Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier 2 dochters van 5 en 3, maar die jongste heeft nogal een tuut-probleem in de avond na school en 's nachts om te slapen. Tips of ervaringen om dit af te leren?
Samen met accute woedeuitbarstingen als we een reden verzinnen om die af te geven is het echt genieten op die leeftijd o_O
Eerst afbouwen:
1. Wij zijn naar de tandarts geweest en die heeft haar gezegd dat ze nu ècht wel te groot is en ze scheve tandjes gaat krijgen. Dat ze moest gestopt zijn tegen het volgende consult. Ik heb haar ook foto's getoond van mensen met een proper, verzorgd gebit maar scheve tanden.... "Die gaan waarschijnlijk niet naar de tandarts geluisterd hebben..."

2. Tuutje mocht enkel nog in de auto (veel nood aan als we ze oppikten van school) en in bedje. Als ik ging slapen, trok ik de tuut uit haar mond en legde die op haar nachtkastje.

3. Een datum afspreken en hier niet van afwijken! Wij hadden gekozen voor haar 4de verjaardag "want dan ben je al echt groot" en ook gevraagd hoeveel 4jarigen van haar klas nog een tuut hadden? Niemand dus...

4. Ze heeft zelf mogen kiezen wat ze met haar tuutjes wilde doen. Aangezien ze vaak in het ziekenhuis lag kennen we wel wat volk dat op pediatrie werkt... Ze stelde zelf voor "om ze aan de baby'tjes die geboren worden en nog geen tuutjes hebben" te geven. Ik heb geregeld dat ze dus zelf de tuutjes is mogen gaan afgeven aan een verpleegkundige op pediatrie. Die gooien ze nadien gewoon bii het medisch afval. 🙈

5. Geef haar een geschenk dat ze echt leuk vindt "omdat ze nu zo een flinke, grote meid is!". Hier heeft ze een knuffel hondje gekregen dat natuurlijk mee in bed mag, ter vervanging van de tuut.
Hier heeft ze het maar een klein weekje echt lastig gehad, wel nog tot 6 maand soms beteuterde "ik mis mijn tuutjes maar ik weet dat ik te groot ben en ze bij de baby's zijn" traantjes...

Laatst bewerkt:
Wij gingen naar de tandarts die zei dat hij al groot was en zonder tut kon. Hij kwam daar buiten en zei dat hij zijn tut in de vuilnisbak ging doen, wat hij deed en hij heeft er nooit nog om gevraagd. Hij was toen wel al bijna vijf en verslaafd aan die tut. Had ik geweten dat het zo vlot zou gaan, had ik al een half jaar eerder bij de tandarts geweest.

Wij hebben beide een doosje laten verven en daar de tutjes in gestoken en ze dat laten afgeven aan Sinterklaas.

Bij de jongste was dat wel nog een tijdje want de paasklok was net geweest als we op controle gingen bij de tandarts en daar ook de opmerking kregen dat hij beter kon stoppen. Dus die namiddag wij voor zijn middagdutje: de tandarts heeft het gezegd dus we gaan nu slapen zonder tutje.
Is ook meteen zijn laatste middagdutje geweest. Geen tutje meer en hij vond er niets meer aan. Alsof hem enkel voor dat tutje nog ging slapen. Tutjes en doosje hebben nog maanden in de living gelegen maar hij heeft er niet meer naar omgekeken en in december hebben we ze hem aan de Sint dan laten geven.

Zoonlief is van de ene dag op de ander gestopt met zijn middagdut. Hij wordt er drie dus het werd tijd en ook voor school is het gewoon handiger.
Ik had alleen gehoopt dat het geleidelijk aan zou stoppen en niet zo cold turkey.
De gestopte dut in combinatie met einde vakantie, eerste schooldagen, temperamentvol karakter, grenzen uittesten a volonté hebben hier de laatste tijd al voor veel frustraties en moedeloze momenten gezorgd.

Hier is die middagdut gestopt rond de 2jaar, ongeveer gelijk met de tut.
Hiervoor hadden wij ook doosjes gemaakt waar zij dan door de dag de tut moest insteken. Na een tijdje vergat ze dat die daar in stak en ging ze slapen zonder.
Zindelijkheid zijn wij pas heel laat beginnen oefenen wegens tijdsgebrek, ik denk 2 weken voor ze naar school ging (2,5 jaar). Een geluk voor ons dat ze er echt klaar voor was en ik denk dat ze na 6/7 dagen al pampervrij was, zelfs 's nachts.

Joepie. Mijn werkgever vraagt al om vakantie voor volgend jaar door te geven eind september. Dat wordt dus nu al puzzelen voor de vakantie van de dochter. Hoe regelen jullie dit?

Ik maak voor nu elk jaar een spreadsheet met kleurtjes en deel deze dan met de grootouders. Als er makkelijkere alternatieven zijn, hoor ik het graag.

Joepie. Mijn werkgever vraagt al om vakantie voor volgend jaar door te geven eind september. Dat wordt dus nu al puzzelen voor de vakantie van de dochter. Hoe regelen jullie dit?

Ik maak voor nu elk jaar een spreadsheet met kleurtjes en deel deze dan met de grootouders. Als er makkelijkere alternatieven zijn, hoor ik het graag.
Wat bedoel je concreet?

Ik kijk eerst na vanaf welke datum ik kan inschrijven voor de opvang (in eigen stad te weinig mogelijkheden, ik moet dus 10km verder rijden) en welke weken die gesloten is. Die inschrijfdata zet ik direct in mijn agenda.
In die periode wordt er gedeeltelijk vrijaf genomen (co-ouderschap dus dat vrijaf is ook 50-50 verdeeld) en indien dat een probleem is (mijn collega neemt bvb standaard de 3 weken bouwverlof gezien haar man bouwvakker is) worden de grootouders ingeschakeld.

Maar schoolvakanties worden dus altijd in de eerste plaats gevuld met opvang/speelpleinwerking/kampjes en pas in de 2de plaats door ons.
Maakt natuurlijk wel een verschil dat ze enig kind is en opvang een meerwaarde is al puur op vlak van sociale interactie. Ze gaat ook graag. 😁

Een Google agenda maken die voor uw schoonouders enkel read-only is. Ik heb mijn eigen agenda en heb samen met mijn vrouw ene, maar de mijne is read-only met haar gedeeld zodat ze verlof enz kan zien. En vice-versa.

Bijkomend voordeel van deze methode is dat je het gewoon in je Agenda app hebt staan en herinneringen kan toevoegen zodat je meldingen krijgt. Ik zeg dat nu wel als Android user, maar ik neem aan dat dat bij Apple ook kan.

Een Google agenda maken die voor uw schoonouders enkel read-only is. Ik heb mijn eigen agenda en heb samen met mijn vrouw ene, maar de mijne is read-only met haar gedeeld zodat ze verlof enz kan zien. En vice-versa.

Bijkomend voordeel van deze methode is dat je het gewoon in je Agenda app hebt staan en herinneringen kan toevoegen zodat je meldingen krijgt. Ik zeg dat nu wel als Android user, maar ik neem aan dat dat bij Apple ook kan.
Ik maak daar een Excel voor om makkelijkheidshalve even op de ijskast te zetten bij wijze van spreken en die dagen komen natuurlijk ook in de gedeelde agenda. Nog niet gedeeld met de grootouders, maar goed punt!

Zoon van bijna 4 fietst toch al alleen, zeer flexibel met het stuur 🤣 maar gaat goed vooruit. Ik mag er al naast joggen, de volgende keer pak ik ook mijn fiets. Met eigenlijk weinig oefenen 👍

Moet nog leren starten, maar moeten wel eens zien voor groter fietsje.

Loopfiets de voorbije 2 jaren toch geholpen precies.

Hier gaan we borstvoeding sneller afbouwen dan we gedacht hadden. Vrouw moet ze elke 2,5 uur aanleggen, dan drinkt ze een uur & is ze daar anderhalf uur later terug voor meer. Allemaal leuk en perfect normaal, maar dat is dag en nacht en is gewoon niet houdbaar fysiek én mentaal voor mijn vrouw.
Als we dan 60ml flesvoeding bijgeven hebben we 3,5-4 uur lang een contente baby en kan mijn vrouw tenminste wat slaap inhalen (én kan de papa iets doen ipv een bleitende baby wat te proberen kalmeren :unsure: )
Ik had niet verwacht dat borstvoeding zo zwaar ging zijn in elk geval, had wel verwacht dat het intensief was, maar toch met iéts meer "vrije tijd" tussen het aanleggen.

Ik/we denken dat het misschien ook gewoon te weinig productie is. Uit curiositeit eens één voeding gewoon flesje gegeven en tegelijkertijd volledig afgekolfd en we kwamen maar aan 30ml.. Morgen is het controle bij de kinderarts, dus eens luisteren wat haar mening is.

Hier gaan we borstvoeding sneller afbouwen dan we gedacht hadden. Vrouw moet ze elke 2,5 uur aanleggen, dan drinkt ze een uur & is ze daar anderhalf uur later terug voor meer. Allemaal leuk en perfect normaal, maar dat is dag en nacht en is gewoon niet houdbaar fysiek én mentaal voor mijn vrouw.
Als we dan 60ml flesvoeding bijgeven hebben we 3,5-4 uur lang een contente baby en kan mijn vrouw tenminste wat slaap inhalen (én kan de papa iets doen ipv een bleitende baby wat te proberen kalmeren :unsure: )
Ik had niet verwacht dat borstvoeding zo zwaar ging zijn in elk geval, had wel verwacht dat het intensief was, maar toch met iéts meer "vrije tijd" tussen het aanleggen.

Ik/we denken dat het misschien ook gewoon te weinig productie is. Uit curiositeit eens één voeding gewoon flesje gegeven en tegelijkertijd volledig afgekolfd en we kwamen maar aan 30ml.. Morgen is het controle bij de kinderarts, dus eens luisteren wat haar mening is.
Wie 30ml ga je niet echt als referentie kunnen nemen, want een baby zuigt wel harder dan een kolfmachine. Maar borstvoeding is inderdaad heel zwaar zeker in die beginperiode.

Wie 30ml ga je niet echt als referentie kunnen nemen, want een baby zuigt wel harder dan een kolfmachine. Maar borstvoeding is inderdaad heel zwaar zeker in die beginperiode.
Goed om weten, dacht dat het vergelijkbaar was. Nu goed, morgen eens navragen dus. Gezondheidsvoordelen allemaal goed en wel, maar op blokjes slaap van 1,5 uur (in het beste geval) gaat de gezondheid van de mama er ook niet echt op vooruitgaan.

Goed om weten, dacht dat het vergelijkbaar was. Nu goed, morgen eens navragen dus. Gezondheidsvoordelen allemaal goed en wel, maar op blokjes slaap van 1,5 uur (in het beste geval) gaat de gezondheid van de mama er ook niet echt op vooruitgaan.
Het is volledig jullie eigen keuze he. Maar hou er ook rekening mee dat borstvoeding ook voordelen heeft voor de moeder. Er worden hormonen aangemaakt waardoor de baarmoeder sneller terug op normale grote is met een groot effect op mogelijke complicaties na de zwangerschap. Dat was hier toch 1 van de redenen om vol te houden.

Maar inderdaad, praat er eens over met kinderarts/vroedvrouw. Het begin met een baby is altijd zwaar, alles dat het dan draagbaarder kan maken is imo meer dan welkom

Nee, absoluut niet vergelijkbaar.
IVM kunstvoeding: dat is ook gewoon veel zwaarder. Het is op zich natuurlijker om vaker te drinken dan om de 4 uur een zware voeding, maar als het dag en nacht blijft is dat zwaar natuurlijk.

Drinkt hij goed door aan de borst? Misschien is het een kwestie van de baby wat actiever te houden of een beetje te helpen met de melk uit de borst te masseren tijdens het voeden?

Rust is uiteraard wel belangrijk voor productie dus als dat enkel kan door bijgeven zou ik het nog even zo proberen :p. Mijn gynae had mij int begin ook iets voorgeschreven dat zou helpen met de productie maar ik kan me niet meer herinneren wat. Dat kan je ook altijd eens navragen.

Edit: en genoeg water drinken

Nee, absoluut niet vergelijkbaar.
IVM kunstvoeding: dat is ook gewoon veel zwaarder. Het is op zich natuurlijker om vaker te drinken dan om de 4 uur een zware voeding, maar als het dag en nacht blijft is dat zwaar natuurlijk.

Drinkt hij goed door aan de borst? Misschien is het een kwestie van de baby wat actiever te houden of een beetje te helpen met de melk uit de borst te masseren tijdens het voeden?

Rust is uiteraard wel belangrijk voor productie dus als dat enkel kan door bijgeven zou ik het nog even zo proberen :p. Mijn gynae had mij int begin ook iets voorgeschreven dat zou helpen met de productie maar ik kan me niet meer herinneren wat. Dat kan je ook altijd eens navragen.

Edit: en genoeg water drinken
Ja ze drinkt goed door ze, dat is het probleem niet. Mijn vrouw masseert actief mee zodat het goed eruitkomt ook, maar het volstaat precies niet om ze er snel af te krijgen.

Morgen eens luisteren wat ze aanraden in ieder geval.

Groot gelijk. Niks mis met om te schakelen als het te zwaar is. Wij geven 's avonds moedermelk via de fles omdat ze dan altijd heel lang en veel aan de borst wilt hangen. Ik heb ook poeder in huis gehaald als backup. Ik probeer de vrouw wat rust te gunnen, want ze wilt precies haarzelf wat wegcijferen.

Terug
Bovenaan