Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik herken dit ook enorm hard. Veel van de dingen die ik graag doe zijn, binnen mijn gezin, veel moeilijker geworden dan ik had verwacht.Ik hou heel veel van mijn kinderen maar ze voelen op dit moment voor mijn persoonlijk geluk toch ook als een enorm blok aan mijn been en zijn enorm vrijheidsbeperkend. Altijd al gedacht dat dat voor mij een zwaar aspect zou zijn, maar ik had het nog onderschat.
(En ja, ik krijg al een schuldgevoel tegenover mijn kinderen door dit te schrijven. Hopelijk lezen ze dit nooit.)
Hier werkt de vrouw halftijds, en is een groot deel van het huishouden "uitbesteed" (poetsvrouw, tuinman, schoonmoeder die graag strijkt, ...)Wij werken allebei 4/5e en ik kan zeggen dat dat toch heel veel gemoedsrust geeft in het gezin. Iedereen in het gezin is beter af sinds we die beslissing hebben genomen.
Mijn vrouw weigert dat soort hulp, want dat geeft haar het gevoel dat ze faalt.Hier werkt de vrouw halftijds, en is een groot deel van het huishouden "uitbesteed" (poetsvrouw, tuinman, schoonmoeder die graag strijkt, ...)
Dat geeft effectief een enorm verschil qua gemoedsrust
Daar hebben we ook enorm veel geluk mee. Mijn ma doet ook regelmatig de strijk en ramen wassen. Daarnaast hebben we een poetsvrouw.Hier werkt de vrouw halftijds, en is een groot deel van het huishouden "uitbesteed" (poetsvrouw, tuinman, schoonmoeder die graag strijkt, ...)
Dat geeft effectief een enorm verschil qua gemoedsrust
Niets beter dan een dagje Sunparks dat die saaie routine doorbreektMaar dat gevoel van geleefd te worden en dat die saaie routine de hoofdmoot vormt en échte vrije tijd (dus niet 's avonds in de zetel na een vermoeiende dag) een zeldzaam goed is geworden. Soms heb ik heimwee naar de dagen dat ik single was en aan niemand moest verantwoorden. Er was een tijd waarin een weekend onontgonnen gebied was en dat ik enkele weken alleen kon reizen. Daar kan ik alleen maar van dromen. Ik heb ook vaak discussies met mijn vrouw als ik er alleen op uit wil gaan (voor een dagje, niet meerdere weken).

Dit is ook de kern van het probleem. Tweeverdiener. Ik denk dat wij nog van de laatste generatie zijn die opgegroeid zijn in een huishouden waar het mogelijk was om rond te komen van één inkomen.Voltijdse tweeverdieners hebben dan ook doorgaans weinig tijd om kinderen én vrije tijd te combineren. Huizen onderhouden zichzelf helaas niet. Deeltijds werken is een oplossing, maar dat is ook weer minder inkomen. Als je dan een zware lening hebt af te betalen komen daar ongetwijfeld gelddiscussies van. Ga je voor een nieuwe oprit of broodnodige vakantie?
Vroeger was personeel normaal in bepaalde kringen, want huishoudelijk werk was voor het plebs.Mijn vrouw weigert dat soort hulp, want dat geeft haar het gevoel dat ze faalt.
Ik zal het haar zeggenVroeger was personeel normaal in bepaalde kringen, want huishoudelijk werk was voor het plebs.

Zeker. Ik maak me daar niet zoveel zorgen in aangezien de dochter altijd "goed ontwikkeld" en alert bleek op elk bezoek aan een pediater of K&G. Maar ik heb de indruk dat het soms een competitief kantje krijgt. Ik heb vrienden die wat ouder zijn, nu hebben ze 3 kinderen, en vanaf de oudste was geboren 12 jaar geleden heb ik niet anders gehoord dan hoe vroeg ze wel alles kon en hoe slim ze wel niet zou zijn.Nog eentje van het internet dan: comparison is the death of joy
Ieder kind heeft zijn eigen tempo.![]()
Hier ook een relatief makkelijke baby, op het doorslapen na dan, maar ook dat is niet zo dramatisch. Toch begint dat slaaptekort wat door te wegen bij momenten. Ik deel het algemene sentiment dat de dagen plots zo kort lijken (contradictorisch want wat starten ze soms vroeg), en je het gevoel veel meer hebt van altijd achter de feiten te lopen.Wat uiteraard niet de bedoeling is. Wij hebben zelf een vrij gemakkelijk kind, met uiteraard ook moeilijke momenten en ik twijfel zelf al of ik nog wel een tweede wil. Mijn vrouw zou wel graag een tweede willen, maar voor het moment hoeft het voor mij (nog) niet. Kan uiteraard nog veranderen en onze dochter is pas een dikke 8 maanden natuurlijk. Dus ik probeer het ergens te begrijpen waarom mensen, met een zware periode met 1 kind, toch nog een tweede willen.
Een vriend van mij zit in dezelfde situatie. Ook een pittige periode met de eerste gehad en nu is de tweede op komst.
Ik heb dit ook al vaak gedacht. Met twee werken zodat een serieus stuk van een loon naar de crèche gaat, waar een onderbetaalde vreemde voor je kind zorgt samen met nog 8 anderen. Als je het vanop een afstand bekijkt is het gewoon absurd.Dit is ook de kern van het probleem. Tweeverdiener. Ik denk dat wij nog van de laatste generatie zijn die opgegroeid zijn in een huishouden waar het mogelijk was om rond te komen van één inkomen.
Ik zeg niet dat we terug moeten naar het tijdperk van vrouw aan de haard, maar ik denk dat het op dat vlak vroeger makkelijker was. Nu moet je eerst een plaats in de kinderopvang vastleggen en dan pas aan kinderen beginnen.
Begint meer en meer een algemeen probleem te worden in de (westerse) wereld. Het leven wordt zo duur dat het voor meer en meer mensen (financieel) niet meer haalbaar is om één of meerdere kinderen groot te brengen. Maar dat is een andere discussie.

Ik denk niet enkel dat, maar bij 1 kan je al uw aandacht geven als er iets mis is. Terwijl bij 2 er dan ook nog een andere aandacht nodig heeft he...Wat ik hier lees versterkt ook mijn mening: twee kinderen is zwaarder dan het dubbel van een enig kind, gewoon doordat je nog meer op je tandvlees zit.
Vraag ik me ook af. Al heb ik zelf ook ondervonden dat ge soms wat minder rationeel zijt als het over kinderen gaat.Ge moet uiteraard niet antwoorden, als ge niet wilt he, maar waarom voor een tweede gegaan? Zeker na alles wat ge hebt meegemaakt met de eerste?
Hier hetzelfde. Jongste wordt nu 2, ook een heel traject medische zorgen (hopelijk) achter de rug.Ik hoop dat we over een jaar of 2-3 echt op ons effen zijn. Dan zitten de kinderen in het lager (of nog net in het derde kleuter) en zouden we in onze nieuwe woning moeten zitten. Gewoon hopen dat onze relatie tot dan stand kan houden, en dat de brokken nog te lijmen zijn tegen dan.
Andersom merk je vaak dat koppels waar het slecht gaat, aan kinderen beginnen in de hoop om de relatie te herstellen. In praktijk zie je dan inderdaad dat ze plots een "goeie reden" hebben om naast elkaar te gaan leven ("ja, blijft gij thuis om op de kinderen te letten")...Hier hetzelfde. Jongste wordt nu 2, ook een heel traject medische zorgen (hopelijk) achter de rug.
We laten elkaar wel 1x per maand eens weggaan (of proberen dat toch), maar dat is dus niet samen. Ik op café, zij naar een feestje. De ander blijft dan thuis met de kinderen.
Nog een jaar zo verder en dan hopen dat de brokken te lijmen vallen. Het wordt niet uitgesproken maar het is nog 0,0 een relatie op het moment en het is moeilijk te zien hoe dit weer op te bouwen is.
) wel beter hoor.
Ja, kan dat ergens begrijpen dat mensen dat zien als een laatste strohalm om hun relatie te helpen maar anderzijds is het rationeel gezien gewoon dom om dat te denken.Andersom merk je vaak dat koppels waar het slecht gaat, aan kinderen beginnen in de hoop om de relatie te herstellen. In praktijk zie je dan inderdaad dat ze plots een "goeie reden" hebben om naast elkaar te gaan leven ("ja, blijft gij thuis om op de kinderen te letten")...
Ik denk dat héél veel gezinnen onderschatten wat de impact van kinderen op de relatie is. De meesten denken dat dit een positieve impact gaat hebben, maar puur door planning etc denk ik dat er weinig zijn waar de relatie er beter uit komt.
Maar als kinderen zorgen voor slechtere relaties, waarom er dan aan beginnen?Ja, kan dat ergens begrijpen dat mensen dat zien als een laatste strohalm om hun relatie te helpen maar anderzijds is het rationeel gezien gewoon dom om dat te denken.
Elk kind meer is een bron van extra zorgen, extra discussies, minder tijd voor elkaar en nog minder slaap en gezondheid voor uzelf. Ik wil wel eens een gezin spreken die zeggen dat kinderen hun relatie heeft verbeterd en hoe dat daar dan heeft toe bijgedragen. Denk niet dat ik er veel ga vinden.
We zijn nu eenmaal zo biologisch aangelegd om ons voort te planten. Maar ik denk niet dat je er moet aan beginnen zonder een goede relatie en bij beide echt de wil om aan kinderen te beginnen. Je ziet elke generatie toch wel die wil afnemen.Maar als kinderen zorgen voor slechtere relaties, waarom er dan aan beginnen?