De waarheid qua Tolu en Onuachu ligt wel in het midden.
Ten eerste is Onuachu de beste spits die we ooit in Genk gehad hebben. En we hebben wel wat toppers zien passeren. Die was echt niet normaal. Die heeft gewoon een inherent foute keuze gemaakt. Die doet het ook niet gewoon goed in Trabzon, maar is daar echt een held. Had die geduld gehad en gekozen voor een lage middenmoter in de PL, was dat gewoon goed gelukt, hoor. Supporters in Southampton waren het indertijd ook gewoon absoluut niet eens met de keuze van de coaches qua soort spits en hadden Onuachu echt meer willen zien spelen. Maar tis een emo'ke en als die zich niet gewaardeerd voelt, is het naar de klote. Dat was zeker niet gewoon een leuke speler in België, dat was op ons niveau een ware topper. Niet voor niets dat Brugge een aantal keer serieuze pogingen gewaagd heeft om die binnen te halen. Zo fel zelfs dan op een bepaald moment Onuachu een deur uit zijn voegen geslagen heeft omdat hij niet mocht gaan
Tolu is gewoon minder dan Onuachu, maar is in de JPL niet zomaar "een leuke speler", maar wel wat beter dan dat. Of die hoger aankan, vraag ik me me ook af. Die is heel sterk in duel en gaat daarin zeker meekunnen, net zoals die heel goed positie kiest en die zijn looplijnen heel goed zijn. Die creëert enorm veel kansen voor zichzelf, waardoor die dan uiteindelijk ook gewoon 21 keer gescoord heeft. Dus qua spel gaat die in de lagere regionen van de PL niet door de mand vallen. Maar maar maar... efficiëntie is nu eenmaal belangrijk. Als die gast de efficiëntie van Onuachu had, haalden we vorig jaar de dubbel. De terugmatch in de halve finale winnen we gewoon niet puur omdat hij echt drie gemaakte goals laat liggen. En in de competitie was scoren ook gewoon ons probleem. En zeker wanneer je al alles op je diepe spits zet en je infiltrerende middenvelders en flanken gen scoringsmachines zijn, kost je dat was. Tolu was qua spel bij de betere in de PO's bij ons en als de rest op zijn niveau had gespeeld, waren we mogelijk evenzeer geen kampioen geworden maar was het wel een pak spannender geweest. Maar toch was scoren een issue voor ons en dan kijk je oa naar een diepe spits die sukkelt met efficiëntie.
Ik ben wel blij dat ze toch nog voor een vervanger lijken te gaan, want over Oh heb ik toch mijn twijfels voorlopig.