Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Mijn vrouw was zaterdagavond niet thuis dus we konden elkaar niet afwisselen om hem in slaap te krijgen. Ik ben de muren opgelopen van frustratie. Af en toe naar buiten gegaan, eventjes alle stoom aflaten, terug naar binnen, repeat x 100. Om 21u30 heeft hij even geslapen, uitgeput in de zetel geploft maar na 10 minuten was het opnieuw van dat. Ik kon mijn oren niet geloven. Het moet ergens 22u30
geweest zijn toen hij in slaap gevallen is, en ik ernaast. Gat in de nacht heeft mijn vrouw me zo gevonden toen ze thuiskwam. Beneden lag alles nog overhoop dus de volgende ochtend was het rushen om niet te laat op het familiefeest te arriveren. En ook dat stond weer volledig in het teken van die kleine in zijn bed krijgen. En dan vannacht weer een horrornacht waarbij we elk half uur op onze horloge hebben gezien. Voel me weer lekker fris aan de start van de nieuwe werkweek. :sarcastic:

Laatst bewerkt:
Slaapt hij wanneer je hem bij jou in bed neemt? Wij zijn op een bepaald moment gewoon begonnen met van zodra ze wakker waren ze bij ons in bed te pakken. Geen garantie dat je dan verder nog een goede nacht gaat hebben, maar dat continue moeten opstaan, proberen troosten en terug in hun eigen bed krijgen is zo fucking slopend ...

Slaapt hij wanneer je hem bij jou in bed neemt? Wij zijn op een bepaald moment gewoon begonnen met van zodra ze wakker waren ze bij ons in bed te pakken. Geen garantie dat je dan verder nog een goede nacht gaat hebben, maar dat continue moeten opstaan, proberen troosten en terug in hun eigen bed krijgen is zo fucking slopend ...
Idem hier, nu kruip ik er gewoon bij als ze de eerste keer wakker wordt, en meestal slaapt ze dan redelijk goed (soms nog 1x wakker in midden van de nacht, en vanaf een uur of 5 slaapt ze heel licht waardoor je zelf wel wakker bent). Dat is echt al 100x beter dan meerdere keren per nacht uit uw bed te komen.

In bed nemen is bij ons echt last resort. We hebben al een paar keer gemerkt dat ze daar nog moeilijker door worden want uiteraard is dat leuker dan in eigen bed. Naast hun zitten/slapen is veel gemakkelijker om af te bouwen dan ze in bed te nemen.

Die van ons kunnen we niet in ons bed nemen. Die maakt zo ongelofelijk veel lawaai 's nachts :wtf: Als ik tegen 23u-0u ga slapen en ik sta op de gang dan hoor ik die precies verhalen vertellen, soms eens roepen of wenen, en dan kijk ik op de camera en dan ligt die gewoon plat op zen buik. Ongelofelijk.

In bed nemen is bij ons echt last resort. We hebben al een paar keer gemerkt dat ze daar nog moeilijker door worden want uiteraard is dat leuker dan hun eigen bed. Naast hun zitten/slapen is veel gemakkelijker om af te bouwen dan ze in bed te nemen.
Dat klopt, maar als je er door zit zoals mac en zijn vrouw dan boeit dat imo niet. Principes zijn allemaal goed en wel, maar als je er zelf door onderdoor gaat, dan moet je vooral doen wat je moet doen om NU zoveel mogelijk te kunnen slapen. Dat afbouwen komt later wel, en ja, dat zal ook weer een lastige periode zijn ... maar ondertussen heb je toch meer kunnen slapen dan had je je principes volgehouden.

Bij mijn dochter lukt het mij nu de meeste nachten om haar binnen de 5 minuten terug in haar eigen bed in slaap te krijgen, maar als dat niet lukt gaat ze gewoon mee naar boven. Bij mijn zoon is het lastiger om af te bouwen. Enfin, het gaat lastiger worden, mijn vrouw ziet het nog niet echt zitten (zij doet 's nachts hem, ik de dochter), dus we hebben het nog niet echt geprobeerd. Mijn dochter is een extreem lichte slaapster, dus van zodra de zoon begint te huilen is zij meteen wakker. Omgekeerd kunnen we de dochter vaak wel even laten uithuilen vooraleer de zoon wakker schiet. Dus blijft de opdracht bij hem vooral om hem zo snel mogelijk stil te krijgen, in de hoop dat we niet met twee moeten opstaan.

@Voidski ik heb op maat gemaakte oordoppen laten maken na de geboorte van onze oudste.

IMG-20220509-085212.jpg

Ik heb het eerder al gepost, maar dit was op sommige momenten echt het beste van beide werelden!

Ik kon ze wegschuiven in haar eigen bed eens ze goed sliep en ik kon in mijn eigen bed slapen.

de volgende ochtend was het rushen om niet te laat op het familiefeest te arriveren.

Ik snap dat je naar dat feest wilt gaan, maar who cares of je wat te laat bent? Het is een familiefeest, laat die weten dat je wat later zal komen en probleem opgelost. Het is niet alsof iemand u dat kwalijk neemt als je verwittigd hebt.

Ik snap dat je naar dat feest wilt gaan, maar who cares of je wat te laat bent? Het is een familiefeest, laat die weten dat je wat later zal komen en probleem opgelost. Het is niet alsof iemand u dat kwalijk neemt als je verwittigd hebt.
Dit ook, absoluut. Hoe sneller je je neerlegt bij het feit dat je geen controle meer hebt over je planning, hoe beter. Het heeft geen enkele zin om je daar steeds opnieuw in op te jagen, het enige dat je creëert is nog meer stress bij jou én bij je kinderen. Elke keer je ergens naartoe moet creëer je al op voorhand een ongelofelijk stressmoment. Er zijn zaken waar je uiteraard moet op tijd voor zijn, maar al de rest moet je gewoon loslaten. Ben je later? Dan ben je maar later.

Héél soms slaapt onze dochter langer dan normaal (ze komt meestal wakker rond 01:30-02:00 voor een flesje). Op zich heel goed maar het "irritante" is dat ze dan wakker wordt rond 05:00 voor een flesje (zoals vannacht)

Wat is het beste plan van aanpak? Te vroeg & te laat voor een volwaardige fles, denk ik dan toch.

Ik heb ze proberen te "sussen" met een 50ml, wat ook gelukt is en ze is dan meteen terug in slaap gevallen tot 07:00 maar toen wou ze geen grote fles meer drinken, na een 80ml gaf ze forfait. Terwijl ze sochtends zonder problemen een fles van 240 drinkt.

Ergens vind ik het te zot voor woorden om mijn wekker te zetten om 02:00 voor een fles te geven maarja :unsure:

Wel opnieuw problemen met haar ademhaling/hoesten (terug aan het aerosolen) dus zal misschien ook wel een meespelende factor zijn...

Héél soms slaapt onze dochter langer dan normaal (ze komt meestal wakker rond 01:30-02:00 voor een flesje). Op zich heel goed maar het "irritante" is dat ze dan wakker wordt rond 05:00 voor een flesje (zoals vannacht)

Wat is het beste plan van aanpak? Te vroeg & te laat voor een volwaardige fles, denk ik dan toch.

Ik heb ze proberen te "sussen" met een 50ml, wat ook gelukt is en ze is dan meteen terug in slaap gevallen tot 07:00 maar toen wou ze geen grote fles meer drinken, na een 80ml gaf ze forfait. Terwijl ze sochtends zonder problemen een fles van 240 drinkt.

Ergens vind ik het te zot voor woorden om mijn wekker te zetten om 02:00 voor een fles te geven maarja :unsure:

Wel opnieuw problemen met haar ademhaling/hoesten (terug aan het aerosolen) dus zal misschien ook wel een meespelende factor zijn...
Hier hebben we altijd om 11h het grote nachtflesje gegeven en dan sliep ze tot een uur of 5 om dan nog eentje te geven en 2/3 uurtjes zoet te zijn.

Is een typisch probleem bij "early birds". Als je zo laat nog een flesje geeft, dan gaat ze leren om vroeg op te staan voor dat flesje. Het is een héél lastige om op te lossen...

Dit ook, absoluut. Hoe sneller je je neerlegt bij het feit dat je geen controle meer hebt over je planning, hoe beter. Het heeft geen enkele zin om je daar steeds opnieuw in op te jagen, het enige dat je creëert is nog meer stress bij jou én bij je kinderen. Elke keer je ergens naartoe moet creëer je al op voorhand een ongelofelijk stressmoment. Er zijn zaken waar je uiteraard moet op tijd voor zijn, maar al de rest moet je gewoon loslaten. Ben je later? Dan ben je maar later.
Dit dus. Zoals ik in m'n post met die puntjes al aanhaalde: laat sommige dingen gewoon los. Zeker wanneer het over familie en vrienden gaat.
Ok: je moet niet het gezin zijn dat standaard altijd te laat is en waarmee het onmogelijk afspreken wordt (da's het andere uiterste imo). Maar als je een keer wat later bent omdat er een probleem was met de kleine, da's toch perfect te begrijpen?

En ik weet dat dat allemaal makkelijker gezegd is dan gedaan. Maar zoals gezegd: ook daar is hulp voor.
Ik heb den indruk dat je voor een heel groot deel aan het bezwijken bent door een te grote druk die je jezelf (onnodig) op legt.

Gisteren geen echt moederdagcadeau: maar de oudste dochter was gaan spelen, de jongste dochter deed haar middag dutje.
Dan maar gekookt (voor gisteren en vandaag) en dan de zoon maar mee gepakt om te gaan wandelen in't bos. Samen het oude fort in de buurt beklommen, bunkers gecheckt, paardjes en koetjes gespot en een ijsje gegeten.
De vriendin heeft bijna twee uur van rust en stilte kunnen genieten :)

Wij gaven ook gewoon een droomvoeding wanneer de laatste van ons 2 kwam slapen.
Toen ze ouder dan 1j was, soms een fles standaard zetten in de hoek van haar bed: selfservice for the win! Ook altijd een flesje met water waar ze aan kon want soms was het puur dorst bvb bij warm weer, soms weer echte honger.

Hier hebben we altijd om 11h het grote nachtflesje gegeven en dan sliep ze tot een uur of 5 om dan nog eentje te geven en 2/3 uurtjes zoet te zijn.

Het vreemde is, zelfs al geven we een droomvoeding (rond 22:00) komt ze toch rond 02:00 voor een fles, het maakt eigenlijk geen verschil. Tenzij ze het ondertussen al zodanig gewend is om rond 02:00 een fles te krijgen en dat dat het probleem is... De droomvoeding is wel een "kleiner" flesje (150) omdat we niet willen dat ze snachts te voldaan is / last heeft van haar maagje

(Als we geen droomvoeding geven is haar laatste fles, 210ml, om 18:30)

Soms wel, soms niet. Het gebeurt namelijk vaak dat hij dan wat begint te spelen, liedjes te zingen, op mijn hoofd begint te slaan, over ons kruipt, ... Allemaal heel schattig, maar niet om 3u 's nachts. Het is precies alsof hij heel weinig slaap nodig heeft.

Als hij dan bij ons tot rust komt om te slapen, wil hij vaak met zijn hoofd echt op mijn vrouw liggen waardoor zij amper nog kan slapen. Dus we proberen het te vermijden maar achteraf bekeken hadden we het vannacht beter geprobeerd.

Soms wel, soms niet. Het gebeurt namelijk vaak dat hij dan wat begint te spelen, liedjes te zingen, op mijn hoofd begint te slaan, over ons kruipt, ... Allemaal heel schattig, maar niet om 3u 's nachts. Het is precies alsof hij heel weinig slaap nodig heeft.

Als hij dan bij ons tot rust komt om te slapen, wil hij vaak met zijn hoofd echt op mijn vrouw liggen waardoor zij amper nog kan slapen. Dus we proberen het te vermijden maar achteraf bekeken hadden we het vannacht beter geprobeerd.
Wij gaan dan trouwens apart slapen hé, zodat minstens een van ons twee kan slapen (enfin, zolang niet beide kinderen wakker zijn natuurlijk).

Terug
Bovenaan