tools om energiescore (EPC, E-peil..) te berekenen

sfxdumbo

Member
goedeavond,

wie kan mij helpen met een tool waarlangs ik de energie score van een huis kan berekenen, liefst afgestemd op de actualiteit ?
Waarom: wil eens simuleren wat het gevolg is van bepaalde maatregelen te doen of te laten;


Alvast van harte bedankt,
 
Hier zijn er 2, maar ze werken beiden zeer high level. De echte software achter het EPC attest is veel uitgebreider, maar daar zullen vermoedelijk enkel EPC deskundigen toegang tot hebben.

In de KBC app heb je ook iets gelijkaardig, maar da's nog meer basic.
 

klik op bereken en je hebt nog andere opties voor andere zaken te berekenen.
Die heb ik gebruikt gehad bij mijn inschatting voor mijn nieuwbouw, en die kwam perfect overeen.
Allez ik had EPB 9 uitgerekend, en het was effectief EPB 11 tgv een niet geïsoleerde deur naar de kelder (en kelder niet geïsoleerd) en een stuk vensterovergang waar men geen isolatie had gestoken tgv de keuze van de architect voor een niet functioneel hoog raam. (wat ik tijdens de uitvoering niet kon wijzigen of men niet wilde aanpassen want zo vergund)
 

klik op bereken en je hebt nog andere opties voor andere zaken te berekenen.
Die heb ik gebruikt gehad bij mijn inschatting voor mijn nieuwbouw, en die kwam perfect overeen.
Allez ik had EPB 9 uitgerekend, en het was effectief EPB 11 tgv een niet geïsoleerde deur naar de kelder (en kelder niet geïsoleerd) en een stuk vensterovergang waar men geen isolatie had gestoken tgv de keuze van de architect voor een niet functioneel hoog raam. (wat ik tijdens de uitvoering niet kon wijzigen of men niet wilde aanpassen want zo vergund)

Is er ergens een tool die nog wat verder gaat ?
Bij ons zijn er onverwarmde aangrenzende ruimtes & verschillende ramen & isolatie per kamer
 
De officiële software of een verslaggever he :)

Dan zal ik daarop moeten wachten.
Al vrees ik dat onze garage geen onverwarmde ruimte zal zijn omdat er wel een radiator staat die nog nooit heeft aangestaan.
Via u tool zit ik aan EPC250 & 75000KWh uur energie verbruik.
In realiteit verbruik ik gas + elektriek eerder 24000KWh, maar dat is typisch aan EPC dat dat getal daar veel hoger is
 
Huis bouwjaar is 1982.

De Veka tool is een mooie tool , volgens deze zou ik dus enkel nog moeten zorgen voor :
- LW warmtepomp
- zonnepanelen
- ventilatie type D
- Zoldervloer heeft reeds 20cm isolatie, en zolderverdiep is niet bewoond, dus enkel onderdak + pannen vervangen en klaar

Nu maar wachten tot er (hopelijk nog eens) steunmaatregelen komen om iedereen aan te moedigen om te renoveren (en dan zullen de aannemers hun prijzen ook wel weer x2 laten gaan zekers :rolleyes:)
En als die er niet komen, sparen, en werken uitvoeren zeker;

Wie heeft ervaring met renovaties, zou graag ervaringen lezen met "dit heb ik gedaan en dan dat en hier moest ik uitkijken maar daar had ik geen rekening mee gehouden dus kwam ernog bij" ... thanks
 
Huis bouwjaar is 1982.

De Veka tool is een mooie tool , volgens deze zou ik dus enkel nog moeten zorgen voor :
- LW warmtepomp
- zonnepanelen
- ventilatie type D
- Zoldervloer heeft reeds 20cm isolatie, en zolderverdiep is niet bewoond, dus enkel onderdak + pannen vervangen en klaar

Nu maar wachten tot er (hopelijk nog eens) steunmaatregelen komen om iedereen aan te moedigen om te renoveren (en dan zullen de aannemers hun prijzen ook wel weer x2 laten gaan zekers :rolleyes:)
En als die er niet komen, sparen, en werken uitvoeren zeker;

Wie heeft ervaring met renovaties, zou graag ervaringen lezen met "dit heb ik gedaan en dan dat en hier moest ik uitkijken maar daar had ik geen rekening mee gehouden dus kwam ernog bij" ... thanks
Kijk eens in het bouwen & wonen-forum. Bijvoorbeeld deze thread: https://www.beyondgaming.be/threads/de-verbouw-topic.445/
 
Het verbruik op het EPC heeft inderdaad niets te maken met uw reëel verbruik.
En indien er een radiator staat, behoort het altijd tot het beschermd volume, ook als hij niet gebruikt wordt.
Soms zit die simulatie er heel dicht op maar bepaalde situaties kan deze simulatie niet inschatten (of jij als noob) dus het is zeker geen garantie.
Wanneer iemand een EPC komt maken, vraag op voorhand of je een tweetal simulaties erbij krijgt, de meeste doen dat er wel gratis bij, zolang het beschermd volume niet wijzigt want dan moet er teveel aangepast worden. Je kan dan ook ineens wat tips krijgen want sommige dure zaken doen verrassend weinig en ander goedkope tricks schandalig veel.
Bovendien, als je huidige EPC E of F is, moet je vóór de werken hiervan een EPC hebben, om je EPClabelpremie op te starten. Nadien is het te laat.
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn tegenwoordig gangbare prijzen voor een hoge temperatuur lucht water warmtepomp (ik heb nog recente radiatoren en vraag me af of gewone lucht water warmtepomp ook zou volstaan)
dus prijzen waar in zowel installatie van HTLWWP als het toestel/len samen met WP boiler zit;

wie kan hier eventueel nog duidelijkheid in geven ?
dank,
 
Het verbruik op het EPC heeft inderdaad niets te maken met uw reëel verbruik.
En indien er een radiator staat, behoort het altijd tot het beschermd volume, ook als hij niet gebruikt wordt.
Soms zit die simulatie er heel dicht op maar bepaalde situaties kan deze simulatie niet inschatten (of jij als noob) dus het is zeker geen garantie.
Wanneer iemand een EPC komt maken, vraag op voorhand of je een tweetal simulaties erbij krijgt, de meeste doen dat er wel gratis bij, zolang het beschermd volume niet wijzigt want dan moet er teveel aangepast worden. Je kan dan ook ineens wat tips krijgen want sommige dure zaken doen verrassend weinig en ander goedkope tricks schandalig veel.
Bovendien, als je huidige EPC E of F is, moet je vóór de werken hiervan een EPC hebben, om je EPClabelpremie op te starten. Nadien is het te laat.

Wat is het effect eigenlijk van onverwarmde ruimtes op EPC ? Heb ergens gelezen dat dat dan gezien word als een ruimte met continu 10 graden ipv een buiten ruimte ?

Heel de zijstrook (3,5m breed) van mijn huis is onverwarmd (eerste & tweede verdiep). Daar is het als het -5 is buiten ongeveer 12 graden door lek door de deur/muur naar de rest van het huis (dat op 21 staat). En dan nog een onverwarmde veranda tegen 5 meter van de gevel. Daar is het 5 graden als het buiten -5 is.

Dus dat eerste zou dan gewoon een binnenruimte op 10 graden zijn, en dat tweede (aangezien dat buiten de bouwschil zit) een stuk 'buiten' dat wat extra isoleert/buffered voor dat stuk gevel ?
 
Laatst bewerkt:
Er wordt niet met temperaturen gewerkt. Eerst wordt het beschermd volume bepaalt (een reeks regels zoals verwarmd?, isolatielaag, ...) en dan wordt er gekeken naar de begrenzing van deze gebouwenschil. Grenzend aan buiten heeft het grootste verlies en grenzend aan aangelegen onverwarmde ruimte AOR, verliest minder warmte. Dus een buitenmuur verliest meer dan een wand aan een onverwarmde aangebouwde garage. Probeer dus eerst voor uzelf het meest logische verwarmde volume te kiezen en isoleer deze schil. Soms is het interessanter om tussenmuur tussen woning en garage te isoleren, dan haal je die garage uit het beschermd volume. Soms is het interessant om deze net te betrekken en dan moet je de vloer, wanden en plafond van deze garage isoleren en dan komt deze garagevloer bij de bruikbare vloeroppervlakte bij. Algemene regel is dat hoe meer vloeroppervlakte er in het beschermd volume zit, hoe beter het resultaat want de eindformule deelt het verbruik door de vloeroppervlakte. Dus een hellend zolderdak isoleren is doorgaans interessanter dan de zoldervloer te isoleren, want dan haal je die extra vloer uit het volume. Hier komen natuurlijk nog andere regeltjes bij kijken (zoals de zoldervloer moet beloopbaar en toegankelijk zijn, je moet 1m50 hoogte hebben, ...) Het is door deze eindformule dat je de rare toestanden krijgt waardoor een woning doorgaans beter scoort wanneer je een radiator in de kelder plaatst.
 
Terug
Bovenaan