Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Dus als ik het goed lees, kunnen slaapproblemen, financiële en praktische problemen geen bezwaar zijn. Wat schiet er dan over? Niet veel natuurlijk. Iedereen doet het zijne en voor ieder zijn keuze respect.
Hij zei dat financiële en praktische problemen wat hem betreft wél een bezwaar kunnen zijn, enkel slaaptekort niet.

Meer zelfs, hij zegt: "Maar als de enige reden is "tgoooh, kga weer niet goed slapen gedurende een jaar of twee", dan is dat wat mij betreft een absoluut non-argument"

Nu, of dat een ander dat wel een geldig argument vindt is zijn/haar zaak. Ik vermoed dat mensen die het bij 1 kind houden dat heus niet doen enkel en alleen omdat er slaaptekort is maar omdat dat slaaptekort in combinatie met andere dingen moeilijk te dragen valt.

Ik vind persoonlijk 1 kind ook maar alleen en zie een enorme meerwaarde in een broer of zus maar ik weet dat er genoeg redenen kunnen zijn om het bij eentje te houden en dat mijn visie daarom evenveel belang heeft als mijn visie op wel/niet kinderen voor mensen die geen kinderen willen :v.
Ge kunt zo doorgaan en zeggen dat het toch jammer is dat je niet voor 3-4-5-6-... Kinderen gaat want *insert reden*

Het is altijd een keuze om ergens te stoppen en ik vermoed dat dat voor elke ouder toch ergens een moeilijke keuze is.

Allemaal mooi en wel als je een netwerk (grootouders) hebt die je kan ondersteunen bij ziekte, onverwachte omstandigheden, ... Ook al zou ik een tweede willen, ik weet niet hoe we dat praktisch gebolwerkt zouden krijgen mits er geen grootouders zijn die kunnen inspringen in geval van nood.
Ondersteuning doet natuurlijk veel, maar hoe hoe krijg je dat nu gebolwerkt met 1? Ik vermoed dat er nu toch ook af en toe een geval van nood is? Of is het dan meer een kwestie van genoeg verlof/omstandigheidsverlof/flexibiliteit voor noodgevallen van 1 kind maar niet voor 2?

Naar mijn ervaring verdubbelen die noodgevallen wel niet echt, de oudste wordt ouder en minder vaak ziek bv. Maar das ook wat kwestie van geluk misschien

Daarnaast heb ik het gevoel dat met een enig kind je dus altijd "oplossingen" moet zoeken om dat kind dan wat te entertainen. Vriendjes die komen spelen, bij vriendjes gaan spelen, als ze wat ouder zijn een vriendje mee op reis (zelf nog meegeweest vroeger met iemand omdat ouders in de puberjaren dagdagelijks amusement niet meer kunnen bieden :-)) al die dingen...

Maar bon, mijn idee dus en ongetwijfeld bijzonder gekleurd. Maar als de enige reden is "tgoooh, kga weer niet goed slapen gedurende een jaar of twee", dan is dat wat mij betreft een absoluut non-argument. En i kvind dat ik dat mag zeggen met, wat slaap betreft, terrorkinderen waar ik uren mee rondgewandeld/rondgereden heb. Praktische (huisvesting) of financiële bezwaren kunnen wat mij betreft een reden zijn maar ik ben er ook van overtuigd dat je een "enig kind" finaal geen cadeau doet (los van de erfenis die volledig in zijn/haar handen valt :-)). Alles komt gewoon op die schouders terecht op het moment dat de zorgnood "kantelt". Je staat er als enig kind altijd alleen voor, lijkt me ook niet evident (ook al ken je natuurlijk niet anders).
Ik heb zo'n voorgevoel dat u terrorkinderen misschien nog wel meevallen ;). Wel eens uren rondwandelen/rondrijden is iets helemaal anders dan elke dag moeten stressen of uw kind überhaupt wel gaat slapen. En er jarenlang bij te moeten gaan liggen (élke nacht).

Ik heb exact het tegenovergestelde gevoel als jij, jij vindt dat je enig kinderen geen cadeau doet. Imo wordt er amper ongezien naar de jongste kinderen in grote gezinnen. De eerste die krijgt nog alles, wordt nog overal in geholpen en zijn noden worden aangepakt. De tweede die heeft het al wat minder getroffen. Maar de derde, "die zal er ook wel komen zeker".

Ik ben zelf enig kind en heb nooit een broer of zus gemist. Had er wel graag eentje gehad, maar kan niet zeggen dat dat echt gemis was. Mijn beste kameraad is altijd als een broer geweest voor me en nog altijd. Het grote probleem was vooral dat aan beide kanten mijn neven en nichten minstens een jaar of 10/20 ouder waren. Dus was altijd wel het enige kind op familiefeesten. Daardoor ging wel alle aandacht naar mij met sinterklaas en dat soort dingen :love: .

Nu mijn vrouw heeft nog een zus en wilt zeker gaan voor een tweede of derde. Onze regel was altijd om eerst eentje te nemen en dan te kijken of we nog een tweede willen. Voor mij is 2 wel het maximale.

Nu door die gen-mutatie (de reden waardoor we IVF hadden gedaan), twijfelen we wel voor een tweede. Ik weet niet of ik nogmaals het risico wil nemen door het op de gewone manier te doen en mijn vrouw weet niet of ze nog eens IVF wilt doen, door de teleurstelling steeds. Dat zal de toekomst dus moeten uitwijzen. Maar laten we maar eerst wachten op de geboorte van ons eerste kindje.

Laatst bewerkt:
Nu mijn vrouw heeft nog een zus en wilt gaan zeker een tweede of derde. Onze regel was altijd om eerst eentje te nemen en dan te kijken of we nog een tweede willen. Voor mij is 2 wel het maximale.
Beetje grappig verwoord :D ik ken er weinig die bewust voor 2 tegelijk kiezen :p

Beetje grappig verwoord :D ik ken er weinig die bewust voor 2 tegelijk kiezen :p
Niet tegelijkertijd natuurlijk :unsure: . Beetje slecht verwoord idd, maar bedoelde om niet al direct te zeggen om voor 2 te gaan, maar af te wachten hoe het is om überhaupt een kind te hebben.

Niet tegelijkertijd natuurlijk :unsure: . Beetje slecht verwoord idd, maar bedoelde om niet al direct te zeggen om voor 2 te gaan, maar af te wachten hoe het is om überhaupt een kind te hebben.
😈Ik had tegen mijn ex gezegd: "Als je er 2 wil, zal je voor een 2ling moeten zorgen!"
(Gelukkig was het er maar eentje! Al heb ik efkes met de stress gezeten tot ik een duidelijke echo had wanneer mijn HCG 2 controles na elkaar hoger lag dan de standaardswaardes en aangezien het de eerste keer zonder anticonceptie prijs was, was ik ook heel zeker van de conceptiedatum)

Net Bluey en de magische klauw gezien :D
"Ik ben niet papa, ik ben magische klauw. Magische klauw heeft geen kinderen, zijn leven is vrij en rustig" :p zouden kinderen dat snappen? :D

Ben nooit van mening geweest dat mensen kinderen 'moeten' hebben ( of dat er nu één of meerdere zijn).

Maar sinds ik zelf kinderen heb, ben ik daar nog meer van overtuigd. Sommige mensen kunnen of willen dat niet aankunnen. En dat is ok. Kinderen hebben zo'n (onomkeerbare) impact op je leven.

Hier ook bewust voor 1 kind gekozen. Met 1 kind hebben we het gevoel dat we alles onder controle hebben en voldoende aandacht en liefde kunnen geven zonder echt het gevoel te hebben om geleefd te worden. Wijzelf hebben beide ieder een avond voor te sporten en als iemand iets met vrienden wilt gaan doen dan lukt dat meestal vlot zonder een schuldgevoel te moeten hebben dat de andere er alleen voor staat. Op dat vlak is het misschien een vorm van egoïsme van ons maar het voelt juist aan voor ons.
Plus ik denk niet dat een 2e zo goed kan uitvallen als ons dochtertje dat echt wel goed gelukt is 😍

case closed :)

Nee enig kind, ik begrijp dat niet zo goed. Oke, ik ben wat vooringenomen aangezien zowel mijn vrouw als mijzelf uit een groot nest komen (en onze ouders op hun beurt uit ene nog veel groter nest) maar enig kind, dat lijkt het mij toch niet helemaal.
Wij waren thuis met twee kinderen, mijn vrouw met zes, en toch is zij er het meest categoriek tegen dat er nog een tweede kind zou komen later.

Ik snap je argumenten ergens wel, ik heb die nog gehoord, maar net zoals een enig kind niet de facto sociaal onaangepast en verwend moet zijn, geven meerdere kinderen niet noodzakelijk een gezellig, warm nest waar iedereen nog jaren op elkaar kan rekenen.

Ik heb exact het tegenovergestelde gevoel als jij, jij vindt dat je enig kinderen geen cadeau doet. Imo wordt er amper ongezien naar de jongste kinderen in grote gezinnen. De eerste die krijgt nog alles, wordt nog overal in geholpen en zijn noden worden aangepakt. De tweede die heeft het al wat minder getroffen. Maar de derde, "die zal er ook wel komen zeker".
Dat fenomeen was bij mijn vrouw heel duidelijk, zij was het vijfde kind, en heeft bij momenten denk ik meer aan een oudere zus gehad dan aan haar ouders.

Laatst bewerkt:
Toch wat reacties dus het lijkt me nuttig om nog eens een en ander te nuanceren/verduidelijken. Ik dacht dat ik duidelijk was dat het een gekleurd standpunt is (je kijkt immers altijd naar je eigen referentiekader) en ik vooral niemand wil beschuldigen.

Wellicht was jouw post niet slecht bedoeld, maar ik vind dit echt niet leuk om te lezen.

Als ik jouw post moet geloven, ben ik een vreselijke egoïst en kindermishandelaar dat ik m'n dochter geen broer/zus gun.

Wij kiezen bewust voor slechts één kind omdat wij het psychologisch anders niet kunnen bolwerken. Je kan lacherig doen over slaaptekorten, maar niet iedereen is even draagkrachtig. Ik durf gerust toegeven dat mijn huwelijk een tweede kind (met het bijhorende slaaptekort) wellicht niet zou overleven.

Er zijn echt wel situaties waarin de keuze voor een enig kind gewoon de meest verstandige is.

Ik denk (en ben hier nogal eufemistisch) niet dat ik het zo scherp gesteld heb en uiteraard zegt het aantal kinderen niets over hoe je je kind met liefde kan overladen. Mijn enige stelling is dat er naar mijn gevoel iets ontbreekt. Ik zeg niet dat een kind daardoor ongelukkig wordt, of godbetert "mishandeld" wordt maar gewoon dat een heel bijzondere dynamiek met broer/zussen er logischerwijs niet is. Dat is geen verwijt, dat is een vaststelling. Ik erken ook dat een broer/zus relatie ook bijzonder toxisch kan zijn dus ik zie grote gezinnen nu ook niet bepaald per definitie als het paradijs op aarde maar zelf ben ik er wel van overtuigd dat het hebben van broer en/of zus een meerwaarde is.

Dus als ik het goed lees, kunnen slaapproblemen, financiële en praktische problemen geen bezwaar zijn. Wat schiet er dan over? Niet veel natuurlijk. Iedereen doet het zijne en voor ieder zijn keuze respect.

Zoals hierboven al aangehaald is een broer of zus geen zekerheid op een vlotte vriendschappelijke relatie. In de persoonlijke levenssfeer al genoeg meegemaakt. We zijn nu eenmaal allemaal individuen met onze eigen noden en waarden en soms klikt dat, maar het kan evenzeer botsen.

Er zijn heel wat redenen die hebben van maar 1 kind verantwoorden hoor. De eerste en belangrijkste is dat het een keuze is van de ouders. Wie ben ik om te oordelen dat iemand meerdere kinderen moet hebben. Dat deed ik niet en dat ga je dus ook niet terugvinden.

De aanzet van mijn post was iemand die meedeelde dat er grote twijfels waren over een tweede kind, dat de echtgenote een beetje begon door te duwen en de reden om te twijfelen waren gelieerd aan het feit dat er misschien een kindje kon komen dat niet helemaal zou doorslapen terwijl dat nu wel het geval is. Qua doorslaggevend argument vond ik dat niet meteen overtuigend en dat wou ik dan ook even meegeven. Als er finaal toch geen tweede kind komt heb ik daar 0.0 bijzondere gevoelens bij. Opnieuw, "wie ben ik" maar dat neemt toch niet de mogelijkheid weg om even "my 2 cents" mee te geven.

Verder verwijs ik wel degelijk naar financiële en praktische problemen als argument om inderdaad wel op de rem te gaan staan. Denk dat je daar wat verkeerd geïnterpreteerd hebt.

En wat de sociale dynamiek betreft van broers en zussen, die zoals gesteld inderdaad toxisch kan zijn, kun je het evengoed wat bekijken als een voorbereiding op sociale contacten later. Conflicten horen er inderdaad bij en het voordeel met broers en zussen is dat de tolerantiegrens en vergevingsgezindheid een pakje hoger ligt dan later in de reguliere maatschappij.

Allemaal mooi en wel als je een netwerk (grootouders) hebt die je kan ondersteunen bij ziekte, onverwachte omstandigheden, ... Ook al zou ik een tweede willen, ik weet niet hoe we dat praktisch gebolwerkt zouden krijgen mits er geen grootouders zijn die kunnen inspringen in geval van nood.

In ons Belgenlandje hebben we echt wel een uitgebouwd zorgsysteem (soit, politiek staat het nu wel wat in de wind :)) wat ervoor zorgt dat wij grootouders niet "gebruiken". Niet altijd even leuk om ze heel vroeg in de opvang te duwen en er maar laat achter te gaan maar dat hoort er nu eenmaal bij zeker. Met pensioenleeftijden die blijven stijgen zie ik het voor onze generatie trouwens als schier onmogelijk om überhaupt een actieve rol te kunnen spelen bij de kleinkinderen. Ik heb daar trouwens geen enkel probleem mee, waarschijnlijk omdat ik het zelf in het verleden ook zo ervaren heb. Grootouders dat was voor de zondag op de koffie te gaan, familiefeesten en cadeaus met de feestdagen. :)

Ik heb zo'n voorgevoel dat u terrorkinderen misschien nog wel meevallen ;). Wel eens uren rondwandelen/rondrijden is iets helemaal anders dan elke dag moeten stressen of uw kind überhaupt wel gaat slapen. En er jarenlang bij te moeten gaan liggen (élke nacht).

Tgoh, ik heb een absolute en totale aversie van alle varianten op "jaja, uw kind was lastig, maar mijn kind...hohohoho, dat is een ander paar mouwen". Als ik zeg terrorkinderen dan waren het terrorkinderen waarbij op (ruim) 3 jaar tijd drie kinderen mijn leven zijn komen binnenwandelen en onze nachten heel zwaar waren en echt niet alleen "af en toe een keer". Verstand op 0 en doorgaan was het in die tijd. Eenmaal de jongste 3 werd zijn we in een andere fase beland waar we wel weer nachtrust hebben, al wordt het nooit meer zoals vroeger al is het maar omdat die jaren ervoor gezorgd hebben dat je in volledig nieuwe ritmes terecht komt. Ik kan wel gerust inbeelden dat dergelijke traumatische ervaringen een impact kunnen hebben op iemand waardoor er gezegd wordt "dit nooit meer". Opnieuw, ik doe daar geen waardeoordeel over.

Vergeet niet, de aanleiding bij mij was over over iemand die zei "we hadden een goed slaperke en misschien gaan we dat nu niet meer hebben". Ik vind dat persoonlijk niet het meest overtuigende argument maar het is en blijft individueel wel een valabel argument. En dat is het enige dat ik daar over te zeggen heb.

aanvulling: wat de aandacht betreft, daar kunnen we ook in cirkels blijven redeneren. Het klopt dat de jongere kinderen mee gaan in de slipstream van de oudere. Ze ontwikkelen zich ook een stuk rapper (nee, ik zeg niet dat ze slimmer zijn) maar ze pikken zoveel mee van broer en zus (gedrag, inzichten en woordenschat) dat het je doet beseffen dat die kleine gastjes zich ook ontwikkelen naast de opvoeding van mama en papa.

Met mijn drie kinderen klopt het wel dat je met de eerste het meest intenst bezig bent. En naarmate er kinderen bijkomen je de aandacht moet verdelen. Maar om nu te gaan stellen dat kind 2 en 3 hun noden niet worden aangepakt en er dan ook gewoon maar een beetje wandelen niet wetende van welke parochie ze eigenlijk zijn, tjah dat is dan ook wel wat kort door de bocht. Als ouder laat je bij 2 en 3 ook gewoon rapper los. Waar bij kind 1 je op een speeltuin in de beginjaren vooral loop te stressen "niet vallen, voorzichtig, etc..." heb je bij 2 en 3 wel door dat kinderen zichzelf niet met doodsverachting van 10 meter hoogte naar beneden gaan smijten. Je hebt heel rap door dat verschillende kinderen elk hun eigen persoonlijkheid hebben en dus op een andere manier aangepakt moeten worden.

En dan heb je ook nog het concept "kakkersnest" waarbij de laatst geborene al eens de guitige deugniet wordt van het gezin en met alles weg komt aangezien hij nu eenmaal de jongste is en met zijn puppy-ogen de moeder om zijn hand kan winden zonder dat ze het beseft.

Laatst bewerkt:
Dagje Planckendael gedaan met partner en de dochter. Alles begon goed, maar ontaarde al snel in een koppige dochter die niet meer wou stappen als ze haar goesting niet kreeg.

Fast-forward, een beet in mijn partners borst tot bloedens toe, blijven uittrekken van planten en een kleine die niet wou luisteren.

Volgende keer gaat de bolderkar weer mee. Kan ze af en toe eens rusten.

Het warme weekend en de weinige slaap zullen vast niet geholpen hebben. De vele babbeltjes en knuffelmomentjes na een berisping leverden wel mooi beeldmateriaal op tussen het nemen van foto's van dieren.

Dagje Planckendael gedaan met partner en de dochter. Alles begon goed, maar ontaarde al snel in een koppige dochter die niet meer wou stappen als ze haar goesting niet kreeg.

Fast-forward, een beet in mijn partners borst tot bloedens toe, blijven uittrekken van planten en een kleine die niet wou luisteren.

Volgende keer gaat de bolderkar weer mee. Kan ze af en toe eens rusten.

Het warme weekend en de weinige slaap zullen vast niet geholpen hebben. De vele babbeltjes en knuffelmomentjes na een berisping leverden wel mooi beeldmateriaal op tussen het nemen van foto's van dieren.
In de nek zetten kan ook nog wel een alternatief zijn om de beentjes van de dochter te laten rusten.

Das waar. Al begint dat ondertussen al goed door te wegen.

Ik heb deze 2dehands gekocht omdat deze heel vlot rijdt ook met zwaardere kleuters. De zapp begon vanaf 15kg toch wel lastig te sturen, deze gaat tot 20kg en met de dochter van 18kg is het nog steeds aangenaam rijden! Een bolderkar vind ik zelf veel lomper/onhandiger/.. dan een buggy.

Ik ben enig kind en daar over het algemeen wel dankbaar voor maar dat ligt aan de rotzooi die het de laatste jaren was met beide ouders en ik mij niet kan inbeelden dat een broer/zus daar handig bij was geweest. Als je elkaar met drie niet moet dan is de kans groot dat je met vier ook niet ging overeenkomen.
Wij hebben er nu twee en dat zijn de allerbeste maatjes. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het zo blijft, ik zie ook geen echt moeilijkheden die dat zouden veranderen. Wij hadden wel twee heel makkelijke babies/kleuters en nu in feite twee enorm chille ventjes. Op dat vlak echt wel met gat in de boter gevallen (ASS etc niettegenstaande)

case closed :)

Nee enig kind, ik begrijp dat niet zo goed. Oke, ik ben wat vooringenomen aangezien zowel mijn vrouw als mijzelf uit een groot nest komen (en onze ouders op hun beurt uit ene nog veel groter nest) maar enig kind, dat lijkt het mij toch niet helemaal.

Zelf hebben we drie kinderen en ja, de eerste jaren zijn dan "een beetje" heavy maar anderzijds merk je wel dat ze elkaar grandioos graag zien (en tegelijkertijd elkander de helft van de keren de kop in willen slaan, dat ook). Maar ik zie het vooral als een enorme "rijkdom" voor de kinderen zelf. Er komt hier vaak een vriendinnetje (enig kind) van de dochter spelen en je merkt dat die altijd een beetje van haar melk is als de groepsdynamiek begint te spelen onder zus en broers, aan tafel durft het ook al eens een zottekot zijn en dan zie je dat ze dat eigenlijk niet gewoon is terwijl dergelijke dynamiek, naar mijn gevoel, zo veel meer intensiteit biedt.

Daarnaast heb ik het gevoel dat met een enig kind je dus altijd "oplossingen" moet zoeken om dat kind dan wat te entertainen. Vriendjes die komen spelen, bij vriendjes gaan spelen, als ze wat ouder zijn een vriendje mee op reis (zelf nog meegeweest vroeger met iemand omdat ouders in de puberjaren dagdagelijks amusement niet meer kunnen bieden :)) al die dingen...

Maar bon, mijn idee dus en ongetwijfeld bijzonder gekleurd. Maar als de enige reden is "tgoooh, kga weer niet goed slapen gedurende een jaar of twee", dan is dat wat mij betreft een absoluut non-argument. En i kvind dat ik dat mag zeggen met, wat slaap betreft, terrorkinderen waar ik uren mee rondgewandeld/rondgereden heb. Praktische (huisvesting) of financiële bezwaren kunnen wat mij betreft een reden zijn maar ik ben er ook van overtuigd dat je een "enig kind" finaal geen cadeau doet (los van de erfenis die volledig in zijn/haar handen valt :)). Alles komt gewoon op die schouders terecht op het moment dat de zorgnood "kantelt". Je staat er als enig kind altijd alleen voor, lijkt me ook niet evident (ook al ken je natuurlijk niet anders).

Soit, iedereen moet vooral keihard zijn goesting doen. Zelf begin ik stilletjesaan uit te kijken (hout vasthouden) naar de dag dat er lieven mee aan tafel schuiven en mijn tafel nog uitgebreid wordt van 5 naar 8 (aan kleinkinderen gaan we nog niet denken maar dat is dan ook nog eens de bonus, hoe meer hoe liever)
Alle respect voor je mening, maar dit is iets wat mijn vrouw en ikzelf moeten uitvogelen (letterlijk en figuurlijk :unsure: ). Ik heb zelf ook een broer en hoewel we een fijne kindertijd samen hebben gehad zijn we toch wat uiteengegroeid nu we volwassen zijn. Hij woont aan de andere kant van het land, wat niet helpt, maar we hebben ook weinig gemeen en ik heb de indruk dat het van zijn kant uit ook allemaal niet meer hoeft. Wat de zorgt voor eventueel hulpbehoevende ouders betreft weet ik ook dat ik op hem niet ga kunnen rekenen, want er zit ook wat spanning tussen hem en mijn ouders. Dat is momenteel wel terug uitgedoofd, maar het toont in mijn ogen aan dat het hebben van broers en zussen geen eenduidig positief verhaal is, al erken ik wel de meerwaarde als het toch goedloopt.

Er zijn zeker tal van egoïstischer redenen waarom ik liever geen tweede kind wil en een ervan is omdat ik enorm geniet van eenzame, stille, zoete uren in de zetel met een goed boek of mijn fototoestel of een streepje muziek. Een tweede kind erbij is terug opnieuw beginnen, net wanneer onze dochter zelfstandiger begint te worden. Maar mijn vrouw stoort zich aan mijn verlangen naar die stille zoete uren, omdat ik daardoor soms het Schone, Goede en Ware boven de dagdagelijkse realiteit van een gezinshuishouden plaats en dat ik op die momenten soms weg van de wereld ben. Een kind is wel een reality check, maar ik wil die balansoefening proberen van én een goede vader te zijn én een goede echtgenoot én gepassioneerd liefhebber van literatuur, muziek en fotografie. Dat is niet altijd even gemakkelijk, maar soms lukt me dat wel. Even dan toch. Maar het is voor mij ook aanmodderen en zoeken en soms met mijn kop tegen de muur vliegen. Net zoals bij iedereen zeker?

Er zijn zeker tal van egoïstischer redenen waarom ik liever geen tweede kind wil en een ervan is omdat ik enorm geniet van eenzame, stille, zoete uren in de zetel met een goed boek of mijn fototoestel of een streepje muziek. Een tweede kind erbij is terug opnieuw beginnen, net wanneer onze dochter zelfstandiger begint te worden. Maar mijn vrouw stoort zich aan mijn verlangen naar die stille zoete uren, omdat ik daardoor soms het Schone, Goede en Ware boven de dagdagelijkse realiteit van een gezinshuishouden plaats en dat ik op die momenten soms weg van de wereld ben. Een kind is wel een reality check, maar ik wil die balansoefening proberen van én een goede vader te zijn én een goede echtgenoot én gepassioneerd liefhebber van literatuur, muziek en fotografie. Dat is niet altijd even gemakkelijk, maar soms lukt me dat wel. Even dan toch. Maar het is voor mij ook aanmodderen en zoeken en soms met mijn kop tegen de muur vliegen. Net zoals bij iedereen zeker?

Heb ik ook wel. Ze noemen mij hier ook af en toe egoïstisch
Madam werkt wel ook 1 op 2 weekends, dat wist ik vooraf ook wel, maar toch realiteit is wel pak anders.
Hier blijft het ook bij eentje.

Terug
Bovenaan