Natuurlijk. Maar het punt is: een hoogtestage vervangen door een vreemde stof te gebruiken, en dus je bloedwaarden veranderen door een stof tot je te nemen, dat is toch doping?
Niet perse nee.
Want uiteindelijk is elk supplement die je neemt iets vreemd innemen om waarden te verbeteren.
Ketonen zijn daar een perfect voorbeeld van. Perfect toegelaten, doch aantoonbaar dat je daar beter van presteert.
En ook niet iedereen doet het.
Als niemand praktisch gezien het hele jaar door op hoogtestage kan, maar ik kan via CO doen alsof ik wél het hele jaar op hoogtestage ben en constant dat niveau kan aanhouden (en misschien wel boven dat niveau kan uitkomen, het is jouw veronderstelling dat het daarbij blijft), terwijl anderen een maand op voorhand moeten gaan om te pieken op het juiste moment, heb ik toch een groot sportief voordeel?
Ja je hebt dan een sportief voordeel. Maar daar draait het toch om in topsport?
Die procentjes opzoeken om uw tegenstander te verslaan. Dat kan gaan van trainingsmethodes, hulpmiddelen gebruiken of naar plaatsen gaan die bevorderend zijn.
En die twee zaken maken het voor mij doping. En ik vind absoluut niet dat dat tot het spelletje hoort. Want dan wordt de lijn zo flou dat bloedzakjes in de douche nemen ook bij het spelletje hoort om niet gepakt te worden.
Een bloedzakje aanleggen mag niet wegens no needle policy.
Maar vroeger was het vrij normaal dat bepaalde zaken die legaal waren gewoon intraveneus ingebracht werd bij sporters.
Ik denk dat we ons zeer bewust moeten zijn dat we hier op topsporters spreken die gewoon zeer ver gaan om top te zijn in hun sport.
Dit heeft lichamelijke, financiële en emotionele impact. De mate hoe ver je kan en wil gaan is afhankelijk van elke renner. En het zal zeker zo zijn dat bepaalde technieken en kennis niet voor iedereen beschikbaar is.
Maar dat maakt het daarom niet dat ze valsspelen.
Ik weet dat het tot de verbeelding spreekt dat deze mannen elke dag bij moeder de vrouw slapen en alles doen op een kom havermout en een boterham met choco. Dat ze maar net hetzelfde doen als ons amateurs.
Maar de realiteit is dat men overal de limieten gaat opzoeken en vaak de dunne lijn gaat opzoeken. Niet alleen op vlak van trainingsarbeid maar ook relationele rekbaarheid en medische begeleiding.
En ploegen zoeken ook steeds de limieten op om toch maar de bovenhand te hebben, kijk maar naar visma waar ze steeds met iets nieuws komen.
Tim Wellens zei het ook in zijn interview. Pogacar rijdt niet alleen heel snel, hij is ook diegene die het meeste en hardste traint van heel de ploeg. Niks komt voor niks.