Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ohja, paar maand terug de juffrouw van de kleuterklas tegen mij: "zeg uw jongste deed hier daarnet een hele uitleg over moleculen enzo"

ik: "was het correct?"

zij: "weet ik niet echt"

Waarschijnlijk correct dus. Altijd de juiste uitleg geven aan de kinderen ipv de versimpelde versie. Vorige week nog een hele uitleg moeten doen over de redenen waarom Belgie en Noorwegen vriendjes zijn maar niet zo goede vriendjes als ze zouden kunnen zijn ( aka geen deel van de EU wegens landbouwbescherming, protectionisme voor de olie, etc)
Daar heb ik al een nadeel van ondervonden. Ik had uitgelegd dat de mens afstamt van de apen, want ze is altijd heel geïnteresseerd in die wetenschappelijke zaken.

Enkele maanden later komt ze af dat dat van de apen niet klopt, want we stammen allemaal af van Adam en euuuhm (Eva was ze even kwijt). Ik had er geen rekening mee gehouden dat ze naar een katholieke school gaat.

Toen ik aanvulde met Eva was ze in de war, want ik had ne uitleg gegeven over apen, en wist blijkbaar toch dat het Adam en Eva waren. Ik heb dan maar gezegd dat de juf gelijk had, en dat ik later nog wel ooit ga uitleggen waarom ik het anders uitgelegd had.

Daar heb ik al een nadeel van ondervonden. Ik had uitgelegd dat de mens afstamt van de apen, want ze is altijd heel geïnteresseerd in die wetenschappelijke zaken.

Enkele maanden later komt ze af dat dat van de apen niet klopt, want we stammen allemaal af van Adam en euuuhm (Eva was ze even kwijt). Ik had er geen rekening mee gehouden dat ze naar een katholieke school gaat.

Toen ik aanvulde met Eva was ze in de war, want ik had ne uitleg gegeven over apen, en wist blijkbaar toch dat het Adam en Eva waren. Ik heb dan maar gezegd dat de juf gelijk had, en dat ik later nog wel ooit ga uitleggen waarom ik het anders uitgelegd had.

Dat het Scheppingsverhaal wordt aangeleerd op school heb ik geen probleem mee maar ik mag toch echt hopen dat dit nergens als de realiteit verkocht wordt? :eek:

Leggen ze in een (kleuter/lagere?) school dan echt uit dat we afstammen van Adem en Eva?
Ik ben zelf altijd naar een katholieke school gegaan maar kan me niet meer herinneren hoe letterlijk dat stuk uit de bijbel genomen werd.

Moesten ze daar hier mee afkomen dan zeg ik dat de juf fout is. Ze kwamen rond pasen ook af met ' bla bla bla jezus' Uhu dat is een verhaal dat sommige mensen geloven dat echt is, maar eigenlijk is dat hetzelfde als zaken op TV

Leggen ze in een (kleuter/lagere?) school dan echt uit dat we afstammen van Adem en Eva?
Ik ben zelf altijd naar een katholieke school gegaan maar kan me niet meer herinneren hoe letterlijk dat stuk uit de bijbel genomen werd.
Geen idee hoe ze dat uitgelegd hebben. Voor een kleuter is het sowieso niet evident om fictie te plaatsen.

Ik vind het wel lastig hoe ik moet omgaan met zo'n zaken. Op zich mogen mijn kinderen later van mij kiezen of ze gelovig zijn of niet. Zelf ben ik dat niet, maar mijn vrouw is dat wel. Zij heeft dan ook een extra steunpilaar in moeilijke periodes die ik niet heb. Vandaar wil ik dat beeld van de godsdienst niet al aan diggelen slaan terwijl ze nog kleuter zijn.

Ik vind het zelf ook een gigantisch voordeel dat ze bij mij vroeger deden alsof al die bijbelverhalen echt waren. Dat geeft toch een goed beeld van hoe iemand die gelooft zich voelt. En dan heb ik het niet alleen over de katholieken, maar zo kan je je ook inbeelden dat dat gevoel van geloof nog een pak sterker gaat zijn bij andere godsdiensten.

Ik ben dus nog wat aan het afwachten van hoe en wanneer ik zulke zaken ga uitleggen.

Joodse orthodoxe scholen?

De fanatiekere geloofsovertuigingen zullen dat inderdaad nog wel onderwijzen als "universele waarheid" maar de doorsnee katholieke dorpsschool toch niet, de kleuters zullen trouwens nog aandachtig luisteren maar de iets oudere kinderen zullen al snel eens met de ogen rollen denk ik.

Heel bewust niet voor een katholieke school gekozen voor onze kinderen. Voor mijn vrouw was dat lastig omdat zij in haar hoofd heeft dat het katholiek onderwijs kwalitatiever is, en zij zit niet in met godsdienstonderwijs, maar voor mij was en is dat echt een dealbreaker.

Ik vind het net wel belangrijk om die katholieke cultuur mee te geven, al blijft het hier beperkt tot een soort cultuurkatholicisme waar de "echte katholieken" ongetwijfeld van gruwen. Mocht mijn dochter alsnog religieus worden ga ik haar daar ook niet in tegenhouden.

Ik ben altijd naar katholieke scholen gegaan, hierdoor ken ik de verschillende wereldgodsdiensten, het verschil tussen het oude en het nieuwe testament, verschillende parabels en van die zaken ... Is al heel nuttig geweest als ik eens meedoen aan een quiz en naar mijn mening toch basis kennis die ik wil dat mijn zoon ook gaat hebben later.

Heel bewust niet voor een katholieke school gekozen voor onze kinderen. Voor mijn vrouw was dat lastig omdat zij in haar hoofd heeft dat het katholiek onderwijs kwalitatiever is, en zij zit niet in met godsdienstonderwijs, maar voor mij was en is dat echt een dealbreaker.

Tgoh hier in de streek is dat echt wel het geval hoor, de school dichtsbij is gemeenschapsonderwijs en die hanteren een super los beleid waardoor kleuters echt amper discipline leren, enkele vrienden van ons hebben daar ooit hun kinderen gestuurd en kwamen echt in de problemen door dat ze nooit structuur geleerd hadden. Ik zeg natuurlijk niet dat dit overal zo is.

Mocht mijn dochter alsnog religieus worden ga ik haar daar ook niet in tegenhouden.

Is dat echt zo? Ik dacht dat eerst ook maar als ik daar eens over nadenk zou ik het er wel moeilijk mee hebben, ik heb er geen problemen mee mocht er wijsheid uit eender welke oude geschriften gehaald worden maar praktiserend gelovig als in elke week naar een Eucharistie gaan zou ik zeer vreemd vinden.

Zolang er maar erkend wordt dat de wetenschap het echte verhaal is en de bijbel een soort van cultureel verhaal is, heb ik totaal geen problemen met godsdienstonderwijs.
En de onderwerpen die er in voorkomen zijn sowieso wel interessant om over te babbelen.
Dat er dan wat van buiten geleerd moet worden die totale onzin zijn (in de ogen van een atheïst), vind ik ook niet zo'n probleem. Traint de hersenen alleen maar :p

Ik had uitgelegd dat de mens afstamt van de apen, want ze is altijd heel geïnteresseerd in die wetenschappelijke zaken.
Dat klopt eigenlijk niet, we hebben gemeenschappelijke voorouders, maar we stammen niet af van apen. :tongue:

Hier worden bijbelverhalen die ze van school meenemen ook geduid: 'Velen geloven daarin omdat ze gelovig zijn, maar hoogstwaarschijnlijk is dat allemaal niet echt zo gebeurd.'
Wel met redelijk wat omzichtigheid zodat ze de juf de dag erop niet verwijten dat ze liegt. 😅

Ik ben altijd naar katholieke scholen gegaan, hierdoor ken ik de verschillende wereldgodsdiensten, het verschil tussen het oude en het nieuwe testament, verschillende parabels en van die zaken ... Is al heel nuttig geweest als ik eens meedoen aan een quiz en naar mijn mening toch basis kennis die ik wil dat mijn zoon ook gaat hebben later.
Ge beseft hoe contradictorisch die zin is he? :p Ge hebt het christelijke beeld tov andere godsdiensten geleerd maar de kans is klein dat je er echt inhoudelijk veel over weet. Mijn leerkracht godsdienst had destijds effectief de Koran gelezen (en het was een non) en die zei zelf "wat ze daar schrijven is in essentie hetzelfde als in de bijbel, maar dan met andere verhaaltjes er rond). Het was wel de meest progressieve non die ik ooit ontmoet heb :D
Is dat echt zo? Ik dacht dat eerst ook maar als ik daar eens over nadenk zou ik het er wel moeilijk mee hebben, ik heb er geen problemen mee mocht er wijsheid uit eender welke oude geschriften gehaald worden maar praktiserend gelovig als in elke week naar een Eucharistie gaan zou ik zeer vreemd vinden.
Goh, als dat een eigen keuze is, waarom niet? Veel liever praktiserend gelovig met een kritische blik dan pakweg een flat earther...

Ge beseft hoe contradictorisch die zin is he? :p Ge hebt het christelijke beeld tov andere godsdiensten geleerd maar de kans is klein dat je er echt inhoudelijk veel over weet. Mijn leerkracht godsdienst had destijds effectief de Koran gelezen (en het was een non) en die zei zelf "wat ze daar schrijven is in essentie hetzelfde als in de bijbel, maar dan met andere verhaaltjes er rond). Het was wel de meest progressieve non die ik ooit ontmoet heb :D
De kans is klein maar niet onbestaande 😉

Onze dochter moet 3x per dag aerosolen. De crèche wilt dit over de middag niet doen omwille van corona maatregelen :crazy:
Ondertussen hebben ze wel de ganse dag onze dochter vast, geen mondmaskers nodig, etc.

Ik snap dat ze het waarschijnlijk te druk hebben maar wees dan eerlijk. Ah mijn vriendin gaat dan smiddags maar over en weer van haar werk...

Voor het eerst met ons drie op weekend vertrokken (naar de kust) was echt zeer aangenaam en voor herhaling vatbaar :) beetje wandelen, koffietjes gaan drinken. Meer moet dat niet zijn. Onze dochter ook zeer flink, geen problemen in de wagen, flink geslapen etc maar fucking hell, wat een volksverhuis :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Onze dochter moet 3x per dag aerosolen. De crèche wilt dit over de middag niet doen omwille van corona maatregelen :crazy:
Ondertussen hebben ze wel de ganse dag onze dochter vast, geen mondmaskers nodig, etc.

Ik snap dat ze het waarschijnlijk te druk hebben maar wees dan eerlijk. Ah mijn vriendin gaat dan smiddags maar over en weer van haar werk...

Voor het eerst met ons drie op weekend vertrokken (naar de kust) was echt zeer aangenaam en voor herhaling vatbaar :) beetje wandelen, koffietjes gaan drinken. Meer moet dat niet zijn. Onze dochter ook zeer flink, geen problemen in de wagen, flink geslapen etc maar fucking hell, wat een volksverhuis :biglaugh:
Is het een crèche die deel uitmaakt van een groter geheel? Ik kijk dan vooral naar de situatie hier in Antwerpen. Indien zo, klacht indienen bij de ombudsdienst en/of K&G. Op deze manier komt de gezondheid van jullie dochter in het gedrang.

Vannacht de eerste nacht thuis, het kind heeft ocharme last van krampen. Misschien door de stress of door de overgang van de flesvoeding ginder naar die van ons. (Al hebben we wel hetzelfde merk en type aangehouden)

We merken wel op dat ze heel snel terug geeft, we proberen nu de luier al later te verversen na het flesje want als we dat meteen doen geeft ze al terug bij het opheffen vd beentjes.
Waarom niet verversen voor het voeden?
Zo doen/deden wij het.
Voor de voeding luier verversen, dan was ze bij ons ook extra goed wakker om te drinken.

Na intake gesprek vorige week (ex, ik en psychologe) volgt vanavond eerste “sessie” voor onze zoon.
Hij verliest zich soms in “triviale” situaties en als we de aanleiding niet opgemerkt hebben, is het heel moeilijk door te dringen en hem daar uit te krijgen. Zijn eerste reactie is dan op elke vraag “neen”, dus in het ijle doorvragen over wat er scheelt of waarmee hij hulp nodig heeft, is dan vaak moeilijk.

Ik hoop dat ze hem dus wat tips kan aanleren om (gemakkelijker) aan te geven wat er in hem omgaat en misschien ook tips voor ons om er “ontvankelijker” voor te zijn of signalen beter te zien. Mogelijk is er ook een link met de scheiding dat zich bij hem op die manier soms uit en waar we misschien meer/anders over kunnen communiceren met hem. 🤞

Kvind dat zo onnozel dat ze dat echt zo vertellen. Mijn oudste kwam ook met iets vaag zo af en we hebben wel geduid dat sommige mensen dat geloven maar dat we eigenlijk afstammen van primaten (niet apen :p) en dat dieren/mensen/de wereld evolueren

Katholieke school allemaal goed en wel, maar dat vertellen als de waarheid -_-

Terug
Bovenaan