Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

0032455_ergo-baby-draagzak-embrace-heather-grey_600.jpeg

Dit is bvb een compleet foute houding,

Bij deze zitten de beentjes in M houding, rand van de draagzak in de knietjes, hoofd rust op het hart,...

31+GBqr1ROL._AC_SY1000_.jpg
Jaja volledig zoals het hoort zoals op onderste foto. Bij de mama nooit geen issue. Ook als we dan switchen is het ok en valt hij meestal in slaap in een paar minuten.

Ik heb hem ook ak regelmatig gedragen ervoor, nooit een probleem tot 1-2 weken terug...

Jaja volledig zoals het hoort zoals op onderste foto. Bij de mama nooit geen issue. Ook als we dan switchen is het ok en valt hij meestal in slaap in een paar minuten.

Ik heb hem ook ak regelmatig gedragen ervoor, nooit een probleem tot 1-2 weken terug...
Draagzak lukt hier nog, maar gewoon op de borst liggen lukt bij mij ook niet terwijl dat bij mijn vrouw kennelijk super is.

Dochter is toch wel fier op haar kakjes in het potje. In de grote wc gekapt en dan zegt ze: "Halloooooo kaka!". Nadien loopt ze te kwetteren: "Kakataan! Kakataan!"

Hoe pakken jullie het Sinterklaas-gebeuren aan? Doen jullie volop mee met de geheimzinnigheid of zeggen jullie gewoon de waarheid?
Ik ben van plan om het te doen zoals ik ook opgegroeid ben: Sint was het feest van de kadootjes en de Sint met zijn pieten die 's nachts de kadootjes kwam brengen. Ik heb er jarenlang heilig in geloofd en heb er leuke herinneringen aan.
Kerst is hier een familiefeest en minder kado gericht.

Hij is op dit moment drie, in de klas zijn ze nu ook bezig met thema Sint en vandaag zijn we naar een Sint show geweest. Zalig om te zien.
Over de kerstman zelf heeft hij nog geen vragen gesteld wel over de kerstboom en de lichtjes die hij overal ziet. Ik heb tot nu toe enkel gesproken met hem over het Kerstfeest en niet expliciet de kerstman.
Tot nu toe weet hij dat eerst de sint komt en dat het daarna pas Kerstmis is.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik vind de hele Sintperiode zoiets magisch hebben.

Helaas zie ik ook af en toe Kerstmannen opduiken (bv. in winkeletalages of in tekenfilms). Ik merk dat dit wat verwarrend is voor onze dochter (3,5 jaar) en ik krijg dit moeilijk uitgelegd.

Hoe pakken jullie het Sinterklaas-gebeuren aan? Doen jullie volop mee met de geheimzinnigheid of zeggen jullie gewoon de waarheid?
Onze dochter is hier 2 jaar en we zitten met dat dilemma. Hier gaat er in elk geval niet over gelogen worden. We gaan gewoon uitleggen hoe het in elkaar zit en dat het is om een oude man te herdenken etc. En dus niet dat er nu nog een oude man inbreekt om cadeautjes te brengen.
Op zich niks mis met het magische er in te houden, maar het verhaal draait voor een groot stuk rond "je moet heel het jaar braaf zijn, anders krijg je geen cadeautje van de Sint" en dat vind ik een héél foute boodschap.

Onze dochter is hier 2 jaar en we zitten met dat dilemma. Hier gaat er in elk geval niet over gelogen worden. We gaan gewoon uitleggen hoe het in elkaar zit en dat het is om een oude man te herdenken etc. En dus niet dat er nu nog een oude man inbreekt om cadeautjes te brengen.
Op zich niks mis met het magische er in te houden, maar het verhaal draait voor een groot stuk rond "je moet heel het jaar braaf zijn, anders krijg je geen cadeautje van de Sint" en dat vind ik een héél foute boodschap.
Ik denk dat je je kinderen ook in Sinterklaas kan laten geloven zonder dat je de boodschap moet overbrengen dat het enkel voor de flinke kindjes is.

Ik zou het jammer vinden moest er in zijn klas een kindje zitten wat dan gaat rond vertellen dat Sinterklaas eigenlijk niet bestaat.
Ik denk dat het op een bepaalde leeftijd ook moeilijk is om ze niet te laten geloven met alles wat ze ervan op school leren en op televisie zien.

Ik denk dat je je kinderen ook in Sinterklaas kan laten geloven zonder dat je de boodschap moet overbrengen dat het enkel voor de flinke kindjes is.

Ik zou het jammer vinden moest er in zijn klas een kindje zitten wat dan gaat rond vertellen dat Sinterklaas eigenlijk niet bestaat.
Ik denk dat op een bepaalde leeftijd het ook moeilijk is om ze niet te laten geloven met alles wat ze ervan op school leren en op televisie zien.
Welja, daar zit het probleem eigenlijk. Uw eerste zin klopt in een "thuis-setting", maar gaat nogal in tegen uw laatste zin want daar zit wel altijd het "voor de flinke kindjes"-stuk bij...

De zoon gaat hier de overstap maken naar een groot bed, iemand tips voor een goede matras?
Ik weet niet goed waar op letten voor een matras voor een kind.
Aerosleep heeft ook matrassen. Onze kleine (en soms ik) slaapt daar heel goed op.

Laatst bewerkt:
Sommigen denken toch iets te veel na over de dingen hoor. Laat kinderen kinderen zijn en laat ze van hun kindertijd genieten, Sinterklaas hoort daar ook bij.

Ik heb nog nooit gelezen van een kind dat het padje afgegaan is omdat hij heel het jaar braaf moest zijn van de Sint. 1 keer de Sint voorbij is denken die daar niet meer aan tot een maand voordat het weer die tijd is.

Sommigen denken toch iets te veel na over de dingen hoor. Laat kinderen kinderen zijn en laat ze van hun kindertijd genieten, Sinterklaas hoort daar ook bij.

Ik heb nog nooit gelezen van een kind dat het padje afgegaan is omdat hij heel het jaar braaf moest zijn van de Sint. 1 keer de Sint voorbij is denken die daar niet meer aan tot een maand voordat het weer die tijd is.
Ik wou ook iets schrijven, maar eigenlijk: dit dus.

Welja, daar zit het probleem eigenlijk. Uw eerste zin klopt in een "thuis-setting", maar gaat nogal in tegen uw laatste zin want daar zit wel altijd het "voor de flinke kindjes"-stuk bij...
Bij ons op school hameren ze er op dat de Sint voor iedereen komt en praten ze niet over stout of braaf zijn.
Maar oké, hoe dat pedadogisch allemaal speelt daar heb ik me niet echt in verdiept.
Ik wil hier thuis gewoon mijn kind even fijne Sint herinneringen geven als ik heb en heel dat geloven en de fantasie vind ik nog wel leuk.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik vind de hele Sintperiode zoiets magisch hebben.

Helaas zie ik ook af en toe Kerstmannen opduiken (bv. in winkeletalages of in tekenfilms). Ik merk dat dit wat verwarrend is voor onze dochter (3,5 jaar) en ik krijg dit moeilijk uitgelegd.

Hier stelt ze soms de vraag: "bestaat de Sint echt?" En ik counter telkens met: "Wat denk je zelf?"

Momenteel zit ze terug in een gelovige periode dus koester ik die omdat het voor HAAR zo spannend en leuk is.
De Sint brengt ook cadeautjes voor iedereen, alleen heeft de Sint het heel druk dus krijgt niet elk kindje altijd alles wat die wil.
Op school zorgt de Sint (oudercommitee) ervoor dat in elke klas elk kindje hetzelfde cadeau krijgt. De Sint kan dus niemand vergeten. 😉 (Goedkope prulletjes maar dat maakt niet uit, het versterkt het magische gevoel vooral)

Ivm de verwarring Kerst-Sint heb ik uitgelegd dat de Sint zoveel werk heeft, dat hij met zijn vriend de Kerstman heeft afgesproken het werk wat te verdelen. De Sint doet ons land, de Kerstman doet Amerika voornamelijk. Wie cadeautjes krijgt van de Sint krijgt geen cadeautjes van de kerstman. Die kopen wij zelf. En de kindjes in Amerika weten niet wie de Sint is, daar komt de Kerstman op kerstavond langs met cadeautjes.

Hier stelt ze soms de vraag: "bestaat de Sint echt?" En ik counter telkens met: "Wat denk je zelf?"

Momenteel zit ze terug in een gelovige periode dus koester ik die omdat het voor HAAR zo spannend en leuk is.
De Sint brengt ook cadeautjes voor iedereen, alleen heeft de Sint het heel druk dus krijgt niet elk kindje altijd alles wat die wil.
Op school zorgt de Sint (oudercommitee) ervoor dat in elke klas elk kindje hetzelfde cadeau krijgt. De Sint kan dus niemand vergeten. 😉 (Goedkope prulletjes maar dat maakt niet uit, het versterkt het magische gevoel vooral)

Ivm de verwarring Kerst-Sint heb ik uitgelegd dat de Sint zoveel werk heeft, dat hij met zijn vriend de Kerstman heeft afgesproken het werk wat te verdelen. De Sint doet ons land, de Kerstman doet Amerika voornamelijk. Wie cadeautjes krijgt van de Sint krijgt geen cadeautjes van de kerstman. Die kopen wij zelf. En de kindjes in Amerika weten niet wie de Sint is, daar komt de Kerstman op kerstavond langs met cadeautjes.
Dat vind ik bvb wel een goeie approach. Want buiten heel het "stoute kindjes" verhaal (wat hopelijk uitdooft), hoort uw kind blindelings op u te kunnen vertrouwen. Als volwassene lijkt liegen over de Sint misschien een "leugentje om bestwil", maar voor kinderen is dat een heel groot stuk uit hun leven en ik zou graag hebben dat mijn kind leert dat ik nooit, maar dan ook nooit, tegen haar zal liegen.

Ik vind het een beetje jammer dat we niet in de Alpen wonen - niet alleen voor de majestueuze bergen maar ook voor de prachtige Krampustraditie:

Toch veel leuker dan Zwarte Piet? En zo ben je meteen van dat gezaag af dat ZP racistisch zou zijn. Win-win.

Mijn dochter is een clickbait artikel geworden.
"Papa dit gelooft je echt nooit, zie welke kleur deze lichtjes krijgen als ik ze samen duw"

... om 5u sochtends
:cautious:

Mijn dochter is een clickbait artikel geworden.
"Papa dit gelooft je echt nooit, zie welke kleur deze lichtjes krijgen als ik ze samen duw"

... om 5u sochtends :cautious:
Ik was vandaag wakker rond 4u30, de mijne was om 10 voor 5 boos "omdat ik nog niet was komen slapen" en ik het onredelijke voorstel deed dat zij best nog wat zou slapen.. 😬

Dat vind ik bvb wel een goeie approach. Want buiten heel het "stoute kindjes" verhaal (wat hopelijk uitdooft), hoort uw kind blindelings op u te kunnen vertrouwen. Als volwassene lijkt liegen over de Sint misschien een "leugentje om bestwil", maar voor kinderen is dat een heel groot stuk uit hun leven en ik zou graag hebben dat mijn kind leert dat ik nooit, maar dan ook nooit, tegen haar zal liegen.
Ik ga de andere richting, ik maak ze constant dingen wijs.. en ze weten dat. Dan leren ze om te denken voor zichzelf ipv blindelings te vertrouwen op anderen.

En wat de sint/kerstman/paashaas en klokken betreft.. kinderen vinden dat leuk. Dat wegnemen is voor mij als iemand die tijdens een film het nodig vindt om toch maar op te merken 'dat dat eigenlijk wel niet kan in het echt'.

De kerstman komt bij de kindjes in Amerika en niet hier en de Sint hier maar niet daar want tis een grote wereld met veel kindjes :v

Ik ga er wel niet te diep op in. Ik leg niet op voorhand een briefje van de Sint vb en zal ook eerder reageren met 'waarom denk je dat' als ze twijfels hebben*. Ik denk dat kinderen wel begrijpen dat dat een leugen was om het plezant te maken. Net zoals je niet vertelt dat er in dat pak van Bumba een gewone meneer zit en dat Bumba niet echt is. Op een bepaald moment zien ze dat zelf en dat is ook ok.

Het enige wat ik ontkracht is uiteraard monsters en griezelige dingen, die bestaan uiteraard niet :p

* Vaak zullen ze zichzelf weer overtuigen. Mijn oudste was danig aan het twijfelen over de paasklokken/haas (die werken samen hier) maar toen ik vergeten was dat er ergens een ei was en verbaasd was, was het spontaan 'jij legt ze dan toch niet! Het is echt!' :')

Laatst bewerkt:
Hier de eerste Sinterklaas die heel "bewust" wordt meegeleefd door onze dochter die nu 3 is. Deze week kwam ze vertellen dat ze een beetje bang was dat Sinterklaas in ons huis kwam 'snachts terwijl zij sliep. Wat eigenlijk wel heel begrijpbaar is want het is letterlijk een indringer in uw huis.
We hebben dan samen een brief geschreven om te vragen of Sinterklaas niet overdag kan komen terwijl ze naar school is.

Die bewondering, ontzag en ook een beetje angst voor die mythische man is wel heel aandoenlijk om te zien. Heel dat "enkel voor brave kinderen" gedoe geven wij ook niet mee

Terug
Bovenaan