Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hoewel een baby iets uniek is, mis ik die fase toch niet heel erg.

Ik persoonlijk ergens wel, vond dat ook heel fijn, en ik vind het ergens jammer dat ik weet dat ik dat nooit meer ga meemaken. Maar goed, elke fase is wel leuk.

Wel een drietal kotsincidenten in de auto in totaal. Vorige week nog toen we naar de Zoo gingen. Sjans dat we reservekledij bij hadden.

Ha, dat moment waarop je het hoort gebeuren maar nog niet naar achter kan kijken - "omg gans mijn auto gaat vol hangen".
1 keer gebeurd toen ik op de parking van Plopsaland aan het parkeren was en de wagen ook echt wel VOL hing daar achteraan. Mijn oudste was vroeger echt een projectielkotser. We hadden wel verse kleren bij en ter plaatse wat kunnen opkuisen met doekjes, maar de gedachte dat je wagen een hele dag in de zon zal staan bakken met nog resten kots... baaaaaaaah.

Hebben jullie tips voor de ochtendrush? Onze zoon is altijd ontzettend traag 's ochtends, die zit vaak drie kwartier aan tafel voor zijn ontbijt.

Hebben jullie tips voor de ochtendrush? Onze zoon is altijd ontzettend traag 's ochtends, die zit vaak drie kwartier aan tafel voor zijn ontbijt.
Wat doet hij daar dan? Heeft hij afleiding?

Hier gelukkig dat probleem nooit gehad. Staan op om 6u45 en vertrekken om 7u10 naar school, gewassen en gegeten.

6h30 op. 7h15 naar school. Met moeite een boterham met choco met de tv op. In het beste geval nog een boterham met kaas. Het zal wel beteren zekers.

Wat doet hij daar dan? Heeft hij afleiding?

Hier gelukkig dat probleem nooit gehad. Staan op om 6u45 en vertrekken om 7u10 naar school, gewassen en gegeten.
are-you-wizard.jpg

Hoe zelfs? :lol:

Soms zit hij gewoon wat voor zich uit te staren, soms is hij honderduit aan het babbelen en vergeet hij te eten, soms is hij aan het spelen, ...

Onze heeft echt gewoon tijd nodig om wakker te worden. 🤷 Heeft ook een ochtendhumeur en als ik hem te hard opjaag wordt dat alleen maar erger.
Dus hier zijn de ochtenden in de zetel met nog een fles melk en car s.o.s. op tv. Wassen en aankleden gaat relatief vlot en in de auto op weg naar school eet hij dan meestal nog één boterham of rijstwafel. Ik trek een uur uit voor het opstaan, eten, aankleden en vertrekkensklaar zijn.

als ik thuis ben: ik sta om 6u15 op, samen met vriendin. Zij wast haar, ik ga naar beneden (tafel staat reeds gedekt van avond ervoor) lees de krant/GSM, snij het fruit van de kinderen en eet en ga daarna naar boven om me te wassen, terwijl vriendin naar beneden gaat.
6u45: wekker kinderen gaat. Zoon is meestal al wakker, maar beide gaan relatief vlot naar badkamer. Kleren liggen klaar, WC is zonder boekjes op het wc lezen. Tegen 6u58/7u zijn ze beneden, gewassen en gekleed (8 en 12 gaat natuurlijk wel al stuk vlotter, maar ook vroeger ging dat vlot), als ontbijt ligt het fruit gesneden klaar met eten (+ 1 iets met meer vezels in, hangt af van de dag, kan een eierkoek zijn of een "semoelekoek"). 7u05-7u08 zijn ze al klaar, dan doen ze de jas aan die klaar ligt en gaan ze met mama mee naar school.

Alles
Sir.Killalot zei:
Soms zit hij gewoon wat voor zich uit te staren, soms is hij honderduit aan het babbelen en vergeet hij te eten, soms is hij aan het spelen, ...
babbelen: niet teveel op ingaan. dat gaat dan vlug wat minder lang duren
spelen: geen speelgoed in de buurt van eten

staren: tjah :p.

Nee, hangt sterk van het kind af, dat weet ik. Maar zit je naast hem voor het eten? Dat helpt mss...

Onze baby van 1 week heeft nu al 2 dagen niet meer gekakt, ze zit op flesvoeding. Tips & tricks? Je merkt soms echt dat ze wringt en krampjes heeft

De onze ontbijt gewoon niet graag, geen honger. 🤷🏼
Dus die krijgt een beker melk die vlot binnen kapt en dan een yoghurt of wat fruit, dat gaat er doorgaans veel vlotter in dan een boterham.

Wij staan om 6:45 op (soms vroeger als de peuter het beslist :sop: ) en vertrekken om 8:00 naar school. Volgorde opstaan, eten, rugzak maken, kleren, tandenpoetsen, schoenen en buiten. Soms is er zelfs tijd om nog wat te spelen.

Dat is hier meer dan voldoende om niet eens van een rush te spreken, we zijn momenteel wel nog met twee vanwege de moederschaprust. Vanaf september wordt dat vooral mijn probleem.

Mja "spelen" of "tv" tijdens het ontbijt lijkt me eigenlijk een grote enabler om te treuzelen. Waarom zou je ze voor TV zetten? Ik denk op de 12 jaar dat we kinderen hebben, dat de TV nog nooit aangestaan heeft 's ochtends :)

Hier is de ochtendroutine ook vrij strak. Kinderen staan om 7u op, zijn gewassen tegen 7u10, gegeten tegen 7u20-7u25, tanden gepoetst en klaar voor vertrek 7u30-7u35. Ik moet de jongste wel soms eens aansporen op een mindere ochtend om toch wat voort te doen, maar 95% van de tijd loopt het gewoon goed.
Eten gebeurt aan de eettafel. Daar is geen TV, noch speelgoed.

Ze zijn nu ook wel al (bijna) 8 en 12 maar bovenstaand stramien gaat al mee sinds ze heel klein waren.

Onze baby van 1 week heeft nu al 2 dagen niet meer gekakt, ze zit op flesvoeding. Tips & tricks? Je merkt soms echt dat ze wringt en krampjes heeft
Komt wel in orde. Nog geen zorgen maken. (met de woorden van een pediater "er is nog nooit een kind geweest waarbij de kak is blijven steken ze")
Als je merkt dat de pijn te erg wordt, kan je glycerine-suppo's gebruiken (geen slecht plan om die altijd in huis te hebben), maar ik zou daar nu ook niet te snel mee beginnen. Check wel eerst even vanaf welke leeftijd dat mag, maar ik vermoed vanaf geboorte eigenlijk.

Welk water gebruiken jullie voor de flesvoeding? Spa stopt bijvoorbeeld op.
Hier experimenteel vastgesteld dat Evian ontstopt :unsure:

Komt wel in orde. Nog geen zorgen maken. (met de woorden van een pediater "er is nog nooit een kind geweest waarbij de kak is blijven steken ze")
Als je merkt dat de pijn te erg wordt, kan je glycerine-suppo's gebruiken (geen slecht plan om die altijd in huis te hebben), maar ik zou daar nu ook niet te snel mee beginnen. Check wel eerst even vanaf welke leeftijd dat mag, maar ik vermoed vanaf geboorte eigenlijk.

Hier heeft de pediater echt wel iets anders gezegd bij babies onder 1 maand. Bij flessen onder 1 maand kan het teken zijn van ontsteking.

Onze baby had ontsteking, wel ontdekt in het ziekenhuis, en heeft 5 dagen in neo ICU moeten gaan.

"Call your baby's pediatrician immediately if your newborn baby (under 6 weeks old) is not pooping at all"

Hier heeft de pediater echt wel iets anders gezegd bij babies onder 1 maand. Bij flessen onder 1 maand kan het teken zijn van ontsteking.

Onze baby had ontsteking, wel ontdekt in het ziekenhuis, en heeft 5 dagen in neo ICU moeten gaan.

"Call your baby's pediatrician immediately if your newborn baby (under 6 weeks old) is not pooping at all"
Maar 2 dagen valt nog niet onder "at all" he. Moest dat een week aanhouden, zou ik zeker wel naar dokter gaan. Ontsteking in darmen zou waarschijnlijk ook wel koorts opleveren als extra symptoom?

Maar 2 dagen valt nog niet onder "at all" he. Moest dat een week aanhouden, zou ik zeker wel naar dokter gaan. Ontsteking in darmen zou waarschijnlijk ook wel koorts opleveren als extra symptoom?

Onder de 6 weken moet elk baby normaal 1x per dag kaka doen. Dus 2 dagen zonder is at all all. Daarna minder belangrijke inderdaad.

Onze zoon had geen koorst maar onsteking wat onder 6 weken levens gevaarlijk is.

En al helemaal aangezien ze flessen geven, het kan een reactie zijn op het merk/type.

Welke water gebruiken jullie voor de flesvoeding? Bij ons was aangeraden om het water van de Aldi (het huismerk) te gebruiken, omdat dat minder hard was en dat de stoelgang dan wel wat makkelijker ging. Maar bij ons ook regelmatig wel periodes van minder kakken.

Terug
Bovenaan