Mensen herinneren zich misschien nog mijn schrijfsels over de moeilijke momenten die ik heb gehad bij onze eerste kleine. Vooral het eindeloos aantal slapeloze nachten en alle bijhorende frustraties.
Welnu, die kleine is rond zijn 2 jaar uiteindelijk beter beginnen slapen. Super content!
Tot daar het goede nieuws. Want noem ons onnozel, maar intussen is hier een tweede kleine op het toneel verschenen. Van hetzelfde insomnia-type. Soms verdenk ik mijn vrouw ervan vloeibare XTC te produceren i.p.v. moedermelk. We slapen nu zoveel mogelijk apart om zoveel mogelijk slaap te hebben, dat hebben we geleerd van onze ervaringen met de eerste. Maar met twee (dergelijke) kleine mannen moet je echt al uw tijd besteden aan de kinderen. We hebben het gevoel dat er niets anders meer overblijft.
De oudste gaat nu naar school, dus moet al mijn verlof naar het opvangen van de schoolgaande kleine. Als uw kind naar de crèche gaat (een plek die gemiddeld genomen minder gesloten is dan uw aantal verlofdagen per jaar) kun je nog eens verlof nemen om eens wat zaken voor elkaar te krijgen zonder blètende kinderen die in uw oor staan te krijsen. Ik besef nu (niet toevallig in de paasvakantie) dat van zodra je kinderen naar school gaan, ook dat niet meer mogelijk is.

Ofwel werk je, ofwel zorg je voor je kinderen, 24/7. Werken, kinderen, werken, kinderen, repeat. En dat weegt echt zwaar op mijn gemoed en dat van mijn vrouw, met heel wat zware discussies tot gevolg.
Als ik even heel rationeel, objectief en misschien wel egoïstisch wil zijn, even de volgende gedachteoefening. Wat deed en doe ik écht graag, in een paar kernpunten:
- Uitgaan, muziek, techno-feesten, house-feesten, festivals, etc. met mijn vrouw of met vrienden -> Is nog nooit zo onmogelijk geweest als vandaag omwille van obvious reasons.
- Zelfs gewone rustige avondjes onder vrienden om tussen pot en en pint wat bij te praten, lachen, zeveren, etc. -> Teveel problemen thuis om zonder schuldgevoel een avondje plezier te gaan maken. Ook heel moeilijk om nog gemeenschappelijke momenten te vinden.
- Seks. -> Is quasi tot nul gereduceerd door vermoeidheid, de vele discussies, een kleine in de co-sleeper, ... apart slapen helpt natuurlijk ook niet.
- Etc.
Noem het gerust puberaal, maar dit zijn nu éénmaal de zaken die ik (nog steeds) écht graag doe in mijn mid-30's.
En ja, uiteraard geniet ik ook in zekere mate van een koppel-koppel middagje met de kinderen (als ze niet te ambetant doen), op de koffie gaan bij familie, op babyborrel gaan, en andere brave huisvader-activiteiten. Maar dat is gewoon totaal niet hetzelfde als eerstgenoemde zaken.
Qua minder-puberale dingen die ik écht graag zou doen, dient er zich ook nog een mooi project aan, in de vorm van de overname van een familiebedrijf. Maar ik krijg nu mijn gewone job nog niet rond zonder in slaap te vallen van vermoeidheid, laat staan dat ik de energie zou kunnen opbrengen voor een dergelijk groot project.
Ik hou heel veel van mijn kinderen maar ze voelen op dit moment voor mijn persoonlijk geluk toch ook als een enorm blok aan mijn been en zijn enorm vrijheidsbeperkend. Altijd al gedacht dat dat voor mij een zwaar aspect zou zijn, maar ik had het nog onderschat.
(En ja, ik krijg al een schuldgevoel tegenover mijn kinderen door dit te schrijven. Hopelijk lezen ze dit nooit.)