intersex vrouwen zien er vaak mannelijker uit dan transvrouwen en hebben ook veel hogere testosteron levels dan hen en zouden dus op termijn ook de competitie nog harder domineren dan transvrouwen en evengoed cisvrouwen buiten spel zetten. Ergens jammer dat het in praktijk gaat neer komen op een defacto ban voor mensen die niet aan het cisgender ideaalbeeld voldoen maar er gaat vrees ik niet veel anders opzitten. Aparte leagues voor transvrouwen, transmannen, interseks, dat gaat allemaal veel te klein zijn voor levensvatbaarheid.

Je kan je daarnaast ook vragen stellen ivm bepaalde genen die onder sommige populaties heel courant zijn en enorme voordelen geven op anderen. Ook niet echt eerlijke competitie. Zo wordt langeafstandslopen ook vrijwel volledig gedomineerd door mensen met een subsahara genetische achtergrond maar daarop fijnschalig gaan selecteren gaat praktisch hetzelfde zijn als racisme en enkel nog meer discriminatie opleveren dus ik denk dat een grens hanteren voornamelijk gebaseerd op hormonen maar ook gekoppeld aan geboorte geslacht en chromosomen in de praktijk het meest haalbare zal zijn maar het komt wel neer op een semi-wetenschappelijk onderbouwde discriminatie waar men begrijpelijk ook wel wat huiverachtig tov is.

Er is geen volledig eerlijke oplossing dus we zijn gedwongen voor het minst kwade te kiezen. Dat daarin minderheden aan het kortste eind trekken is vrees ik de meest logische uitkomst.

Het indelen in man/vrouw in het algemeen leven is inderdaad minder simpel, maar voor de professionele sport valt dat allemaal goed mee.

Geboren als man en geen trans-> bij de mannen
Geboren als vrouw en geen trans -> bij de vrouwen

Geboren als vrouw en trans naar man -> bij de mannen, ofwel ze helaas uitsluiten voor professionele sport, want ze nemen testosteron, en dat staat op de verboden lijst. Daar zijn voorlopig geen voorbeelden van oneerlijke competitie, dus waarschijnlijk kan men die gewoon bij de mannen toelaten, met een maximum grens testosterongehalte.

Geboren als man en transitie naar vrouw -> bij de mannen. Zij hebben een te duidelijk voordeel door hun mannelijk verleden, en hier hebben we hetzelfde veiligheidsprobleem niet zoals bij de gevangenissen, waar transvrouwen in geen van beide gevangenissen toelaten ideaal is.

Dan blijven nog enkel de intersex mensen over: om tot die categorie te kunnen behoren, moet men zelf met bewijzen komen dat er bij de geboorte al afwijkende parameters waren. Nu gebeurt dit misschien te weinig, dat weet ik niet, maar daar begint men dan best mee. En als die medische parameters nog zo zijn, en men wenst bij de vrouwen mee te doen, kan een jury daarover beslissen. Tot dan, intersex bij de mannen.

Zeker bij de intersex gooi ik er nu even mijn klak naar, want ik ben absoluut geen specialist. Maar je ziet dat het voor sport helemaal geen boek van regels zou worden. De insteek is gewoon fout nu. Het lijkt wel taboe tegenwoordig om te vragen hoe iemand geboren werd. Ik snap dat wel de "deadname" enz, maar daar mag de regelgeving niet in meegaan. De gevoelens ivm het verleden zijn zaken voor Dr Phil, niet voor Judge Judy. Hoe men geboren werd is net de essentie in dit geval, en dat men daar in eerste instantie niet van uitgaat is voor mij onbegrijpelijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan