Maar voor mij is dit -toegegeven- kleine akkefietje wel de druppel geweest die het naar ongeloof doet overslaan:
Is the use of carbon monoxide in cycling just a storm in a petri dish?
shows.acast.com
In deze podcast hebben ze het er ook over. Er zijn die artikels uitgekomen over koolstofmonoxide. Blijkbaar zijn er apparaatjes om je hemoglobine te testen, en dat gaat via koolstofmonoxide. Dus iedereen gebruikt dat. Nu blijkt dat als je koolstofmonoxide misbruikt, dat ook je rode bloedlichaampjes omhoog haalt, dus een soort faken van hoogtetrainging.
Technisch gezien niet illegaal, ook al omdat het niet opspoorbaar is, maar blijkbaar zijn "stoffen die de bloedwaarden veranderen" wel illegaal, dus zou het daaronder kunnen vallen. In de podcast vergelijken ze het met dat Xenon-misbruik van een tijd geleden.
Laat ons stellen dat die techniek effectief zou werken en goeie resultaten zou bieden dan is het zoals je zegt hoogtestage simulatie.
Je gaat misschien die rode bloedwaarden nog iets hoger krijgen dan wat je via hoogtestage kan bereiken. Dat zijn gewoon dan de marginal gains, die halve procentjes extra.
Ik denk dat we niet naïef moeten zijn, elke renner en elke ploeg die zich serieus neemt zoekt de limieten op. Dat hoort er gewoon bij.
En daar is in principe niks mis mee, dat hoort bij het spelletje. Als je echt de top wilt bereiken dan moet je echt die procentjes opzoeken.
Daar is niks illegaal of laakbaar aan.
Maar er is nog veel verschil in het peloton natuurlijk. Als je hoort dat Oliver Naesen zelf zijn ketonen moest kopen en het maar halfslachtig deed, tsja dat ga je bij visma of UAE dus niet hebben.
Maar wat dan bij mij alle alarmbellen doet afgaan, is dit:
Slovenian star comes through final sprint stage of 2024 Tour de France unscathed
www.cyclingnews.com
Dan vragen ze aan Pogacar wat die monoxide is. En dan zegt hij "ken ik niet, is dat niet wat er uit een auto komt?". Bullshit. Je bent geen profrenner die wekelijks die tester gebruikt, zonder dat je weet dat daar monoxide voor gebruikt wordt of zonder dat je weet wat dat doet. En door zo'n antwoord, geef je toe dat je het weet, maar niet wilt zeggen. En dat betekent voor mij dat je met schimmige zaakjes bezig bent en dat goed genoeg weet. En dat er nog niks veranderd is in de cultuur.
Misschien dat hij het echt niet weet? Misschien laat hij zich op medisch vlak gewoon begeleiden zonder vragen te stellen.
En zelfs al weet hij wel wat het is en kiest hij bewust om het niet te zeggen, is dat dan zo erg?
Uiteindelijk doet hij daarmee ook niks verkeerd, hij doet niks dat niet mag of illegaal is.
Ik denk dus niet dat Remco gedopeerd is, omdat ik 1 zijn prestatie niet onwaarschijnlijk vind en 2 hij mij nog geen aanleiding heeft gegeven door mysterieus te doen over dingen.
Nochtans reed Remco ook tijden die sneller waren dan wat men in het verleden deed.
Ook Remco rijdt en reed waarden die kunnen wedijveren met de tot de naad gedopeerden.
En ook Remco rijdt de concurrentie gewoon op minuten.
De onwaarschijnlijke groei van Ving zelfs na een héél slechte voorbereiding en de onwaarschijnlijke onuitputtelijkheid van Pogacar en nu nog eens een onwaarschijnlijke groei, waarbij alle records worden verbroken waar ze daarvoor stijf gedopeerd voor moesten zijn... dat geloof ik dus niet. En als die nu eens zijn wattages gewoon online smijt en zich overal laat volgen, is het ineens bewezen. Maar dat kan natuurlijk niet
Vingegaard daar kan je u inderdaad vragen bij stellen hoe die zo snel terug zo goed is.
Maar ergens moet je ook een soort van geheimen hebben, ook dat hoort erbij als je u wilt onderscheiden in een sport waar het constant draait om die kleine procentjes om de overhand te halen.
Onuitputtelijkheid is ook overdreven. Pogacar heeft in het verleden al meermaals zwakte laten zien, op het WK was hij op sterven na dood toen hij het podium op moest. Col de la loze moesten ze hem over de meet duwen.
Dus het is niet allemaal zonneschijn natuurlijk.
Idem met Tapentadol. Krachtiger dan Tramadol maar niet verboden. Opnieuw er zullen er genoeg renners mee rondrijden…
Wie zou er in hemelsnaam nu willen koersen met zo een zwaar opiaat?
Een medicatie waarmee je zelfs geen auto mag rijden en zo suf als een kieken wordt.
Dat er misbruik is van pijnstillers voor te sporten dat is niks nieuw. Dat is in de amateurwereld al schering en inslag.
Maar er is wel nog een verschil met zware opiaten.