Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Interessante aanzet tot een nieuwe lijst! Maar daar tegenover staat ook hoe fout je lijst isTop 5 van spellen die populair zijn, maar waarvan je de hype helemaal niet snapt
Dit zijn zo spellen die je in vele top-10 lijstjes ziet maar waar je zelf eigenlijk niet al te veel aan vindt:
In willekeurige volgorde:
- Wingspan -> Geluksgebaseerd spel met vogeltjes, vind het er zelfs niet eens zo mooi uitzien
- Terraforming Mars -> Zelfde concept, geluksgebaseerd (of met draft, veeel te lang) waar in mijn ogen niets miraculeus in zit
- Splendor -> Hier zwijg ik gewoon over
- Viticulture -> Deze kan ik nog pruimen, maar vind hem zeker niet zo goed om te snappen waarom anderen die wel zo top vinden
- Secret Hitler -> Social Deduction, sowieso mijn ding al niet, maar aan deze vind ik nu echt niets
Niet de bedoeling om een ander zijn smaak te bashen. Als iemand hetzelfde zou zeggen over spellen in mijn top 10, so be it! Elk zijn eigen smaak he, gelukkig maar![]()
(mopje he, meningen enzo).
dat is toch totaal niet geluksgebaseerd. Of het moet dan zijn dat je letterlijk elk spel met kaarten trekken als geluksgebaseerd beschouwt. Ik vind het spel echt diep genoeg om zelf genoeg in de hand te hebben wat er gebeurt.
Wingspan: Thema cava, maar mooi vind ik het niet. de kaarten zien er basic uit en de spelersborden vind ik nu ook niet wauwInteressante aanzet tot een nieuwe lijst! Maar daar tegenover staat ook hoe fout je lijst is(mopje he, meningen enzo).
Wingspan: niet helemaal mee eens. Ik heb het nu 15-tal keer gespeeld, en je kunt soms vooral pech hebben met bepaalde kaarten (dat je maar niet tot een interessante combo kunt komen), maar in mijn ervaring wint de betere speler toch bijna altijd. Het thema, tja... Ik heb ook lange tijd gedacht "lol, vogels, nee bedankt", en dan toch in een rare opwelling het spel gekocht, en het thema neem ik er nu graag bij.
Terraforming Mars, watdat is toch totaal niet geluksgebaseerd. Of het moet dan zijn dat je letterlijk elk spel met kaarten trekken als geluksgebaseerd beschouwt. Ik vind het spel echt diep genoeg om zelf genoeg in de hand te hebben wat er gebeurt.
Secret Hitler... dan ben jij denk ik gewoon niet leuk![]()

)wingspan!Top 5 van spellen die populair zijn, maar waarvan je de hype helemaal niet snapt
Dit zijn zo spellen die je in vele top-10 lijstjes ziet maar waar je zelf eigenlijk niet al te veel aan vindt:
In willekeurige volgorde:
- Wingspan -> Geluksgebaseerd spel met vogeltjes, vind het er zelfs niet eens zo mooi uitzien
- Terraforming Mars -> Zelfde concept, geluksgebaseerd (of met draft, veeel te lang) waar in mijn ogen niets miraculeus in zit
- Splendor -> Hier zwijg ik gewoon over
- Viticulture -> Deze kan ik nog pruimen, maar vind hem zeker niet zo goed om te snappen waarom anderen die wel zo top vinden
- Secret Hitler -> Social Deduction, sowieso mijn ding al niet, maar aan deze vind ik nu echt niets
Niet de bedoeling om een ander zijn smaak te bashen. Als iemand hetzelfde zou zeggen over spellen in mijn top 10, so be it! Elk zijn eigen smaak he, gelukkig maar![]()
!!Ik ken niemand die Catan zo top vindtOh, leuk gevonden!
Mijn huh-hype top 5:
1. Catan (seriously, why)
2. Pandemic Legacy (verliezen voordat je begonnen bent, weinig interessant verhaal, vind het niet de moeite boven de base game)
3. Wingspan (vind het niet erg slecht ofzo, maar blinkt voor mij gewoon uit in onverschilligheid)
4. Secret Hitler (eigenlijk vind ik het best leuk, maar niet zo goed als enkele andere social deduction games, terwijl ik bijna enkel die eerste ooit hoor)
5. Exploding Kittens (wat een hersendodend spel)
. Het is een klassieker, eentje die ons heeft ingeleid naar waar we nu staan in de boardgame-wereld, maar meer is het niet 
Say what?- Le havre: meh
. En waarom?Dan kent ge gelukkig alleen maar sane mensenIk ken niemand die Catan zo top vindt. Het is een klassieker, eentje die ons heeft ingeleid naar waar we nu staan in de boardgame-wereld, maar meer is het niet
![]()
Maar even serieus, ik heb het er opgezet omdat het alsnog wel een heel populair spel is. Terwijl ik het idee heb dat er veel betere spellen zijn met soortgelijke instapdrempel. I guess omdat het gewoon zo lang bestaat? En in elke speelgoedwinkel te vinden is?Het heeft gewoon de status van 'classic' gekregen. Het respect voor den bompa van de eurogamesDan kent ge gelukkig alleen maar sane mensenMaar even serieus, ik heb het er opgezet omdat het alsnog wel een heel populair spel is. Terwijl ik het idee heb dat er veel betere spellen zijn met soortgelijke instapdrempel. I guess omdat het gewoon zo lang bestaat? En in elke speelgoedwinkel te vinden is?
.Het is wel al zeker 8 jaar geleden dat ik het gespeeld heb, maar ik herinner me het als een te complex idee om te optimaliseren? Dan liever fabrieksmanager.Say what?. En waarom?
architecs of the west kingdom, paladins of the west, raiders of the northsea en raiders of scythia. Is dat niet telkens hetzelfde spel in een ander jasje gegoten?Mijn absolute nummer 1:
en dan nog 10 andere in willekeurige volgorde:
- Nemesis
- Secret Hitler
- Unfair
- Dinosaur Island
- Architects of the West Kingdom
- Paladins of the West
- Great Western Trail
- Everdell
- Marvel Champions
- Aeon's End
- Clank! in Space
)Raiders of the NS en Raiders of Scythia zijn inderdaad heel gelijkaardige spellen. RoS is gwoon een gestreamlinede versie van RotNS. De anderen zijn echt wel degelijk verschillende spellen, maar met dezelfde artstylearchitecs of the west kingdom, paladins of the west, raiders of the northsea en raiders of scythia. Is dat niet telkens hetzelfde spel in een ander jasje gegoten?

Wat Wacko Santa zegt. Met de aanvulling dat de uitbreidingen van Raiders of the North Sea in Raiders of Scythia zijn verwerkt + nog wat extraatjes erbij. Als je Raiders of the North Sea hebt, is het eigenlijk overbodig. Heb je het niet, is Raiders of Scythia een betere keuze.architecs of the west kingdom, paladins of the west, raiders of the northsea en raiders of scythia. Is dat niet telkens hetzelfde spel in een ander jasje gegoten?
)
. En dan beseft ge dat daar ook weinig missers tussen zitten. Het is niet altijd mijn ding, maar het is wel altijd well-designed.Ma eerlijk, waarom denkt iedereen dat ik alleen maar Lacerda ken?En neeeeeee ge moogt niet 5 keer dezelfde zeggen (looking at you @Wacko Santa)
Mssn wel een obvious nummer 1 
)
. De grondlegger van leningen en stevige economische spellen in mijn ogen.
er zijn er maar 4 die games maken waar ik oprecht onder de indruk van ben (omdat ik hun namen onthoud, niet omdat andere designers geen games maken waarvan ik de spellen niet impressive vind)
Welke KS van hem? Auztralia of Rocketmen? Of nog een andere?Ik ga er Martin Wallace ook bij toevoegen omdat ik Brass mechanisch een topspel vind en de kickstarter van hem die ik niet gebacked heb nog altijd de grootste fout uit mijn recente leven is.

Welke KS van hem? Auztralia of Rocketmen? Of nog een andere?![]()