Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Flesjes ga je sowieso niet te vaak mogen geven, volgens onze vroedvrouw. Dan kan het zijn dat ze de borst niet meer willen hebben. Ze raadt aan 1 flesje om de 2 dagen.

Die van ons wilt ook heel veel de borst voor het slapen gaan. Echt meer dan anders. Tijdens de nacht valt dat dan weer mee. Meestal 2 keer per nacht.
Ik heb vanaf dag 1, wegens te weinig productie, flesjes en borst probleemloos aangeboden. Je moet vooral een flesje hebben dat de vorm van de borst imiteert en sommige kunnen idd last hebben daarvan, maar dat is zeker niet gegarandeerd hoor!

Ik heb vanaf dag 1, wegens te weinig productie, flesjes en borst probleemloos aangeboden. Je moet vooral een flesje hebben dat de vorm van de borst imiteert en sommige kunnen idd last hebben daarvan, maar dat is zeker niet gegarandeerd hoor!

Wij hebben ook een speciaal flesje, maar het gaat ook meer om het moeite doen. In u geval had het natuurlijk ook een reden waarom ge het gedaan hebt. In een "normale" situatie zullen ze het misschien afraden. Maar ook iedere baby is anders natuurlijk.

Soit, ik zeg maar wat de vroedvrouw zegt natuurlijk.

Wij op 4 maand van Londen naar Seatlle gevlogen. Dat ging allemaal zeer gemakkelijk eigenlijk.

Gewoon melk geven bij het stijgen en dalen voor de druk in de oren.
Wij vliegen in Oktober (ongeveer 2u durende vlucht).
De baby zal dan 3,5 maanden out zijn.

Enkele praktische vragen die ik nu heb:

- hoe zit het met de buggy en de maxi cosi? Ik vermoed dat die mee tot in het vliegtuig mogen en dan bij het instappen afgegeven worden? Krijg je die onmiddellijk terug bij het uitstappen?
- wordt de baby vastgemaakt met een gordel? Hoe werkt dat precies?
- mag je warm water meenemen in thermoske om haar flesje voor te bereiden?

Lol ge hebt er effectief aan gedacht :laugh:. Merci :hug:.

Ik gok op ten laatste binnen 15 jaar 👌.
Bij een collega begon dat op 4 jaar geloof ik. Bijna elke rit van langer dan 10 minuten. En dat blijft niet beperkt tot de zetel waar die opzit hè. Inclusief nek van chauffeur en/of bijrijder 👌

Flesjes ga je sowieso niet te vaak mogen geven, volgens onze vroedvrouw. Dan kan het zijn dat ze de borst niet meer willen hebben. Ze raadt aan 1 flesje om de 2 dagen.

Die van ons wilt ook heel veel de borst voor het slapen gaan. Echt meer dan anders. Tijdens de nacht valt dat dan weer mee. Meestal 2 keer per nacht.

Edit: Wij zijn na een paar nachten apart gaan slapen, zodat ik mijn vrouw rust kan geven door de dag.
Ze raden dat inderdaad af. Maar als je zegt "ge moogt kiezen, we gaan proberen met flesjes en kolven, of we stappen volledig over op flesjes", dan draaien die ineens allemaal 180 graden :p.
Ik vond het verschrikkelijk hoe hard er gepusht werd naar borstvoeding, mijn vrouw mocht niet kolven, we mochten geen flesjes geven, ... in het ziekenhuis. Tot we (na meerdere keren aan de alarmbel te moeten trekken) een glucosetest lieten doen en bleek dat onze dochter dus véél te weinig binnen kreeg en op neonatalogie zijn beland...

Vanaf wanneer kan/mag je beginnen kolven en flesjes geven bij borstvoeding? Mijn vrouw is een wrak door constant die voedingen te geven (we zitten nu aan de 4e sinds 22u) en ik wil graag asap voedingen kunnen overnemen en ook om wat controle te hebben op hoeveel ze drinkt (zodat ze 's nachts verzadigd is).

Bijkomend, hoe afgrijselijk is stuwing :wtf: ik heb echt compassie :/
Mij is altijd gezegd dat die tepelverwarring zo goed als nooit voorkomt.

Hoe oud is je kindje? Want in het begin is dat natuurlijk dag/nacht leren. Als ze al wat ouder zijn hebt ge ook af en toe regeldagen waarbij hun nood hoger ligt (idealiter op de meest oncomfortabele moment, dan zit je op een etentje met uw man zijn collega's nonstop met uw borst uit en je kleinen aan, good times).
Alleszins, ge moet kijken naar uw vrouw. Niets mis met afkolven zodat gij een flesje kunt geven zodat zij eens een voeding kan overslaan snachts. Daar is verder geen 'goed' tijdstip hoor vanuit kindperspectief (daarmee bedoel ik niet dat het slecht is op eender welk moment. Zij willen eten, zij krijgen eten, all good).
Voor haar productie kan dat slecht zijn maar als dat sporadisch is... Oververmoeid zijn (en eventueel gestresseerd) is veel erger voor haar productie.

Maar als ge borstvoeding geeft, moet ge wel het idee dat ge kunt nakijken hoeveel er gedronken wordt loslaten. Kijk naar hoelang aan de borst, hoe stevig hij drinkt, pipi-pampers, ... Int begin blijft dat ook normaal dat hij veel vraagt. Continu afkolven voor die reden is nogal veel werk. (En moeilijk voor veel vrouwen om productie op pijl te houden)

Laatst bewerkt:
Ze raden dat inderdaad af. Maar als je zegt "ge moogt kiezen, we gaan proberen met flesjes en kolven, of we stappen volledig over op flesjes", dan draaien die ineens allemaal 180 graden :p.
Ik vond het verschrikkelijk hoe hard er gepusht werd naar borstvoeding, mijn vrouw mocht niet kolven, we mochten geen flesjes geven, ... in het ziekenhuis. Tot we (na meerdere keren aan de alarmbel te moeten trekken) een glucosetest lieten doen en bleek dat onze dochter dus véél te weinig binnen kreeg en op neonatalogie zijn beland...
Dat was dus niet mijn ervaring. Ze hebben mijn eerste int ziekenhuis flesjes bijgegeven. Zijn zelf afgekomen met beginnen kolven en dat het ook ok was om te stoppn (ik zat al diep door hormonen).

Ik vind het goed dat ze positief zijn over borstvoeding en het een eerlijke kans willen geven bij vrouwen die er voor openstaan. De realiteit is dat het opstarten toch vaak een strijd is (net door alle stress errond? En het helemaal goed te willen doen?). Maar ik ben nooit gepusht geweest om te blijven aanmodderen.

Dat heb ik ook al gehoord, dat je gedwongen wordt op het ziekenhuis, maar moet zeggen dat dat bij ons niet het geval was. Wij hebben in het ziekenhuis ook al een flesje gegeven na het kolven. En de vroedvrouw, die aan huis komt, is ook zeer meedenkend.

Ik vind dat raar en volgens mij zijn mijn 2 zonen in hetzelfde ziekenhuis geboren als uw dochter. Die vragen gewoon of je flesjesvoeding wil geven of borstvoeding vooraf. Hebben mijn vrouw goed geholpen en die was al aan het kolven in het ziekenhuis, mijn jongste zoon kreeg flesjes erbij omdat het zo'n hongerige aap was die enorm veel at. Die hebben ons nooit iets proberen pushen of wat dan ook, vooral geluisterd naar onze wensen.

Wij vliegen in Oktober (ongeveer 2u durende vlucht).
De baby zal dan 3,5 maanden out zijn.

Enkele praktische vragen die ik nu heb:

- hoe zit het met de buggy en de maxi cosi? Ik vermoed dat die mee tot in het vliegtuig mogen en dan bij het instappen afgegeven worden? Krijg je die onmiddellijk terug bij het uitstappen?
- wordt de baby vastgemaakt met een gordel? Hoe werkt dat precies?
- mag je warm water meenemen in thermoske om haar flesje voor te bereiden?
De buggy en maxi cosi kunnen inderdaad mee tot aan het vliegtuig, ze geven hangen hier bij het inchecken van de bagage ook een label zoals bij de koffers. Het makkelijkste is zo een inklapbuggy in 1 stuk, maar ik heb ook mensen gezien met een buggy in 2 delen. Wel te bekijken per luchtvaartmaatschappij of je hier iets extra voor moet betalen denk ik.

De baby wordt vastgemaakt met een gordel die aan jouw gordel vast zit. Bij ons mocht de baby enkel bij de persoon aan het raam op schoot maar ik weet niet of dit standaard is.

Bij de veiligheidscontrole laten ze alles door wat voor de voeding van de baby is, ook water in een thermos.

Ik vind dat raar en volgens mij zijn mijn 2 zonen in hetzelfde ziekenhuis geboren als uw dochter volgens mij. Die vragen gewoon of je flesjesvoeding wil geven of borstvoeding vooraf. Hebben mijn vrouw goed geholpen en die was al aan het kolven in het ziekenhuis, mijn jongste zoon kreeg flesjes erbij omdat het zo'n hongerige aap was die enorm veel at. Die hebben ons nooit iets proberen pushen of wat dan ook, vooral geluisterd naar onze wensen.
Ja, hier was die vraag er op voorhand ook he. En we wouden borstvoeding geven (hebben het ook een jaar gedaan he).
Maar eens we neonatalogie zijn beland, kregen we een vroedvrouw die wel betrokken was, en die onmiddelijk een kolfapparaat is gaan regelen (ipv dat manuele kolven, wat blijkbaar verschrikkelijk pijn doet). Dat kolfapparaat simuleert ook het effectieve zuigen waardoor de productie op gang begon te schieten en alles wat vlotter begon te gaan. Nu, we kregen ook naar ons voeten dat we ze niet "om de 3u aanlegde". Maar dat het aanleggen 2.5u duurde, dat vergaten ze wel...

Ik vond het verschrikkelijk hoe hard er gepusht werd naar borstvoeding, mijn vrouw mocht niet kolven, we mochten geen flesjes geven, ... in het ziekenhuis.
Idem hier, echt een zeer slechte ervaring gehad (Kortrijk). Vriendin had 0.0 productie maar we mochten niks geven qua flesje oid. waardoor onze dochter de eerste 2 dagen eigenlijk weinig tot niks heeft gegeten (na de eerste dag was het een paar druppels qua productie).

nu achteraf gezien gingen we natuurlijk zeggen van "fuck it" en een flesje aanbieden ofzo maar het was allemaal zo overweldigend + onzekerheid. indien er een 2e kindje zou komen gaan we toch een pak steviger in onze schoenen staan :)

Laatst bewerkt:
Dochtertje heeft, eens ze thuis was (10 weken prematuur, en ook 10 weken op neonato verbleven) vooral flesjes afgekolfde melk gekregen en mocht af en toe oefenen aan de borst. Was vooral 's nachts handig, papa @Coolguy gaf haar een flesje terwijl ik aan de kolf ging hangen. Ik denk dat ik maar tijdens 1 voeding 's nachts niet kolfde. Toen ze 3 maanden was, en sterk genoeg, at ze eigenlijk zo goed als altijd aan de borst, maar ook nog steeds dagelijks 1 flesje afgekolfde melk voor het slapengaan. Dat was het papa-dochter momentje hier. Ze heeft nooit problemen gemaakt tussen de switch borst-flesje. Wij hebben de Avent-flesjes van Philips gebruikt trouwens.

Je moet vooral zien dat je een goede kolfmachine hebt en hoeveel plaats dat ding mag innemen. Ik ben begonnen met een grote, gehuurd van de CM en heb op termijn een draagbare gekocht van Medela. En vergeet geen plaats te maken in de diepvries.

Dochtertje heeft, eens ze thuis was (10 weken prematuur, en ook 10 weken op neonato verbleven) vooral flesjes afgekolfde melk gekregen en mocht af en toe oefenen aan de borst. Was vooral 's nachts handig, papa @Coolguy gaf haar een flesje terwijl ik aan de kolf ging hangen. Ik denk dat ik maar tijdens 1 voeding 's nachts niet kolfde. Toen ze 3 maanden was, en sterk genoeg, at ze eigenlijk zo goed als altijd aan de borst, maar ook nog steeds dagelijks 1 flesje afgekolfde melk voor het slapengaan. Dat was het papa-dochter momentje hier. Ze heeft nooit problemen gemaakt tussen de switch borst-flesje. Wij hebben de Avent-flesjes van Philips gebruikt trouwens.

Je moet vooral zien dat je een goede kolfmachine hebt en hoeveel plaats dat ding mag innemen. Ik ben begonnen met een grote, gehuurd van de CM en heb op termijn een draagbare gekocht van Medela. En vergeet geen plaats te maken in de diepvries.
Wij zijn hier ook begonnen met een gehuurde van de ziekenkas (VNZ). Was een Medela-apparaat van +2000€ maar was echt héél goed.
Nadien overgeschakeld op zo'n Medela draagbaar (want dat groot ding was echt niet doenbaar om naar het werk mee te nemen) en hoewel dat nog steeds 1 van de beste op de markt is, merkten we toch al wel een heel groot verschil.

Dus om te beginnen zou ik iedereen aanraden om eerst zo'n deftig machine te huren (kost u quasi niks).

Ja, hier was die vraag er op voorhand ook he. En we wouden borstvoeding geven (hebben het ook een jaar gedaan he).
Maar eens we neonatalogie zijn beland, kregen we een vroedvrouw die wel betrokken was, en die onmiddelijk een kolfapparaat is gaan regelen (ipv dat manuele kolven, wat blijkbaar verschrikkelijk pijn doet). Dat kolfapparaat simuleert ook het effectieve zuigen waardoor de productie op gang begon te schieten en alles wat vlotter begon te gaan. Nu, we kregen ook naar ons voeten dat we ze niet "om de 3u aanlegde". Maar dat het aanleggen 2.5u duurde, dat vergaten ze wel...
Ik heb altijd manueel gekolfd en dat deed geen pijn. Misschien was dat omdat het helemaal het begin was en er een slechte techniek was? (Bij een automatische kunt ge weinig fout doen, al vond ik dat ook weer te weinig lijken op een echt zuigritme). Maar dat was al enkele maanden nadat de borstvoeding gestart was. Borstvoeding zelf deed bij mij in het begin ook pijn (die toeschietreflex, gelijk er scheermesjes door uw borsten vliegen, die pijn zwakt af tot niets meer na enkele weken gelukkig)

Of ge bedoelt met manueel kolven echt enkel met de hand en een bekerke om op te vangen :thinking: (zelfs met een overvolle borst is dat minstens ongemakkelijk)

Ik heb altijd manueel gekolfd en dat deed geen pijn. Misschien was dat omdat het helemaal het begin was en er een slechte techniek was? (Bij een automatische kunt ge weinig fout doen, al vond ik dat ook weer te weinig lijken op een echt zuigritme). Maar dat was al enkele maanden nadat de borstvoeding gestart was. Borstvoeding zelf deed bij mij in het begin ook pijn (die toeschietreflex, gelijk er scheermesjes door uw borsten vliegen, die pijn zwakt af tot niets meer na enkele weken gelukkig)

Of ge bedoelt met manueel kolven echt enkel met de hand en een bekerke om op te vangen :thinking: (zelfs met een overvolle borst is dat minstens ongemakkelijk)
ja, dat 2e dus he :p

Terug
Bovenaan