Transferthread 2023

Als je kijkt naar QS dan is het toch gek hoeveel grote dure namen vertrekken, en wat er eigenlijk maar in de plaats komt.


UitgaandInkomend
Stan Van TrichtLuke Lamperti
Florian SénéchalGil Gelders
Davide BalleriniWilliam Junior Leclerf
Michael MorkovWarre Vangheluwe
Fabio JakobsenAntoine Huby
Ethan VernonMikel Landa
Mauro SchmidAyco Bastiaens
Andrea BagioliJordi Warlop
Tim Declercq
Jannik Steimle
 
Landa zal wel een hele dure vogel geweest zijn. En ik dacht dat die Lamperti en ook Leclerf grote talenten waren dus die zullen ook wel niet voor het minimum loon zijn gekomen. Concurrentie is moordend natuurlijk. Jakobsen lijkt me het grootste verlies toch altijd wel goed voor een pak zeges al zat er dit jaar geen Tour rit bij. Schmid een groot talent en wel een type dat eigenlijk in een Evenepoel groep past maar niet goedkoop natuurlijk en zal ook zelf kansen willen. De Bagioli van de voorbije Italiaanse periode is ook een ferm verlies maar de Bagioli van ervoor al een pak minder. En de Senechal en Ballerini van de afgelopen 2 seizoenen zijn ook geen meerwaarde natuurlijk.

Zelfs INEOS met zijn enorme budget verliest Martinez, Hart, Sivakov en Tullet en haalt er niemand voor binnen. Al zou nu Foss toch weer op hun radar staan maar of dat dan een meerwaarde is. Die reed volgens PCS 36 wedstrijddagen dit jaar :S zal een tijdje geblesseerd zijn zeker of zo.
 
Foss denkt sinds zijn wereldtitel tijdrijden dat de evenaar door zijn gat loopt. Dat hij nu nog zonder contract zit geeft wel aan dat de ploegen niet mee gaan in dat verhaal.

Dan kan je beter Castroviejo nog een extra jaar contract geven.
 
Lecerf wordt wel echt een goede renner lijkt mij en Lamperti schijnt toch ook een groot talent te zijn. Ik vind het op zich wel leuk dat ze plaatsen geven aan veel talenten. Alles draait toch rond Evenepoel komend seizoen, dus je komt toe met een renner of 10. Daarnaast hebben ze nog Merlier met zijn lead-out Pedersen voor heel wat andere koersen. Landa zal ook wel in kleinere rittenkoersen zijn eigen kansen mogen gaan.

Ik was altijd fan van Bagioli en ik dacht dat die grote ogen ging gooien, het kwam er echter nooit uit bij QS. Tot natuurlijk nu op het laatste als hij al weg was.
 
Ik zie op Sporza een lijst verschijnen van renners die nog geen nieuw contract hebben.
Viel me op in dat lijstje, Edvald Boasson Hagen, 6-7 jaar geleden toch enkele mooie dingen laten zien, en nu toch ook al enkele jaren geen platte prijs meer gereden blijkbaar
 
Als je kijkt naar QS dan is het toch gek hoeveel grote dure namen vertrekken, en wat er eigenlijk maar in de plaats komt.

UitgaandInkomend
Stan Van TrichtLuke Lamperti
Florian SénéchalGil Gelders
Davide BalleriniWilliam Junior Leclerf
Michael MorkovWarre Vangheluwe
Fabio JakobsenAntoine Huby
Ethan VernonMikel Landa
Mauro SchmidAyco Bastiaens
Andrea BagioliJordi Warlop
Tim Declercq
Jannik Steimle
Sénéchal & Ballerini hebben wel gewoon 2 complete non-seizoenen achter de rug. Dat zijn 2 mannen die toch belangrijke speerpunten waren van de voorjaarskern en toch wel navenant zullen betaald geweest zijn. Die hebben dit en vorig seizoen gewoon gene platte prijs gereden in de koersen waar dat van hen verwacht werd dan is het logisch dat die eruit gaan. Morkov is al lang niet meer de Morkov waarvan iedereen 2 jaar terug zei "beste lead-out ooit". Dat zijn allemaal gasten die je niet kan houden aan hun huidige loon en renners die je plots maar de helft van hun vorige contract betaald... ik weet niet of dat een goed idee is, áls ze dat zelf al zouden willen.

Bij Vernon, Schmid & Bagioli vermoed ik dat het eerder net het omgekeerde is. Die hebben wel goede seizoenen achter de rug en zullen een pay jump verwachten maar daar zal geen budget voor geweest zijn door de "alles op Evenepoel" filosofie.

Van het budget dat vroeger over een pak subtoppers verdeeld werd gaat er nu sowieso een heel deel naar Evenepoel. Landa zal ook geen goedkope renner zijn. Er zal dus ondanks het vertrek van een aantal dikkere contracten (vooral Sénéchal & Ballerini) weinig budgettaire ruimte vrijkomen. Je zit ook nog altijd met Alaphilippe & Asgreen die toch ook een niet onaanzienlijk deel van het budget opslokken.
 
Ik zie op Sporza een lijst verschijnen van renners die nog geen nieuw contract hebben.
Viel me op in dat lijstje, Edvald Boasson Hagen, 6-7 jaar geleden toch enkele mooie dingen laten zien, en nu toch ook al enkele jaren geen platte prijs meer gereden blijkbaar
Zijn beste periode is ondertussen al meer dan 10 jaar geleden toen ie 4 jaar op rij in de top 15 stond van de PCS ranking (waarvan 3x top 10)
 
ook Leclerf grote talenten waren
Lecerf wordt wel echt een goede renner lijkt mij

Op wat is dit eigenlijk gebaseerd? Lecerf is een zeer degelijk talent, maar heeft 1 UCI overwinning op 3 jaar bij de beloften. Een echt heel groot talent kan je hem dan moeilijk noemen hé. Is zwaar overroepen geweest door dat dat Lotto splitsing verhaald vorig jaar in de pers is gebracht door zijn Papa, slim gedaan, maar die zit gewoon aan een neoprofcontractje bij Quick Step hoor. Nog eens, die heeft wel talent hé, vooral consistent. Pocketklimmertje, dat ook wel een beetje punch heeft en eigenlijk wel wat inhoud, maar het is wel véél te vroeg om daar meer van te maken.

Lamperti daarentegen, die kan snel een winnaar worden bij de profs, man gemaakt voor lastigere klassieke .1 koersjes bijvoorbeeld, en kan ook heel goed bergop voor een snelle man.

De kans is trouwens ook groot dat SQS een deel van het geld dat vrijkomt in de performance cel steekt, aangezien Evenepoel toch vooral op dat vlak verbetering wilde.

elfs INEOS met zijn enorme budget verliest Martinez, Hart, Sivakov en Tullet en haalt er niemand voor binnen.

Dat budget is daar serieus omlaag hé. Nog altijd héél hoog, maar ook een stuk lager dan mensen denken. Is niet zoals UAE dat die geen ROI vereisen.

Ik zie op Sporza een lijst verschijnen van renners die nog geen nieuw contract hebben.
Viel me op in dat lijstje, Edvald Boasson Hagen, 6-7 jaar geleden toch enkele mooie dingen laten zien, en nu toch ook al enkele jaren geen platte prijs meer gereden blijkbaar

Zou kunnen verlengen bij Total en zou gepraat hebben met DSM (geen idee of het tot een aanbod is gekomen), maar in Noorse pers zag ik dat hij ook zei dat hij aan pensioen dacht.
 
Sénéchal & Ballerini hebben wel gewoon 2 complete non-seizoenen achter de rug. Dat zijn 2 mannen die toch belangrijke speerpunten waren van de voorjaarskern en toch wel navenant zullen betaald geweest zijn. Die hebben dit en vorig seizoen gewoon gene platte prijs gereden in de koersen waar dat van hen verwacht werd dan is het logisch dat die eruit gaan. Morkov is al lang niet meer de Morkov waarvan iedereen 2 jaar terug zei "beste lead-out ooit". Dat zijn allemaal gasten die je niet kan houden aan hun huidige loon en renners die je plots maar de helft van hun vorige contract betaald... ik weet niet of dat een goed idee is, áls ze dat zelf al zouden willen.

Ik dacht dat Patlev altijd gezegd heeft dat hij loonsverlagingen doet. Komt er dan op neer ofwel preseteren ofwel andere ploeg zoeken :p

Ik denk dat het inderdaad met dat idee is, een loonverlaging voor zo gasten zal ook niet echt motiverend zijn vermoedelijk.
 
Over Lecerf denk ik ook wel hetzelfde. Volgens mij wordt die jongen gewoon een beetje overroepen.
Zijn entourage zou graag hebben dat hij een Evenepoel of een Uijtdebroeks is, maar niks wijst erop dat hij dat is.
Het is een beloftevol renner, dat bewijst hij ook door beloften van het jaar te worden. Maar hij moet het nog waarmaken bij de profs ook.
 
Op wat is dit eigenlijk gebaseerd? Lecerf is een zeer degelijk talent, maar heeft 1 UCI overwinning op 3 jaar bij de beloften. Een echt heel groot talent kan je hem dan moeilijk noemen hé. Is zwaar overroepen geweest door dat dat Lotto splitsing verhaald vorig jaar in de pers is gebracht door zijn Papa, slim gedaan, maar die zit gewoon aan een neoprofcontractje bij Quick Step hoor. Nog eens, die heeft wel talent hé, vooral consistent. Pocketklimmertje, dat ook wel een beetje punch heeft en eigenlijk wel wat inhoud, maar het is wel véél te vroeg om daar meer van te maken.

Lamperti daarentegen, die kan snel een winnaar worden bij de profs, man gemaakt voor lastigere klassieke .1 koersjes bijvoorbeeld, en kan ook heel goed bergop voor een snelle man.

Ik volg het jeugdwielrennen niet. Ik dacht het gewoon ergens te hebben gelezen of zo. Kwam onlangs nog in het nieuws met zijn winst in Lombardije (voor beloften). Kan best zijn dat hij overroepen is. Lamperti las ik eens iets van op cyclingnews.com maar dat kan ook zijn dat ze daar vol lof over hem waren omdat hij Amerikaan is. Ik wacht gewoon tot ze prof zijn en zie dan wel wat ze presteren.

Ik wilde vooral een punt maken dat het niet is omdat iemand neo is dat ze allemaal aan een minumum loon beginnen. De jacht op talent is behoorlijk hard, ookal omdat ze van de UCI zoveel jongeren aan boord moeten hebben dan wil je natuurlijk best een paar degelijke. Zo'n van Tricht of Steimle zullen ook niet de grote getallen hebben verdiend.

Dat budget is daar serieus omlaag hé. Nog altijd héél hoog, maar ook een stuk lager dan mensen denken. Is niet zoals UAE dat die geen ROI vereisen.

Wel vreemd om dan voor Foss te gaan. Als die nog altijd 2 miljoen vraagt is de ROI daarop toch ook onbestaande, zelfs al vraagt hij maar de helft.
 
Ik volg het jeugdwielrennen niet. Ik dacht het gewoon ergens te hebben gelezen of zo. Kwam onlangs nog in het nieuws met zijn winst in Lombardije (voor beloften). Kan best zijn dat hij overroepen is.
Het probleem met die beloftenedities is dat ze (soms) een totaal ander karakter kunnen hebben als de editie voor profs. Vorig jaar won Segaert Lombardije, een gast van 79kg... Die verwacht je eerder te winnen in Lombardsijde.
 
Het probleem met die beloftenedities is dat ze (soms) een totaal ander karakter kunnen hebben als de editie voor profs. Vorig jaar won Segaert Lombardije, een gast van 79kg... Die verwacht je eerder te winnen in Lombardsijde.
+ de beloftencategorie is ook beperkt. Je zit maar met een beperkte groep renners in een vijver van 3 jaar te vissen waar de jongsten net volwassen zijn en nog vollop in een opbouwfase zitten EN waar de grote kannonen tegenwoordig zelfs niet meer in actie komen maar recht naar de profs stappen. Goeie uitslagen bij de junioren zijn dus een relatief betere graadmeter dan uitslagen bij de beloften. Wat niet wil zeggen dat goede consistente uitslagen bij de beloften geen goede maatstaaf zijn.
 
Je zit ook nog altijd met Alaphilippe & Asgreen die toch ook een niet onaanzienlijk deel van het budget opslokken.
Met wat geluk aan Patrick zijn kant, is dat probleem volgend jaar van de kant.
Nog meer geld vrij, als die twee vrij zijn om te vertrekken, nadat ze opgebruikt zijn voor de Tour van Remco.
 
Het probleem met die beloftenedities is dat ze (soms) een totaal ander karakter kunnen hebben als de editie voor profs. Vorig jaar won Segaert Lombardije, een gast van 79kg... Die verwacht je eerder te winnen in Lombardsijde.

Is vrij zwaar hoor bij de beloften, niet zoals bij de profs maar normaal winnen daar wel punchers of klimmers. Vorig jaar echter viel dat samen met de Ronde van de Isard waardoor het deelnemersveld van Lombardije vrij zwak was. Daarnast was er in die editie ook nog eens een grote val waardoor er een 30tal renners voorop geraakte, Segaert heeft toen dus niet wel super veel klimgeweld moeten afrekenen.

Lecerf klopte dit jaar wel gewoon Ryan, toch van een andere orde. Maar Lombardije is bij de beloften zeker niet de meest hoog aangeschreven wedstrijd.

+ de beloftencategorie is ook beperkt. Je zit maar met een beperkte groep renners in een vijver van 3 jaar te vissen waar de jongsten net volwassen zijn en nog vollop in een opbouwfase zitten EN waar de grote kannonen tegenwoordig zelfs niet meer in actie komen maar recht naar de profs stappen. Goeie uitslagen bij de junioren zijn dus een relatief betere graadmeter dan uitslagen bij de beloften. Wat niet wil zeggen dat goede consistente uitslagen bij de beloften geen goede maatstaaf zijn.

Dat is de laatste jaren toch echt niet het geval? Je moet gewoon naar de juiste koersen kijken bij de beloften en niet enkel naar resultaten (ploegen zijn minder sterk waardoor er soms omwille van tactische redenen vreemde winnaars zijn en ook leeftijd is natuurlijk belangrijk).

Ik vind het een raar statement dat junioren een betere graadmeter zou zijn aangezien het eerste argument dat jij aanhaalt ook enorm doorslaggevend is bij de junioren. Tot vorig jaar hadden die jongens zelfs een maximumverzet (nu niet meer in UCI wedstrijden, wel een vele nationale wedstrijden).

Beloften is trouwens 4 jaar, al blijven op een paar uitzonderingen na de WT profwaardige beloften geen 4 jaar belofte.
 
Laatst bewerkt:
Zijn beste periode is ondertussen al meer dan 10 jaar geleden toen ie 4 jaar op rij in de top 15 stond van de PCS ranking (waarvan 3x top 10)
dat was ook een beetje de "reden" van mijn post, die is echt wel weggedeemsterd. Gek hoe sommige wielrenners toch echt volledig wegvallen, en andere tot hun 40ste blijven meedoen voor de knikkers.
Jakobsen lijkt me het grootste verlies toch altijd wel goed voor een pak zeges al zat er dit jaar geen Tour rit bij.
Lefevre heeft gehoord dat Lotto stevigere klikpedalen heeft laten ontwerpen voor De Lie. Die gaat alles winnen volgend jaar :coolbrows:
 
dat was ook een beetje de "reden" van mijn post, die is echt wel weggedeemsterd. Gek hoe sommige wielrenners toch echt volledig wegvallen, en andere tot hun 40ste blijven meedoen voor de knikkers.

Diegene die tot laat in hun 30 nog meestrijden voor de knikkers zijn echt wel een zeer grote minderheid. Zo zijn er echt niet veel.
Bij de meeste is de 32 halen echt al een verwezenlijking. Veel verder dan dat is echt niet meer evident. En er zijn er velen die zelfs de 32 niet halen maar al sneller gewoon een dalend niveau kennen.

Hagen werd prof in 2008, dat was een andere wielersport nog waar je naar keek. Hij reed ook mee in 2012 toen Boonen nog eens een superjaar had. Dat is 4 jaar later. Zijn beste jaren zijn nog altijd 2009 tot 2012. Daarna is hij toch nooit meer zo top geweest.
 
Van TDT Unibet dat het Nederlands gat ging opvullen op het ProContinentaal niveau en zo Nederlanders (en eventueel wat Belgen) die geen plaats meer vonden op een hoger niveau kon opvangen, blijft precies ook niets meer over.

Toch een paar verrassende, ietwat vreemde transfers. Ze gaan dan wel een niveau hoger rijden, ze halen enkel renners uit continentale ploegen. Oké, een paar van die jongens hebben wel hun kans op een hoger niveau verdiend, ik blijft toch serieus op mijn honger zitten. In Nederland precies ook wel wat kritiek op het "vreemdelingelegioen".
 
Terug
Bovenaan