Top 10 lijstjes

Yeah eindelijk een lijstje waar ik niet lang over moet nadenken :p:
1. Gloomhaven
2. Spirit Island
3. Pandemic
4. Game of Thrones
5. Everdell

Top 5 van spellen die populair zijn, maar waarvan je de hype helemaal niet snapt
Dit zijn zo spellen die je in vele top-10 lijstjes ziet maar waar je zelf eigenlijk niet al te veel aan vindt:

In willekeurige volgorde:
- Wingspan -> Geluksgebaseerd spel met vogeltjes, vind het er zelfs niet eens zo mooi uitzien :p
- Terraforming Mars -> Zelfde concept, geluksgebaseerd (of met draft, veeel te lang) waar in mijn ogen niets miraculeus in zit
- Splendor -> Hier zwijg ik gewoon over :p
- Viticulture -> Deze kan ik nog pruimen, maar vind hem zeker niet zo goed om te snappen waarom anderen die wel zo top vinden
- Secret Hitler -> Social Deduction, sowieso mijn ding al niet, maar aan deze vind ik nu echt niets :p

Niet de bedoeling om een ander zijn smaak te bashen. Als iemand hetzelfde zou zeggen over spellen in mijn top 10, so be it! Elk zijn eigen smaak he, gelukkig maar :)
Interessante aanzet tot een nieuwe lijst! Maar daar tegenover staat ook hoe fout je lijst is :LOL: (mopje he, meningen enzo).
Wingspan: niet helemaal mee eens. Ik heb het nu 15-tal keer gespeeld, en je kunt soms vooral pech hebben met bepaalde kaarten (dat je maar niet tot een interessante combo kunt komen), maar in mijn ervaring wint de betere speler toch bijna altijd. Het thema, tja... Ik heb ook lange tijd gedacht "lol, vogels, nee bedankt", en dan toch in een rare opwelling het spel gekocht, en het thema neem ik er nu graag bij.

Terraforming Mars, wat :LOL: dat is toch totaal niet geluksgebaseerd. Of het moet dan zijn dat je letterlijk elk spel met kaarten trekken als geluksgebaseerd beschouwt. Ik vind het spel echt diep genoeg om zelf genoeg in de hand te hebben wat er gebeurt.

Secret Hitler... dan ben jij denk ik gewoon niet leuk :p

Interessante aanzet tot een nieuwe lijst! Maar daar tegenover staat ook hoe fout je lijst is :LOL: (mopje he, meningen enzo).
Wingspan: niet helemaal mee eens. Ik heb het nu 15-tal keer gespeeld, en je kunt soms vooral pech hebben met bepaalde kaarten (dat je maar niet tot een interessante combo kunt komen), maar in mijn ervaring wint de betere speler toch bijna altijd. Het thema, tja... Ik heb ook lange tijd gedacht "lol, vogels, nee bedankt", en dan toch in een rare opwelling het spel gekocht, en het thema neem ik er nu graag bij.

Terraforming Mars, wat :LOL: dat is toch totaal niet geluksgebaseerd. Of het moet dan zijn dat je letterlijk elk spel met kaarten trekken als geluksgebaseerd beschouwt. Ik vind het spel echt diep genoeg om zelf genoeg in de hand te hebben wat er gebeurt.

Secret Hitler... dan ben jij denk ik gewoon niet leuk :p
Wingspan: Thema cava, maar mooi vind ik het niet. de kaarten zien er basic uit en de spelersborden vind ik nu ook niet wauw :p
TM : Al vaak gehad dat ik een engine wou opzetten, maar gewoon geen kaarten kreeg die erbij hoorden. Ik vind het een goed spel, absoluut, maar zeker niet de nummer 4 op BGG waard en zeker niet de hype waard :p
SH: Sorry, kakspel voor mij :p

Top 5 van spellen die populair zijn, maar waarvan je de hype helemaal niet snapt
Ik doe mee :p

1. Gloomhaven (in openingspost al uitgelegd waarom)
  2. 7 Wonders (vind er niks aan)
  3. Everdell (ik vind het ok, maar snap echt niet waarom het overal zo goed scoort. Dat gezegd zijnde heb ik wel net Spirecrest besteld. Ik hoor vaak dat expansions het echt beter maken, dus ik schrijf het zeker nog niet af)
  4. Castles of Burgundy (saai)
  5. Root (dit wil ik nog kansen geven, eerste indruk was niet echt positief)

Oh, leuk gevonden!

Mijn huh-hype top 5:
1. Catan (seriously, why)
2. Pandemic Legacy (verliezen voordat je begonnen bent, weinig interessant verhaal, vind het niet de moeite boven de base game)
3. Wingspan (vind het niet erg slecht ofzo, maar blinkt voor mij gewoon uit in onverschilligheid)
4. Secret Hitler (eigenlijk vind ik het best leuk, maar niet zo goed als enkele andere social deduction games, terwijl ik bijna enkel die eerste ooit hoor)
5. Exploding Kittens (wat een hersendodend spel 😂)

Wingspan
Dit zijn zo spellen die je in vele top-10 lijstjes ziet maar waar je zelf eigenlijk niet al te veel aan vindt:

In willekeurige volgorde:
- Wingspan -> Geluksgebaseerd spel met vogeltjes, vind het er zelfs niet eens zo mooi uitzien :p
- Terraforming Mars -> Zelfde concept, geluksgebaseerd (of met draft, veeel te lang) waar in mijn ogen niets miraculeus in zit
- Splendor -> Hier zwijg ik gewoon over :p
- Viticulture -> Deze kan ik nog pruimen, maar vind hem zeker niet zo goed om te snappen waarom anderen die wel zo top vinden
- Secret Hitler -> Social Deduction, sowieso mijn ding al niet, maar aan deze vind ik nu echt niets :p

Niet de bedoeling om een ander zijn smaak te bashen. Als iemand hetzelfde zou zeggen over spellen in mijn top 10, so be it! Elk zijn eigen smaak he, gelukkig maar :)
wingspan!
Ik vind vogels echt ferm en ik geniet van de funfacts op de kaarten. Als ik vogels aantrek (lees: niet koop, pak) in hun teerbeminde leefomgeving, lees ik zelf de quotes en afhankelijk van stemming ook de Latijnse benaming voor! (jep, wordt na een tijdje irritant gevonden - dus laat ik de latijnse benaming vallen)

Van vele nieuwe games snap ik ook de buzz niet, maar wil ik ze wel graag begrijpen. vandaar dat ik een tijdje terug een topic maakte over classics, maar het is lijk hier niet zo begeerd of de topic is ondergesneeuwd geraakt. Soit oproep voor een reactie in de topic classics :)!!

- terraforming mars (minder fan van thema, maar vooral niet spannend/langdradig?)
- mansion of madness second edition. Heel enthousiast, maar dobbelstenen dobbelstelen dobbelstenen en moet je nu weer gooien met dobbelstenen? Wil het echt nog kans geven..
- Catan: kindje met de beste dobbelstenen wint.
- Le havre: meh
- pandemic legacy s1, ik ben misschien geen zo'n pandemic fan. Wil het ook wel uitspelen. maar nog maar halfweg en zo weinig tijd en zoveel andere leuke spellen.

Oh, leuk gevonden!

Mijn huh-hype top 5:
1. Catan (seriously, why)
2. Pandemic Legacy (verliezen voordat je begonnen bent, weinig interessant verhaal, vind het niet de moeite boven de base game)
3. Wingspan (vind het niet erg slecht ofzo, maar blinkt voor mij gewoon uit in onverschilligheid)
4. Secret Hitler (eigenlijk vind ik het best leuk, maar niet zo goed als enkele andere social deduction games, terwijl ik bijna enkel die eerste ooit hoor)
5. Exploding Kittens (wat een hersendodend spel 😂)
Ik ken niemand die Catan zo top vindt :p. Het is een klassieker, eentje die ons heeft ingeleid naar waar we nu staan in de boardgame-wereld, maar meer is het niet :)

Ik ken niemand die Catan zo top vindt :p. Het is een klassieker, eentje die ons heeft ingeleid naar waar we nu staan in de boardgame-wereld, maar meer is het niet :)
Dan kent ge gelukkig alleen maar sane mensen 😛 Maar even serieus, ik heb het er opgezet omdat het alsnog wel een heel populair spel is. Terwijl ik het idee heb dat er veel betere spellen zijn met soortgelijke instapdrempel. I guess omdat het gewoon zo lang bestaat? En in elke speelgoedwinkel te vinden is?

Dan kent ge gelukkig alleen maar sane mensen 😛 Maar even serieus, ik heb het er opgezet omdat het alsnog wel een heel populair spel is. Terwijl ik het idee heb dat er veel betere spellen zijn met soortgelijke instapdrempel. I guess omdat het gewoon zo lang bestaat? En in elke speelgoedwinkel te vinden is?
Het heeft gewoon de status van 'classic' gekregen. Het respect voor den bompa van de eurogames :).

Mijn absolute nummer 1:
  1. Nemesis
en dan nog 10 andere in willekeurige volgorde:
  • Secret Hitler
  • Unfair
  • Dinosaur Island
  • Architects of the West Kingdom
  • Paladins of the West
  • Great Western Trail
  • Everdell
  • Marvel Champions
  • Aeon's End
  • Clank! in Space
architecs of the west kingdom, paladins of the west, raiders of the northsea en raiders of scythia. Is dat niet telkens hetzelfde spel in een ander jasje gegoten?

Ik speel wel nog regelmatig Catan, maar dan met alle uitbreidingen (ook de uitbreiding die de dobbelstenen vervangt door kaarten) en dan vind ik het echt wel plezant. Enkel het basis spel is maar meh inderdaad. Maar wel veel nostalgie elke keer ik het speel (pakt 1x per paar maanden komt het is op tafel :P)

architecs of the west kingdom, paladins of the west, raiders of the northsea en raiders of scythia. Is dat niet telkens hetzelfde spel in een ander jasje gegoten?
Raiders of the NS en Raiders of Scythia zijn inderdaad heel gelijkaardige spellen. RoS is gwoon een gestreamlinede versie van RotNS. De anderen zijn echt wel degelijk verschillende spellen, maar met dezelfde artstyle :)

Wat Wacko Santa zegt. Met de aanvulling dat de uitbreidingen van Raiders of the North Sea in Raiders of Scythia zijn verwerkt + nog wat extraatjes erbij. Als je Raiders of the North Sea hebt, is het eigenlijk overbodig. Heb je het niet, is Raiders of Scythia een betere keuze.

De andere 2 spellen zijn totaal verschillend en op geen enkele manier te vergelijken.

Bon, nog eens een nieuwe lijstje proberen: Top 5 favoriete designers (NIET beste ... want dan gaan we discussiëren :p)
En neeeeeee ge moogt niet 5 keer dezelfde zeggen (looking at you @Wacko Santa)
  1. Vlaada Chvatil: Wat mij betreft moeilijk te challengen. Er is niemand die games zo strak + fun + innovatief kan designen ... en dit met zo fucking veel variantie in thema, mechanics, complexity en gametype (party games, euros, ...)

2. Jeroen Doumen & Joris Wiersinga: Er is botweg geen ander team dat ZO veel en ZO goede "heavy thinking" games maakt dan Splotter.

3. Rosenberg: Eigenlijk begrudgingly, want ik heb redelijk wat problemen met Rosenberg zijn "ah ik heb es iets goed gedaan, nu ga ik dat in 87 iteraties in nieuwe spellen gieten" manier van werken. Maar objectief bekeken staat die man terecht aan de top. In mindere mate geld hetzelfde als wat ik voor Chvatil zei, en ik heb gewoon teveel tijd gestoken in zijn games om geen top5 te zijn.

4. Martin Wallace: Kijk gewoon naar zijn lijst van games ... the sheer volume of it :eek:. En dan beseft ge dat daar ook weinig missers tussen zitten. Het is niet altijd mijn ding, maar het is wel altijd well-designed.

5. Christian T Petersen: Moeilijk in te schatten hoe goed hij echt is als designer. Maar onmogelijk te ontkennen de gigantische impact die hij had op de hele industrie. Het feit dat 1 van mijn favo games (Twilight Imperium) van hem komt, verzekert zijn spot in de top 5.
En ik vind het moeilijk ze niet te vermelden, maar ze vallen toch net buiten de top 5: Feld, Kramer en Lacerda als laatste.

En neeeeeee ge moogt niet 5 keer dezelfde zeggen (looking at you @Wacko Santa)
Ma eerlijk, waarom denkt iedereen dat ik alleen maar Lacerda ken? :p Mssn wel een obvious nummer 1 :)

Bij deze (van 5 naar 1 :p)

5. De Italianen:
Hier speel ik effe vals, want dit zijn meerdere designers, maar in een constante mix van samenwerkingen komen spellen als Teotihuacan, Grand Austria Hotel, Lorenzo Il Magnifico, T'zolkin, ...

4. Vladmir Suchy:
Voorlopig 3 titels waar hij mij zo hard met te pakken heeft en dat zijn Pulsar 2849, Underwater Cities en Praga Caput Regni. Altijd heel slick design in toch heerlijke brainy spellen.

3. Uwe Rosenberg:
Terecht dat veel van zijn spellen verdergebouwd zijn op voorlopers, maar het blijven wel quasi allemaal toppers. Agricola, Le Havre, Loyang, Glasstraat,... We kunnen niet zeggen dat hij niet met originele concepten is afgekomen en nog eens stuk voor stuk topspellen! De laatste jaren volg ik hem iets minder, al zou ik wel graag Nusfjord en Hallertau zeker nog ies willen spelen :p

2. Martin Wallace:
Zoals Lint reeds zei, de lijst van spellen is eindeloos en nog ies stuk voor stuk toppers! Korte oplijsting zijn Brass, Tinners Trail, AuZtralia, Automobile en uiteraard, om niet te vergeten, Age of Steam :p. De grondlegger van leningen en stevige economische spellen in mijn ogen.

1. Vital Lacerda:
Kan ik hier nog veel meer over vertellen? Deze man slaagt er in om zowel thematisch sterke als mechanic-gewijs sterke spellen te maken. Dat maakt ze natuurlijk wel een stukje zwaarder, maar de puzzels en de verwevenheid van alles in elkaar zitten altijd ongelooflijk goed in elkaar. Zelfs Escape Plan, zijn 'mindere' blijft een ongelooflijk leuk spel!

Honorable Mentions: Vlaada Chvatil, Richard Amann & Viktor Peter, Alexander Pfister, ...
=> Hebben ook allen toppers gemaakt. Vooral voor Pfister heb ik getwijfeld tussen hem en Suchy.

5 favoriete designers, daar kom ik zelfs niet aan :p er zijn er maar 4 die games maken waar ik oprecht onder de indruk van ben (omdat ik hun namen onthoud, niet omdat andere designers geen games maken waarvan ik de spellen niet impressive vind)

Adam Poots: of je nu van Kingdom Death: Monster houdt of niet, gewoon al het volume en de "verbondenheid" van alle content in dat spel is waanzinwekkend. Ik zou zelfs niet weten hoe ik eraan moet beginnen om zo'n spel te ontwikkelen. Plus dan nog eens het feit dat alles random is maar er toch een soort "verbondenheid" in de randomness zit. Het is heel moeilijk uit te leggen.

Vlaada Chvatil: Mage Knight blijft tot op de dag van vandaag een van de mechanisch meest complexe games die ik ooit gespeeld heb. Elke keer dat ik dat spel terug opneem en begin te spelen ben ik enorm onder de indruk van de onderliggende mechanics in dat spel, en het is ook het oudste spel dat ik heb dat niet op een of andere manier quasi 1:1 gekopieerd is in een ander spel (maar dat kan ook aan mij liggen)

Isaac Childres: Gloomhaven is minder groot in scope als Kingdom Death en minder diepgaand als Mage Knight, maar dit spel zorgt wel voor een leuke combo van beiden. Isaac Childres als persoon ligt mij wel hoegenaamd niet, ik heb liever dat hij gewoon board games maakt en voor de rest zijn bek houdt
unsure.gif

Eric M. Lang: maakt niet de meest complexe spellen en zeker niet de meest diepgaande, maar slaagt er wel altijd in om zeer aangename quasi-gateway games te maken. Met een Poots, Chvatil of Childres ga je geen board game noobs aan tafel krijgen, maar met een Lang game krijg je ze amper terug buiten.

Ik ga er Martin Wallace ook bij toevoegen omdat ik Brass mechanisch een topspel vind en de kickstarter van hem die ik niet gebacked heb nog altijd de grootste fout uit mijn recente leven is.

Terug
Bovenaan