Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Langhe ononderbroocken slaep waer bestu bleven?
Mi lanct na di, gheselle mijn
Du ging ervandhoor, du liets mi tleven
Dat was gheselscap goet ende fijn
:cry:

Met onze kleine bijna weer elk uur van de klok gezien.

Hier ook een binnenspeeltuin vandaag, in Eindhoven dan nog. Ik vind dat ze elke ouder en kind een gedragstest moeten voorleggen. Niet geslaagd, niet binnen.
Kom hier helemaal zot met dat klein krapul dat geen opvoeding heeft gehad.
Dit, dit en nog eens dit.
Mijn kinderen kunnen er dan niet tegen dat er zo'n nozem den boel afbreekt.

Ik vraag me dan wel af, hoe gaat dat als ze op logé gaat en haar ouders er 's nachts niet zijn? Is dat dan zowiezo miserie, of lukt dat wonderwel?

Op dat vlak hebben wij nooit problemen gehad, onze zoon is nu 2,5 jaar en slaapt door sinds hij een paar weken oud was met uitzondering van drie maanden verborgen reflux die een ware hel waren. Die drie maanden van extreem slaaptekort maakten mij en mijn vrienden zo'n monsters dat ik me niet kan inbeelden dat mensen daar maanden tot jaren door moeten. Ik kan dat niet vatten. We hebben denk ik meer (soms zeer felle) ruzie gemaakt in die drie weken dan tijdens onze hele relatie. Slaaptekort maakte ons allebei enorm onverdraagzaam. Ik ga er van uit dat dat na een tijd wel slijt als je er maanden/jaren door moet? Ik weet niet hoe mensen anders bij elkaar blijven, haha.

Sinds drie weken vader geworden van een dochtertje wat maakt dat onze nachtrust weer een ferme knauw heeft gekregen. De laatste maanden waren we gewend om onze zoon om tussen 19u00 en 19u30 in bed te leggen om hem er om 07u00 terug uit te halen, een zaligheid. Op dit moment slaap ik van 22u30 tot 04u00, gelukkig vrij onafgebroken aangezien mijn vriendin de tussenshift doet en onze dochter toch al blokken van 3 à 4 uur durft slapen. Enkel om 04u00 is er geen beginnen aan om haar snel terug in slaap te krijgen, dus begint mijn ochtend momenteel wat vroeger dan gewoonlijk.

Bij ons went het :p.
Zoontje begon pas op zijn 2 jaar niet elke nacht 3-4x een half uur krijsend wakker te worden. En dan werd de volgende geboren. Die is nu 1 jaar en dat is niet veel beter. De oudste die nu 3 is heeft ook nog wel nachten waar hij een keer of 2 wakker word (maar ook nachten dat hij doorslaapt).

Een gemiddelde avond & nacht (bv vorige nacht):
- Thuis van het werk/creache/opvang rondrit rond 18.30
- Snel de 2 kinders eten geven want ze zitten al van in de auto te roepen
- Nachtritueel begint. Ik doe het zoontje en die slaapt na 45min, de mama de dochter die slaapt na 1h15.
- Ondertussen is het 20.15 en ik ben blij dat ik even rust heb. Begin wat op te ruimen
- Mijn vrouw joined om 20.45 en maakt de boterhammen & bereid eten voor voor de volgende dag
- Om 21.15 ploffen we in de zetel voor de mol
- Om 21.25 word de jongste al terug wakker (dat heeft ze de laatste maanden dat ze al tegen 10h de eerste keer wakker word). Mijn vrouw krijgt ze na 10 min niet in slaap dus dan gaat ze maar mee op de zetel in de armen slapen
- Om 22.30'ish de mol gedaan en gaan we slapen (de jongste is nu al slapend weg te leggen)
- Om 24.00 begint de oudste te roepen (& blijft roepen, ik wacht altijd 5-10 min of het voorbij gaat).
Ik ga naar zijn kamer en leg hem terug plat, blijf er 10 min bij tot hij terug slaapt
- Tussen 01:00 en 5:00 word de jongste 2x wenend wakker, maar dat is een vage waas voor mij. Mijn vrouw handled dat
- Ze beslissen beiden om om 6:00 op te staan dus we laten ze maar begaan op ons bed terwijl we nog half indommelen
- Sta om 6:45 'echt' op om ze allemaal klaar te krijgen. Volgt 60 min aan struggle om iedereen eten te geven, aan te kleden, ... en op de fiets te krijgen
- 7:45 vertrek naar de creche/school/werk
- Ik kan even uit rusten op het werk

& repeat :p

Maar vind het mentaal wel te doen. De dagen dat het vlot gaat en we bv 2 uur 's avonds hebben weet ik niet meer goed wat te doen. Voel me altijd wat schuldig als ik dan niets nuttig doe (bv voor werk/onze verbouwing/huis klusjes), dus bijna liever dat die tijd er niet is :p.

Zoontje begon pas op zijn 2 jaar niet elke nacht 3-4x een half uur krijsend wakker te worden. En dan werd de volgende geboren. Die is nu 1 jaar en dat is niet veel beter. De oudste die nu 3 is heeft ook nog wel nachten waar hij een keer of 2 wakker word (maar ook nachten dat hij doorslaapt).

- Nachtritueel begint. Ik doe het zoontje en die slaapt na 45min, de mama de dochter die slaapt na 1h15.
- Ondertussen is het 20.15 en ik ben blij dat ik even rust heb. Begin wat op te ruimen
- Mijn vrouw joined om 20.45 en maakt de boterhammen & bereid eten voor voor de volgende dag
- Om 21.25 word de jongste al terug wakker (dat heeft ze de laatste maanden dat ze al tegen 10h de eerste keer wakker word). Mijn vrouw krijgt ze na 10 min niet in slaap dus dan gaat ze maar mee op de zetel in de armen slapen
- Om 22.30'ish de mol gedaan en gaan we slapen (de jongste is nu al slapend weg te leggen)
- Om 24.00 begint de oudste te roepen (& blijft roepen, ik wacht altijd 5-10 min of het voorbij gaat).
Ik ga naar zijn kamer en leg hem terug plat, blijf er 10 min bij tot hij terug slaapt
- Tussen 01:00 en 5:00 word de jongste 2x wenend wakker, maar dat is een vage waas voor mij. Mijn vrouw handled dat
- Ze beslissen beiden om om 6:00 op te staan dus we laten ze maar begaan op ons bed terwijl we nog half indommelen
- Sta om 6:45 'echt' op om ze allemaal klaar te krijgen. Volgt 60 min aan struggle om iedereen eten te geven, aan te kleden, ... en op de fiets te krijgen

Maar vind het mentaal wel te doen. De dagen dat het vlot gaat en we bv 2 uur 's avonds hebben weet ik niet meer goed wat te doen. Voel me altijd wat schuldig als ik dan niets nuttig doe (bv voor werk/onze verbouwing/huis klusjes), dus bijna liever dat die tijd er niet is :p.
Als ik zou een week moet doen mogen ze mij afvoeren🙈 komt wel nooit meer dan 1e enkel en alleen al voor bovenstaande😅

@anonymousMF en anderen met krijsende kinderen in de auto; Hier liggen standaard brikjes melk in de auto omdat ze èn honger heeft en moet "ontladen"... Met een rietje in de mond zwijgt ze. 😬

Als ik ze met de fiets van school haal, is het nu standaard met fristi in de fietstas, dat brikje krijgt ze halfweg omdat ze dan doorgaans begint te zagen "is het nog ver?" En ik niet nog 10 minuten op geween wil luisteren. 🙈

Dochter is klaar met de examens. Ze heeft zélf op vrijdag een leerlingencontact (dus geen oudercontact) en kon via google forms aangeven waarover ze wou spreken.

Ze kiest niet voor een bepaald vak of voor een ander specifiek iets (mentaal welbevinden, ...), maar ze kiest voor "Andere" zonder te specifieren. Toen we haar vroegen waarom, was haar antwoord: "Ik wil niet over school babbelen, daar babbelen we al genoeg over met de leerkracht".

Puberlogica.

Dochter is klaar met de examens. Ze heeft zélf op vrijdag een leerlingencontact (dus geen oudercontact) en kon via google forms aangeven waarover ze wou spreken.

Ze kiest niet voor een bepaald vak of voor een ander specifiek iets (mentaal welbevinden, ...), maar ze kiest voor "Andere" zonder te specifieren. Toen we haar vroegen waarom, was haar antwoord: "Ik wil niet over school babbelen, daar babbelen we al genoeg over met de leerkracht".

Puberlogica.
Eerlijk: ik vind dat een heel goed doordacht antwoord?

Niets dan respect!

Ik heb zelf een zoontje van 8 maanden, en we zijn naar hetzelfde patroon aan het evolueren. eerste 6 maanden, werd hij 2x per nacht wakker, maar sliep hij terug vrij vlot in (na +-10min). nu is het 3-4x, met heel veel gekrijs. Ik doe de late shift (12-01h), mijn vrouw de nacht, en dan ik weer de morgen. ondanks dat ik maar 30% van de effort doe, voel ik wel echt dat het begint te wegen op mij. Ik merk dat ik veel minder goed functioneer door de vermoeidheid.

Ik ben ook sneller geirriteerd als ik oververmoeid ben, wat nog extra lastig is voor mijn vrouw. Dat is een slecht kantje van mij, maar makkelijk op te lossen (zonder kinderen): genoeg slapen. Dus ik zal maar hopen dat het wat dragelijker wordt op termijn.

Eerlijk: ik vind dat een heel goed doordacht antwoord?
Tuurlijk, 't is slim als haar dat lukt, maar ik denk dat de leerkracht zo'n leerlingencontact enkel voor schoolse dingen zal willen gebruiken. Of verwacht jij dat je mag babbelen over de voetbal als een bankkantoor je uitnodigt op hun kantoor ? :).

Nu, het feit is vooral dat ze een kind is die (denken we toch, en zo bevestigt de klastitularis het toch) voorlopig nog fladdert door het leven, goeie (maar niet overdreven goeie) punten heeft en er dus eigenlijk ook weinig over te babbelen zal zijn als het over school gaat. School kan het gewoon niet maken om sommige kinderen NIET uit te nodigen voor een leerlingencontact.

Tuurlijk, 't is slim als haar dat lukt, maar ik denk dat de leerkracht zo'n leerlingencontact enkel voor schoolse dingen zal willen gebruiken. Of verwacht jij dat je mag babbelen over de voetbal als een bankkantoor je uitnodigt op hun kantoor ? :).

Nu, het feit is vooral dat ze een kind is die (denken we toch, en zo bevestigt de klastitularis het toch) voorlopig nog fladdert door het leven, goeie (maar niet overdreven goeie) punten heeft en er dus eigenlijk ook weinig over te babbelen zal zijn als het over school gaat. School kan het gewoon niet maken om sommige kinderen NIET uit te nodigen voor een leerlingencontact.
Van uit pedagogisch standpunt zou die leerkracht daat beter over (letterlijk) eender wat praten. Het kan de vertrouwensband maar ten goede komen. Op die leeftijd had ik eigenlijk ook niks inhoudelijk om over te praten met leerkracht hoor... "ahja, de examens gingen goed he? einde gesprek"

Het zou ook een teken kunnen zijn dat de interactie tussen leerkrachten en leerlingen in die school zo goed is dat ze de problemen gewoon aankaarten als ze zich stellen, en niet wachten tot er een officiëel moment is. Zo hoort het zou ik zeggen, maar dat zal zo niet werken bij alle leerkrachten en leerlingen. Dat ze al aangeeft dat ze al genoeg over de school praten kan er ook op wijzen dat die gesprekken op het juiste moment gevoerd worden in plaats van te wachten tot een leerlingencontact (dan is zo'n gesprek vaak minder efficiënt dan het gewoon ad hoc te doen).

Van uit pedagogisch standpunt zou die leerkracht daat beter over (letterlijk) eender wat praten. Het kan de vertrouwensband maar ten goede komen. Op die leeftijd had ik eigenlijk ook niks inhoudelijk om over te praten met leerkracht hoor... "ahja, de examens gingen goed he? einde gesprek"
Ze is sowieso van plan om haar strips van Kiekeboe terug te vragen, denk ik, dus die vertrouwensband zit wel goed.
TENZIJ DE LEERKRACHT DIE STRIPS ZOU WILLEN ACHTERHOUDEN!!! ;)

Eigenlijk, als ik nu terugdenk op mijn eigen middelbare school periode. In de lagere middelbaren hadden wij eigenlijk amper leerkrachten waar je "normaal" mee kon communiceren. Die leken allemaal uit hun ivoren toren les te geven.
Het is pas vanaf 4e middelbaar dat ik mij leerkrachten kan bedenken waar wij ook al eens een gewoon gesprek mee hadden. Zal deels wel komen omdat je als leerling volwassener wordt, maar heb toch ook de indruk dat de mentaliteit van die leerkrachten ook anders was.
1 Leerkracht gehad die daar enorm goed in was, "meneer Verellen". Eerste les "ja, zeg maar gewoon Patrick als we hier in de klas zitten ze. Ik weet echt niet waarom jullie mij met meneer moeten aanspreken". Dat geeft direct een heel andere connectie tussen leerling en leerkracht. Het examen (was toen esthetiek) was ook gewoon een boek over kunst/architectuur/... openslaan op random bladzijde "vertel daar eens iets over". Gewoon een half uurtje praten, initieel over die bladzijde, maar na 5 minuten gewoon praten over kunst etc. En die kon op basis daarvan veel beter afleiden of je iets van de lessen had onthouden dan op basis van een vastgelegd examen.

Eigenlijk, als ik nu terugdenk op mijn eigen middelbare school periode. In de lagere middelbaren hadden wij eigenlijk amper leerkrachten waar je "normaal" mee kon communiceren. Die leken allemaal uit hun ivoren toren les te geven.
Het is pas vanaf 4e middelbaar dat ik mij leerkrachten kan bedenken waar wij ook al eens een gewoon gesprek mee hadden. Zal deels wel komen omdat je als leerling volwassener wordt, maar heb toch ook de indruk dat de mentaliteit van die leerkrachten ook anders was.
1 Leerkracht gehad die daar enorm goed in was, "meneer Verellen". Eerste les "ja, zeg maar gewoon Patrick als we hier in de klas zitten ze. Ik weet echt niet waarom jullie mij met meneer moeten aanspreken". Dat geeft direct een heel andere connectie tussen leerling en leerkracht. Het examen (was toen esthetiek) was ook gewoon een boek over kunst/architectuur/... openslaan op random bladzijde "vertel daar eens iets over". Gewoon een half uurtje praten, initieel over die bladzijde, maar na 5 minuten gewoon praten over kunst etc. En die kon op basis daarvan veel beter afleiden of je iets van de lessen had onthouden dan op basis van een vastgelegd examen.
Hier maak ik een post over, goed idee :)

Voor wie in april of begin mei naar Bellewaerde/Walibi zou willen gaan: ik kreeg net een mail dat "mijn bedrijf (= vakantiewoning)" zijn werknemers goedkoop naar Bellewaerde kan sturen (1 ticket kopen, al aan een beetje gereduceerd tarief): 1 kind tot 11 jaar gratis. Contacteer me indien je er nut aan hebt (voor alle duidelijkheid: is geen referral, ik verdien er niks aan, maar ga die link ook niet publiek zetten om misbruik te vermijden)

Laatst bewerkt:
Laatste week crèche en er begint iets te broeien. Hangerig, zeuren, weinig eten, verhoging maar net geen koorts. Vandaag een uurtje instapklas en voor de zekerheid een Perdolan gestoken. Wel super flink gespeeld en moeilijk weg te krijgen, dus kleuterschool komt wel goed.

Sebiet dokter. Hopelijk is het niets en kan ze morgen voor de laatste keer naar de crèche.

Hoe weten vrouwen eigenlijk waar ze in in het haar de speldjes moeten plaatsen? Ik heb mij er eens aan gewaagd en waar ik ze ook zet bij onze dochter, het resultaat is niet om naar huis over te schrijven. Als mama dat doet, is dat direct juist. :sop:

Mijn vrouw is kleuterjuf en zij zegt dat ze meestal kan zien wanneer de vader het kind heeft aangekleed die ochtend.

Hoe weten vrouwen eigenlijk waar ze in in het haar de speldjes moeten plaatsen? Ik heb mij er eens aan gewaagd en waar ik ze ook zet bij onze dochter, het resultaat is niet om naar huis over te schrijven. Als mama dat doet, is dat direct juist. :sop:

Mijn vrouw is kleuterjuf en zij zegt dat ze meestal kan zien wanneer de vader het kind heeft aangekleed die ochtend.
Oefenen he! 😜
Ik zie het ook op de klasfoto's als ze bij papa is hoor, als hij probeert haar haar te kammen is het tranen en wegrennen en 1 en al frustratie voor beide waardoor de compromis is dat ze het zelf mag kammen daar... :unsure: hier mag ze het zelf kammen maar ik ga erna nog eens door ook. Ze wil 4 speldjes? Dan doet mama er 2 zodat het haar uit haar ogen is, de overige 2 zwiert ze er dan maar in waar ze zelf wil. 🤷‍♀️
(Maar er is balans hoor, bij papa gebeurt het tandenpoetsen dan weer vlotter hoor ik)
Ook qua kleding zie ik vaak dat de mouwen bvb te kort zijn, waarop hij dan -terecht- zegt dat het aan de schouders wèl nog goed zit dus in zijn ogen de kleren nog niet te klein zijn...

Eigenlijk moet je op een rustig moment eens vragen of ze (de mama) het traag en duidelijk voor wil doen. Het houdt weinig in maar voor wie geen lang haar gewend is, is het idd maar gokken! 😁

Laatste week crèche en er begint iets te broeien. Hangerig, zeuren, weinig eten, verhoging maar net geen koorts. Vandaag een uurtje instapklas en voor de zekerheid een Perdolan gestoken. Wel super flink gespeeld en moeilijk weg te krijgen, dus kleuterschool komt wel goed.

Sebiet dokter. Hopelijk is het niets en kan ze morgen voor de laatste keer naar de crèche.
en, laatste keer crèche OK of toch thuis moeten blijven?

staartjes in het haar zijn al geen mysterie meer voor mij, lukt vrij goed. maar speldjes... buh

Terug
Bovenaan