Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier komt Sint-Maarten, dus ver van Kerst. Maar ik verbaas me eigenlijk dat kinderen ook geloven in de Kerstman? Dat dit niet gewoon een figuurtje is? Alei toen ik kind was, was dat toch niet zoiets dat de Kerstman himself ook cadeautjes bracht. De pakjes onder de boom die waren gewoon van en voor familie.

Hier komt Sint-Maarten, dus ver van Kerst. Maar ik verbaas me eigenlijk dat kinderen ook geloven in de Kerstman? Dat dit niet gewoon een figuurtje is? Alei toen ik kind was, was dat toch niet zoiets dat de Kerstman himself ook cadeautjes bracht. De pakjes onder de boom die waren gewoon van en voor familie.
Halloween was ook geen ding toen ik klein was. Dat komt met alle mediarisering van die Amerikaanse feesten 🤷‍♀️

Het verhaal rond de kerstman is toch dat die de cadeautjes met de vliegende slee rondbrengt? De wereld is wat geglobaliseerd sinds jij kind was, dus die kinderen pikken die versie van het verhaal nu op.

Wij denken dat onze zoon (bijna 3 jaar) de laatste weken overprikkeld raakt. 's Avonds kan hij plots geen weg met zichzelf en begint uit frustratie te wenen. Alleen spelen om tot rust te komen lukt ook niet altijd omwille van zijn oudere zus. De ochtendrush, een hele dag peuterklas, avondrush doen hem geen deugd.

Ik denk eraan om vanavond zo'n indianententje op te zetten in onze living, met kerstverlichting binnenin. Ik heb dat destijds ook gedaan voor onze dochter als ze even 'alleen' tot rust wou komen. Enkel moeten we nog uitleggen aan onze dochter dat ze hem dan ook wel die tijd in de tent moet gunnen en hem gerust moet laten.

Zijn er nog dingen waar jullie aan denken om de prikkels van de dag wat weg te nemen?

M'n vrouw is 3 weken naar Afrika geweest voor 't werk. Terwijl onze dochter goed wist wat er allemaal gebeurde, kon onze zoon dat niet echt plaatsen of begrijpen. Toen zij terug was, vroeg hij iedere ochtend bij het ontwaken of mama niet meer weg zou gaan. Tot op vandaag merk ik dat hij daar enorm mee bezig is. Misschien heeft dat er ook mee te maken.

Op die leeftijd was het standaard krijsen en wenen in de auto. Tuutje mocht toen enkel in bed én in de auto. Haar knuffeldoekjes liggen nu nog steeds in de auto en daar grijpt ze wel naar als ze een lastige dag heeft.

Ook standaard tv op voor een half uur of tablet met hoofdtelefoon om haar efkes tot rust te laten komen. "Het eten is klaar" is het enige waarvoor ik stoor dan. Eens ze dat gehad heeft + gevoederd werd, krijg ik terug een energiebom.

Misschien de oudste ook efkes stilte geven met een tablet, puzzelen, kleuren,..?

Sommigen denken toch iets te veel na over de dingen hoor. Laat kinderen kinderen zijn en laat ze van hun kindertijd genieten, Sinterklaas hoort daar ook bij.

Ik heb nog nooit gelezen van een kind dat het padje afgegaan is omdat hij heel het jaar braaf moest zijn van de Sint. 1 keer de Sint voorbij is denken die daar niet meer aan tot een maand voordat het weer die tijd is.
Dit toch he.
Ik heb soms toch de indruk dat in onze generatie er net iets te veel in twijfel getrokken wordt. Mijn kinderen vinden die Sint periode geweldig. De spiekpietjes zijn ook al hun brieven komen halen en hebben een spiekpietjes boek achtergelaten, eentje waarin staat dat dat ook kindjes af en toe eens ontdeugend mogen zijn (https://www.standaardboekhandel.be/p/paniek-in-de-speelgoedfabriek-9789463889247).

Zoals @gamer5 zegt, die denken daar 11 maanden niet aan he, maakt dat dan zoveel uit om te zeggen dat flink zijn belangrijk is?

Hier trouwens ook de vraag gekregen over de Kerstman en ook hier verteld dat er zoveel kindjes zijn dat ze het werk verdelen.

Op die leeftijd was het standaard krijsen en wenen in de auto. Tuutje mocht toen enkel in bed én in de auto. Haar knuffeldoekjes liggen nu nog steeds in de auto en daar grijpt ze wel naar als ze een lastige dag heeft.

Ook standaard tv op voor een half uur of tablet met hoofdtelefoon om haar efkes tot rust te laten komen. "Het eten is klaar" is het enige waarvoor ik stoor dan. Eens ze dat gehad heeft + gevoederd werd, krijg ik terug een energiebom.

Misschien de oudste ook efkes stilte geven met een tablet, puzzelen, kleuren,..?
Goed idee! Ik merk dat zijn zus moeite heeft om hem gerust te laten, wat meestal uitdraait in plagen/ambeteren. Als zij dan ook bezig is, is dat al weg.

Mss is het al eerder ter sprake gekomen maar ik kan er niets over vinden hier:
Hoe diep tast de sint bij jullie in de buidel? Of hanteert hij in jullie huis eerder een pakjesquotum?

Hoe diep tast de sint bij jullie in de buidel? Of hanteert hij in jullie huis eerder een pakjesquotum?
Veel te veel. Ieder jaar hetzelfde: we gaan niet overdrijven. En toch overdrijven we altijd.

Voor de kinderen van (schoon)broers/(schoon)zussen nemen we €50 per kind.

Ik was me vorige week hetzelfde aan het afvragen. 🤭

Sint zal nu op 40 euro uitkomen, 2 cadeau's tweedehands gekocht, nieuwwaarde rond de 80 euro.

Haar verjaardag bestaat uit 3 play d'oh sets, alle 3 met korting op Amazon kunnen kopen, 35 euro.

Voor Kerst krijgt ze een grotere fiets, heeft me 2dehands 50 euro gekost.

Maar bij haar papa volgens dan ook nog eens cadeau's.

Hier komen we rond 75 euro per kind uit. De grootouders langs mijn vriendin haar kind geven ook nog iets (rond de 30 euro). Dus krijgen ze aan 100 euro per kind. Wat imo dik oké is.

Ik was me vorige week hetzelfde aan het afvragen. 🤭

Sint zal nu op 40 euro uitkomen, 2 cadeau's tweedehands gekocht, nieuwwaarde rond de 80 euro.

Haar verjaardag bestaat uit 3 play d'oh sets, alle 3 met korting op Amazon kunnen kopen, 35 euro.

Voor Kerst krijgt ze een grotere fiets, heeft me 2dehands 50 euro gekost.

Maar bij haar papa volgens dan ook nog eens cadeau's.
Kunt moeilijk 1x kadoos kopen bij co Wss? Of afhankelijk van de afspraken.

Madam is meer met de Sint bezig dan mij. Ik stel de grens in van 20, 25 max.
Kerst tegen de 50 altijd, verjaardag 50 max.
Krijgt dan nog genoeg brol van de rest.
Hoeveel de oma's geven, I don't care. Maar ze vragen wel wat er mag gegeven worden.

Sommigen denken toch iets te veel na over de dingen hoor. Laat kinderen kinderen zijn en laat ze van hun kindertijd genieten, Sinterklaas hoort daar ook bij.

Ik heb nog nooit gelezen van een kind dat het padje afgegaan is omdat hij heel het jaar braaf moest zijn van de Sint. 1 keer de Sint voorbij is denken die daar niet meer aan tot een maand voordat het weer die tijd is.
Wel, ik zal het u de eerste keer laten lezen dan :)

Een kind dat wij kennen werd vorig jaar aan gevraagd "wat wil je van de Sint". Dat kind (3 jaar) heeft geantwoord "Niks, want Fientje (zijzelf) is altijd stout". Dat kind had dus een enorm laag zelfbeeld omdat de ouders altijd dreigden met "als je niet braaf zijt ga je niks krijgen van de sint he".

Mooi voorbeeldje:
Uw kind afdreigen met de Sint omdat hij zijn groenten niet op eet (wat trouwens niks met flink zijn te maken heeft). Ik zal het nooit snappen.

Kunt moeilijk 1x kadoos kopen bij co Wss? Of afhankelijk van de afspraken.

Madam is meer met de Sint bezig dan mij. Ik stel de grens in van 20, 25 max.
Kerst tegen de 50 altijd, verjaardag 50 max.
Krijgt dan nog genoeg brol van de rest.
Hoeveel de oma's geven, I don't care. Maar ze vragen wel wat er mag gegeven worden.
Hier is de afspraak dat de Sint bij beide komt, maar het snoep beperkt wordt bij de ouder waar de Sint later komt. Over bedragen is niets afgesproken.
Ook mijn ouders geven beperkt snoep op onze vraag.

Mijn ex is niet zo een "Kerstmens" dus geen idee eigenlijk of ze daar een cadeau van hem krijgt. Zijn familie viert nieuwjaar dus van die kant uit wordt ze dan bedolven onder de geschenken. 🙈 Aangezien ze ook rond Kerst jarig is, maakt het ook niet echt uit wat ze wanneer wel of niet krijgt.

Wel, ik zal het u de eerste keer laten lezen dan :)

Een kind dat wij kennen werd vorig jaar aan gevraagd "wat wil je van de Sint". Dat kind (3 jaar) heeft geantwoord "Niks, want Fientje (zijzelf) is altijd stout". Dat kind had dus een enorm laag zelfbeeld omdat de ouders altijd dreigden met "als je niet braaf zijt ga je niks krijgen van de sint he".

Mooi voorbeeldje:
Uw kind afdreigen met de Sint omdat hij zijn groenten niet op eet (wat trouwens niks met flink zijn te maken heeft). Ik zal het nooit snappen.
Ja om nu de sint actief te gebruiken in de "opvoeding" van uw kind gaat nu inderdaad wel een stap te ver.
Maar ik zie weinig fout in rond deze periode spelenderwijs spreken over de flinke kindjes die cadeautjes krijgen. Flinke kindjes wil niet zeggen dat je nooit eens stout kan zijn, die nuance moet er dan wel gelegd worden.

Bij mijn zoon in school zijn er nu de spiekpietjes, die dus ook kijken hoe flink de kindjes zijn (en ook kijken welke cadeautjes ze willen, wat ze leuken vinden,...) en ik ben dit weekend naar de Carmi geweest waar de sint was, en het eerste dat die vroeg is of hij wel flink geweest was. Je kan het misschien zelf actief niet meegeven maar dat ze het gaan meekrijgen van ergens is zeker.

Ik ben compleet los gegaan voor Sinterklaas, met het excuus dat we haar vorig jaar niet echt iets gekocht hebben en dat het deze week ook 1 jaar geleden is dat ze van het ziekenhuis naar huis is mogen komen. Veel kleinere dingen van Little Dutch, maar goed uitgekeken naar kortingen en prijsverlagingen. 🙈

2 trekdiertjes, een knuffelpop, een xylofoon en een voelpuzzel.
Zoiets is ook nog onderweg:
1200x1174.jpg

En vandaag hebben we dit uitgepakt, ik ben heel benieuwd naar haar reactie straks. 🥰
1200x991.jpg

Veel te veel gekocht dus 🙈

Edit: Bij mijn ouders is het de regel dat wat de Sint brengt, voor alle kleinkinderen is en dus daar blijft.

Ja om nu de sint actief te gebruiken in de "opvoeding" van uw kind gaat nu inderdaad wel een stap te ver.
Maar ik zie weinig fout in rond deze periode spelenderwijs spreken over de flinke kindjes die cadeautjes krijgen. Flinke kindjes wil niet zeggen dat je nooit eens stout kan zijn, die nuance moet er dan wel gelegd worden.

Bij mijn zoon in school zijn er nu de spiekpietjes, die dus ook kijken hoe flink de kindjes zijn (en ook kijken welke cadeautjes ze willen, wat ze leuken vinden,...) en ik ben dit weekend naar de Carmi geweest waar de sint was, en het eerste dat die vroeg is of hij wel flink geweest was. Je kan het misschien zelf actief niet meegeven maar dat ze het gaan meekrijgen van ergens is zeker.
En uw 2e alinea is eigenlijk wat ik lastig vind. De enige manier om daar onderuit te komen is gewoon niet meegaan in heel het verhaal, en het eigenlijk op dezelfde manier verkopen als alle andere feestdagen (we zeggen ook niet dat Jezus effectief uit zijn graf komt op Pasen he...)

Want je kan inderdaad niet onder dat stuk van het verhaal uit komen, en aangezien in onze maatschappij de definitie van "flink" nogal zwaar verkeerd zit (in de meeste gevallen is dat nog steeds "zwijgen en rustig zijn, en vooral doen wat ik zeg!") is dat iets dat ik mijn dochter liever niet mee geef. Ik snap perfect dat mensen daar anders over denken, maar volgens mij is heel die "ik vond dat fantastisch"-herinnering zwaar overroepen, aangezien de meeste mensen de waarheid leren kennen voor de leeftijd waarvan je actieve herinneringen gaat hebben. Heel dat stuk zijn false memories van tv-reclames, verhaaltjes, ... maar niet wat er effectief gebeurd is. Kijk maar naar de vele ontmoetingen "in person" met de sint. De helft van de kinderen is misschien dolenthousiast, maar de andere helft zit daar eigenlijk met een halve paniekaanval...

(hier heeft ze trouwens een keukentje gekregen, en met kerstmis/nieuwjaar/verjaardag komen daar nog accessoires bij. Het is niet dat je geen cadeautjes kan geven zonder heel het verhaal errond he :P)

hier hebben wij gewoon Smartmax (my first vehicle) gekocht - 20EUR omdat ze daar vaak mee in de crèche speelt en echt verzot is van autootjes.

gaan niet te wild gaan gezien ze nog maar 1j oud is :) maar toch leuk om ze een kadootje te geven.

bij de schoonouders gaat ze ook nog iets krijgen maar speelgoed blijft ook daar.

Want je kan inderdaad niet onder dat stuk van het verhaal uit komen, en aangezien in onze maatschappij de definitie van "flink" nogal zwaar verkeerd zit (in de meeste gevallen is dat nog steeds "zwijgen en rustig zijn, en vooral doen wat ik zeg!") is dat iets dat ik mijn dochter liever niet mee geef. Ik snap perfect dat mensen daar anders over denken, maar volgens mij is heel die "ik vond dat fantastisch"-herinnering zwaar overroepen, aangezien de meeste mensen de waarheid leren kennen voor de leeftijd waarvan je actieve herinneringen gaat hebben. Heel dat stuk zijn false memories van tv-reclames, verhaaltjes, ... maar niet wat er effectief gebeurd is. Kijk maar naar de vele ontmoetingen "in person" met de sint. De helft van de kinderen is misschien dolenthousiast, maar de andere helft zit daar eigenlijk met een halve paniekaanval...
Bwa, als ik de living binnen stap wanneer de Sint gepasseerd voor de kindjes, wordt ik instant terug gekatapulteerd naar m'n jeugd hoor.
Die geur van chocolade :love:

Voor de rest: goh, dat flink zijn moet je imo met een korrel zout nemen. 't is niet omdat ze het eens wat uithangen dat ze ni flink zijn.
Hetgeen ge hier gelinkt hebt gaat er zwaar over imo. Kind wil ni eten, dan belt de Sint dat em ni komt.. da's not done imo.
bij de schoonouders gaat ze ook nog iets krijgen maar speelgoed blijft ook daar.
Yeah, al zware discussies gehad hier daar over. Als ze zo graag iets willen geven, moeten ze dat maar bij ons zetten. Maar helaas heb ik die discussie verloren.

Yeah, al zware discussies gehad hier daar over. Als ze zo graag iets willen geven, moeten ze dat maar bij ons zetten. Maar helaas heb ik die discussie verloren.
Ah hier zijn wij net vragende partij geweest om het speelgoed daar te houden :tongue:

ze heeft hier al veel te veel + als we daar langsgaan is er speelgoed beschikbaar / moeten we geen meesleuren

Terug
Bovenaan