Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

In "onze tijd" bestond die nip-test nog niet. Maar eigenlijk vraag ik me af als we die wel zouden afnemen.

Stel nu dat je hypothetisch een verhoogde kans (of zelf een zekerheid) hebt op het syndroom van down...wat dan? Afvoeren maar? Ik zie/zag me datzelf nu echt niet doen.

In "onze tijd" bestond die nip-test nog niet. Maar eigenlijk vraag ik me af als we die wel zouden afnemen.

Stel nu dat je hypothetisch een verhoogde kans (of zelf een zekerheid) hebt op het syndroom van down...wat dan? Afvoeren maar? Ik zie/zag me datzelf nu echt niet doen.
Wij waren het er wel over eens dat we dan abortus zouden doen. Met pijn in het hart natuurlijk. Er zijn natuurlijk nog 2 dingen waar ze op testen. Weet niet precies wat dat was of de gevolgen konden zijn.

Wij hadden vooraf gezegd dat we dan voor abortus zouden gaan. Maar nadat het 2x fout afliep voor we een NIPT-test konden doen (betalend aan dik 400 euro denk ik), hadden we bij de dochter de dag voor de NIPT toch wel zo iets van "die nee staat precies toch niet meer zo vast" :unsure:

Maar bewust wel de test laten doen en doodgelukkig dat het resultaat goed was!
Ik heb de gesloten vorm van spina bifida en dus ook verhoogde kans op een kindje met een open rug. Ook daarin bewust gezegd: "dat zien we dan wel weer!" Maar wel heel blij toen op de echo op 12 en 20 weken de ruggengraat perfect bleek. 😇

Die test op trisomie 13, 18 en 21 (down). Die eerste twee zijn niet echt leefbaar, kindjes sterven meestal voor of kort na de geboorte en hebben heel zware afwijkingen. Ik denk dat een vroege afbraak van de zwangerschap dan beter is in die gevallen dan het pas veel later te weten.

Maandag NIPT, vandaag al de resultaten ontvangen.
Alles in orde en wij krijgen een dochter!
Was niet mijn voorkeur, maar ook absoluut prima voor mij :love2:

Iemand aanraders voor fietsen voor vanaf 3-4 jaar?
Laten oefenen op een loopfiets. Tot je merkt dat ze daar goed hun evenwicht kunnen houden.

Ook afwisselen met een fiets met wieltjes om het trappen onder de knie te krijgen.

Dan wieltjes eraf halen en laten gebeuren. De oudste was er met 20 seconden mee weg, de tweede op 5 ofzo. Ze waren toen wel al 4 jaar.

Iemand aanraders voor fietsen voor vanaf 3-4 jaar?
2dehands de B'twin aangeschaft voor de dochter (reeks van Decathlon) en vind ik wel stevig voor een kleine prijs. Wel bewust de 14 inch genomen en de 12 inch overgeslaan.
Duwstang besteld op bol en die laatste vind ik wel onmisbaar als de beentjes weer wat moe worden. 😁

Edit: ook eerst de loopfiets aangeboden, daarna pas met steunwieltjes. Zonder is nog geen optie.

Laten oefenen op een loopfiets. Tot je merkt dat ze daar goed hun evenwicht kunnen houden.

Ook afwisselen met een fiets met wieltjes om het trappen onder de knie te krijgen.

Dan wieltjes eraf halen en laten gebeuren. De oudste was er met 20 seconden mee weg, de tweede op 5 ofzo. Ze waren toen wel al 4 jaar.
Die van mij doet dat al een dik jaar zeker ( is er nu 3 geworden in september ) Dat trappen is hij nog niet echt mee ( trappen / sturen )
Loopfiets gaat vlot als hij zin heeft, doet daar aan de zee nen km of 3 mee, mogen ferm doorstappen dan. :rofl:

2dehands de B'twin aangeschaft voor de dochter (reeks van Decathlon) en vind ik wel stevig voor een kleine prijs. Wel bewust de 14 inch genomen en de 12 inch overgeslaan.
Duwstang besteld op bol en die laatste vind ik wel onmisbaar als de beentjes weer wat moe worden. 😁

Edit: ook eerst de loopfiets aangeboden, daarna pas met steunwieltjes. Zonder is nog geen optie.

Heb hier al 3 loopfietsen gehad. Het is nooit echt een succes geweest, alleen dat klein babyfietsje dat iedereen heeft vond hij leuk.

Hadden dan zo een redelijk zware 3-wieler (trybike) dan gekocht die je kon ombouwen maar 1 keer as we naar 2 wielen gingen vond hij dat te zwaar. Dan stond hij zot van een fiets van een kindje in zijn klas en ben ik dat dan gaan halen in de hoop dat dat ging werken. Dat is veel lichter maar hij doet het 10 meter en stopt er dan weer mee. Mag ik het voor de rest van de wandeling dragen…

Wij fietsen nooit dus misschien ligt het daaraan maar weet niet goed hoe ik hem er warm voor moet krijgen. De mama wilt nu dan een een 3-wieler kopen “omdat de andere kindjes dat ook beginnnen doen”. Maar als we dus weer het foute kopen kruipt hij er toch nooit op. En ik blijf geen fietsen kopen :unsure:.

Heb hier al 3 loopfietsen gehad. Het is nooit echt een succes geweest, alleen dat klein babyfietsje dat iedereen heeft vond hij leuk.

Hadden dan zo een redelijk zware 3-wieler (trybike) dan gekocht die je kon ombouwen maar 1 keer as we naar 2 wielen gingen vond hij dat te zwaar. Dan stond hij zot van een fiets van een kindje in zijn klas en ben ik dat dan gaan halen in de hoop dat dat ging werken. Dat is veel lichter maar hij doet het 10 meter en stopt er dan weer mee. Mag ik het voor de rest van de wandeling dragen…

Wij fietsen nooit dus misschien ligt het daaraan maar weet niet goed hoe ik hem er warm voor moet krijgen. De mama wilt nu dan een een 3-wieler kopen “omdat de andere kindjes dat ook beginnnen doen”. Maar als we dus weer het foute kopen kruipt hij er toch nooit op. En ik blijf geen fietsen kopen :unsure:.
Den oudste was hier ook nooit geïnteresseerd in loopfietsen of dergelijke (hij kon daar ook niet zo zijne weg mee). Tot zijn jongere broer daar op 2 keer mee weg was en toen was meneer jaloers. Dus op zijn 4,5 toch weer de loopfiets op en toen zijn we vrij snel kunnen overschakelen op een gewone fiets zonder wieltjes (daarvoor hadden we al een twee jaar geprobeerd met zijwieltjes etc maar dat ging maar niet vooruit).

Kzou dus gewoon blijven aanbieden wat ge al hebt :p. En misschien nekeer samen met een ander kindje gaan wandelen die wel vlot met die loopfiets er vandoor gaat.

Hoe oud is hij? Hier was ze al 3 toen de loopfiets iets was voor haar, toen ik op zondagochtend het industrieterrein was opgegaan: geen verkeer, geen afleiding, effen parcours. Daarvoor was het te eng, te veel wind, het voetpad te hobbelig waardoor heb moeizaam ging,...

Haar fiets met zijwieletjes vindt ze prachtig (kreeg ze op 3.5j) maar het is hard duwen voor die jonge beentjes. De duwstang is ècht wel nodig: ze voelt dat het makkelijker gaat en af en toe wil ze het alleen doen en stap ik dan naast haar op haar verzoek.

Wat haar betreft moet het weer dus goed zijn en een ondergrond zo vlak als een biljarttafel.

Hoe oud is hij? Hier was ze al 3 toen de loopfiets iets was voor haar, toen ik op zondagochtend het industrieterrein was opgegaan: geen verkeer, geen afleiding, effen parcours. Daarvoor was het te eng, te veel wind, het voetpad te hobbelig waardoor heb moeizaam ging,...

Haar fiets met zijwieletjes vindt ze prachtig (kreeg ze op 3.5j) maar het is hard duwen voor die jonge beentjes. De duwstang is ècht wel nodig: ze voelt dat het makkelijker gaat en af en toe wil ze het alleen doen en stap ik dan naast haar op haar verzoek.

Wat haar betreft moet het weer dus goed zijn en een ondergrond zo vlak als een biljarttafel.
Nu ook 3,5. Is nu al van vorige zomer geleden dat we het nog is geprobeerd hebben.

Zo een duwstang ga ik ook wel is naar kijken! Daar kan je ze waarschijnlijk ook redelijk recht mee houden? Want hij heeft er meestal genoeg vond als de fiets 2 keer scheef is beginnen hangen.

Nu ook 3,5. Is nu al van vorige zomer geleden dat we het nog is geprobeerd hebben.

Zo een duwstang ga ik ook wel is naar kijken! Daar kan je ze waarschijnlijk ook redelijk recht mee houden? Want hij heeft er meestal genoeg vond als de fiets 2 keer scheef is beginnen hangen.
Hier is het ècht om mee te duwen op haar fiets met zijwieletjes.
Het scheefhangen was enkel in het begin van de loopfiets een probleem maar daar was ze de eerste keer op het industrieterrein eigenlijk snel van verlost omdat ze daar zoveel ruimte had, ze moest veel minder bezig zijn met voor zich kijken én sturen én stappen dan wanneer we dat op het voetpad deden.

Als ze de ouders nooit zien fietsen, gaan de kinderen ook minder geneigd zijn om zelf de stap te zetten. Bij ons zien ze niets anders dan dat wij op de fiets springen. Ons jongste dochter rijdt nu op haar 3,5 jaar op een gewone fiets (ze wou al vroeger, maar de fiets was wel echt te groot voor haar toen...). Al onze kinderen hebben eerst een tijd met (dezelfde) loopfiets gereden. Daarvan leren ze echt goed hun evenwicht zoeken/vinden. Dat is een skill die ze al meester zijn wanneer ze naar een echte fiets moeten overschakelen. Veel mensen maken de 'fout' om na een loopfiets hun kind een fiets met steunwieltjes aan te bieden. Wat je dan vaak ziet, is dat ze dat evenwicht weer verliezen omdat ze focussen op trappen/sturen, en er geen gevolgen zijn aan het evenwicht verwaarlozen.

Een deftig fietsje maakt ook een wereld van verschil, onze oudste had problemen om te fietsen. Hij had dan ook zo'n loodzwaar tweedehands ding. Na veel frustratie toch een specifieke kinderfiets gekocht; nog geen uur later was hij ermee weg.

Dat is toch alleszins mijn ervaring na 3 kinderen te leren fietsen....

Als ze de ouders nooit zien fietsen, gaan de kinderen ook minder geneigd zijn om zelf de stap te zetten. Bij ons zien ze niets anders dan dat wij op de fiets springen. Ons jongste dochter rijdt nu op haar 3,5 jaar op een gewone fiets (ze wou al vroeger, maar de fiets was wel echt te groot voor haar toen...). Al onze kinderen hebben eerst een tijd met (dezelfde) loopfiets gereden. Daarvan leren ze echt goed hun evenwicht zoeken/vinden. Dat is een skill die ze al meester zijn wanneer ze naar een echte fiets moeten overschakelen. Veel mensen maken de 'fout' om na een loopfiets hun kind een fiets met steunwieltjes aan te bieden. Wat je dan vaak ziet, is dat ze dat evenwicht weer verliezen omdat ze focussen op trappen/sturen, en er geen gevolgen zijn aan het evenwicht verwaarlozen.

Een deftig fietsje maakt ook een wereld van verschil, onze oudste had problemen om te fietsen. Hij had dan ook zo'n loodzwaar tweedehands ding. Na veel frustratie toch een specifieke kinderfiets gekocht; nog geen uur later was hij ermee weg.

Dat is toch alleszins mijn ervaring na 3 kinderen te leren fietsen....
Weet je nog welke fiets misschien?

Stond hier absoluut vast dat het dan abortus ging worden. Zorgen voor een kind met down is gewoon een heel andere situatie dan voor een gewoon kind, en we wisten van onszelf dat we dat niet zouden aankunnen.

Na de afgebroken zwangerschap (geen hartslag) van mijn vrouw in september heeft ze opnieuw een positieve zwangerschapstest afgelegd. Binnen enkele weken eerste afspraak bij de gynaecoloog.
Zenuwen :unsure:

Korte, maar half gerelateerde update omdat ik er wat mee zit:

Een week na het stopzetten van de vorige zwangerschap ontwikkelde mijn vrouw tinnitus. Twee huisartsen deden daar nogal gelaten over, een KNO vond niets en verwees ons door naar een neuroloog. Die schreef een MRI voor, wat gisteren was.

Maar, wat ons niet werd gezegd/maar wij ook te lomp waren om te vragen, is wat bij zwangerschap. Een gewone MRI maakt niet echt uit, maar bleek dat ze een angiogram wilden maken (= contrastvloeistof) en dat kon nu niet doorgaan. De klassieke MRI wel dus het niet compleet een verloren onderzoek, maar goed niet ideaal dus. Lomp geweest. Net een week te vroeg zwanger infeite.
Momenteel toch wel een pak geruster.
Donderdag tele-consultatie met neuroloog: op MRI niets te zien dus waarschijnlijk vestibulaire migraine, wat na opzoeken dus vaak wordt getriggerd door hormonen.
Gisteren naar de gynaecoloog voor de echo op 8 weken en een gezonde foetus en de hartslag gehoord.

Nog even relaxen en dan kan de gezonde stress (wtf, ik word vader) aanvangen.

Terug
Bovenaan