Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Zie hierboven en please teach me master.
Geen idee vanwaar dat kwam hoor, normaal blijf ik zo rustig niet.

Ik wou vroeger alles gewoon perfect doen wat betreft de opvoeding. Geen idee hoe het komt, maar sinds het 2de erbij gekomen is gaat het toch helemaal anders. Precies of ik veel meer loslaat omdat het gewoon soms teveel is.

Gisteren zei m'n dochter dat iemand van de klas haar had uitgelachen omdat haar short blijkbaar afzakte wegens iets te groot. Vroeger ging ik mij dat hard aantrekken en heel diplomatisch proberen aan te pakken zodat ze deed wat correct was. Kindje erop aanspreken en met de juf spreken e.d.

Gisterenavond zei ik gewoon: geeft hem ne patat.

What am I doing.

Je kan het eigenlijk niet beter verwoorden. Uw kind geeft u een letterlijke "schreeuw om aandacht". En uw reactie daarop is "negeren". Is het dan zo verwonderlijk dat er steeds meer kinderen zitten met eetstoornissen, zelfverminking, ...? Als je ze vanaf hun 2 jaar aanleert dat een letterlijke schreeuw om aandacht genegeerd wordt?

Ik snap echt niet hoe schreeuwen om aandacht wilt zeggen dat er niks mis is, uw kind geeft aan iemand nodig te hebben om te coreguleren en de stress van de dag te verwerken...
Heel eerlijk, ik heb écht nog veel liever onze verschrikkelijke slaper dan dat ik mijn kind zo zou moeten laten huilen.
Ik pik hier enorm laat op in, en het is misschien een onderwerp voor een apart topic, maaaaaarrrrr.

Kinderen hebben belang bij veel routine. Daar zijn voldoende onderzoeken naar gedaan. Maar door telkens ‘in te grijpen’ doorbreek je de normale routine en maak je het net gewoon dat ‘gaan slapen’ eigenlijk nog maar het amuse’ke is. De hoofdplât, gaan slapen, is voor veel later. Maar zo voelt het natuurlijk voor mij en werkt het in onze situatie.

And don’t get me wrong. Je moet altijd checken op de normale dingen (pamper, eten, koorts, pijn, …). Maar ik persoonlijk herken heel duidelijk de krokodillentranen en wanneer er echt iets scheelt. En ik denk dat dat heel persoonlijk is en dat elke ouder daar zelf mee weet om te gaan.

Mijn doel van deze post is gewoon aangeven dat mensen die niet zo snel het kind uit het bed terug halen wanneer het huilt geen slechte mensen zijn. Net zoals de mensen die het tegenovergestelde doen ook verre van slecht zijn of fout doen. Dat is elke ouder apart.

Mijn dochter heeft op 2 jaar max een 4-tal keer bij ons in bed geslapen. Elke keer wanneer ze serieus ziek was. Ze vraagt dat nooit want ze is dat niet gewoon. Ze is blij met haar eigen bedje en eigen rust (=het ganse bedje voor haar en de knuffeldieren). Maar mijn dochter is de jouwe niet, en dat kan dus totaal averechts werken in jouw situatie. :)

Edit: na nog een keer jouw post te lezen… Zo snel de link leggen naar verminking, je maakt er toch iets te snel kindermishandeling van hoor. En dat is het zeker niet. Het is niet zo zwart wit.

Heeft iemand tips / ideeen om een peuter (4,5j) sneller te doen eten. Ik gok dat we alles al geprobeerd hebben, maar ik verwelkom alle input.

Related: Vandaag discussie met haar juffrouw. Als straf omdat ze niet snel genoeg eet, smeert die onze dochter smiddags niet in met zonnecreme (en alle andere kindjes wel) :wtf:.
Wtf in welk universum is zonnecreme een beloning of straf voor iets.
Daarnaast is onze dochter van het type "2e graads brandwonden bij 25graden" zoals haar papa, dus ik kan er niet mee lachen.

Amai, ik weet niet of ik laat staan mijn vriendin hier kalm had kunnen blijven.
Geen zonnecrème bij dit weer is gewoon kindermishandeling. Ik zou precies voor de zekerheid zelf 's morgens insmeren nu? Voor het geval die juf weeral iets in hare kop steekt.

Amai, ik weet niet of ik laat staan mijn vriendin hier kalm had kunnen blijven.
Geen zonnecrème bij dit weer is gewoon kindermishandeling. Ik zou precies voor de zekerheid zelf 's morgens insmeren nu? Voor het geval die juf weeral iets in hare kop steekt.
Op mijn dochter haar school zijn ze daar super nonchalant in, ik smeer die dus idd standaard zelf in. :s
Die ruikt misschien 3x per jaar naar de zonnecrème die al een maand in haar schooltas terug zit (wittekopke dus ook hoog risico)

Gisteren zei m'n dochter dat iemand van de klas haar had uitgelachen omdat haar short blijkbaar afzakte wegens iets te groot. Vroeger ging ik mij dat hard aantrekken en heel diplomatisch proberen aan te pakken zodat ze deed wat correct was. Kindje erop aanspreken en met de juf spreken e.d.

Gisterenavond zei ik gewoon: geeft hem ne patat.

What am I doing.
Das ook wel het ene uiterste naar het andere :p. Kzou dat gewoon bespreken en benoemen met mijn kind (is dat ok, waarom niet, hoe voel jij je daarbij, moet je je dat aantrekken etc). Geen reactie op zo ne zever lijkt mij nog het beste.

Dit is sowieso waar he, gisteren met de juf besproken omdat we dit niet geloofden en dachten dat onze dochter het verkeerd had begrepen. Maar nee hoor, de juf bevestigde dit zelf.
Van mij moet ze niet direct haar boeltje pakken, ik weet ook wel hoe strontvervelend het is dat onze kleine zo traag eet. Maar ze moet het wel bij stellen.

Water vind ik indeed ook minder dramatisch (maar nog steeds niet ok).
Ik zou ze toch nog eens op het hart drukken dat ze je dochter wel moet insmeren. Wtf voor redenering is dat nu?
Dat van dat water kan ik nog volgen: die van mij doen dat soms ook, wat prullen met hun beker/glas, heel traag van nippen. Dan moeten ze gewoon wachten tot na het eten.
Alle kindjes moeten alles opeten van de juf.

Potteke met choco + lepel, what else. Seffes klaagt die trut daar ook nog over 🤓.
Da's hier (zowel thuis als op school) gelukkig niet de regel. Die komen soms thuis met nen boterham of wat groentjes nog in hun brooddoos, who cares? Misschien is dat wel de manier voor de juf: na 20 minuten is het brooddoos toe. En aangezien er op school meestal wel eet momentjes genoeg zijn, zal ze wel niet verhongeren zeker?

Choco is hier op school wel verboden :p

Dan is ze toch niet bepaald snugger.

Het concept van 'alles moet op' is ook gewoon niet oké. Ben blij dat ze dat bij ons niet doen.
Dat proberen wij hier toch ook niet te hanteren. Alles moet wel geproefd worden maar als ze het niet lekker vindt is een boterham met kaas/vlees een alternatief. Bordje moet niet leeg, zowel mijn vriendin als ik hebben daar een klein trauma uit onze kindertijd aan overgehouden.

Pas op, dat proeven gaat ook niet altijd gemakkelijk. Vorige week heeft ze zo een half uur aan een stuk geweigerd en alle truken van de foor geprobeerd om toch maar niet te moeten proeven. Uiteindelijk wel gelukt door te volharden maar gvd, wat een koppige trees.

Ik moedig aan om te proeven, maar verplichten doe ik nooit. Als kind pakte dat bij mij ook niet. Dan bleef ik liever 4 uur op mijn stoel zitten, of kotste ik de boel onder.

Ik moedig aan om te proeven, maar verplichten doe ik nooit. Als kind pakte dat bij mij ook niet. Dan bleef ik liever 4 uur op mijn stoel zitten, of kotste ik de boel onder.
Ik vraag me ook af hoeveel mensen gaan proeven als hun 6-jarig kind met iets afkomt waarvan ze niet weten wat het is, en het kind zegt "proef eens, das lekker ze..."

Das ook wel het ene uiterste naar het andere :p. Kzou dat gewoon bespreken en benoemen met mijn kind (is dat ok, waarom niet, hoe voel jij je daarbij, moet je je dat aantrekken etc). Geen reactie op zo ne zever lijkt mij nog het beste.
I know. Maar soms, na een heel lang dag, geef je het op en floep je er zoiets uit. Net zoals mijn zen moment in de winkel. Mijn brein moet dan rebooten.

Van mij moeten ze altijd alles eens proeven. Vinden ze het niet lekker, moeten ze het niet verder opeten. Maar de volgende keer, weer 1 hapje proeven. Ze doen dat vlot omdat ze weten dat ze niet verplicht worden er verder van te eten indien niet lekker.

Zo heb ik het geleerd en ik eet werkelijk alles.

Ik vraag me ook af hoeveel mensen gaan proeven als hun 6-jarig kind met iets afkomt waarvan ze niet weten wat het is, en het kind zegt "proef eens, das lekker ze..."
Er is een verschil tussen een volwassenen die met de beste bedoelingen en ervaring een kind van iets laat proeven, dan een 6 jarige die afkomt met iets.

Ik ben daar wel 'streng' in en ik merk dat soms aan de reacties van andere mensen. Van mij mogen ze al eens een chipje of een 'speciaal' drankje (Oasis o.i.d.) drinken op zaterdagavond ofzo. Maar anders is het water of sojamelk. Chips, koeken en snoep idem. Mijn kinderen vinden dat ook absoluut niet erg als we ergens zijn en ze moeten water drinken van mij. Dan krijg ik reacties: 'ocharme, en de rest loop hier met ne cola'. Ja en dan?

Cola bij het water doen 'voor de smaak' vind ik ook zoiets vreemd. Ik heb nog dichte familie hun 6 jarig kind koffie weten geven, en dan als reactie: 'hij vindt dat super om daar suikertjes in te doppen hé'. Maar wtf eigenlijk.

I know. Maar soms, na een heel lang dag, geef je het op en floep je er zoiets uit. Net zoals mijn zen moment in de winkel. Mijn brein moet dan rebooten.

Van mij moeten ze altijd alles eens proeven. Vinden ze het niet lekker, moeten ze het niet verder opeten. Maar de volgende keer, weer 1 hapje proeven. Ze doen dat vlot omdat ze weten dat ze niet verplicht worden er verder van te eten indien niet lekker.

Zo heb ik het geleerd en ik eet werkelijk alles.

Er is een verschil tussen een volwassenen die met de beste bedoelingen en ervaring een kind van iets laat proeven, dan een 6 jarige die afkomt met iets.

Ik ben daar wel 'streng' in en ik merk dat soms aan de reacties van andere mensen. Van mij mogen ze al eens een chipje of een 'speciaal' drankje (Oasis o.i.d.) drinken op zaterdagavond ofzo. Maar anders is het water of sojamelk. Chips, koeken en snoep idem. Mijn kinderen vinden dat ook absoluut niet erg als we ergens zijn en ze moeten water drinken van mij. Dan krijg ik reacties: 'ocharme, en de rest loop hier met ne cola'. Ja en dan?

Cola bij het water doen 'voor de smaak' vind ik ook zoiets vreemd. Ik heb nog dichte familie hun 6 jarig kind koffie weten geven, en dan als reactie: 'hij vindt dat super om daar suikertjes in te doppen hé'. Maar wtf eigenlijk.
Maar voor dat kind is dat net hetzelfde he. Natuurlijk weet jij als volwassene dat whatever die kleine u voorschotelt, hoogstwaarschijnlijk ranzige rommel is. Maar zo voelt het voor een kind ook aan als je hem iets nieuws voorschotelt.

Off-topic: Destijds (ik ben 34) kreeg ik als kleuter op school 's middags nog gewoon koffie (met veel melk)... Ik kan nog altijd niet snappen hoe dat toen nog mogelijk was.

Off-topic: Destijds (ik ben 34) kreeg ik als kleuter op school 's middags nog gewoon koffie (met veel melk)... Ik kan nog altijd niet snappen hoe dat toen nog mogelijk was.
Ik word binnenkort 36 en mocht van mijn oma ook koffie drinken. Op school niet maar thuis wel af en toe.

OT: onze kleine stelt het eigenlijk wel goed. 's Nachts krijgt hij nu een flesje ipv borst omdat mijn vrouw langzaam wil afbouwen. Vannacht heeft hij 110 ml gedronken dus dat lijkt wel goed te lukken. Ook zonder overgeven. Afgelopen weekend lag zijn 1e voeding 's morgens er gewoon weer uit na zijn flesje van 's nachts. Alleen slapen overdag wil nog niet altijd lukken zoals we zouden willen. Er zijn voedingen waartussen hij gewoon niet slaapt.

Wat is er eigenlijk zo slecht aan (verdunde) koffie (voor kinderen)? Allez ik zou het niet doen gewoon al omdat ik de smaak zelf afschuwelijk vind, maar wist niet dat koffie zo problematisch is.

Wat is er eigenlijk zo slecht aan (verdunde) koffie (voor kinderen)? Allez ik zou het niet doen gewoon al omdat ik de smaak zelf afschuwelijk vind, maar wist niet dat koffie zo problematisch is.
Was ook mijn eerste idee. Ja, een hoop caffeïne wil je zo'n kind niet geven, maar ik vermoed dat ze ook geen espresso aan het verdunnen waren met melk.

Omdat caffeïne onder de leeftijd van 13 toch sterk wordt afgeraden wegens effect op alertheid + hogere bloeddruk/hartslag.

Beetje in dezelfde logica als waarom een beetje verdund bier ook kwaad kan.

Ik ben nu zelf ook geen voorstander van koffie voor kinderen, ook niet verdund. En dat voor die cafeïne ja...
Ik dacht dat ze zelf volwassenen maar een beperkt aantal tassen koffie per dag adviseren voor de gezondheid.
Mijn nichtje was 6 toen ze mee koffie mocht drinken van haar mama... Heel fier maar wel 4 klontjes suiker erbij omdat ze het anders niet lust. 🙄

Ik ben nu zelf ook geen voorstander van koffie voor kinderen, ook niet verdund. En dat voor die cafeïne ja...
Ik dacht dat ze zelf volwassenen maar een beperkt aantal tassen koffie per dag adviseren voor de gezondheid.
Mijn nichtje was 6 toen ze mee koffie mocht drinken van haar mama... Heel fier maar wel 4 klontjes suiker erbij omdat ze het anders niet lust. 🙄
Ik drink 'm nog steeds met 2 klontjes en de helft melk, danku mémé! 😁

Wij kregen in het 1ste middelbaar tussen de laatste schoolbel en de start van de studie, een 4 uurtje in de refter "bij de nonnen" met enkel brood, confituur, boter, melk en koffie op de tafel. Water kregen we daar zelfs niet eens. (wel een drinkfontein op de speelplaats!)

In onze jonge tijd was het ook niet zo uitzonderlijk om op die leeftijd al eens mee tafelbier te drinken ook. Dat is ook iets dat je nu totaal niet meer zou doen. Gelukkig worden de mensen toch iets bewuster van wat ze hun kinderen allemaal binnen kappen ondertussen...

Ik merk het soms ook aan mijn eigen ouders, dan is er "ontbijt" voor iedereen en liggen er koffiekoeken als dessert in de ijskast. Neefje vraagt om nog een sandwich met beleg (geen idee meer wat, maar het was iets gezond), dan hoor ik mijn moeder zeggen "zou je dat wel doen, sebiet komt er misschien nog iets?". Ik zou nooit mijn kind afraden om iets gezond te eten omdat er nadien nog iets ongezond volgt... Dan gooi ik nog liever die koffiekoek weg (ook al ging dat helemaal niet moeten).
Sidenote: https://www.denotenshop.be/abrikozen-fruitbeleg-250-gram.html Klinkt gezond, want natuurlijk gezoet etc... Suikers, 31gr/100gr. Geen idee hoeveel er in normale confituur zit, maar ik vond dat best een absurde verhouding.

Terug
Bovenaan