Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

We hebben er eventjes moeten op wachten maar sinds een paar weken slaapt onze kleine goed in. Vooral bij zijn papa. :cool:

Hij is nu bijna 2 jaar en we kunnen echt al goed converseren met hem. Ik leg hem nu uit dat we nog 1 boekje gaan lezen, en we dan gaan slapen. Dan naar boven, hem nog wat laten vertellen over de afgelopen dag op mijn schoot. En dan probeer ik het gesprek stilaan te sturen richting "slapen".
Het gaat zelfs zo ver dat ik hem letterlijk vraag of hij in zijn bedje wil gaan slapen, hij antwoordt "ja" en dan laat hij zich gewillig in zijn bedje zakken. (Tot voor kort was dat het onmogelijke stuk: hij ging onmiddellijk terug rechtstaan in zijn bed om opnieuw opgepakt te worden).
Het gaat zelfs zo ver dat ik na een paar liedjes zingen zelfs letterlijk zeg dat "papa eventjes hiernaast gaat zitten", en dat hij dat tolereert. (Tot voor kort moest hij al in slaap gevallen zijn voor we de kamer uit gingen)

Het lijkt alsof dit pas mogelijk is geworden sinds we een beetje kunnen "redeneren" met hem: alles duidelijk uitleggen wat er gaat gebeuren, dat papa gewoon hiernaast zit, dat hij zijn oogjes moet sluiten, ...

Wat een verschil tussen 1 à 1,5 uur hysterisch gebleit, frustratie bij ons, slechtkomen, ... enerzijds en nu in maximum een half uurtje in alle rust uw kleine vredig in bedje leggen, hem zien nestelen in een goede positie en finaal zien inslapen. :love2:

Edit: Bedankt voor alle tips hier en om naar mijn frustraties te moeten luisteren. "Het wordt allemaal beter" blijkt inderdaad te kloppen. :)
Hier (op 18 maand) zit ze nu op het moment dat ze 's avonds nog eerst een uur moet "uitrazen" op haar kamertje. Ik lig daar dan en soms speelt ze leuke spelletjes (ik wijs waar ze een kusje moet geven, en dan doet ze dat. Of verstoppertje achter haar knuffelvosje ofzo). Dan krijgt ze nog een groot flesje neem ik haar vast, en vraag ik waar wil je slapen? Dan wijst ze ofwel een schouder aan, ofwel haar bedje (dus ze wil eigenlijk wel in haar bedje slapen). Dan nog wat knuffelend rondwandelen en dan valt ze wel in slaap zonder tegenwringen.

Maar, soms is dat uur ook een uur in overdrive met rondspringen en zotte toeren uithalen, dan ben je stikkapot daarna.

Tot welke leeftijd zou je dit aanraden?

De oudste die er bij was, was 6 jaar. Die amuseerde zich daar ook kapot.
Denk, afhankelijk van het kind uiteraard, tot een jaar 8?

Zeker die tuin in de boerderij: zandbak, trampoline, tractorbanden.. denk niet dat tieners daar nog veel op/mee gaan spelen?

In de omgeving is wel genoeg te doen voor wat oudere kinderen.
We hebben het Totterpad gedaan en die van ons waren veruit de jongste die we daar gezien hebben.

Mijn vrouw is binnen 3 weken uitgerekend en wij zijn gisteren alle spullen van de geboortelijst al gaan halen via MicMacMinuscule. Toch gerustellend en rustgevend dat we nu al alles hebben wat we de eerste weken/maanden gaan nodig hebben. Maar jezus, wat heeft een baby/kind veel gerief nodig 😅.

Kan MicMacMinuscule alleen maar aanraden trouwens. Buggy, fietskar, autostoel, Tripp Trapp zo goed als nieuw en toch aan ferm verlaagde prijs. Op voorhand moesten we we een soort mood board maken wat we zelf zouden kopen qua kleur etc, en echt heel knap wat ze allemaal gevonden heeft.

Mijn vrouw is binnen 3 weken uitgerekend en wij zijn gisteren alle spullen van de geboortelijst al gaan halen via MicMacMinuscule. Toch gerustellend en rustgevend dat we nu al alles hebben wat we de eerste weken/maanden gaan nodig hebben. Maar jezus, wat heeft een baby/kind veel gerief nodig 😅.

Kan MicMacMinuscule alleen maar aanraden trouwens. Buggy, fietskar, autostoel, Tripp Trapp zo goed als nieuw en toch aan ferm verlaagde prijs. Op voorhand moesten we we een soort mood board maken wat we zelf zouden kopen qua kleur etc, en echt heel knap wat ze allemaal gevonden heeft.
Wij ook alles via MicMac gedaan.
Sommige spullen waren op zich nog duur (bv het traphekje), maar over 't algemeen wel tevreden.
Hebben ook lang niet alles op de lijst gezet. Wij hadden al een hele hoop spullen.
En bv kinderwagen (3 in 1), Tripp Trapp, co-sleeper... hebben we zelf 2dehands gezocht en gevonden.
Op zo'n spullen pakken ze nog heel wat (logisch, hun verdienmodel), maar konden we makkelijk zelf veel goedkoper vinden.
Maar alle andere dingen mochten ze van mij met plezier zelf zoeken en ophalen/laten opsturen ☺️

Is een beetje gek om nieuwprijs te betalen voor spullen die maar even gaan dienen.
En spullen die je 2dehands, zoals je zegt, zo goed als nieuw kan kopen.
Bij ons was het dus wat beperkter, maar ook tevreden van onze lijst.

Wij uitgerekend over 11 dagen 😱

Ergens een ergernis en ook wel een vraag naar andere ouders. Vandaag zag ik het meisje van de buren met de kindjes van de overkant spelen. De voordeuren waren toe en de kinderen speelden dus alleen op straat. Nu goed, we wonen in een eenrichtingsstraat, maar dan nog. De drie kinderen zijn allemaal tussen 4 en 6. Dat is toch onverantwoord?

Vanaf welke leeftijd laten jullie je kinderen alleen buiten spelen, al was het maar voor de voordeur die dicht is.

Ergens een ergernis en ook wel een vraag naar andere ouders. Vandaag zag ik het meisje van de buren met de kindjes van de overkant spelen. De voordeuren waren toe en de kinderen speelden dus alleen op straat. Nu goed, we wonen in een eenrichtingsstraat, maar dan nog. De drie kinderen zijn allemaal tussen 4 en 6. Dat is toch onverantwoord?

Vanaf welke leeftijd laten jullie je kinderen alleen buiten spelen, al was het maar voor de voordeur die dicht is.
Hangt van de omstandigheden af, merk ik. Ik ben opgegroeid vlak aan een speelpleintje. As in: voordeur uit, 10m verder speelplein op.
Als 5-6jarige speelde ik daar ook zonder volwassen toezicht maar achterdeur open en mijn ouders konden alles horen. 😉

Mijn neef woont in zo een kleine verkaveling in een dorpje met doodlopende straatjes. Weinig verkeer, veel sociale controle dus daar lopen de kinderen vanaf 6j ook samen te troepen zonder volwassenen bij. Zijn plusdochter van 7j is vaak zo urenlang weg van huis.

De straat waar ik vroeger woonde, had ook een speelpleintje achter een gebouw dat niet (goed) was afgesloten en regelmatig trokken de kleuters (+- 5, 4 en 2j) van enkele huizen verder daar naartoe. Totaal onverantwoord want ze moesten een straat oversteken die gebruikt werd als sluipweg soms dus grotere kans op omver gereden worden en er grensde nergens een huis aan dat speelpleintje (geen overburen + geen rechtstreekse buren) dus sociale controle is dan ook onbestaand.

Zou ik het durven? Nee. Absoluut niet. Maar dat is omdat we angstige volwassenen geworden zijn die overal gevaar in zien. 😖

Ik breng nu elke dag de jongens weg naar de opvang met de fietskar.
Wat een wedstrijd elke dag:

"ik heb mais aan mijn kant"
"ik ook"
"de mijne is groter"
"kijk, ik heb koeien"
"pff, ik had daarstraks paarden"

:laugh:

en dan het laatste stuk is een oneffen gedeelte waardoor er redelijk schokkend gereden wordt en dan zitten ze alletwee vanachter gelijk een mitrailleur

a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a-a

:laugh:

En beste vanal: de jongste zegt dan 's avonds "ik wil nu de andere kant zitten, ik wil ook paarden" en dan zet ie zich op de plek waar broer 's morgens zat maar we rijden wel de omgekeerde weg naar huis. :lol: en ik maar afvragen waarom oudere broer zich zo makkelijk laat commanderen.

Doet mij denken aan die van mij als we naar school gaan tegen mekaar op:
Hier gaan we naar rechts rijden. Zie je ik ben juist.
En daar naar links. Zie je ik ben weer juist. En het volgende kruispunt gaan we rechtdoor.

En dat spelletje spelen ze echt elke dag he. Tegen de 30e juni had ik het stilaan gehad: Tuurlijk. Ik neem elke dag dezelfde baan, als ge ze nu nog niet kent dan kunt ge terug komen de 1e september. 🤣

De twee oudsten (3 en 5) spelen hier ook semi alleen op straat. Het is een doodlopende straat en wij wonen in het laatste huis.

Met semi alleen bedoel ik: soms zit ik gewoon achter het huis en dan hoor ik ze nog wel. Ik ga regelmatig kijken en als het stil wordt ga ik ook onmiddellijk.

Ze spelen ook vaak met de kindjes van de buren (5 en 8) en dan mogen ze heen en weer lopen.

De ouders houden elkaar dan wel via Whatsapp op de hoogte waar ze zitten.

De twee oudsten (3 en 5) spelen hier ook semi alleen op straat. Het is een doodlopende straat en wij wonen in het laatste huis.

Met semi alleen bedoel ik: soms zit ik gewoon achter het huis en dan hoor ik ze nog wel. Ik ga regelmatig kijken en als het stil wordt ga ik ook onmiddellijk.

Ze spelen ook vaak met de kindjes van de buren (5 en 8) en dan mogen ze heen en weer lopen.

De ouders houden elkaar dan wel via Whatsapp op de hoogte waar ze zitten.
Wij wonen dicht bij een overweg. Op zich is onze straat nog vrij druk maar aan de overweg gaat die parallel met de sporen lopen op wat verder dood te lopen (overweg zelf is dan andere straat). Dat doodlopend stuk is een speelstraat en je ziet er altijd wel kinderen spelen. Er zijn plannen om die overweg af te sluiten voor autoverkeer en een voetgangers/fietstunnel aan te leggen. Waarschijnlijk is dat iets voor binnen jaren en jaren, maar ergens hoop ik toch dat het snel gebeurd want dan wordt heel ons stuk ook bijna autovrij, en zo zou onze dochter er van kunnen genieten in de nabije toekomst.

Dat is toch veel te jong, zeker in een straat met verkeer. In een doodlopende straat waar geen verkeer komt, dat kan ik verstaan. Van mij mag heel de buurt op onze hof komen spelen, veel interessanter dan op straat. Wij wonen ook in een rustigere straat met weinig verkeer maar dan nog komen ze hier soms voorbij gevlogen (zone 30).

Terug
Bovenaan