Word je warm van de inkomende transfers van de Lotto?
Nee, maar dat ga ik waarschijnlijk nooit meer warm worden van Lotto transfers. Ze kunnen geen echt goede renners meer halen in het moderne wielrennen. Zelfs topsprinters kiezen blijkbaar nu om 2e of 3e keus te zijn bij een rijke ploeg.
Je moet dus creatief zijn en dan zijn het transfers die misschien goed kunnen uitdraaien. Molano is bijvoorbeeld wel gewoon snel, en als je die goed uitspeelt kan dat wel gewoon een puntenkanon zijn, en voor Lotto is dat belangrijk. Bij UAE reed die veel rittenkoersen, bij Lotto zal hij waarschijnlijk meer uitgespeeld worden in eendagskoersen, ook kleinere.
Vansevenant zal een grote aanwinst zijn, als hij in goede doen is. Maar dat is bij hem ook niet zo vaak. In de heuvelklassiekers is hij dat meestal wel. Hij is een beetje de vervanger van Van Eetvelt, maar we moeten eerlijk zijn, die laatste is toch wel van een stuk hoger niveau als hij fit is.
Madouas beoordelen is onmogelijk als je het loon niet kent. Die zal goedkoper zijn dan dat hij ooit geweest is, neem ik aan. Hij brengt wel welgekomen ervaring, en was dit jaar nog vrij constant in de kasseiklassiekers, zonder uitschieter weliswaar. Warm ga je van zo iemand niet worden (tenzij hij zijn oud niveau terug haalt), maar ik denk dat hij overal de ploeg wel sterker maakt. Als Widar bijvoorbeeld goed zou doen in grote ronde, gaat hij er wel veel aan hebben, want hij volgt altijd heel lang in bergritten.
Dewulf is ok, ik heb het wel voor hem, maar hij is niet per se beter dan Slock bijvoorbeeld. Over Penhoet zijn er ondertussen wat tegenstrijdige berichten, zullen dus zien of hij daadwerkelijk komt, ik ben niet echt een fan van dat soort type sprinters eerlijk gezegd. Bij Lotto hebben ze al een heleboel snelle mannen voor kleinere koersen, De Schuyteneer, Menten, Kockelmann, Grisel, ... Ik heb liever een klimtype extra.
Die jeugdrenners hebben allemaal hun kwaliteiten. Het zijn geen supertalenten, maar wel profwaardig (bij Donie is dat afwachten want die is al 2 jaar niet fit geweest eigenlijk). Bijkomend voordeel is dat 3 ervan heel goede vrienden zijn van Widar. Potentieel belangrijk om hem goed te doen voelen binnen het team.
Kortom, het zijn allemaal renners waar iets voor te zeggen valt. Het kan goed uitdraaien, maar qua kopmannen zal het altijd een verzwakking zijn. De punten van De Lie gaat niemand evenaren, en het potentieel van Van Eetvelt om in de WT en grote rondes etappes te winnen heeft ook niemand imo. Er zal vrees ik te veel druk komen op Widar (die dan nog eens niet goed ondersteund zal zijn).