Tragische brand in Zwitsers skiresort Crans-Montana

De Lido was volgens mij geen kelder. Vermoed dat je het verwart met de Seven Oaks? Die is ook een aantal jaren geleden gestopt, was effectief een kelder met een levensgevaarlijke trap.

De Bierkelder trouwens ook, maar als ik het mij goed herinner was daar aan de achterkant van de zaal via de toiletten nog een tweede mogelijke uitgang die in het café erboven uitkwam.
De Lido moest je eerst een trap omhoog, om dan door een smalle deur en dan terug een trap verder naar beneden (dus mag wel degelijk een stuk onder grond). Maar de achterdeuren gingen in geval van nood open waardoor je niet meer over de smalle trap moest.

Maar idd, de Seven Oaks was een typevoorbeeld van zo'n rampscenario. Als daar ooit brand uitbrak, ging het zeker even erg verlopen zijn. En daar dacht ook niemand 2x over na...

Ik heb het heel moeilijk met dit incident. Bewust de voorbije dagen de berichtgeving en filmpjes niet echt bekeken. En als ik flarden voorbij zie komen, is het geluid gemute. Ik snap überhaupt niet hoe je dat zonder verpinken zo kan bekijken en beluisteren. De beschrijvingen zeggen mij al genoeg.

Er zal nog genoeg gezegd worden over hoe het zo ver is kunnen komen allemaal, maar er zal vooral op heel veel vlakken uit geleerd moeten worden.

De vinger wijzen in eerste instantie naar de jongeren vind ik ergens menselijk, maar dat moet toch daarna echt plaats maken voor een meer diepgaande analyse. Die vuurstokjes hadden daar niet eens mogen zijn.

Ik heb de zaak niet heel gedetailleerd kunnen bekijken, maar ik begrijp niet zo goed waarom de staff zelf schijnbaar niet heeft ingegrepen. Muziek stilgelegd, mensen aangemaand om te evacueren, brandblusapparaten gebruiken om de brand in de kiem te smoren wanneer die nog beheersbaar was.
Ik begrijp dat het daar van 0-100 gegaan is op een paar minuten tijd, maar in een van de filmpjes zag ik wel een jongeman met een handdoek naar de vlammen slagen. Dat had gewoon een werknemer kunnen/moeten zijn met een brandblusser.
Die lopen daar nuchter rond, zouden vertrouwd moeten zijn met de omgeving, zouden vertrouwd moeten zijn met noodscenario's, waar brandblusmateriaal hangt, etc. Volgens de eigenaar waren ze 3x gecontroleerd en 3x geslaagd, op basis van wat dan eigenlijk?
Ja, zouden moeten. Ik moet de eerste werkgever nog tegenkomen die zegt wat je moet doen in geval van brand.
Zelfs in grote bedrijven waar jaarlijks een evacuatie wordt geoefend was het pas op dat moment dat ze zeiden wat ge moest doen.
Misschien is dat zelfs geen vast personeel, maar extras speciaal voor dat feest. Ik zou het wel eens willen weten of zelfs het personeel van iets als ne Quick eigenlijk wel weet wat ze moeten doen bij een keukenbrand.

Ik heb de zaak niet heel gedetailleerd kunnen bekijken, maar ik begrijp niet zo goed waarom de staff zelf schijnbaar niet heeft ingegrepen. Muziek stilgelegd, mensen aangemaand om te evacueren, brandblusapparaten gebruiken om de brand in de kiem te smoren wanneer die nog beheersbaar was.

Onderschat ook zeker niet het feit dat het niet is omdat je daar werkt dat je alle brandbestrijdingsmidellen weet en hoe je ze moet gebruiken.
Je moet ook in die situatie koelbloedig blijven en tot actie overgaan. Veel mensen denken dat ze dat wel doen als het zo ver is, maar in de praktijk staan velen toch aan de grond genageld.
En cru gezegd when shit hits the fan geven veel mensen prioriteit aan hun eigen leven en zo snel mogelijk vluchten. Bevestigd ook door het feit dat er zoveel mensen vertrappeld zijn geweest.

Ja, zouden moeten. Ik moet de eerste werkgever nog tegenkomen die zegt wat je moet doen in geval van brand.
Zelfs in grote bedrijven waar jaarlijks een evacuatie wordt geoefend was het pas op dat moment dat ze zeiden wat ge moest doen.
Misschien is dat zelfs geen vast personeel, maar extras speciaal voor dat feest. Ik zou het wel eens willen weten of zelfs het personeel van iets als ne Quick eigenlijk wel weet wat ze moeten doen bij een keukenbrand.
Dit had ik zelf kunnen schrijven.
Vele jaren als bakker gewerkt en dan ben je elke nacht bezig met een oven met hoge temperaturen, maar ik heb in die jaren zelf wel moeten uitzoeken waar de hoofdkranen waren voor gas en water en waar de zekeringskast was met de hoofdschakelaar voor elektriciteit. Werkgevers (toch diegene die ik gehad heb) zijn daar totaal niet mee bezig. Zet 100 werknemers samen en vraag daaraan hoeveel er al ooit een brandblusser gebruikt heeft, aan welk percentage ga je geraken?

De vinger wijzen in eerste instantie naar de jongeren vind ik ergens menselijk..

Sorry maar krijg echt zenuwen van die reacties op mediakanalen die de hedendaagse jeugd “dom” bestempeld.

Sinds wanneer moet je als er iets in brand staat beginnen overreageren. Ze hadden gewoon pech dat het materiaal zeer brandgevoelig was. Je kunt de jeugd in mijn ogen niets verwijten. Een gsm’ke boven halen is 5sec. En op de beelden te zien is toch al veel volk rustig vertrokken.

Er is sprake van dat alles kort nadien op 5min in lichterlaaie stond dus er zullen altijd wel slachtoffers geweest zijn. Elk slachtoffer was er 1 teveel.

Sorry maar krijg echt zenuwen van die reacties op mediakanalen die de hedendaagse jeugd “dom” bestempeld.

Sinds wanneer moet je als er iets in brand staat beginnen overreageren. Ze hadden gewoon pech dat het materiaal zeer brandgevoelig was. Je kunt de jeugd in mijn ogen niets verwijten. Een gsm’ke boven halen is 5sec. En op de beelden te zien is toch al veel volk rustig vertrokken.

Er is sprake van dat alles kort nadien op 5min in lichterlaaie stond dus er zullen altijd wel slachtoffers geweest zijn. Elk slachtoffer was er 1 teveel.
Hier zijn beelden van de Switel-brand:

Dat zijn volwassenen, en die hun eerste reactie was precies toch ook "rap men saxofoon meepakken".

Sowieso mee eens hoor, Scifo. Maar ik snap dat het ongeloof dit als eerste reactie kan geven. Maar iedereen die dan een tweede keer nadenkt, ziet ook wel dat dit sowieso een accident waiting to happen was.

Ik begrijp dat het daar van 0-100 gegaan is op een paar minuten tijd, maar in een van de filmpjes zag ik wel een jongeman met een handdoek naar de vlammen slagen. Dat had gewoon een werknemer kunnen/moeten zijn met een brandblusser.
Die lopen daar nuchter rond, zouden vertrouwd moeten zijn met de omgeving, zouden vertrouwd moeten zijn met noodscenario's, waar brandblusmateriaal hangt, etc. Volgens de eigenaar waren ze 3x gecontroleerd en 3x geslaagd, op basis van wat dan eigenlijk?
Het vuur lijkt aangestoken door die 2 medewerkers met de champagneflessen. Ook wat jonge mensen. Vermoed niet dat die goed op de hoogte waren. Pyrotechnisch materiaal(ook die ijsfonteintjes) zou men eigl moeten verbieden in dergelijke ruimtes.

Het vuur lijkt aangestoken door die 2 medewerkers met de champagneflessen. Ook wat jonge mensen. Vermoed niet dat die goed op de hoogte waren. Pyrotechnisch materiaal(ook die ijsfonteintjes) zou men eigl moeten verbieden in dergelijke ruimtes.
En daar zit natuurlijk een probleem. Die ruimte mag gekeurd zijn, dat wil niet zeggen dat elk type gedrag daar slim is...
En dat is imo wel degelijk een fout van de uitbaters, zo'n soort vuurwerkstokjes hoort niet thuis in een ruimte met zo'n laag plafond. Al helemaal niet als ze ze dan ook nog omhoog steken.

Veiligheidsmaatregelen, die zijn soms lastig en dan laten we het want wat is de kans dat er iets gebeurt, want het we doen het al jarenlang zo en er is nog nooit iets gebeurt ... totdat het gebeurt.

Die vuurwerkfonteinen op die champagneflessen zullen ze nu wel verbieden, vermoed ik. Maar hoe lang bestaat dat al?

Veiligheidsmaatregelen, die zijn soms lastig en dan laten we het want wat is de kans dat er iets gebeurt, want het we doen het al jarenlang zo en er is nog nooit iets gebeurt ... totdat het gebeurt.

Die vuurwerkfonteinen op die champagneflessen zullen ze nu wel verbieden, vermoed ik. Maar hoe lang bestaat dat al?
Klopt, veiligheidsmaatregelen zijn er enkel als ze niet in de weg zitten. Er zijn enorm veel plaatsen waar de veiligheidsmaatregelen niet worden nageleefd omdat het toch zo handig is om iets voor die deur te leggen, de deur vast te doen zodat niemand ongenodigd binnenkan, ...

En hierna zal idd wel een verbod komen op die vuurwerksticks, maar volgende keer is het gewoon een andere oorzaak.

Dat zijn volwassenen, en die hun eerste reactie was precies toch ook "rap men saxofoon meepakken". Cd
Ik zie nochtans een heel andere reactie op het vuur dan in het filmpje van Crans-Montana. Vanaf het moment dat het vuur te zien is, ziet ge iedereen reageren en naar buiten vluchten. Dat is wel iets anders dan de reactie in Crans-Montana waar ze gewoon blijven feesten.

Ik hoop toch dat ge beseft dat die muzikanten die instrumenten al vasthadden omdat ze er mee aan het spelen waren? Ge doet precies alsof die muzikanten nog een omweg gemaakt hebben om hun saxofoon te pakken:unsure:

Neemt niet weg dat er waarschijnlijk nog steeds veel slachtoffers geweest zouden zijn in Crans-Montana als iedereen doet wat ze moeten doen.

Het enige wat mij vooral stoort is dat die kelder ook zo een laag plafond heeft. Ge ziet op die beelden/foto's duidelijk dat dat een laag plafond is met brandbare geluidsisolatie. Waarom gebruikt ge dan in godsnaam zo van die vuurwerkstokjes voor op flessen.

Laatst bewerkt:

Denk vooral de brandbare akoestische isolatie gemonteerd op het plafond dat verboden zal worden.

Ik zie nochtans een heel andere reactie op het vuur dan in het filmpje van Crans-Montana.

Ik hoop toch dat ge beseft dat die muzikanten die instrumenten al vasthadden omdat ze er mee aan het spelen waren? Wat verwacht ge? Dat ze bij een brand die eerst nog moeten wegleggen/weggooien en dan pas mogen vluchten? :unsure:

Neemt niet weg dat er waarschijnlijk nog steeds veel slachtoffers geweest zouden zijn in Crans-Montana als iedereen doet wat ze moeten doen.
Bwa, ik weet niet of het echt een goed idee is om zoiets als een instrument vast te houden bij een brand, maar ook hier heb je een menselijke reactie.

Vanuit een veilige en objectieve zetel kunnen we allemaal mooi analyseren wat je het beste kunt doen, maar mensen reageren nu eenmaal anders wanneer ze er middenin zijn. Dat gaat van onderschatting tot paniek. Zeker wanneer er alcohol bij betrokken is. Hoewel mijn eerste reactie ook was van "waarom staan die idioten te filmen ipv te vluchten", besef ik nu eerder dat het allemaal makkelijk gezegd is vanuit mijne zetel en met de kennis van de gevolgen.

Dat zijn volwassenen, en die hun eerste reactie was precies toch ook "rap men saxofoon meepakken".
Om hier nog even op in te pikken, heb vandaag een nog beter voorbeeld zien passeren van in de VS.

Eigenlijk zowat hetzelfde verhaal maar dan met pyrotechnisch materiaal van een show. En ondanks het feit dat het pre sociale media en smartphones was, ook gewoon een hele hoop mensen die bleven zitten en kijken. Waarom? Omdat ze dachten dat het a) zo erg niet was of b) onderdeel uitmaakte van de show. Dat soort risico-onderschatting is van alle tijden.

Ook nog iemand met wat expertise het zien ontleden en die zegt eigenlijk dat sneller reageren waarschijnlijk bitter weinig had uitgemaakt. De belangrijkste conclusies waren eigenlijk dit:

1. Als de muziek nog speelt en het personeel niet panikeert, overschrijven die signalen een persoon zijn initiële vluchtreactie die hij in een normale context wel zou hebben. Er is zelfs een technische term voor: Normalcy bias (clickable link). Alcohol is daar waarschijnlijk nog een versterkende factor in.
  2. De meeste gebouwen zijn voor dat soort 'vertragingen' en twijfels ontworpen, in die zin dat de meeste brandvoorschriften bvb. zullen veronderstellen dat mensen eerst wachten en dan vluchten. Dat zie je ook als pakweg een brandalarm afgaat in een groot gebouw. Sproeiers en sensoren zijn er eigenlijk ook om mensen die tijd te geven.
  3. Hier komt de crux: Die tijdbuffer was er in dit geval niet omwille van het brandbaar materiaal, dat de flashover temperatuur bereikt in minder dan 90 seconden. Zij vergeleek het met vaste benzine, ruimte zou sowieso quasi geëxplodeerd zijn binnen die paar minuten waardoor evacuatie eigenlijk sowieso onmogelijk was, zelfs als iedereen vanaf de eerste seconde de ernst van de situatie had ingezien.
  4. De breedte van een uitgang is gebaseerd op hoeveel mensen er maximaal zouden kunnen passeren per minuut (pedestrian flow rate als ik me niet vergis) versus hoe snel een brand zich verspreidt. Maar met dit soort brandbaar materiaal zakt die tweede parameter qua tijdsspanne tot quasi nul, waardoor de grootte van het publiek altijd een bottleneck was geweest.
  5. En last but not least: Bij elke normale brand die klein begint verwacht je, zeker als jongvolwassene/puber, dat een volwassene of een veiligheidssysteem het probleem oplost. Hij blust het met een brandblusser of de sproeiers gaan af en doven het vuur. Wederom is het probleem hier de waanzinnige snelheid waarmee dit vuur zich in combinatie met het brandbaar materiaal zich verspreidt, maar de gemiddelde persoon gaat nooit weten hoe snel dit kan gaan. In het geval van The Station stond het gebouw vanaf de start van de brand in minder dan zes minuten volledig in lichterlaaie. Minder dan zes minuten om honderden mensen naar buiten te krijgen, en je verliest er sowieso al minstens twee of drie door punt 1 en 2.
Om maar te zeggen, heel dat gedoe over die smartphones en dat filmen/blijven staan is begrijpelijk als buitenstaander, maar het is compleet ongefundeerd en het had hoogstwaarschijnlijk zelfs bitter weinig uitgemaakt voor het overgrote deel van de slachtoffers.

Terug
Bovenaan