Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik drop in het weekend mijn dochter soms voor TV terwijl ik een boek lees, moet ik me daar eigenlijk schuldig over voelen of niet?
Euh... Neen! 😁
Hoe doen jullie dat?
Hier is de tv echt rusttijd voor haar. Dus s morgens als ze wakker wordt zet ik de tv op en s avonds na school (tenzij het zo een weer is als nu, dan loopt ze gelijk door naar de tuin) standaard een half uur. Ze heeft dat zelf wel wat nodig.
Niet mee inzitten, we roeien met de riemen die we hebben en niet alles op tv is pure rotzooi!
Hier trouwens 4j en s avonds vraagt ze soms ook bewust naar baby tv!

Hier staat de tv amper op. Maar dat is eerder uit het feit dat de dochter er niet veel aan vindt.

Maar dat wil inderdaad zeggen dat je quasi al uw tijd ze moet bezig houden en dat is zwaar ...

Hier weer een nieuwe "fase". Ze kan nu wandelen, dus nu wil ze niet meer in de buggy... Gedaan met de ontspannende wandelingen dus.
Ze moet ook leren alleen spelen en eigenlijk kan ze dat wel flink.

Ik ken die fase, ze zegt heel vaak "STAPPEN" als ik ze optil. Volgens mijn schoonmoeder stapt die al flinker dan haar neef die een jaar ouder is.

Nee ge moet u daar niet slecht over voelen, nee dat is geen ramp, nee ge zijt geen slechte ouder, laat niemand u dat aan praten aub.

Zolang ge uw kinderen niet opvoedt door, met en als TV zombies, is er niks mis met wat TV.
Ik let persoonlijk wel op WAT ze kijkt... er is heel wat rotzooi kinder "non"TV, of oppassen met youtube kids waar echte rotzooi op staat. Het moet niet altijd "educatief" zijn, maar sommige zaken vind ik downright destructief.
Slecht voel ik me daar niet over, maar ik voel me wel betrapt als mijn vrouw binnenstapt en ik zit daar met een boek terwijl mijn dochter TV zit te kijken. Ze heeft wel de neiging om héél dicht bij het scherm te gaan staan, dan pak ik haar op en zet haar in haar zeteltje waar ze meestal wel blijft zitten. Er bestaat inderdaad best wat rotzooi op TV, maar als ouder sta je inderdaad in voor die filtering. Al kijkt mijn vrouw ook héél wat rotzooi op TV, maar dat krijg ik niet meer rechtgetrokken. :laugh:

Ik ben het met Lint eens, zolang je ze niet opvoedt als TV zombies die elke dag uren voor hun scherm zitten.. Ze mogen wel wat TV kijken he.

Hier is in de ochtend altijd een TV moment, in het weekend of vakantie is dat wat langer dan tijdens school uiteraard. In de avond altijd Karrewiet voor we de pyjama aan doen.

Bedankt voor de tips. Hier staat standaard white noise op.. Lijkt precies niet te helpen. Draagzak helpt ook maar wou de voormiddag en middag dut graag in bed trainen.
9 weken is nogal vroeg om zoiets te beginnen trainen. Daar is ook nog niet echt sprake van van een voormiddag en middag dut

Kleuter moet opruimen.
- maar ik heb dat niet meer nodig. (vertaal naar: voer uw dreiging maar uit dat je het aan andere kindjes gaat geven!)
- opruimen is saai!
- niet kijken mama! *Zie en hoor kleuter alles in een lege doos gooien*
KLAAR!

🤔

Deze middag familiefeest, ik had eerlijk gezegd al stress voor haar middagdutje. Valt ze zonder problemen in al dat geluid in slaap voor een tweetal uur

Dan denk ik toch waarom ik altijd als een idiote "ninja" uit haar kamer/naar beneden sluip 's avonds :unsure: zelfs een patroon in onze trap gememoriseerd om het minste gekraak te hebben.

Allez hop, weeral valse kroep. Mijn dochter klinkt als een zeehond. Voorlopig 37,9 graden koorts dus suppo gestoken. Morgen wellicht geen crèche. We hebben nog de puffertjes van vorige keer, maar van één keer puffen zal die helaas niet beter worden.

Ze heeft wel de neiging om héél dicht bij het scherm te gaan staan, dan pak ik haar op en zet haar in haar zeteltje waar ze meestal wel blijft zitten.
Ik zet de TV dan op pauze en ondertussen weet hij dan al dat hij terug wat verderaf moet gaan zitten :')
En ja, ook hier dus af en toe TV. Zolang dat niet het enige is wat ze de ganse dag doen, zullen de negatieve effecten wel meevallen zeker? Qua content is het hier voorlopig beperkt tot Peppa Pig, dus over ongepaste inhoud maak ik me geen zorgen.

Er bestaat inderdaad best wat rotzooi op TV, maar als ouder sta je inderdaad in voor die filtering.

Hier is het altijd Ketnet junior geweest daar is alles vrij kwalitatief, BabyTV vond ik verschrikkelijk allemaal goedkope animatie reeksen die vaak kant noch wal raakte.

Hier is het altijd Ketnet junior geweest daar is alles vrij kwalitatief, BabyTV vond ik verschrikkelijk allemaal goedkope animatie reeksen die vaak kant noch wal raakte.
Als intellectueel tegengewicht zet ik af en toe wel eens filosofische praatprogramma's op of pretentieuze arthouseshizzle. No biggie.

Onlangs naar de winkel met de 2 kindjes. Dochter met zo'n klein karretje en mijn zoontje in het zitje van de grote kar.

Plots worden die echt lastig. We waren al even op weg en ze waren al de hele dag superflink, dus mochten ze voor 's avonds elk een zakje chips uitkiezen van mij. 't Was zaterdag en dan mag dat wel eens.

Ik haal de kleinen uit het zitje en na het kiezen verwacht die natuurlijk dat dat zakje direct geconsumeerd mag worden. 'Neen, eerst betalen en vanavond mag je ze hebben'. Krijgt dat kind daar een levenscrisis en smijt zichzelf op de vloer terwijl hij extreem luid begint te tieren. Dat is niet van zijn gewoonte en ik kreeg hem niet gekalmeerd. 't Was heel druk en iedereen was naar ons aan het kijken.

Op dat moment belt mijn vrouw. Ik begon lichtelijk te zweten en probeerde rustig te blijven. Op het moment ik wil opnemen, is mijn dochter met haar overvol klein karretje aan het 'driften'. Maar die is zodanig geweldig dat ze de controle verliest in de bocht en die kar dus zijwaarts omvalt. Dochter en kar de grond binnen, net als de complete inhoud van dat karretje. Dit op een soundtrack van zoonlief die ligt te spartelen, tieren en wenen in de grond omdat hij z'n chippekes niet mag opeten.

Ik neem op en m'n vrouw zegt: 'lukt het?'

Op dat moment ben ik plots helemaal zen geworden, ondanks de omstandigheden. Precies of er klikte iets in mij en ik had echt zoiets van: fuck it.

Van die typische situaties waarbij je als kinderloze zou zeggen: "Man, wat een irritante kinders!", maar wanneer je zelf kinderen hebt, dan denk je van: "Man, zo herkenbaar, ocharme die ouder. I feel your pain, bro."

'Schermen'...het eeuwige gevecht om ze er af te houden...

Toch iets positief. Dochter zat tot het derde leerjaar altijd achter op haar leesniveau, soms zelfs bijna een jaar. Was altijd een aandachtspunt, sommige leerkrachten waren al aan het schermen ( ;) ) met termen zoals 'dyslexie', etc... We zouden hulp moeten gaan zoeken...opgepast, want...
Alles aan gedaan om haar 'te doen' lezen, maar uiteindelijk leest ze ook gewoon niet graag.

Bon...nu zit ze nu in het vierde leerjaar en haar leesniveau is zodanig gestegen dat ze nu op een niveau zit gelijkwaardig met leerlingen die eind het vijfde leerjaar zitten.
Wat is er ondertussen gebeurd? Ze is Roblox beginnen spelen.

Nu gij :D

Hoewel het slecht is voor de ogen natuurlijk is tv kijken en YouTube wel degelijk goed voor de ontwikkeling van een kind. Het is natuurlijk afhankelijk naar wat ze kijken en je moet er nu ook niet mee overdrijven maar ze pikken daar enorm veel van op, zeker op het vlak van taal.

Mijn zoon van bijna 4 kan al wel wat Engels en dat heeft hij niet van ons. Mijn petekind van net over 3 spreekt zoals een kind van 6, terwijl die eigenlijk veel te veel achter de tv heeft gelegen. Het is dus een evenwicht vinden. Zoals hier al boven gezegd, als je ziet dat ze in het algemeen liever YouTube/tv zien dan spelen met andere kindjes/familie dan is het misschien tijd om er even om te letten. Dat is toch de regel die ik in het algemeen hanteer.

Hier mogen ze altijd voor het slapengaan nog een half uurtje tv kijken. Wij zitten daar dan altijd bij, en kijken (soms wel maar met een half oog) mee en praten dan met de kindjes over wat ze zien. Op die manier maken we het wat interactiever en leerrijker.

Af en toe zet ik ze ook eens overdag een half uurtje of een uurtje voor tv als ze (lees: ik) echt nood hebben aan een rustmoment.

Hier is het altijd BabyTV als we moeten aerosolen. Idd, vaak echt goedkope animaties, niet normaal.

Ondertussen zit ik wel al een week met "de wielen van de bus gaan rond en rond" in mijn hoofd :angry:

Hier is het altijd BabyTV als we moeten aerosolen. Idd, vaak echt goedkope animaties, niet normaal.

Ondertussen zit ik wel al een week met "de wielen van de bus gaan rond en rond" in mijn hoofd :angry:
Ge kunt voor uw kleine zen verjaardag wel een foto van zijn hoofd laten plakken in het stukje van happy birthday. Ik zou dat toch al redelijk geavanceerd durven noemen hoe ze dat daar doen :unsure:

Terug
Bovenaan