Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Waarschijnlijk een (zeer) domme vraag maar zijn ze altijd moeilijke slapers geweest @mac-bc @anders. ?

Vorig weekend zelf twee helse nachten gehad (zonder overdrijven werd ze wakker om de 15min, om gek van te worden). Gisteren en vannacht dan wel zonder problemen 8h aan een stuk kunnen slapen. De nachten zijn echt een wildcard :crazy:

Waarschijnlijk een (zeer) domme vraag maar zijn ze altijd moeilijke slapers geweest @mac-bc @anders. ?

Vorig weekend zelf twee helse nachten gehad (zonder overdrijven werd ze wakker om de 15min, om gek van te worden). Gisteren en vannacht dan wel zonder problemen 8h aan een stuk kunnen slapen. De nachten zijn echt een wildcard :crazy:
Buiten de eerste paar weken/maanden (waarin elke baby om de 4u wakker wordt...) eigenlijk altijd slechte slaper ja...

Gisteren voelde ik precies wat klamheid op mijn hand toen hij op mijn hand zat. Ik had dan het lumineuze idee van met mijn vinger eens te gaan voelen langs de pamper... vinger vol kak natuurlijk :lol:

Voor de rest heeft hij de laatste 2-3 dagen soms lichte verhoging van temperatuur. Onder de 38 °C maar toch 37.5 °C af en toe. De volgende moment een paar uur later is dat ineens een graad minder dan. Hij slaapt precies ook wat meer in die laatste dagen. Ik maak me voorlopig geen zorgen. Ik neem aan dat hij een groeispurt heeft? Al hebben we soms het gevoel ook dat we hem te veel eten geven. Langs de andere kant eet hij het wel op. Gisteren wel wat overgegeven na zijn eten. We volgen gewoon het schema op de doos van de poedermelk. Baby van 5 kg en flessen van 6 scheppen in 180 ml. Al geven we nu op aanraden van de K&G arts enkel nog op vraag.

Gisteren voelde ik precies wat klamheid op mijn hand toen hij op mijn hand zat. Ik had dan het lumineuze idee van met mijn vinger eens te gaan voelen langs de pamper... vinger vol kak natuurlijk :laugh:

Voor de rest heeft hij de laatste 2-3 dagen soms lichte verhoging van temperatuur. Onder de 38 °C maar toch 37.5 °C af en toe. De volgende moment een paar uur later is dat ineens een graad minder dan. Hij slaapt precies ook wat meer in die laatste dagen. Ik maak me voorlopig geen zorgen. Ik neem aan dat hij een groeispurt heeft? Al hebben we soms het gevoel ook dat we hem te veel eten geven. Langs de andere kant eet hij het wel op. Gisteren wel wat overgegeven na zijn eten. We volgen gewoon het schema op de doos van de poedermelk. Baby van 5 kg en flessen van 6 scheppen in 180 ml. Al geven we nu op aanraden van de K&G arts enkel nog op vraag.
Ik weet niet hoe ze die hoeveelheden op die poedermelk ooit bedacht hebben, maar dat is dan een flesje van +-210ml?
De maaginhoud van een baby van 6 maand is +- 100ml...
Dat wil dus zeggen dat die maag meer dan verdubbelt als hij zo'n fles op drinkt. Imo ben je dan beter af met wat vaker een kleinere fles te geven.

Wat je beschijft doet mij trouwens denken aan de eerste verkoudheid. Normaal krijgen ze geen koorts tijdens een groeispurt, maar 37.5 is ook gewoon vrij normaal voor een baby...

Ja ik maak me geen zorgen omdat 37.5 ook nog niet echt koorts is. Ik zorg er nu gewoon voor dat hij niet onder 10 lagen in zijn bed ligt zodat hij van zichzelf wat frisser is. Onze kamer is 20 °C ongeveer en gisteren heb ik hem in zijn zomerslaapzak gelegd met enkel een pyama met korte beentjes en korte mouwen aan, zonder body. Juist een laken tot aan zijn buik nog voor zijn beentjes.

De maaginhoud daar heb ik werkelijk geen idee van, maar dat er iets niet klopt merkte ik gisteren ook. Een baby van 5 kg moet zogezegd 5 flessen van 6 scheppen krijgen of 30 scheppen op een dag. Een baby van 6 kg komt op 4 flessen van 7 scheppen, of dus 28 scheppen per dag. Da's minder kcal per dag voor een grotere baby.

Ik moet ook zeggen dat de kleine er zelden moeite mee heeft om zo een fles van 180 ml binnen te werken. Ik geef hem meestal tijdens het drinken zelfs geen pauze dus hij drinkt ze 'ad fundum' op. Af en toe laat hij eens een 30-tal ml staan maar ze zijn meestal tot de laatste druppel op.

www.kindengezin.be/nl/thema/voeding/flesvoeding/hoeveel-flesjes-dag

Als ik bij K&G kijk zou onze baby van goed 5 kg dus idd 5 keer 150 a 180 ml mogen krijgen. Da's dus weldegelijk wat hij nu krijgt.

Ja ik maak me geen zorgen omdat 37.5 ook nog niet echt koorts is. Ik zorg er nu gewoon voor dat hij niet onder 10 lagen in zijn bed ligt zodat hij van zichzelf wat frisser is. Onze kamer is 20 °C ongeveer en gisteren heb ik hem in zijn zomerslaapzak gelegd met enkel een pyama met korte beentjes en korte mouwen aan, zonder body. Juist een laken tot aan zijn buik nog voor zijn beentjes.

De maaginhoud daar heb ik werkelijk geen idee van, maar dat er iets niet klopt merkte ik gisteren ook. Een baby van 5 kg moet zogezegd 5 flessen van 6 scheppen krijgen of 30 scheppen op een dag. Een baby van 6 kg komt op 4 flessen van 7 scheppen, of dus 28 scheppen per dag. Da's minder kcal per dag voor een grotere baby.

Ik moet ook zeggen dat de kleine er zelden moeite mee heeft om zo een fles van 180 ml binnen te werken. Ik geef hem meestal tijdens het drinken zelfs geen pauze dus hij drinkt ze 'ad fundum' op. Af en toe laat hij eens een 30-tal ml staan maar ze zijn meestal tot de laatste druppel op.

www.kindengezin.be/nl/thema/voeding/flesvoeding/hoeveel-flesjes-dag

Als ik bij K&G kijk zou onze baby van goed 5 kg dus idd 5 keer 150 a 180 ml mogen krijgen. Da's dus weldegelijk wat hij nu krijgt.
Ja, jullie kindje krijgt nu waarschijnlijk iets meer dan wat K&G voorschrijft. En ze drinken dat meestal wel vrij vlot binnen, en hun maag kan ook gewoon zo ver uitrekken he. Maar dan zitten ze daarna wel bom-vol en is teruggeven natuurlijk niet zo gek...

Maar als je dan kijkt naar borstvoeding, gaan er weinig kinderen zijn die meer dan 200ml voeding in 1x gaan drinken. Nu moet je enerzijds kijken naar hoeveelheid maar ook naar energiewaarden natuurlijk. Zolang je geen liters geeft, zal het allemaal wel oké zijn hoor. Maar mij is ook opgevallen dat die hoeveelheden op poedermelk-dozen echt héél veel lijken te zijn.

Ja, jullie kindje krijgt nu waarschijnlijk iets meer dan wat K&G voorschrijft. En ze drinken dat meestal wel vrij vlot binnen, en hun maag kan ook gewoon zo ver uitrekken he. Maar dan zitten ze daarna wel bom-vol en is teruggeven natuurlijk niet zo gek...

Maar als je dan kijkt naar borstvoeding, gaan er weinig kinderen zijn die meer dan 200ml voeding in 1x gaan drinken. Nu moet je enerzijds kijken naar hoeveelheid maar ook naar energiewaarden natuurlijk. Zolang je geen liters geeft, zal het allemaal wel oké zijn hoor. Maar mij is ook opgevallen dat die hoeveelheden op poedermelk-dozen echt héél veel lijken te zijn.
Bij de borst dronk hij absoluut een pak minder. Dat merkten we ook als de laatste borst nog gegeven werd. Het flesje nadien ging echt zéér vlot binnen. In principe is borstvoeding afgelopen weekend gestopt, maar gisteren heeft ze toch een beetje gegeven omdat de druk pijn deed.

Hoe slapen/sliepen jullie met een newborn/baby?

Om de 3-4h wordt ze wakker voor eten, wat logisch is, maar het is wel pure roofbouw op je lichaam.

Wat zijn de tips en tricks ?
Hier een beurtrol. Wij gaven flesje rond 11u als we zelfs gingen slapen, en dan het volgende rond 3-4u. Moet wel eerlijk toegeven dat wij vrij snel ‘de wekker’ loslieten en op commando gingen als ze honger had. Dat was altijd ongeveer in die range.
Veel goodwill naar mekaar ‘blijft gij maar liggen, ik zal wel gaan’ en begrip als iemand eens een switch vroeg. Ik moet eerlijk zijn dat ik dat niet zo heel erg vond of heb gevoeld. Het is een ander ritme, ja. Maar ik ben bv ‘s ochtends meestal vroeg wakker. Zo bleef vrouwlief terecht wat langer liggen. En zo nam zij al eens een nachtshift over.

Geven en nemen. Er zijn horrorverhalen (waar ik enorm veel respect voor heb) maar er zijn ook positieve verhalen. Weet dat het ooit stopt. :)

Wij hadden (en hebben nog altijd) een microgolf op de kamer staan. Vroeger voor papflesjes, nu voor kersenpitjes.

Wij hadden een flessenverwarmer van Phillips op de kamer staan. Je kan kiezen uit verschillende standen en één daarvan houd de fles warm. Daar staken we dan een klaargemaakte, warm, flesje in. Kind wakker: fles eruit halen en geven :)

Een kleine vraag: ons plan is dat mijn vrouw borstvoeding zou geven en de eerste maanden (6?) we voor een cosleeper gaan. Maar in ons oud huis heeft onze kamer geen radiator, terwijl de kinderkamer dat wel heeft. Resultaat is dus dat het in onze slaapkamer in putje winter redelijk koud kan worden. Normaalgezien hebben we tegen de bevalling wel een nieuw, geïsoleerd dak, maar je weet nooit.

In dat geval zou ik nog een radiator kunnen laten plaatsten (buizen liggen er), maar ik vraag me toch af hoe nuttig dat is voor 1 winter. Hoe koud is te koud voor een baby? Lijkt me dat als het echt koud is, ik beter zo'n elektrisch olieradiatortje even laat verwarmen, want dat gaat ook niet volcontinue zijn de hele winter.

Wij hadden een flessenverwarmer van Phillips op de kamer staan. Je kan kiezen uit verschillende standen en één daarvan houd de fles warm. Daar staken we dan een klaargemaakte, warm, flesje in. Kind wakker: fles eruit halen en geven :)
Maar je mag een klaargemaakt flesje maar 1h houden tegenwoordig.
Een kleine vraag: ons plan is dat mijn vrouw borstvoeding zou geven en de eerste maanden (6?) we voor een cosleeper gaan. Maar in ons oud huis heeft onze kamer geen radiator, terwijl de kinderkamer dat wel heeft. Resultaat is dus dat het in onze slaapkamer in putje winter redelijk koud kan worden. Normaalgezien hebben we tegen de bevalling wel een nieuw, geïsoleerd dak, maar je weet nooit.

In dat geval zou ik nog een radiator kunnen laten plaatsten (buizen liggen er), maar ik vraag me toch af hoe nuttig dat is voor 1 winter. Hoe koud is te koud voor een baby? Lijkt me dat als het echt koud is, ik beter zo'n elektrisch olieradiatortje even laat verwarmen, want dat gaat ook niet volcontinue zijn de hele winter.
Als de buizen er al liggen lijkt een chauffage hangen me geen slecht idee. Die kan blijven hangen he. Een elektrisch vuurtje gebruik je daarna misschien niet meer. En als je dat wel zou doen, dan was een chauffage toch een beter idee.

Maar je mag een klaargemaakt flesje maar 1h houden tegenwoordig.

Als de buizen er al liggen lijkt een chauffage hangen me geen slecht idee. Die kan blijven hangen he. Een elektrisch vuurtje gebruik je daarna misschien niet meer. En als je dat wel zou doen, dan was een chauffage toch een beter idee.
Maar het vuurje is zo'n goedkoop 2000W radiatortje dat we al hadden. De reden om geen CV te hangen is omdat we die radiator volgens mij maar 1 jaar gaan gebruiken en op langere termijn we misschien eerder richting warmtepomp gaan (als lucht-lucht, lucht-water zou nog radiator kunnen).

Wij hadden wel een goed geïsoleerd huis, maar mijn ex slaapt altijd met het raam open, zolang je kind warm is ingeduffeld, is het oké hoor. Dikke winterslaapzak is prima! Die richtlijn van 18 graden is ook gewoon een richtlijn en enkel dat.

Daarnaast is het allemaal leuk om zo iets te plannen, maar daarom is het nog geen realiteit. Door ziekte weigerde de dochter nog borstvoeding vanaf 4 maand en was het ook volledig klaar. Dat was ook mijn "plan" niet. 😉

En ik heb de dochter ook gewoon "verbannen" naar haar eigen slaapkamer omdat ze in haar slaap teveel kabaal maakte (die kunnen wat af zuchten, kreunen en weetikveelwat!) En die paar uren slaap met haar naast me slopender waren dan op te moeten staan. 🤷🏼

Ik zou dus gewoon afwachten, als alle voorzieningen er liggen kan je nog steeds relatief snel ingrijpen.
Elektrisch olieradiator? Klinkt voor mij onveilig en alsof er ook dampen vrijkomen dan? :unsure:

Wij hebben ook (al dan niet onder lichte druk van mijn vriendin :unsure:) in alle paniek radiatoren laten plaatsen boven. Heeft tot nu toe misschien 3-4 keer aangelegen. Zolang je genoeg laagjes gebruikt / winterslaapzak komt het imo helemaal ok

Verwarming is niet nodig denk ik hoor. Gewoon ne warme pyjama en deftige (winter)slaapzak aanschaffen en die baby heeft het warm genoeg.

Van gezondheid.be
Voor baby's en jonge kinderen is de slaapkamertemperatuur extra belangrijk. Hun lichaam is om meerdere redenen minder goed in staat om de lichaamstemperatuur op peil te houden. Vooral te hoge temperaturen worden door baby’s slecht verdragen. Over het algemeen kan de slaapkamertemperatuur voor de baby beter wat aan de lage kant zijn dan te hoog. Zeker als uw baby koorts heeft, moet er goed op worden gelet dat de temperatuur in de kamer niet te hoog is.

• Tijdens de eerste 2 maanden ligt de ideale slaapkamertemperatuur tussen 18 en 20°C. Bij een te vroeg geboren baby telt u daar het aantal weken te vroeg bij op. Een baby die bijvoorbeeld vier weken te vroeg geboren is , slaapt in de eerste weken dus best in een kamer met een temperatuur tussen 22 en 24 ° C.
• Vanaf twee maanden moet gestreefd worden naar een slaapkamertemperatuur rond 16-18 ° C.

Wat wij wel hebben gedaan, is een extra elektrisch vuurtje in de badkamer, zodat het daar snel en lekker warm wordt als we ze in bad steken. Zo ene die ge met een timer kunt instellen wanneer die op en af springt.

Elektrisch olieradiator? Klinkt voor mij onveilig en alsof er ook dampen vrijkomen dan? :unsure:

Dat is gewoon zoiets. Olie i.p.v. water in de CV, olie heeft relatief hoge warmtecapaciteit en geeft eenmaal warm dus warmte af, stabieler dan zo'n blazer of gewoon een weerstand.

Maar het vuurje is zo'n goedkoop 2000W radiatortje dat we al hadden. De reden om geen CV te hangen is omdat we die radiator volgens mij maar 1 jaar gaan gebruiken en op langere termijn we misschien eerder richting warmtepomp gaan (als lucht-lucht, lucht-water zou nog radiator kunnen).
Als je het al hebt zou ik dat idd doen.

Klopt, maar je kan het water warm houden en het poeder er pas in doen wanneer je het flesje moet geven he ;)
Ah ja natuurlijk :D

Qua temperatuur binnen zou ik me niet direct grote zorgen maken; in Scandinavische landen laten ze kinderen zelfs bij vriestemperaturen buiten dutjes doen.
Ja ik weet het BG, dutjes duren niet even lang als een hele nacht maar ik neem ook even aan dat het zelfs zonder verwarming niet vriest in Sylverscythe’s slaapkamers (nee ik heb daar geen data over).
Eigen ervaring is dat mijn kinderen beter slapen in koudere kamer (ook als baby). Er is verwarming maar die staat nooit aan. Temp zakt in winter tot ~ 16 graden.

Hier hebben ze alle drie op de kamer geslapen tot ongeveer hun 1e verjaardag. Eerst in de co sleeper en dan in een eigen bedje.
Ik deed altijd de late shift (zo tussen elf en middernacht) en mijn vriendin de nacht shift, eerst stond ze op, wat later gewoon ind bed. Vroege ochtend was het dan weer mijn beurt. Eens de nacht voeding weg viel, deed zij de ochtend.
Viel dat mee om ze op 1jarige leeftijd naar hun eigen kamer te doen?
Wij hebben dat rond de 3 maand gedaan, volgens mij meer dan ruim op tijd. Ik weet niet vanaf welke leeftijd dat ze beseffen dat ze niet alleen zijn in de kamer.

Terug
Bovenaan