Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ondertussen slaapt 1 van ons 2 gewoon bij bij de dochter. Ze slaapt dan een stuk beter en wordt enkel om 2-3u nog wakker (we zoeken nog uit waardoor, maar een flesje werkt om ze terug in slaap te krijgen). En uiteindelijk slapen wij ook beter, want als je gewoon samen met uw kind in bed kruipt, en je weet dat dat voor heel de nacht is, kan je je daar op voorbereiden. Dus podcast op/e-reader erbij en nog een paar uurtjes op jezelf zijn. Het is natuurlijk leuker om nog een echte avond te hebben, maar ik ben het echt beu om allerhande dingen te blijven proberen. Vanaf nu is het de easy-way-out.

En eerlijk, wakker worden naast uw dochter is 1 van de zaligste dingen die er is.

Hier slaapt de dochter even goed of slecht, het is hoe je het wilt noemen, bij andere mensen als thuis. Hier thuis ligt ze al bijna 3 en half jaar naast ons bed, enerzijds uit noodzaak, anderzijds omdat het ook wel makkelijk is natuurlijk.

Maar..... daar komt dus verandering in, haar bed staat, de kast staat er en binnenkort nog een bureautje. Enerzijds rust, anderzijds telkens uit uw bed kunnen als er wat is.

Collega-ouders-met-slecht-slapende-kinderen, hebben jullie dat ook dat ze elders wél beter lijken te slapen? Bij de grootouders slapen ze bijna altijd de volledige nacht door, bij ons is het alweer twee weken geleden. In de crèche slaapt mijn dochter blokken van twee uur over de middag, bij ons is het vaak maar een half uur.
Stating the obvious hier, maar hebben jullie rolluiken? Of hebben ze die elders wel?

Hier niet echt een verschil, buiten dat ze elders langer slaapt tot (9u ipv 7:30) wat ook vreemd is.

Wij hebben rolluiken ja. Bij mijn ouders is het in hun slaapkamer ongeveer even donker, bij mijn schoonouders bootsen ze de zon na in de kamers. Dus aan het licht zal het niet liggen.

Hier geen patroon te herkennen, soms kunnen mijn ouders om half 7 uit hun bed soms knort ze verder tot half 9...Ongeacht het uur dat ze er in ligt.

Hier slapen ze bij de grootouders ook véél beter.
Bij ons is het stipt 6u45, daar blijven ze vaak doorslapen tot 8u of later.

Ik vermoed de combinatie van een omgeving die ze niet gewoon zijn (ze slapen uitzonderlijk ergens anders, nog geen tien keer per jaar) + ze worden meer actief beziggehouden en zijn daardoor meer moe.

Ik merk dat bij ons 2 oudste ze beter sliepen bij de onthaalmoeder, dan bij ons.

Maar daar waren ze veel actiever bezig, gingen alle kindjes samen slapen en was denk ik de onthaalmoeder veel rustiger dan dat wij dat zijn.

Als henzelf onrustig zijt voelt het kind dat en zal zelf onrustiger zijn om te slapen

Vanaf wanneer mochten of mogen jullie kinderen eens een glaasje alcohol drinken?

Het viel me nu tijdens de feesten op dat mijn neefje met Kerst en de Eerste januari een glas champagne in handen geduwd kreeg. Hij wordt binnenkort 13.
Toen ik wat verbaasd reageerde zei mijn schoonzus dat hij al ruim een jaar af en toe een glas meedrinkt bij gelegenheden en in de zomer een pint of een kriek of zo. 🙈
Ik vind dat precies wat vroeg om nu al te beginnen meedrinken maar ik weet niet als ik nu gewoon te streng ben daarin?

Vanaf wanneer mochten of mogen jullie kinderen eens een glaasje alcohol drinken?

Het viel me nu tijdens de feesten op dat mijn neefje met Kerst en de Eerste januari een glas champagne in handen geduwd kreeg. Hij wordt binnenkort 13.
Toen ik wat verbaasd reageerde zei mijn schoonzus dat hij al ruim een jaar af en toe een glas meedrinkt bij gelegenheden en in de zomer een pint of een kriek of zo. 🙈
Ik vind dat precies wat vroeg om nu al te beginnen meedrinken maar ik weet niet als ik nu gewoon te streng ben daarin?

Actief laten meedrinken op gelegenheden op de leeftijd van 13 is wat vroeg naar mijn mening. Ik zou de gulden middenweg kiezen en voor 16 gaan. Ze gaan dan op een feestje wel een pint bestellen.

Voor wie is deze richtlijn?​

Deze richtlijn is bedoeld voor mensen boven de 18 jaar.

En wat met jongeren?​

Jongeren onder de 18 jaar drinken best geen alcohol. Ook al laat de Belgische wet bieren en wijnen vanaf 16 jaar toe. De hersenen van jongeren zijn nog volop in ontwikkeling en alcohol kan die schaden. Omwille van de gezondheidsrisico’s blijft alcohol tot 18 jaar beter achterwege.

Als het van mij afhangt niet voor hun 16de, al maak ik me weinig illusies dat als papa er niet bij is het vrijheid blijheid zal zijn. Of dat mijn schoonouders mij gaan (proberen) overrulen als ze bij hen zijn.

Liefst van al hoop ik natuurlijk dat ze gewoon nooit gaan drinken, roken of andere drugs consumeren. Ik ga hen er in elk geval nooit in aanmoedigen, en zolang zij geen vragende partij zijn om alcohol te drinken ga ik het zeker niet zelf voorstellen of in huis halen.

Ik denk ik zelf wel op mijn 16de ofzo begon pinten te drinken met de vrienden op café*, maar dat als ouder (nog vroeger) normaliseren vind ik eigenlijk wel een fout signaal. Wees maar gewoon streng.

*wat ze in veel landen trouwens absurd vroeg vinden.

Als het van mij afhangt niet voor hun 16de, al maak ik me weinig illusies dat als papa er niet bij is het vrijheid blijheid zal zijn. Of dat mijn schoonouders mij gaan (proberen) overrulen als ze bij hen zijn.

Liefst van al hoop ik natuurlijk dat ze gewoon nooit gaan drinken, roken of andere drugs consumeren. Ik ga hen er in elk geval nooit in aanmoedigen, en zolang zij geen vragende partij zijn om alcohol te drinken ga ik het zeker niet zelf voorstellen of in huis halen.
Ik denk ik zelf wel op mijn 16de ofzo begon pinten te drinken met de vrienden op café*, maar dat als ouder (nog vroeger) normaliseren vind ik eigenlijk wel een fout signaal. Wees maar gewoon streng.

*wat ze in veel landen trouwens absurd vroeg vinden.
Ja ik ga het ook proberen zo lang mogelijk uit te stellen. En het meedrinken voor speciale gelegenheden ook tot ie 16 is.
Ik kan me zelf niet herinneren wanneer ik als kind eens een glas mocht drinken van mijn ouders. Ik denk vanaf mijn 15de-16de af en toe eens een half glas (wat ik dan eigenlijk ook niet lekker vond maar niet wou toegeven).

Mijn schoonzus laat haar kinderen ook al koffie drinken van toen ze een of 7-8 zijn. Daar sta ik persoonlijk ook al weer niet achter 🤭

Ja ik ga het ook proberen zo lang mogelijk uit te stellen. En het meedrinken voor speciale gelegenheden ook tot ie 16 is.
Ik kan me zelf niet herinneren wanneer ik als kind eens een glas mocht drinken van mijn ouders. Ik denk vanaf mijn 15de-16de af en toe eens een half glas (wat ik dan eigenlijk ook niet lekker vond maar niet wou toegeven).

Mijn schoonzus laat haar kinderen ook al koffie drinken van toen ze een of 7-8 zijn. Daar sta ik persoonlijk ook al weer niet achter 🤭
Ik dronk zelf ook al wel eens iets bij het uitgaan toen ik 13 was, maar dat is toch iets helemaal anders dan bij uw ouders? Dat is echt een zéér verkeerd signaal ze.

Ik verwacht eigenlijk dat onze dochter weinig affiniteit met alcohol gaat hebben, wij drinken beide niet, en alle grootouders drinken niet/zeer zelden.

Nog niet veel over nagedacht eigenlijk. Denk dat ze op bvb. Oudejaar uitzonderlijk op hun 16e hun eerste glaasje kunnen meedrinken misschien? Dat lijkt redelijk?
En voor al de rest, wachten tot 18. 🙂

Nog niet veel over nagedacht eigenlijk. Denk dat ze op bvb. Oudejaar uitzonderlijk op hun 16e hun eerste glaasje kunnen meedrinken misschien? Dat lijkt redelijk?
En voor al de rest, wachten tot 18. 🙂
Welja, ik ging ook al lang uit op mijn 16, en mijn ouders wisten goed genoeg dat ik alcohol dronk toen. Maar het is eigenlijk nooit in mij opgekomen om effectief te drinken bij mijn ouders. (ps: op hun 16 zijn ze op oudejaar niet bij u thuis :p)

In mijne tijd mocht ik rond m'n 14-15 naar de scouts & chirofuiven in het dorp en daar zal zeker wel iets geconsumeerd geweest zijn. Dat mocht allemaal van thuis maar dat wou wel niet zeggen dat er thuis iets meegedronken werd, zeer zeker niet.

Moeilijke oefening wel, we springen allemaal iets bewuster om met het drinken van alcohol dan vroeger. Tegenhouden kan en moet zeker niet maar het mag zeker niet de spuigaten uitlopen of het nu legaal is of niet, het lijkt het me echt geen goed idee dat ne 16 jarigen elk weekend met ne kater in z'n bed ligt.

Iets gelijkaardigs is roken, mijn broer heeft zelf nooit toegeven dat hij rookte tot hij 25 jaar was ofzo :laugh:

Eerste keer alcohol (bier) was toch bij op mijn 12de bij mijn vormsel. Het was traditie dat iedereen die het vormsel deed bij elkaar thuis op bezoek kwam en er dan alcohol gedronken werd.

Maar ik kan mij eigenlijk ook wel vroeger herinneren dat ik safari of pisang met veel fruitsap mocht drinken tijdens feestdagen

Terug
Bovenaan