Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

In onze jonge tijd was het ook niet zo uitzonderlijk om op die leeftijd al eens mee tafelbier te drinken ook. Dat is ook iets dat je nu totaal niet meer zou doen. Gelukkig worden de mensen toch iets bewuster van wat ze hun kinderen allemaal binnen kappen ondertussen...

Ik merk het soms ook aan mijn eigen ouders, dan is er "ontbijt" voor iedereen en liggen er koffiekoeken als dessert in de ijskast. Neefje vraagt om nog een sandwich met beleg (geen idee meer wat, maar het was iets gezond), dan hoor ik mijn moeder zeggen "zou je dat wel doen, sebiet komt er misschien nog iets?". Ik zou nooit mijn kind afraden om iets gezond te eten omdat er nadien nog iets ongezond volgt... Dan gooi ik nog liever die koffiekoek weg (ook al ging dat helemaal niet moeten).
Sidenote: https://www.denotenshop.be/abrikozen-fruitbeleg-250-gram.html Klinkt gezond, want natuurlijk gezoet etc... Suikers, 31gr/100gr. Geen idee hoeveel er in normale confituur zit, maar ik vond dat best een absurde verhouding.
Maar er is wel een verschil tussen alcohol en caffeïne volgens mij, alleszins zie ik niet het grote probleem van sterk verdunde koffie zoals ze jou vroeger voorschotelden. Natuurlijk ja, veiliger om dat gewoon af te raden aangezien niemand dat op dezelfde manier maakt.

Nuja ik zou mijn kinderen ook niet opvoeden met vrije toegang tot de snoepkast en de cola in de frigo zoals ze bij mij hebben gedaan, maar ik vind wel dat zo'n koffiekoek eens per week moet kunnen. Het is niet of zo'n sandwich met beleg het toppunt is van een gezonde, evenwichtige maaltijd.

Met desserts zijn wij ook niet streng genoeg vind ik, maar da's omdat ik zelf te veel een "snoeper" ben geworden en dan is het nogal zielig dat de kinderen niet mogen mee eten. Tegenwoordig staat er wel te vaak dessert op tafel, moeten we echt afbouwen.

Maar er is wel een verschil tussen alcohol en caffeïne volgens mij, alleszins zie ik niet het grote probleem van sterk verdunde koffie zoals ze jou vroeger voorschotelden. Natuurlijk ja, veiliger om dat gewoon af te raden aangezien niemand dat op dezelfde manier maakt.

Nuja ik zou mijn kinderen ook niet opvoeden met vrije toegang tot de snoepkast en de cola in de frigo zoals ze bij mij hebben gedaan, maar ik vind wel dat zo'n koffiekoek eens per week moet kunnen. Het is niet of zo'n sandwich met beleg het toppunt is van een gezonde, evenwichtige maaltijd.
Ja, ik vermoed dat het effect van koffie nu niet zo erg is, maar het effect van verdunde alcohol valt ook wel mee (ze verdoven kinderen ook gewoon met lachgas in een ziekenhuis he...). Maar als dagelijkse drank lijkt het met toch niet ideaal voor kinderen...

En die koffiekoek is niet het probleem he, maar eerder het aanraden om iets gezonds te laten staan terwijl ze daar zin in hebben. Zeker gezien het al "lastige eters" zijn...

Mensen hier nog tips om een baby die in stuit ligt te doen draaien? :unsure:
Vriendin is ondertussen 36 (+3d) weken ver, dus de kans dat hij zelf nog gaat draaien wordt toch steeds kleiner. Ze hebben in het UZ al een uitwendige kering geprobeerd, ook zonder succes. Nu al een echte koppigaard, zoals zijn vader :sop:
Als hij in stuit blijft zal het hier wrs een geplande keizersnede worden, want een stuitbevallig ziet mijn vriendin niet onmiddellijk zitten, en ik kan haar geen ongelijk geven.
een update hierover: we zijn net terug van een controle, en nu is die kapoen toch nog vanzelf gedraaid :fingerguns::woohoo:

Nu kan het wachten beginnen :unsure:

En voor de zoveelste keer ... elk kind is anders. Wat werkt bij de ene, is het domste idee dat je kan hebben bij de andere.
Het werkte goed bij mij en daarom pas ik het toe in de opvoeding van mijn kinderen en dat blijkt ook vlot te gaan. Ik deel dat gewoon, ik zeg niet dat jij uw kinderen zo moet opvoeden hé. Rustig.

Deze morgen onze tweede dochter mogen verwelkomen.

Straks ontmoeting met haar “grote” zus :love2:
Nice!

Voor ons is dat moment voor altijd in het geheugen gegrift, gewoon ook al omwille van dit ene leuke detail:

Toen de dochter onze zoon voor het eerst zag, had m'n vriendin net borstvoeding geGEVen. Toen m'n vriendin dat uitlegde dat de zoon melk uit de borstjes van mama gedronken had, keek onze dochter naar de mama en dan naar beneden. Ze trok even het topje van m'n vriendin naar haar toe om toch eens te kijken of er iets veranderd was aan die borsten (zonder dat je de borsten bloot zag hoor). Leuk dat we dat op video hebben :)

Laatst bewerkt:
Voortaan 1/2de van een boterhammetje zonder de korstjes meegeven. Klaar! 😖
die was ik inderdaad nog vergeten; heb ik bij mijn kinderen ook gedaan voor hun brooddoos. Eerst in blokjes (10 uit een dichtgeplooide boterham) en daarna in reepjes (4 of 5 uit een boterham). Zachte korst liet ik er aan, eventuele harde korst sneed ik er in het begin nog af. Intussen eten ze hun boterhammen in 2 helften, met korst.
Misschien thuis de boterhammen al in kleine hapklare stukjes snijden? Een beetje minder meegeven?
Mja, we geven al minder mee. En we hebben het hele parkour zoals bij Wannez al doorlopen. Ik was eigenlijk blij dat ze gewoon "halve boterhammen" at nu. Terug gaan voelt zo regressief, maar misschien wel nodig inderdaad.

En @Lint ik kan alleen maar beamen wat de rest zegt. Geen zonnecrème of water...wtf zeg. Ik zou daar als ouder niet mee kunnen lachen.
En het heel traag eten ja ik snap de frustratie maar pedagogisch totaal niet verantwoord zo reageren. Is het een oude of jonge juf?
Een jonge juf (ik veronderstel dat ge oude had verwacht?), zo begin de 30 schat ik.

En waarom wordt er traag gegeten? Wegens geen honger of gewoon een slechte eetgewoonte?
Misschien is slikken het probleem, een slechte slikmethode waardoor het eten zo veel trager gaat? Je kan hiervoor logopedie volgen normaal.
Wegens geen interesse in eten. Ze lust quasi alles (en proeft ook), maar alles is gewoon interessanter dan eten.
Dat is al sinds baby zo (een paar keer in ziekenhuis gelegen wegens ondervoeding in haar eerste 6 maand).
Problemen met slikken is altijd mijn gedacht geweest, en al eens onderzocht. Toen was dat negatief, maar volgende week nogmaals afspraak gemaakt hiervoor.

Het concept van 'alles moet op' is ook gewoon niet oké.
Vind ik ook, zoals ik al zei.

Da's hier (zowel thuis als op school) gelukkig niet de regel. Die komen soms thuis met nen boterham of wat groentjes nog in hun brooddoos, who cares? Misschien is dat wel de manier voor de juf: na 20 minuten is het brooddoos toe. En aangezien er op school meestal wel eet momentjes genoeg zijn, zal ze wel niet verhongeren zeker?
Zoals ik al zei is dat dus de regel niet in haar klas. Alles van alle kindjes moeten op.

Choco is hier op school wel verboden :p
Dat was dan ook (overduidelijk dacht ik :tongue:) om te lachen.

Mijn oudste dochter eet ook te traag en ze heeft ooit is gezegd dat ze soms stiekem de restjes mee naar de speelplaats neemt :laugh:
Hier ook :laugh:
Ik bedoelde wel fantasie koffie he. En dan gekke combinaties krijgen van koffie met ei en zo. :)
En dat was hier ook. Meer nog met vis dan met ei, en 1 keer met kattenbrokjes :wtf:. Superschattig wel :love:.

Uitgangspunt of niet, dat is niet alleen pedagogisch volledig onverantwoord, het is ook de fysieke gezondheid van kinderen in gevaar brengen: zowel het niet insmeren als het geen water laten drinken. Als die leerkracht in een gesprek niet aangeeft daarmee te zullen stoppen, meteen naar directie e.d. gaan hoor.
Wtf? Dat is serieus met de gezondheid van uw kind spelen.
Als dat klopt, dan mag je die juf serieus onder haar voeten geven. Incluis de directie. Een groter risico op huidkanker ontwikkelen op latere leeftijd, omdat dat kind niet snel genoeg at. Hoe haal je het in je hoofd...
Amai, ik weet niet of ik laat staan mijn vriendin hier kalm had kunnen blijven.
Geen zonnecrème bij dit weer is gewoon kindermishandeling. Ik zou precies voor de zekerheid zelf 's morgens insmeren nu? Voor het geval die juf weeral iets in hare kop steekt.
Kijk, ik ben akkoord (uiteraard) dat het niet OK is, not done, en echt niet slim. Maar om direct met "kindermishandeling" enzo te beginnen zwieren vind ik ook een beetje ... onnozel?

Kindermishandeling is uiteraard een groot woord, maar ze brengt wel de fysieke integriteit van de kinderen in gevaar. Als ze dat zelf niet inziet en geen andere vorm van straffen wil hanteren (even in het midden laten dan nog dat kinderen straffen omdat ze te traag eten op zich al hoogst discutabel is pedagogisch gezien, los van wat de straf dan precies wel mag zijn - maar da's een slag die je niet gaat winnen tegen zo iemand), dan moet je daarvoor echt wel hogerop. Niet alleen voor uw eigen kind.

Ben het eens met @Sir.Killalot . Kindermishandeling is een groot woord en misschien niet op z'n plaats hier, maar onderschat zeker niet de gevolgen van niet in te smeren. Van ene keer zullen er geen grote gevolgen zijn, maar als ze dit frequent doet, is dat toch een gevaar voor uw kind. Mijn vrouw heeft al veel te maken gehad met mensen met huidkanker en die zou toch er niet mee kunnen lachen moest het onze kleine zijn.

Kindermishandeling is uiteraard een groot woord, maar ze brengt wel de fysieke integriteit van de kinderen in gevaar. Als ze dat zelf niet inziet en geen andere vorm van straffen wil hanteren (even in het midden laten dan nog dat kinderen straffen omdat ze te traag eten op zich al hoogst discutabel is pedagogisch gezien, los van wat de straf dan precies wel mag zijn - maar da's een slag die je niet gaat winnen tegen zo iemand), dan moet je daarvoor echt wel hogerop. Niet alleen voor uw eigen kind.
100% akkoord hiermee

Ik vind het belangrijk om gezonde eetgewoontes aan te leren.
Mijn nichtje van 11 heeft echt aanleg om snel bij te komen, haar ouders zijn zelf ook ietsje mollig en hebben niet de beste eetgewoonten, bijgevolg heeft mijn nichtje al licht overwicht.
Ze proberen er nu op te letten door de porties aan te passen, glazen frisdrank per dag te beperken alsook de dessertjes maar dat is helemaal niet makkelijk voor haar.
Daarom dat ik eigenlijk wil proberen om nu zo gezond mogelijk aan te leren en de suikers wil houden tijdens feestjes, op zondag,...
Er wordt thuis wel gesnoept hè, we leven niet op groenten en water, er komen frietjes en koffiekoeken in huis :)

Ik vind het belangrijk om gezonde eetgewoontes aan te leren.
Mijn nichtje van 11 heeft echt aanleg om snel bij te komen, haar ouders zijn zelf ook ietsje mollig en hebben niet de beste eetgewoonten, bijgevolg heeft mijn nichtje al licht overwicht.
Ze proberen er nu op te letten door de porties aan te passen, glazen frisdrank per dag te beperken alsook de dessertjes maar dat is helemaal niet makkelijk voor haar.
Daarom dat ik eigenlijk wil proberen om nu zo gezond mogelijk aan te leren en de suikers wil houden tijdens feestjes, op zondag,...
Er wordt thuis wel gesnoept hè, we leven niet op groenten en water, er komen frietjes en koffiekoeken in huis :)
Frisdrank per dag... zelfs als volwassenen doe ik dat niet.

Ik spreek nu zeker niet over de situatie die je aanhaalt, want die ken ik niet. Maar sommige mensen zijn dan verwonderd dat ze wat kloek staan. Als je ziet wat die als 'normaal' beschouwen, amai.

Van ene keer zullen er geen grote gevolgen zijn, maar als ze dit frequent doet, is dat toch een gevaar voor uw kind.
Van ene keer geen grote gevolgen? Zowel de papa als ik zijn nu (begin mei) al meermaals roodverbrand van kort buiten te zijn dit jaar en ons niet in te smeren (genre wandeling van 20 minuten met de hond na 16u) en dat doet fucking pijn.
Dat wil ik mijn kind, die gemiddeld 3u per schooldag buiten speelt (speeltijd, turnlessen buiten, laatste lesuur waterspelletjes bij warm weer zoals nu, maandag namiddag hebben ze buitenklassen,...) Dus niet aandoen.

Dus smeren we haar preventief in met factor 50 's morgens én draagt ze al een maand een zonnehoed ipv muts naar school.

Wanneer mensen zeggen dat 1x niet insmeren geen kindermishandeling is ben ik het er wel mee eens.
Maar het is wel nalatigheid. En omdat ik weet dat scholen niet standaard zonnecrème in de klas hebben, geef ik die met plezier zelf mee. Helaas gebruiken ze ze dus niet. 😥 (Uit nonchalance eerder dan iets anders)

Frisdrank per dag... zelfs als volwassenen doe ik dat niet.

Ik spreek nu zeker niet over de situatie die je aanhaalt, want die ken ik niet. Maar sommige mensen zijn dan verwonderd dat ze wat kloek staan. Als je ziet wat die als 'normaal' beschouwen, amai.
Mja het is natuurlijk niet simpel. Alcohol is nooit gezond ( dat hele glas wijn ding is een mythe), suikers enkel in hoeveelheden die eigenlijk elk dessert of snoepgoed ongezond maakt, vlees is wat.. <100g per dag voor een volwassene?, koolhydraten is ook niet schitterend

Hoeveel beweging moeten we ook al weer doen? Oh ja social media is ook slecht ( ook forums enzo) maar je moet wel een divers en genuanceerd wereldbeeld doorgeven

Enzovoort enzoverder. Denk dat er weinig rondlopen die effectief een goed voorbeeld zijn op alle vlakken.

Van ene keer geen grote gevolgen? Zowel de papa als ik zijn nu (begin mei) al meermaals roodverbrand van kort buiten te zijn dit jaar en ons niet in te smeren (genre wandeling van 20 minuten met de hond na 16u) en dat doet fucking pijn.
Dat wil ik mijn kind, die gemiddeld 3u per schooldag buiten speelt (speeltijd, turnlessen buiten, laatste lesuur waterspelletjes bij warm weer zoals nu, maandag namiddag hebben ze buitenklassen,...) Dus niet aandoen.

Dus smeren we haar preventief in met factor 50 's morgens én draagt ze al een maand een zonnehoed ipv muts naar school.

Wanneer mensen zeggen dat 1x niet insmeren geen kindermishandeling is ben ik het er wel mee eens.
Maar het is wel nalatigheid. En omdat ik weet dat scholen niet standaard zonnecrème in de klas hebben, geef ik die met plezier zelf mee. Helaas gebruiken ze ze dus niet. 😥 (Uit nonchalance eerder dan iets anders)
Ik denk dat jullie 2 dan wel behoorlijk de uitzondering zijt, maar met grote gevolgen bedoelde ik huidkanker of iets in die aard. Dat verbrand zijn niet prettig, noch gezond is en vermeden moet worden, ben ik zeker met u eens.

Terug
Bovenaan