Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Je weet dat je kind in de peuterfase zit als het tijd is gekomen om de koeken en het snoep te gaan verstoppen. Ze weet perfect in welke schuif al het lekkers zit en probeert dan ook regelmatig wat lekkers in haar mond te proppen. Bij voorkeur vlak voor etenstijd. De driftbuien zijn dan ook navenant. :cautious:

En was het een geplande thuisbevalling?

of deruit voor je het goed en wel doorhad?
Gepland, de eerste was ook thuis.

Wel rap eruit, de tweede vroedvrouw was nog niet aangekomen en hij was al geboren.

Ze voelde zo rond 2u lichtjes weeën, 3u water gebroken, half 6 geboren. Vlotjes dus. :)

Eerste dag crèche voor mijn dochter. Voelt toch heel eigenaardig aan dat mijn kind nu in handen is van een ander. Héél benieuwd naar het moment dat ik ze mag afhalen hoe haar dag is geweest.

Eerste dag crèche voor mijn dochter. Voelt toch heel eigenaardig aan dat mijn kind nu in handen is van een ander. Héél benieuwd naar het moment dat ik ze mag afhalen hoe haar dag is geweest.
Ja, dat is wel wennen. Al had ik het met de crèche minder moeilijk dan destijds de eerste schooldag.

Bij een crèche geef je ze 'rechtstreeks' aan de verzorger zeg maar. Je hebt toch een persoonlijker contact en blijft daardoor ook veel beter op de hoogte van alles wat er met je kind gebeurd (ze zullen in jouw crèche waarschijnlijk ook wel een dagboekje bijhouden of iets dergelijks?). De eerste keer onze oudste daar afzetten, vond ik persoonlijk dus wel meevallen. Het voelde daar toch allemaal nog redelijk 'huiselijk'.

Bij de kleuterschool had ik het toch wel moeilijker. Terug de allerkleinste van de hoop. Overleven in de klas en op de speelplaats. Minder persoonlijke aandacht dan in een crèche. Ze zijn zich er ook meer van bewust (met wenen tot gevolg de eerste dagen). Dan heb je zo echt het gevoel dat je ze 'de wereld' instuurt.

Ja, dat is wel wennen. Al had ik het met de crèche minder moeilijk dan destijds de eerste schooldag.

Bij een crèche geef je ze 'rechtstreeks' aan de verzorger zeg maar. Je hebt toch een persoonlijker contact en blijft daardoor ook veel beter op de hoogte van alles wat er met je kind gebeurd (ze zullen in jouw crèche waarschijnlijk ook wel een dagboekje bijhouden of iets dergelijks?). De eerste keer onze oudste daar afzetten, vond ik persoonlijk dus wel meevallen. Het voelde daar toch allemaal nog redelijk 'huiselijk'.

Bij de kleuterschool had ik het toch wel moeilijker. Terug de allerkleinste van de hoop. Overleven in de klas en op de speelplaats. Minder persoonlijke aandacht dan in een crèche. Ze zijn zich er ook meer van bewust (met wenen tot gevolg de eerste dagen). Dan heb je zo echt het gevoel dat je ze 'de wereld' instuurt.
Ja, ik zou dit schooljaar niet graag een kleuterke dat voor het eerst naar school gaat moeten gaan afzetten. Bij onzen oudsten 3 jaar terug mochten we mee binnen in de klas, dat hielp wel. Nu op 1 september moet je je kleuter aan de schoolpoort overhandigen en that's it...

1 september 2021 gaat onze jongste naar het eerste kleuterklasje, ik hoop dat de regels tegen dan al wat versoepeld zijn.

Ja, ik zou dit schooljaar niet graag een kleuterke dat voor het eerst naar school gaat moeten gaan afzetten. Bij onzen oudsten 3 jaar terug mochten we mee binnen in de klas, dat hielp wel. Nu op 1 september moet je je kleuter aan de schoolpoort overhandigen en that's it...

1 september 2021 gaat onze jongste naar het eerste kleuterklasje, ik hoop dat de regels tegen dan al wat versoepeld zijn.
In niet-corona tijden moet je hier je kleuter zelfs elke dag in de klas afzetten gedurende de instapklas/1ste kleuterklas (zitten hier samen). Op zich heb je dan nog wel contact met de leerkracht, al is dat wel een stuk chaotischer dan afzetten in een crèche (allemaal tegelijk natuurlijk).

Nu ja, dat maakt het niet echt makkelijker. Vooral bij de jongste was dat hier lang een probleem (vastklampen en dergelijke). Die corona was op dat vlak wel een verbetering, want nu moet je ze aan de poort afzetten en dat gaat dan ineens wél vanzelf (kijkt nooit meer achterom).

En inderdaad, de eerste schooldag in deze situatie lijkt me echt niet leuk, zowel niet voor de kleuter als voor de ouder.

Same here, hij is dan 2 jaar en 8 maanden. Hoop ook dat de regels tegen dan een beetje aangepast zijn. Het geluk is wel dat hij dan zijn grote broer heeft op school.

ik ken enkele peuterjuffen en volgens hen geeft het minder gedoe als de kinderen aan de poort afgezet worden. Het afscheid is korter en duidelijker voor de kleuters. Net het feit dat je mee de klas in mag zorgt voor het vastgeklamp en weenbuien.

Same here, hij is dan 2 jaar en 8 maanden. Hoop ook dat de regels tegen dan een beetje aangepast zijn. Het geluk is wel dat hij dan zijn grote broer heeft op school.
Dat gaat het nog erger maken bij ons, zijn broer gaat op dat moment naar het eerste leerjaar, en dan zitten ze niet meer op dezelfde speelplaats. Kleutertjes zitten apart, en de oudste is dan weer de kleinste van de hoop (geb eind december, dus zit sowieso al een jaar achter op zijn klasgenootjes die begin van het jaar geboren zijn)

Dat gaat het nog erger maken bij ons, zijn broer gaat op dat moment naar het eerste leerjaar, en dan zitten ze niet meer op dezelfde speelplaats. Kleutertjes zitten apart, en de oudste is dan weer de kleinste van de hoop (geb eind december, dus zit sowieso al een jaar achter op zijn klasgenootjes die begin van het jaar geboren zijn)
Dat geluk hebben wij dan wel, ze spelen (zelfs als hij in 't eerste leerjaar zit) op dezelfde speelplaats. Maar hier zal het instapklasje en laatste kleuterklas zijn.

Die van ons gaat na de Paasvakantie en ik hoop echt dat we ze de eerste dagen wat mee naar de klas mogen doen. Maar ik heb al gehoord dat het in sommige scholen niet mag. Zal nog leuk worden, want de eerste keren dat ze naar de onthaalmoeder of de crèche ging heeft ze daar heelder dagen de boel bijeen liggen krijsen.

Ik hoop vooral dat er nog een wenmoment of twee komt voor de vakantie. Zou pas erg zijn mocht dat niet doorgaan.

Nr2 start morgen met school. Geen wenmoment gehad wel even na school nekeer in klasje mogen gaan kijken met de andere kindjes die starten. Uitzonderlijk mag ik hem deze week ook in de klas afzetten maar pas om 9u (nadat de andere kindjes dus al in de klassen zijn). Gezien zijn grote broer ook op school zit en dat dan ook weer niet gemakkelijk is, zal ik ze wss vanaf woensdag gewoon op de koer afleveren op het normale uur.

Ik kan geloven dat het makkelijker is ivm traantjes nu. Bij nr1 was er het eerste jaar een aparte afgesloten koer voor de kleuters, waar je als ouder niet kon blijven, en daar afzetten was geen probleem. Vorig jaar was er geen aparte koer meer omwille van werken en dat was altijd miserie. Ik heb daar vaak tot aan het belsignaal gestaan met een kleuter die mij niet wou loslaten. Nu is het opnieuw binnen zonder problemen.

Ik maak me niet echt zorgen over het afzetten dus. Wel over de zindelijkheid want ze hebben nu beslist dat er geen luiers of luierbroekjes mogen gedragen worden en hij is nog niet zindelijk :').

Ik maak me niet echt zorgen over het afzetten dus. Wel over de zindelijkheid want ze hebben nu beslist dat er geen luiers of luierbroekjes mogen gedragen worden en hij is nog niet zindelijk :').
En hoe denken ze dat dan op te lossen? Ze mogen geen kinderen weigeren die niet zindelijk zijn.

Mijn oudste start na de paasvakantie met school. Ook zeer spannend. We weten dat hij in de crèche een heel ander persoontje is dan thuis, heel erg timide, niets durven vragen of zeggen ... dus toch met een bang hartje voor de mama en de papa.

Ik vond de overgang van 1 naar 2 trouwens lastiger. Enfin, we hebben met onze oudste ook het eerste jaar serieus afgezien. Had verschrikkelijk last van reflux en heeft pas na 11 maanden voor het eerst een nacht doorgeslapen. Maar het grote verschil tussen 1 en 2 is dat je kan afwisselen. Met twee die niet slapen, die permanent aandacht nodig hebben, ... hang je er voortdurend allebei aan. Wij hebben op dit moment echt niets van tijd meer voor onszelf, laat staan voor elkaar.

En hoe denken ze dat dan op te lossen? Ze mogen geen kinderen weigeren die niet zindelijk zijn.

Hoe bedoel je? Gewoon alle kindjes in onderbroekjes in de klas hé. En hopen dat diegene die nog niet zindelijk zijn het snel leren :v

nu, ze gaan in de instapklas en eerste kleuterklas wel heel vaak allemaal samen op het potje hé. Dus dat zal wel meevallen (ook die van mij doet het redelijk als ge die regelmatig op het potje zet). Er zijn nu bv ook maar 8 kindjes in zijn klas waarvan de meeste wel zindelijk. Dus die 2-3 die ongelukjes hebben valt wel op te vangen (daar hebben ze in sommige scholen soms ook voor een aantal uren in de week een kinderverzorgster)

We zijn heel blij dat we voor een klein schooltje hebben gekozen, zeker met corona!
De kleuters hebben een aparte speelplaats met aparte ingang, enkel de kleuterouders mogen de schoolpoort passeren.
De eerste dag mochten we ook gewoon mee tot aan de klas, jasje uitdoen, boekentas in het rek zetten, kleuter naar binnen doen, wachten tot een juf/verzorgster het huilende bundeltje ellende over kon nemen en dan weggaan... Gelukkig veel ramen zodat we konden gluren en zien dat de traantjes snel weg waren 😜 de eerste zes weken elke dag met traantjes afgezet dus heel blij voor de klas op het gelijkvloers met veel ramen zodat je ongemerkt kan gluten! 💪
Nu zijn het enkel de ouders van de eerste kleuterklas die ècht nog op de koer komen, boekentas aan de kant knuffel en kus en weggaan.
Ze zijn met 48 kleuters over de 3 kleuterklassen heen, allemaal heel overzichtelijk dus. Als je al een school met 7 kleuterklassen van 20 kinderen elks zou hebben, zou dat een pak lastiger zijn om dat coronaproof te laten gebeuren natuurlijk.

Terug
Bovenaan