Hier (op 18 maand) zit ze nu op het moment dat ze 's avonds nog eerst een uur moet "uitrazen" op haar kamertje. Ik lig daar dan en soms speelt ze leuke spelletjes (ik wijs waar ze een kusje moet geven, en dan doet ze dat. Of verstoppertje achter haar knuffelvosje ofzo). Dan krijgt ze nog een groot flesje neem ik haar vast, en vraag ik waar wil je slapen? Dan wijst ze ofwel een schouder aan, ofwel haar bedje (dus ze wil eigenlijk wel in haar bedje slapen). Dan nog wat knuffelend rondwandelen en dan valt ze wel in slaap zonder tegenwringen.We hebben er eventjes moeten op wachten maar sinds een paar weken slaapt onze kleine goed in. Vooral bij zijn papa.
Hij is nu bijna 2 jaar en we kunnen echt al goed converseren met hem. Ik leg hem nu uit dat we nog 1 boekje gaan lezen, en we dan gaan slapen. Dan naar boven, hem nog wat laten vertellen over de afgelopen dag op mijn schoot. En dan probeer ik het gesprek stilaan te sturen richting "slapen".
Het gaat zelfs zo ver dat ik hem letterlijk vraag of hij in zijn bedje wil gaan slapen, hij antwoordt "ja" en dan laat hij zich gewillig in zijn bedje zakken. (Tot voor kort was dat het onmogelijke stuk: hij ging onmiddellijk terug rechtstaan in zijn bed om opnieuw opgepakt te worden).
Het gaat zelfs zo ver dat ik na een paar liedjes zingen zelfs letterlijk zeg dat "papa eventjes hiernaast gaat zitten", en dat hij dat tolereert. (Tot voor kort moest hij al in slaap gevallen zijn voor we de kamer uit gingen)
Het lijkt alsof dit pas mogelijk is geworden sinds we een beetje kunnen "redeneren" met hem: alles duidelijk uitleggen wat er gaat gebeuren, dat papa gewoon hiernaast zit, dat hij zijn oogjes moet sluiten, ...
Wat een verschil tussen 1 à 1,5 uur hysterisch gebleit, frustratie bij ons, slechtkomen, ... enerzijds en nu in maximum een half uurtje in alle rust uw kleine vredig in bedje leggen, hem zien nestelen in een goede positie en finaal zien inslapen.
Edit: Bedankt voor alle tips hier en om naar mijn frustraties te moeten luisteren. "Het wordt allemaal beter" blijkt inderdaad te kloppen.![]()
Maar, soms is dat uur ook een uur in overdrive met rondspringen en zotte toeren uithalen, dan ben je stikkapot daarna.

.