Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Onze kleine is nu een maand oud en zijn nagels beginnen echt wel scherp te worden.
Maar je mag deze blijkbaar pas vanaf 3-4 maand knippen/vijlen.
Worden deze vanzelf nog minder scherp of is het nu gewoon een paar maand lang die nagels verdragen?
Wij zijn ons zoontje zijn nagels vrij snel beginnen vijlen hoor. Vanaf dat het scherp werd. Hij haalde anders ook zijn eigen gezichtje open.
Wel vijlen met Zo een zacht kartonnen vijltje en maar in 1 richting vijlen, niet zo op en af

Wij knipten dat ook vrij snel af hoor, wel altijd zo een klein schaartje ipv nagelknippertje gebruiken. Bij de nagelknipper zat er eens een stuk babyduim tussen :unsure:

Hier nooit last mee gehad eigenlijk. Ze laten dat ook graag doen en houden hun handen en voeten goed stil. Met zo’n nagelknipper.

Hoe tf speel je dat klaar 😬

Hier ook lang met een schaartje, maar ik weet niet hoe vroeg we daarmee begonnen zijn.
Zien uw nagelknippers dan niet er zo uit:
vogue-slagers-hakmes-203-cm.jpg

Voor een kindje van een maand oud zou ik precies geen nagelknipper gebruiken...
Wij hebben de eerste maanden gevijld. Je voelt zelf wanneer die nageltjes minder fragiel worden na een paar weken/maanden en dan kan je knippen met zo een afgerond klein schaartje speciaal voor kleine kindjes.
De teennageltjes kan je wel met een gewone nagelknipper doen.
Hier gelukkig nooit een stuk kindje tussen het schaartje gehad. Tot nu toe.
Wel al eens van een trapje geduwd maar dat is een ander verhaal 🤪🤭

The horror.

M'n vrouw stond er altijd op dat ik zo'n schaartje gebruikte. En als ik dan toch een nagelknipper wou gebruiken, ene voor kindjes. Een gewone nagelknipper werkte het beste, vond ik. Bij de dochter nooit problemen gehad.

Bij m'n zoon die nog prille baby was ooit z'n nageltje proberen te knippen, maar dat gaf precies weerstand. Door dat brede 'mes' was ik dus in het vel van de vinger ernaast aan het knippen. Het geween kwam ook pas achteraf. Ik voel mij daar tot op vandaag nog steeds slecht over.

Als je denkt dat een nagelknipper peanuts is, daag ik u uit om eens met de hoeken in een stuk vel te knippen. Dan nog een stuk vel aan de vingertoppen die nu eenmaal één van de punten in het lichaam is met de meeste zenuwuiteinden.

Onze dochter is dan toch inderdaad zeer weinig bijgekomen (+-100gr). 9 weken en "maar" 4.88kg.

Al 4 dagen geen stoelgang maar hier panikeer ik nog niet over, zo te zien vrij normaal als ik even Google maar..

De laatste tijd drinkt ze ook zéér moeilijk, 5min aan één borst en dan stopt ze met drinken/gaat ze de andere weigeren en is het echt intens huilen tot we ze sussen/fopspeen aanbieden, waar ze dan wel goed gaat aan zuigen (echt frustrerend)

Al geprobeerd om af te kolven en via een flesje te geven (al verschillende flesjes getest) maar ook hier is het drama na een +-50/60ml binnen te hebben. (Zelfde verhaal bij kunstvoeding, ook al eens proberen geven uit miserie)

We gaan toch deze week eens naar de kinderarts gaan denk ik, ook het fopspeen gebeuren is echt frustrerend al geven wij die niet vaak. Toch hebben we het gevoel dat wij net de "malchance" hebben en slecht hebben gedaan door te beginnen met een fopspeen te geven.

Mijn vriendin let zeer goed op haar voeding, is nu ook al een maand bezig met koemelk vrij te eten/drinken dus daar kan het ook niet aan liggen

Sorry moest even ranten :)
Toch nog eens een kans gegeven en ondertussen alweer 10 dagen verder. Net gewogen en haar gewicht blijft echt steken op de 4.9kg :( 60ml blijft precies het maximum dat ze binnenkrijgt. Momenteel krijgt ze een +- 7 tal voedingen per dag.

We gaan maandag nog eens naar een osteopaat (al heb ik hier weinig vertrouwen in) en als er daarna geen veranderingen zijn toch eens naar de kinderarts.

Iemand nog tips voor potjestraining? Onze jongste is bijna 2.5 en gaat normaal gezien in Maart naar school. We zijn in de kerstvakantie met potjestraining begonnen en dit ging redelijk oké. Het hangt een beetje af van zijn vermoeidheid, als hij moe is dan is het nogal hopeloos en dan doet hij veel pipi in zijn broek (hij gaat wel op het potje zitten maar doet 5 min later in zijn broek). Als hij goed is uitgerust dan is pipi geen enkel probleem en gaat hij met alle plezier op het potje. Reden dat hij soms vermoeid is dat hij weigert om thuis dutjes te doen, af en toe lukt het maar meestal niet. Op de creche geen probleem en thuis is dit op de een op de andere dag een probleem geworden, waarom weten we niet goed. Kaka wilt hij absoluut niet op het potje doen, dit is nog dagelijks in zijn broek. Ik heb ook het gevoel dat hij dit totaal niet erg vind...

Iemand nog tips voor potjestraining? Onze jongste is bijna 2.5 en gaat normaal gezien in Maart naar school. We zijn in de kerstvakantie met potjestraining begonnen en dit ging redelijk oké. Het hangt een beetje af van zijn vermoeidheid, als hij moe is dan is het nogal hopeloos en dan doet hij veel pipi in zijn broek (hij gaat wel op het potje zitten maar doet 5 min later in zijn broek). Als hij goed is uitgerust dan is pipi geen enkel probleem en gaat hij met alle plezier op het potje. Reden dat hij soms vermoeid is dat hij weigert om thuis dutjes te doen, af en toe lukt het maar meestal niet. Op de creche geen probleem en thuis is dit op de een op de andere dag een probleem geworden, waarom weten we niet goed. Kaka wilt hij absoluut niet op het potje doen, dit is nog dagelijks in zijn broek. Ik heb ook het gevoel dat hij dit totaal niet erg vind...
Maar in zijn broek is dan ook effectief in zijn broek of in de luier?
wij hadden die van ons zo'n sponsen broek gekocht en haar zonder pamper ermee laten rondlopen. We zetten haar geregeld op't potje, maar ze deed daar niet altijd pipi op. Dan 1x in dat sponsen broekje pipi gedaan en ze vond dat zo'n vervelend gevoel dat ze sindsdien altijd op het potje is gegaan.

Bij ons heeft dat ook wel maar 2 weken geduurd en ze was pampervrij, dat wil wel zeggen dat ze er echt klaar voor was.

Maar in zijn broek is dan ook effectief in zijn broek of in de luier?
wij hadden die van ons zo'n sponsen broek gekocht en haar zonder pamper ermee laten rondlopen. We zetten haar geregeld op't potje, maar ze deed daar niet altijd pipi op. Dan 1x in dat sponsen broekje pipi gedaan en ze vond dat zo'n vervelend gevoel dat ze sindsdien altijd op het potje is gegaan.

Bij ons heeft dat ook wel maar 2 weken geduurd en ze was pampervrij, dat wil wel zeggen dat ze er echt klaar voor was.
Effectief in zijn broek, overdag doet hij geen pamper aan, enkel 's nachts.

Effectief in zijn broek, overdag doet hij geen pamper aan, enkel 's nachts.
Hier onze 3,5 jarige nog altijd niet zindelijk. Als hij aan het spelen is of moe is, is het in de broek.

Gaan we op uitstap lukt het wel beter.

De oudste 2 was het gemakkelijker, die waren op 2 maanden eindelijk, juist voor ze 2,5 waren. De hele dag in hun bloot gat laten rondlopen hielp.

Wat bij ons hielp voor de kaka op het potje was om haar op het potje te zetten wanneer je voelt dat er ongeveer een darmverschuiving zit aan te komen ( het is nogal een geroutineerde kakker ) en dan voldoende afleiding te voorzien ( boekje, televisie, tablet ). Dan is de focus wat verlegd en ging het iets vlotter.

Terug
Bovenaan