Tour de France clean of doping?

Ik wilde mij hier in eerste instantie eigenlijk niet in mengen, want ik vind het altijd zonde dat je een sport volgt om het dan vervolgens over het dopingaspect te hebben. Dat haalt voor mij persoonlijk een hoop kijkvreugde weg dus ik wil daar liever niet aan meedoen hoewel er zeker bedenkelijke gevallen zijn de laatste jaren.

Ik heb er verder geen probleem mee dat er hier en daar wat bedenkingen worden gemaakt of dat er met een kritische blik naar gekeken wordt, maar bepaalde renners (in dit geval dus Pogacar en Vingegaard) los dopeurs noemen zonder dat daar bewijzen van zijn gaat mij toch een brug te ver. Erg bedenkelijk niveau imo.

Zoals ik al zei waren er de laatste jaren toch enkele bedenkelijke gevallen, maar Pogacar valt daar voor mij toch niet onder. Mensen moeten eens beseffen wat voor een supertalent dat is. Die zijn prestaties uit de huidige Tour komen toch echt niet uit de lucht gevallen, tenzij hij natuurlijk al 6 a 7 jaar gedopeerd zou rondrijden. :unsure:

We hebben vorig jaar en het jaar daarvoor gezien dat Pogacar toch ook maar eens mens is van vlees en bloed. Het zou mij ten zeerste verbazen dat hem dat overkomen zou hebben mocht hij stijf hebben gestaan van de doping.

Pogacar is bekend als iemand met een 'speels' karakter. Wat als hij de voorbijgaande jaren (veel) minder goed getraind heeft dan de concurrentie? En hij het dit jaar (veel) ernstiger opgenomen heeft en echt niks aan het toeval heeft overgelaten? Zeg ik nu dat hij door zijn job niet ernstig te nemen en te weinig er voor laten en doen hij toch nog 2des werd in de Tour vorig jaar en het jaar daarvoor? Ja dat zeg ik wel degelijk.

Voeg daar nog aan toe dat hij in tegenstelling tot vorig jaar geen enkele tegenslag kende in zijn voorbereiding (terwijl Remco en Jonas geblesseerd waren. Vorig jaar had Pogacar dit zelf voor met een gebroken pols maar dit jaar dus niet). + het feit dat hij een supertalent is. Ja dan krijg je deze immense verschillen.

Nu ieder zijn mening maar deze superieure Pogacar lijkt mij een combinatie van factoren te zijn. Alles zat goed bij Pogacar. Echt alles. Het plaatje klopte dit jaar voor de volle 100%.

Laatst bewerkt:
Waar komen deze verdachtmakingen eigenlijk vandaan? Ik vind de timing echt bedroevend. We kijken sinds 2021 al naar 2 aliens die alles op een hoopje rijden en nu is het plots ongeloofwaardig wat ze doen terwijl de ene tot volle wasdom lijkt gekomen (komt eindelijk niet meer in aanmerking voor het jongerenklassement) en de andere (na een verstoorde voorbereiding) voor het eerst in jaren eens enkele minder goede dagen kende?

UAE heeft voor wielernormen een waanzinnig budget en de machtsverhoudingen van die renners (dus los van Pogacar) tegenover andere ploegen zijn zoals je zou verwachten. Die hadden 4 renners aan de start staan die bij eender welke ploeg als kopman podium konden rijden op basis van naam. De beste, Almeida, reed quasi volledig voor eigen rekening en moest 10 minuten toegeven op Evenepoel. Dan zou je je bij SOQ toch minstens enkele vragen moeten stellen gezien Almeida bij die ploeg een betere ronderenner leek dan Evenepoel.

We weten niet wat er speelt. Er zijn geen geruchten van zaken waarvan je plots x% meer vermogen kan genereren zoals EPO. Uiteraard zoeken die mannen de grenzen van het toelaatbare op, het gaat om iets te veel eer en geld om zomaar wat te doen.

Wat volgens mij het allergrootste verschil is op vlak van klimtijden, is dat jaar na jaar van renners beter kan ingeschat worden welke inspanning dag na dag haalbaar is om een optimaal resultaat te bekomen. We zien dag na dag quasi dezelfde uitslagen verschijnen omdat renners zich aan hun eigen fysieke limieten houden. Als Almeida (een renner van UAE die voor eigen rekening mocht rijden!!) lost uit een peloton van 20 man om toch nog 4de te worden, zegt mij dat iets over hun strategie. Als Evenepoel bij de minste versnelling zijn eigen tempo rijdt en het gat tussen hem en Pogacar enerzijds en hem en achterliggers anderzijds gelijkmatig groeit, zegt me dat ook iets over de algemene strategie van ronderenners. Er wordt niet meer gevolgd tot je niet meer kan en minuten verliest.

Vroeger zag je vaak ook winnaars compleet kapot over de meet komen. Dat is nu niet meer het geval. Pogacar leek gewoon elke dag met de volgende rit in z'n achterhoofd te rijden waardoor die -wat contradictorisch kan lijken- uiteindelijk net veel snellere klimtijden kon neerzetten.

Kritische kanttekeningen is niets mis mee. Maar zo losse argumenten en beschuldigingen van niet koerskenners op bvb familiefeestjes of sociale media is bedroevend.

Kritische kanttekeningen is niets mis mee. Maar zo losse argumenten en beschuldigingen van niet koerskenners op bvb familiefeestjes of sociale media is bedroevend.
Maar je bestempelt mensen al ineens als niet-koerskenner. Op welke basis? En het is niet zonder argumenten bij mij, toch. Maar nergens zeg ik dat het iemand moet overtuigen, hoor. Ik gun het iedereen die het wel gelooft! Ik wou dat ik het nog kon in dit geval…

Hoho hoor de snob die blind is voor zelfs enige kritische kanttekeningen.
Als je op dit forum even kritisch bent voor buitenlanders lig je er binnen de 5 minuten af. Dat deze groep mensen veroordeeld wordt op basis van anderen hun verleden blijkt geen probleem te zijn 🤷

Maar je bestempelt mensen al ineens als niet-koerskenner. Op welke basis? En het is niet zonder argumenten bij mij, toch. Maar nergens zeg ik dat het iemand moet overtuigen, hoor. Ik gun het iedereen die het wel gelooft! Ik wou dat ik het nog kon in dit geval…
Maar ik heb het niet over jou. Jij onderbouwt toch? Ik heb het in algemeen als iemand roept dat die coureurs toch alleen maar stijf van de doping staan.

Ik ken niets van de koers, maar ik geloof persoonlijk niet in topsport waar veel geld en prestige mee gemoeid zijn zonder doping. In de continue wapenwedloop tussen doping en antidopingmaatregelen zou dit dan een zeldzame competitie zijn waar dat niet speelt?
Dus in het tennis; voetbal en gymnastiek pakken ze ook?
Prestigieuze sporten, maar toch amper tot geen betrapten.
Er werd wel eens gesuggereerd over Nadal en dat is het qua toppers.
Brengt me bij het volgende :woohoo:-punt.
het is aan de desbetreffende instanties om te bewijzen dat ze doperen !
Wat als instanties zoals het WADA het (onder omkoping) toelaten, onder de toppers van de sport, om diens sport niet te bedoezelen?
Stel je voor dat Federer; Nadal en Djoko pakten in hun gouden tijden en het kwam uit. Dan zat je ongetwijfeld met minder inkomsten door lagere opkomsten en minder interesse (genre de Duitsers na de eeuwwisseling van de Tour).
Neem er af en toe een mindere sporter uit, zodat het nog logisch lijkt, want tja, sport moet iets van doping bevatten. Alleen, blijf van de toppers af, tenzij het enorm hard opvalt en de publieke opinie hard weerklinkt.
Ik zit eigenlijk te wachten op zo'n scenario op een dag.
Pogacar is bekend als iemand met een 'speels' karakter. Wat als hij de voorbijgaande jaren (veel) minder goed getraind heeft dan de concurrentie? En hij het dit jaar (veel) ernstiger opgenomen heeft en echt niks aan het toeval heeft overgelaten? Zeg ik nu dat hij door zijn job niet ernstig te nemen en te weinig er voor laten en doen hij toch nog 2des werd in de Tour vorig jaar en het jaar daarvoor? Ja dat zeg ik wel degelijk.
Genre Mathieu.
Die kwam een paar jaar op de weg als speelvogel en sinds vorig jaar, zeker? rolt hij alles op, wat hij wil van de eendagskoersen.

Hoho hoor de snob die blind is voor zelfs enige kritische kanttekeningen.
Kritische kanttekeningen komende van mensen die nog ooit in hun leven ook maar één dopingboek hebben gelezen en gewoon niet in staat zijn om historisch perspectief te kennen in een sporttak op vlak van econonische, technische en medische context. Laat staan van de effectieve resultaten en gevolgen van dopingproducten. Als ik hier dan een beschrijving lees van wielrennen als "sporttak met een historisch probleem" allez dan vraag ik me toch echt af met wat voor oogkleppen ge uberhaupt naar sport kijkt. Echt ongelooflijk hoe enorm veel domme dingen er in één thread kunnen geschreven staan zodra het over doping gaat. Tenenkrullend.

Dus in het tennis; voetbal en gymnastiek pakken ze ook?
Prestigieuze sporten, maar toch amper tot geen betrapten.
Er werd wel eens gesuggereerd over Nadal en dat is het qua toppers.
Brengt me bij het volgende :woohoo:-punt.

Wat als instanties zoals het WADA het (onder omkoping) toelaten, onder de toppers van de sport, om diens sport niet te bedoezelen?
Stel je voor dat Federer; Nadal en Djoko pakten in hun gouden tijden en het kwam uit. Dan zat je ongetwijfeld met minder inkomsten door lagere opkomsten en minder interesse (genre de Duitsers na de eeuwwisseling van de Tour).
Neem er af en toe een mindere sporter uit, zodat het nog logisch lijkt, want tja, sport moet iets van doping bevatten. Alleen, blijf van de toppers af, tenzij het enorm hard opvalt en de publieke opinie hard weerklinkt.

Ik denk dat je bijna zeker kan zijn dat Nadal in de zaak Fuentes betrokken was.
Hoeveel dopingen gevallen heb je in het tennis gehad in al die decennia, amper tot niks, gewoon omdat de ATP de beerput toegehouden heeft.
Nadal is altijd de grote chouchou geweest, het spel had gewoon compleet in duigen gevallen hadden ze dat naar buitengebracht.

Laatst bewerkt:
Maar voor mij is dit -toegegeven- kleine akkefietje wel de druppel geweest die het naar ongeloof doet overslaan:

In deze podcast hebben ze het er ook over. Er zijn die artikels uitgekomen over koolstofmonoxide. Blijkbaar zijn er apparaatjes om je hemoglobine te testen, en dat gaat via koolstofmonoxide. Dus iedereen gebruikt dat. Nu blijkt dat als je koolstofmonoxide misbruikt, dat ook je rode bloedlichaampjes omhoog haalt, dus een soort faken van hoogtetrainging.

Technisch gezien niet illegaal, ook al omdat het niet opspoorbaar is, maar blijkbaar zijn "stoffen die de bloedwaarden veranderen" wel illegaal, dus zou het daaronder kunnen vallen. In de podcast vergelijken ze het met dat Xenon-misbruik van een tijd geleden.

Laat ons stellen dat die techniek effectief zou werken en goeie resultaten zou bieden dan is het zoals je zegt hoogtestage simulatie.
Je gaat misschien die rode bloedwaarden nog iets hoger krijgen dan wat je via hoogtestage kan bereiken. Dat zijn gewoon dan de marginal gains, die halve procentjes extra.
Ik denk dat we niet naïef moeten zijn, elke renner en elke ploeg die zich serieus neemt zoekt de limieten op. Dat hoort er gewoon bij.
En daar is in principe niks mis mee, dat hoort bij het spelletje. Als je echt de top wilt bereiken dan moet je echt die procentjes opzoeken.
Daar is niks illegaal of laakbaar aan.

Maar er is nog veel verschil in het peloton natuurlijk. Als je hoort dat Oliver Naesen zelf zijn ketonen moest kopen en het maar halfslachtig deed, tsja dat ga je bij visma of UAE dus niet hebben.
Maar wat dan bij mij alle alarmbellen doet afgaan, is dit:

Dan vragen ze aan Pogacar wat die monoxide is. En dan zegt hij "ken ik niet, is dat niet wat er uit een auto komt?". Bullshit. Je bent geen profrenner die wekelijks die tester gebruikt, zonder dat je weet dat daar monoxide voor gebruikt wordt of zonder dat je weet wat dat doet. En door zo'n antwoord, geef je toe dat je het weet, maar niet wilt zeggen. En dat betekent voor mij dat je met schimmige zaakjes bezig bent en dat goed genoeg weet. En dat er nog niks veranderd is in de cultuur.

Misschien dat hij het echt niet weet? Misschien laat hij zich op medisch vlak gewoon begeleiden zonder vragen te stellen.
En zelfs al weet hij wel wat het is en kiest hij bewust om het niet te zeggen, is dat dan zo erg?
Uiteindelijk doet hij daarmee ook niks verkeerd, hij doet niks dat niet mag of illegaal is.
Ik denk dus niet dat Remco gedopeerd is, omdat ik 1 zijn prestatie niet onwaarschijnlijk vind en 2 hij mij nog geen aanleiding heeft gegeven door mysterieus te doen over dingen.

Nochtans reed Remco ook tijden die sneller waren dan wat men in het verleden deed.
Ook Remco rijdt en reed waarden die kunnen wedijveren met de tot de naad gedopeerden.
En ook Remco rijdt de concurrentie gewoon op minuten.
De onwaarschijnlijke groei van Ving zelfs na een héél slechte voorbereiding en de onwaarschijnlijke onuitputtelijkheid van Pogacar en nu nog eens een onwaarschijnlijke groei, waarbij alle records worden verbroken waar ze daarvoor stijf gedopeerd voor moesten zijn... dat geloof ik dus niet. En als die nu eens zijn wattages gewoon online smijt en zich overal laat volgen, is het ineens bewezen. Maar dat kan natuurlijk niet ;)

Vingegaard daar kan je u inderdaad vragen bij stellen hoe die zo snel terug zo goed is.
Maar ergens moet je ook een soort van geheimen hebben, ook dat hoort erbij als je u wilt onderscheiden in een sport waar het constant draait om die kleine procentjes om de overhand te halen.
Onuitputtelijkheid is ook overdreven. Pogacar heeft in het verleden al meermaals zwakte laten zien, op het WK was hij op sterven na dood toen hij het podium op moest. Col de la loze moesten ze hem over de meet duwen.
Dus het is niet allemaal zonneschijn natuurlijk.

Idem met Tapentadol. Krachtiger dan Tramadol maar niet verboden. Opnieuw er zullen er genoeg renners mee rondrijden…

Wie zou er in hemelsnaam nu willen koersen met zo een zwaar opiaat?
Een medicatie waarmee je zelfs geen auto mag rijden en zo suf als een kieken wordt.

Dat er misbruik is van pijnstillers voor te sporten dat is niks nieuw. Dat is in de amateurwereld al schering en inslag.
Maar er is wel nog een verschil met zware opiaten.

Laatst bewerkt:
Een medicatie waarmee je zelfs geen auto mag rijden en zo suf als een kieken wordt.

Dat er misbruik is van pijnstillers voor te sporten dat is niks nieuw. Dat is in de amateurwereld al schering en inslag.
Als ik mij niet vergis werkt(e?) @MrCipo wel voor één van de beste Belgische teams.

Ik zou van m'n leven iets als Tramadol niet meer vrijwillig nemen tenzij ik eens goed scheef wil gaan. Ik ben daar ook al enkele dagen stoned als een garnaal van geweest toen ik met rugpijn zat en stopte steeds na 2-3 dagen omdat ik er niet goed van werd. Iemand die ik ken en iets meer dan de helft van mij weegt heeft dat een tijd quasi dagelijks genomen tegen chronische pijn en die werd daar veel minder stoned van. Lichamen verschillen nu eenmaal.

Dat begint niet meteen met daarmee te koersen.
Zware valpartij, veel pijn ‘s nachts. Neemt (zware) pijnstiller…
Vnl in grotere ronde na valpartij om toch nog wat te kunnen slapen neemt renner bepaalde medicatie. Na bepaalde tijd inname treedt gewenning op.

Net zoals in dagelijkse leven zullen statistisch op de 100 renners die eens bepaalde middelen namen wel een paar blijven hangen daaraan…

De meeste die betrapt werden op Tramadol of degene die het namen was niet meteen met de bedoeling om daar beter mee te koersen, maar dat gaat dan wel leven en vele beginnen te denken dat het genomen wordt om beter te koersen en dan gaat dit zijn eigen leven leiden.

Er was zo ook eens een renner die van nature een hematocriet had van boven de 50. En voor ze epo konden opsporen werd je geschorst voor twee weken als je boven de 50 had.
Ik heb van nature 49,8 weet ik sinds vorige week. Verklaard wel ook waarom ik echt een 2 tal uur echt vol kan gaan terwijl de meeste na een half uur aan het afhaken zijn op die inspanning.

Maar van die korte explosieve inspanningen, daar lig ik er dan direct af, maar is wss ook wel te trainen.

Terug
Bovenaan