Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Potjestraining is begonnen. Drol is correct beland in het potje, maar het plasje is daar helaas nooit geraakt. Komt wel goed. Wéér een stap voor onze lieve meid.

Hadden jullie dat ook dat voor jullie ouder werden je de opvoeding van je kinderen zo rooskleurig inzag?

Ik ging de perfect papa worden van welopgevoede kindjes, kindjes waar je mee kon praten en die voor rede vatbaar waren. Die nooit lastig deden, want lastig zijn is vermoeiend! En iedereen ging mij prijzen en mijn geheimen vragen hoe ik het toch maar deed.

myself to that person:

79a9b378b993926caff9ffeee271f91b.gif
Er zijn momenten dat ik mezelf oprecht deze vragen stel:
A) zijn alle kinderen zo vervelend/ vermoeiend/slechthoors/ tegendraads op deze leeftijd?

B) is mijn kind gewoon veel erger dan alle kinderen?

C) is mijn draagkracht minder groot dan andere ouders?

En dan leg ik hem een half uur vroeger in bed zodat ik mezelf snel een groot glas kan inschenken en doodvermoeid in de zetel ploffen en vraag ik mezelf af waar het mis is beginnen gaan. (Lichte dramatisatie)

Zit een grond van waarheid in maar wat een manipulatieve tearjerker van een filmpje
Die jumpcut naar het verheven hand op 20 sec :rofl:
Ze haalt een psycholoog aan die actief was meer dan 100 jaar geleden en zelfs in die tijd als extreem werd beschouwd en amper volgelingen had. Dus toch wel ook serieus van de pot gerukt. Zo van die instagram posts die vooral belangrijk zijn om uw eigen product in de kijker te zetten, tjah.

A) zijn alle kinderen zo vervelend/ vermoeiend/slechthoors/ tegendraads op deze leeftijd?
Eender welke leeftijd het ook mag zijn: JA!
vermoedelijk niet!
Nee, het gros zwijgt er gewoon over. Als leeftijdgenote kan ik je wel zeggen dat de leeftijd van ons als moeder ècht wel meespeelt! We zijn "te oud" (veralgemening) om de energie van onze kleintjes nog goed aan te kunnen.
En dan leg ik hem een half uur vroeger in bed zodat ik mezelf snel een groot glas kan inschenken en doodvermoeid in de zetel ploffen en vraag ik mezelf af waar het mis is beginnen gaan. (Lichte dramatisatie)
Volgens mij zal die van mij pas aan 12j langer dan 20u mogen opblijven. 😬

ik heb gisteren 3x stiekem gehuild omdat ik echt compleet OP was! Overprikkeld, slaaptekort, you name it, het zit in het pakket!

Als leeftijdgenote kan ik je wel zeggen dat de leeftijd van ons als moeder ècht wel meespeelt! We zijn "te oud" (veralgemening) om de energie van onze kleintjes nog goed aan te
Ik weet het, die bedenking heb ik me ook al gemaakt.
Een wijze meid maakt haar kind op tijd.
Maar 10 of 5 jaar eerder was ik er echt nog niet klaar voor. 🤷

Gelukkig geven sommigen het toe en ist niet alleen positieve bullshit int ouder topic :bow:
ZIt er soms ook wel door met meneer (4j) en niet helemaal positief thuis en opt werk zorgt wel voor minder geduld / korter lontje / twijfelen aan mezelf. Pre corona en met een 1jarige wast leven simpeler.

Ik weet het, die bedenking heb ik me ook al gemaakt.
Een wijze meid maakt haar kind op tijd.
Maar 10 of 5 jaar eerder was ik er echt nog niet klaar voor. 🤷
Goh, mijn oma had op haar 38ste nog een ongelukje en was samen met haar oudste dochter zwanger toen! 🤣Het kan dus nog erger. 🤪

Het kost gewoon meer energie, dat vind ik zelf het ENIGE nadeel van "ouwe ouder" zijn. Voor de rest sta ik veel steviger en bewuster in mijn schoenen als moeder wat de dochter alleen maar ten goede komt! Ik heb er alvast geen spijt van!

Gelukkig geven sommigen het toe en ist niet alleen positieve bullshit int ouder topic :bow:
In dit topic is het toch de overgrote meerderheid die niet -veroordelend zucht? Of bedoel je het glanzende ouderschapsgloedje op fb etc?
ZIt er soms ook wel door met meneer (4j) en niet helemaal positief thuis en opt werk zorgt wel voor minder geduld / korter lontje / twijfelen aan mezelf. Pre corona en met een 1jarige wast leven simpeler.
Gewoonweg al open staan voor het idee dat je fouten maakt, zoekt wat beter kan,... Maakt al dat je een sterretje bij krijgt op je ouderschapskaart. 😁
Als ik een kutdag heb, zeg ik ook gewoon "sorry, mama heeft het lastig en voelt zich niet lekker. Ik hou heel veel van je! *Knuffel*" 🤷🏼

Hadden jullie dat ook dat voor jullie ouder werden je de opvoeding van je kinderen zo rooskleurig inzag?
Hier eerder omgekeerd, ik beeldde me horrorscenario’s in van totaal onhandelbare kinderen waar ik me geen raad mee zou weten (grotendeels gebaseerd op een jeugd constant tussen onthaalkinderen waar ik me vooral de met eten spugende driftbuien van herinner).
Uiteindelijk laat aan kinderen begonnen (ik hoopte het nog wat verder uit te stellen doordat de moeder van m’n kinderen 10j jonger is, maar dat heeft niet veel uitstel gegeven). Intussen had ik al wel bij vrienden vastgesteld dat het niet alléén die driftbuien zijn.
En nu valt het precies allemaal nog wel mee. Niet dat het allemaal rooskleurig is en perfect loopt, verrevan zelfs, maar wel duuzendmiljardmiljoen keer beter dan de horrorscenario’s.

Happiness = reality - expectations zeker 🤓

In dit topic is het toch de overgrote meerderheid die niet -veroordelend zucht? Of bedoel je het glanzende ouderschapsgloedje op fb etc?

Gewoonweg al open staan voor het idee dat je fouten maakt, zoekt wat beter kan,... Maakt al dat je een sterretje bij krijgt op je ouderschapskaart. 😁
Als ik een kutdag heb, zeg ik ook gewoon "sorry, mama heeft het lastig en voelt zich niet lekker. Ik hou heel veel van je! *Knuffel*" 🤷🏼
Sommigen doen wel heel happy joy joy ja, enfin ieder zijn recht maar ik ben ook niet zo'n enthousiaste / uitgelaten persoon die alles gaat uitvergroten (meestal alst goed is ).

Vraag mij wel af hoeveel zo'n kleine dingen oppikt van dingen die niet goed gaan met zijn ouders / thuis. Kan dat wel beetje wegsteken maar helemaal lukt toch niet.

Sommigen doen wel heel happy joy joy ja, enfin ieder zijn recht maar ik ben ook niet zo'n enthousiaste / uitgelaten persoon die alles gaat uitvergroten (meestal alst goed is ).

Vraag mij wel af hoeveel zo'n kleine dingen oppikt van dingen die niet goed gaan met zijn ouders / thuis. Kan dat wel beetje wegsteken maar helemaal lukt toch niet.
De situatie is zoals ze is. Is het alternatief beter of niet?
Want dat is het enige haalbare voor jullie nu he. Het ultieme geluk, harmonie en liefde die ervanaf druipt is NIET haalbaar. 🤷🏼

Hier was dat heel duidelijk merkbaar voor mij in haar gedrag dat ze er wel onder leed. Dat was het extra duwtje dat ik nodig had om er een streep onder te trekken.

Mja, ik wil best geloven dat het extremum dat zij aanhaalt van een ouderwetse "behaviorist" over liefde en aandacht ontzeggen schadelijk is. Maar dat lijkt me dan ook iets dat nu als ouderwets en schadelijk wordt gezien.

De opvoeding die onze ouders ons hebben gegeven meteen linken aan het aantal depressies vandaag de dag (in het hypercompetitieve Amerikaanse systeem btw), zeggen dat als we dit kunnen goedtrekken we in een utopie terechtkomen, en er een triest muziekje bij afspelen...ik heb eerder de indruk dat ik naar een reclamespot voor die vrouw haar boek aan het kijken ben tbh.
Niet echt vreemd aangezien instagram gewoon een advertentie platform is :p

Veel, kinderen pikken dat enorm snel op, maar kunnen het moeilijk plaatsen.
Bij wat oudere kinderen merk je dat aan de reactie als ze iets uitgestoken hebben. Als je mentaal "in a good place" zit, dan gaan ze u nog wat uitlokken. Als je er door zit krijg je direct een "OH shit" gezicht of een oprechte sorry

Ook geen slecht plan om daarover gewoon te praten met uw kinderen.

Hebben we dat niet allemaal? Gisteren nog de vragen gesteld in de trend van:

Is deze straf wel geschikt genoeg?
Moet ze echt haar bord op als ze zegt geen honger te hebben en slechts een hap gegeten heeft?

En dat allemaal overschaduwd met, wat als er later toch een stoornis uitkomt waardoor ze onbewust dingen deed en ze voor niks gestraft werd.

Kinderen, het gaat leuk worden zeiden ze . En dat is het gelukkig ook voor 75 procent van de tijd.

Laatst bewerkt:
Veel, kinderen pikken dat enorm snel op, maar kunnen het moeilijk plaatsen.
Bij wat oudere kinderen merk je dat aan de reactie als ze iets uitgestoken hebben. Als je mentaal "in a good place" zit, dan gaan ze u nog wat uitlokken. Als je er door zit krijg je direct een "OH shit" gezicht of een oprechte sorry

Ook geen slecht plan om daarover gewoon te praten met uw kinderen.
Ik denk dat chelark het vooral relationeel bedoelt.
Geen liefhebbende ouders die elkaar kussen waar de kinderen bij zijn, maar eerder een killere "naast elkaar"-relatie.
Geen toxisch voorbeeld voor je kind maar ook geen warme,liefhebbende band tussen de ouders.

Goh, mijn oma had op haar 38ste nog een ongelukje en was samen met haar oudste dochter zwanger toen! 🤣Het kan dus nog erger. 🤪

Het kost gewoon meer energie, dat vind ik zelf het ENIGE nadeel van "ouwe ouder" zijn. Voor de rest sta ik veel steviger en bewuster in mijn schoenen als moeder wat de dochter alleen maar ten goede komt! Ik heb er alvast geen spijt van!
Wat definiëren jullie onder een ouwe ouder?

Terug
Bovenaan