Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

250 euro (en meer) is nog altijd belachelijk weinig geld om uw kind een heel seizoen aan sport te laten doen, reken maar eens uit hoeveel dat per uur is. Goedkope opvang lijkt mij.

Als je afvraagt hoe dat komt? Het echte verenigingsleven staat gigantisch onder druk, maar mensen lijken dat niet te beseffen. Er zijn amper nog vrijwilligers, alsook amper nog trainers te vinden. Vroeger had je de echte clubmensen, die gratis training kwamen geven omdat dat zo hoorde. En je had die met hopen. Nu vraagt een ietwat deftige trainer stevig door en die ligt niet wakker van de club, die gaat het jaar erna wel ergens anders training geven indien nodig - overal hebben ze hem nodig. Trainers worden dan nog eens weggejaagd door belachelijk gedrag van ouders en leden die er nog amper respect voor hebben en voor het minste komen zagen. Vroeger was de trainer de baas en er was niemand die er maar aan dacht om eens die man/vrouw te gaan uitkafferen voor een futiliteit. Iedereen wil ook alleen maar training van 'goeie trainers'.

Subsidies gaan al jaren gigantisch bergaf, (sport)verenigingen (ik kan niet praten over El Kaouakibi's verenigingen in de grote stad, want daar blijkt nog veel meer geld te zitten) krijgen nog een habbekrats waar ze tegelijkertijd belachelijk veel onnozel papierwerk voor moeten in orde brengen.

Zwart geld is aan banden gelegd, samen met sponsoring (zeker in de kleinere sporten, voetbal ben ik minder in thuis) die ook in een serieuze neerwaartse spiraal zit. Vroeger had je veel lokale Boma's die met een rolletje geld de club kwamen steunen, zolang je ze maar eens even op een troon zette. Nu draaien alle lokale ondernemingen zich heel snel weg en moet je wat geluk hebben dat er zelfstandigen hun kinderen actief zijn in de club. Dan geven ze tenminste nog iets.

Aan de topics op dit forum snapt iedereen wel dat het leven serieus duurder is geworden is en nog veel duurder aan het worden is. De kantines, zalen, kleedkamers moeten deze winter ook warm gestookt worden. Degene die huren van de gemeente gaan het volgend jaar serieus voelen in de huurprijs en degene met eigen beheer gaan misschien wel al eens een paar graden minder zetten. De gemeente verhuurt trouwens niets gratis aan sportclubs, huurkosten zijn een serieuze hap uit het budget.

Om af te sluiten, die 250 euro is waarschijnlijk maar de helft wat uw kind kost aan de club op jaarbasis. Daarvoor moeten ze vaak nog een heel jaar tappen, spaghettiavonden organiseren, wafels verkopen, ontbijten leveren, etc om hun jaarbudget te halen. Evenementen waar ze ook nog amper helpers vinden. Ik raad iedereen wiens kind bij een club is een handje te helpen waar je kan, je doet daar elke vereniging een gigantisch plezier mee. Er zijn al veel clubs verdwenen in de laatste 15 jaar en er gaan er nog meer verdwijnen.
Ik vind ook dat de bedragen hier gepost (150-400€) voor een heel jaar / seizoen sport reuze meevalt, en met de exacte redenering als de jouwe. Een seizoen is gemiddeld 35-70 trainingen... dat is 5-11€ per training (en dat is gerekend met de hogere 400€).
Euh ja, dat is imo een normale kost voor 1 a 2u + infrastructuur.

(in before nen onnozelaar weer komt met OeLalA TiS wEeR De bG eLItE hIEr hOoR, kOm, TeRuG nAaR hEt BrUtOlOoN tOpIc)

Ik vind ook dat de bedragen hier gepost (150-400€) voor een heel jaar / seizoen sport reuze meevalt, en met de exacte redenering als de jouwe. Een seizoen is gemiddeld 35-70 trainingen... dat is 5-11€ per training (en dat is gerekend met de hogere 400€).

(in before nen onnozelaar weer komt met OeLalA TiS wEeR De bG eLItE hIEr hOoR, kOm, TeRuG nAaR hEt BrUtOlOoN tOpIc)
Wordt dat trouwens niet sowieso voor een stuk terugbetaald door ziekenkas?

Das wel een habbekrats, 20-30 euro ofzoiets per kalenderjaar, maar wel meegenomen natuurlijk. Maar in onze gemeente bv. kunnen mensen met laag inkomen 80% van het lidgeld terugkrijgen.

Peuter turnen is hier 100 €, das dan cheap. Voor een uurtje per week.

Na de bevalling ik 2 weken thuis, maar was vooral om huishouden te doen. Madam bezig met borstvoeding.

Welke boeken kunnen jullie aanraden voor wat meer praktische zaken zoals hoe te kleden, co-sleeper/bedje, wanneer en welke voeding,…
Die zaken leggen ze in het ziekenhuis ook uit als de baby geboren is. En je hebt toegang tot een vroedvrouw die dat ook allemaal kan uitleggen.

Hoeveel verlof hebben de vaders hier genomen na de geboorte?
Ik heb gewoon mijn vaderschapsverlof opgenomen, eerst een volle week. En dan de overige 10 dagen uitgesmeerd over een 5tal weken.

Das wel een habbekrats, 20-30 euro ofzoiets per kalenderjaar, maar wel meegenomen natuurlijk. Maar in onze gemeente bv. kunnen mensen met laag inkomen 80% van het lidgeld terugkrijgen.
De grens voor de Vrijetijdskaart is ondertussen wel vrij streng trouwens. Je mag bvb maximum 2000€ spaargeld hebben. Het is goed dat kansarmen ondersteunt worden om te sporten, maar 250€/jaar/kind/sport lidgeld is volgens mij al een issue voor veel gezinnen met een normaal inkomen.

Als het bij 1 hobby blijft valt het mee, maar hier zitten de 2 oudste al aan 3 a 4 hobby's en dan begint het wel op te tellen.

Volledige onze eigen keuze en er zijn zeker goedkopere alternatieven.

De grens voor de Vrijetijdskaart is ondertussen wel vrij streng trouwens. Je mag bvb maximum 2000€ spaargeld hebben. Het is goed dat kansarmen ondersteunt worden om te sporten, maar 250€/jaar/kind/sport lidgeld is volgens mij al een issue voor veel gezinnen met een normaal inkomen.
Natuurlijk is dat veel, zeker als je meerdere kinderen hebt. Maar kinderen doen tegenwoordig ook 3 hobbies ipv 1..

Vroeger werden verenigingen gedragen door de gemeenschap he, en kwam heel het dorp naar de mosselsouper bij wijze van spreken en kregen ze veel geld toegestopt van de gemeenten. Dat is allemaal ver verleden tijd dus kunnen die helaas niet alles spotgoedkoop houden voor de armere families.

Laatst bewerkt:
Ik neem 15 dagen vaderschapsverlof.
Voor de rest van het jaar heb ik nog 25,5 dagen verlof over (dit jaar heel zuinig geweest tot hiertoe 😊) om wat verdeeld op te nemen.

Still waiting.
Vandaag 8 dagen na uitgerekende datum.

Welke boeken kunnen jullie aanraden voor wat meer praktische zaken zoals hoe te kleden, co-sleeper/bedje, wanneer en welke voeding,…

Hier gepland om 15 dagen te nemen, dan 10 dagen in november en 2 weken eind december :) is voor alle dagen nu, mag gaan komen :p

Op vakantie heb ik mijn kleinste voornamelijk zonder pamper laten rondlopen maar toch nog geen vooruitgang geboekt op dat potje. Elke dag gewoon een drol van het terras mogen rapen of uit het zwembad kunnen vissen met een netje. Ook pipi totaal geen avance, plast gewoon vrolijk in het rond en het kan haar niet schelen.
Als ik ze aanspreek over potje of wc wordt ze ook echt boos. Ik heb het al meermaals effe laten rusten om de spanning eraf te halen maar als ik er na een maand dan weer over begin, is ze direct weer boos. Ze gaat nu binnenkort naar de eerste kleuterklas en ik vind het wat vervelend naar de juf toe dat ze nog steeds luiers draagt.
Ondertussen al een half jaar op aan het werken en het wil gewoon niet lukken, ze is compleet onwillig. Dusja elke mogelijke gouden tip is welkom hier.

Puur per les bekeken valt dat idd wel goed mee. Maar je moet ze er wél in 1x leggen natuurlijk. In dezelfde maand waar je ook schoolspullen moet kopen én vaak een sportoutfit met schoenen.
Als je dan meerdere kinderen hebt én zelf ook iets wil doen, is dat voor sommige (alleenstaande) mensen een maandloon om kinderen netjes naar school te sturen en elk 1 hobby te hebben
De volle 20 euro de man idd ... 🙈

Op vakantie heb ik mijn kleinste voornamelijk zonder pamper laten rondlopen maar toch nog geen vooruitgang geboekt op dat potje. Elke dag gewoon een drol van het terras mogen rapen of uit het zwembad kunnen vissen met een netje. Ook pipi totaal geen avance, plast gewoon vrolijk in het rond en het kan haar niet schelen.
Als ik ze aanspreek over potje of wc wordt ze ook echt boos. Ik heb het al meermaals effe laten rusten om de spanning eraf te halen maar als ik er na een maand dan weer over begin, is ze direct weer boos. Ze gaat nu binnenkort naar de eerste kleuterklas en ik vind het wat vervelend naar de juf toe dat ze nog steeds luiers draagt.
Ondertussen al een half jaar op aan het werken en het wil gewoon niet lukken, ze is compleet onwillig. Dusja elke mogelijke gouden tip is welkom hier.
Een nutteloze tip voor jou, maar misschien voor anderen hier. Begin voordat ze 2 jaar zijn er mee. Dan zitten ze nog niet zo in de "nee"-fase...

Puur per les bekeken valt dat idd wel goed mee. Maar je moet ze er wél in 1x leggen natuurlijk. In dezelfde maand waar je ook schoolspullen moet kopen én vaak een sportoutfit met schoenen.
Als je dan meerdere kinderen hebt én zelf ook iets wil doen, is dat voor sommige (alleenstaande) mensen een maandloon om kinderen netjes naar school te sturen en elk 1 hobby te hebben

De volle 20 euro de man idd ... 🙈
Er is geen enkele sportclub die u gaat verbieden om maandelijks of wat dan ook te betalen.

Als het bij 1 hobby blijft valt het mee, maar hier zitten de 2 oudste al aan 3 a 4 hobby's en dan begint het wel op te tellen.

Volledige onze eigen keuze en er zijn zeker goedkopere alternatieven.
Da's toch ook uw eigen keuze om ze zoveel dingen te laten doen. Ge kunt ze ook thuis laten spelen met klasgenootjes he.

Die kinderen moeten tegenwoordig al zoveel. Vanaf een paar maanden naar de crèche een hele dag, vanaf 2,5 naar school en dan al direct naschoolse of weekendactiviteiten erbij. De kinderen zullen het wel fijn vinden, maar gun ze toch ook eens wat rust.

Da's toch ook uw eigen keuze om ze zoveel dingen te laten doen. Ge kunt ze ook thuis laten spelen met klasgenootjes he.

Die kinderen moeten tegenwoordig al zoveel. Vanaf een paar maanden naar de crèche een hele dag, vanaf 2,5 naar school en dan al direct naschoolse of weekendactiviteiten erbij. De kinderen zullen het wel fijn vinden, maar gun ze toch ook eens wat rust.
Pardal zijn kinderen volgen volledig thuisonderwijs, hun hobby's zijn dus de ideale manier om met leeftijdgenoten om te leren gaan.

Ja, ze zullen met plezier een aparte boekhouding bijhouden van 20 leden per uur wie per jaar, per kwartaal of per maand betaalt. Efkes serieus blijven he.
Ja, heel moeilijk is dat niet en het minste wat je kan doen voor je leden. Uiteindelijk betaald 90% toch sowieso in 1 keer.

Ja, ze zullen met plezier een aparte boekhouding bijhouden van 20 leden per uur wie per jaar, per kwartaal of per maand betaalt. Efkes serieus blijven he.
Kan ook wel gedigitaliseerd worden. Bij ons, en dat is echt een grote club, heb je bijvoorbeeld de keuze per kwartaal of in ene keer. Als je per kwartaal betaalt, dan betaal je wel een paar Euro meer.

Terug
Bovenaan