Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Nu ik zelf ouder ben, vind ik de globale manier van doen hier in België in ieder geval niet OK (bevallen, even thuis en hup terug aan het werk en de kleine 12u per dag 5/7 gedumpt bij een vreemde). Iedere ouder zou véél meer tijd moeten kunnen krijgen, zeker in dat eerste levensjaar. De coronacrisis en het verplichte thuiswerk konden wat mij betreft op geen beter moment vallen.
Haha, éxact dezelfde situatie hier. Al moet ik wel zeggen dat het thuiswerken met een baby van 0-1 jaar extreem zwaar is. Maar als ik nu terugdenk dat ik onze dochter zou moeten achterlaten op het "normale" moment, NO WAY dat ik dat zou doen. Het feit dat dit in belgië nog normaal is, is effectief een probleem. Natuurlijk kan je altijd beslissen om uw kind wat later naar creche te doen etc, maar het feit dat het niet de standaard is ...

In Zweden bestaat bvb gewoon geen opvang voor kinderen jonger dan een jaar he.

In Zweden bestaat bvb gewoon geen opvang voor kinderen jonger dan een jaar he.
Maar vanaf 1 jaar gaan ze daar naar de voorschool en is de algemene tendens daar wel dat de kinderen daar fulltime naar toe gaan. Die hun openingsuren zijn daar ook een stuk uitgebreider dan hier. Opnieuw, er zijn zaken als ouderschapsverlof en tijdskrediet voor iets aanwezig hier.

Maar vanaf 1 jaar gaan ze daar naar de voorschool en is de algemene tendens daar wel dat de kinderen daar fulltime naar toe gaan. Die hun openingsuren zijn daar ook een stuk uitgebreider dan hier. Opnieuw, er zijn zaken als ouderschapsverlof en tijdskrediet voor iets aanwezig hier.
Dat is er inderdaad, en wij gebruiken het ook daarvoor. Maar het blijft wel een hulpmiddel dat vooral werkt voor de wat rijkere gezinnen en mensen die in de latere jeugd wel een oplossing kunnen vinden voor de zomervakanties bvb.

Ik zit hier toevallig net in een webinar waar het er net over gaat dat een veilige hechting een probleem wordt als er effectief 9 kinderen bij 1 persoon terecht komen. En dat er nog wel dingen zijn die maatschappelijk niet oké zijn voor de veilige hechting (te kort vaderschapsverlof etc).

Kleine update over mijn vriendin en ons potentieel miskraam. De bloedwaarden zijn net binnen, en haar HCG-waarden liggen rond het normale voor haar zwangerschapstermijn. Een mola-zwangerschap is op basis hiervan al "uitgesloten". Het blijft dus gissen naar waarom de echo zo onduidelijk was.

Met een bang hartje naar donderdag toeleven voor een nieuwe echo.

Deels akkoord. Echter zijn er zijn genoeg extra verlofmogelijkheden: borstvoedingsverlof, ouderschapsverlof, tijdskrediet, etc. die ervoor zorgen dat je langer bij je kind kan zijn in de eerste maanden en zelfs jaren, als je bvb deeltijds gaat werken. Ik denk echt niet dat we hier in België daar heel hard moeten over klagen. Het beperkte vaderschapsverlof vind ik wel een schande en gelukkig dat hier al wat beweging is in gekomen, maar zou gelijk mogen getrokken worden met de moeder imo.

Borstvoedingsverlof is enkel een voltijds verlof in bepaalde sectoren (vb verpleegkundigen) voor alle andere sectoren is dat: 2 keer een halfuur pauze op het werk om te mogen kolven dat betaald wordt door de mutualiteit. En ge moogt uw pauze niet gebruiken om vroeger te vertrekken en later toe te komen zodat ge nog live zou kunnen voeden.

(Ja ik vind het onnozel, valt het op? :P ffkes moeten reguleren hoe vaak ge zou mogen kolven maar roken? Ga uw gang! En ge zou live kunnen voeden met een halfuur vroeger te vertrekken? Pech!)

Tijdskrediet wordt al snel eens vergeten denk ik maar de opties zijn er wel. Ze zouden beter vergoed kunnen worden misschien maar het is ook een mentaliteitswijziging die nog moet komen. Zowel in langer thuisblijven als alleen al maar mannen die hun ouderschapsverlof en vaderschapsverlof volledig opnemen.

Borstvoeidngsverlof is enkel een voltijds verlof in bepaalde sectoren (vb verpleegkundigen) voor alle andere sectoren is dat: 2 keer een halfuur pauze op het werk om te mogen kolven dat betaald wordt door de mutualiteit. En ge moogt uw pauze niet gebruiken om vroeger te vertrekken en later toe te komen zodat ge nog live kunt bieden.

(Ja ik vind het onnozel, valt het op? :p ffkes moeten reguleren hoe vaak ge zou mogen kolven maat roken? Ga uw gang! En ge zou live kunnn voeden met een halfuur vroeger te vertrekken? Pech!)
Dat wist ik niet! Mijn vrouw staat dan ook in de zorg en heeft er bij onze 2 kinderen gebruik van gemaakt, dus tot zoverre mijn eigen expertise op dat vlak 😛

Borstvoeidngsverlof is enkel een voltijds verlof in bepaalde sectoren (vb verpleegkundigen) voor alle andere sectoren is dat: 2 keer een halfuur pauze op het werk om te mogen kolven dat betaald wordt door de mutualiteit. En ge moogt uw pauze niet gebruiken om vroeger te vertrekken en later toe te komen zodat ge nog live kunt bieden.

(Ja ik vind het onnozel, valt het op? :p ffkes moeten reguleren hoe vaak ge zou mogen kolven maat roken? Ga uw gang! En ge zou live kunnn voeden met een halfuur vroeger te vertrekken? Pech!)
Of nog erger: dat is enkel de eerste 9 maanden. Terwijl melk de hoofdvoeding is het eerste jaar...

Of nog erger: dat is enkel de eerste 9 maanden. Terwijl melk de hoofdvoeding is het eerste jaar...

Bwah nog erger zou ik dat niet noemen. Op 9 maand hebt ge overdag geen melkvoedingen meer waardoor veel vrouwen dan toch stoppen omdat ze het continue kolven beu worden. Maar bij iets oudere kinderen zijn die restricties dus niet zo erg.

Het voltijds borstvoedingsverlof is bv ook maar tot 5 maand.

Bwah nog erger zou ik dat niet noemen. Op 9 maand hebt ge overdag geen melkvoedingen meer waardoor veel vrouwen dan toch stoppen omdat ze het continue kolven beu worden. Maar bij iets oudere kinderen zijn die restricties dus niet zo erg.

Het voltijds borstvoedingsverlof is bv ook maar tot 5 maand.
Onze dochter drinkt gewoon nog 3x melk overdag, en 's nachts ook nog een flesje hoor. Je bent beter af met meerdere keren wat minder te geven dan omgekeerd (omdat een uitgerokken maag een slechter verzadigingsgevoel geeft). In ons schema was het in elk geval nogal raar dat mijn vrouw plots geen pauze meer mocht nemen om te kolven. Nu dankzij Corona is dat een veel kleiner issue natuurlijk.

Op onze kleuterschool niet, hoogstens een filmpje op de klas computer en maar best ook!
Hier wel, ze hebben zo'n groot interactief bord. Ik heb daar persoonlijk geen problemen mee, maar ik ben eerlijk gezegd ook niet altijd superstreng over schermtijd.

Daarnaast natuurlijk het feit dat uw kind meer gehecht is aan iemand buiten zijn gezinssituatie, dat is eigenlijk nooit positief he.
Alleen is dat geen feit.

Bij onze 2 kinderen was dat al niet het geval. Sterker nog: toen de oudste een half jaar (of was het iets langer) naar school ging, en we kwamen de onthaalmoeder eens tegen bij de winkel, had onze dochter ze niet eens herkend. :unsure:

Heeft er iemand ervaring met Mic Mac Minuscule voor geboortelijsten? Het klinkt wel een tof concept, enkel de verplichte "gift" op het einde van de rit naar een goede doel doet mijn wenkbrauwen fronsen. De vriendin is wel gewonnen voor het concept...

Alleen is dat geen feit.

Bij onze 2 kinderen was dat al niet het geval. Sterker nog: toen de oudste een half jaar (of was het iets langer) naar school ging, en we kwamen de onthaalmoeder eens tegen bij de winkel, had onze dochter ze niet eens herkend. :unsure:
Een half jaar is enorm lang in de ogen van een 3 jarig kind he. Als uw kind minder gehecht is aan iemand waar hij/zij 5/7 dagen 8-12u/dag zit dan aan iemand die hij 's avonds en 's morgens een paar uur ziet, dan zou dat eigenlijk net een enorme red flag moeten zijn voor die onthaalmoeder he. Want dat definieert dan bijna dat ze veel te weinig aandacht aan uw kind geeft.

Alleen is dat geen feit.

Lijkt mij ook wel ergens logisch. Je associeert die persoon ook uitsluitend met die ene locatie, terwijl je familie overal aanwezig is waar jij als kind ook heengaat.

Een half jaar is enorm lang in de ogen van een 3 jarig kind he. Als uw kind minder gehecht is aan iemand waar hij/zij 5/7 dagen 8-12u/dag zit dan aan iemand die hij 's avonds en 's morgens een paar uur ziet, dan zou dat eigenlijk net een enorme red flag moeten zijn voor die onthaalmoeder he. Want dat definieert dan bijna dat ze veel te weinig aandacht aan uw kind geeft.
Op zich is een half jaar inderdaad enorm lang voor een 3 jarige, maar sommige herinneringen zitten nog jaren in dat kleine brein. Ik zou verwachten dat een gezicht dat ze 2 jaar lang bijna elke dag heeft gezien daar nog wel efkes in blijft zitten.

Nu ja, ik bedoelde mijn oorspronkelijk bericht ook niet als: de crèche is beter voor het kind dan thuis. Maar van de andere kant zou ik het omgekeerde ook niet zomaar durven beweren. Ze hebben allebei hun goede en slechte punten. Ik vind 6 maanden overigens ook vroeg om ze te brengen, maar we hebben het wel bij allebei gedaan. Al is dat eerder uit noodzaak natuurlijk.

En om met een luchtige noot te eindigen: ik heb zomaar uit het niets een compliment gekregen van mijn dochter.

Ik ben ik de kampioen van de zotte mensen.

Ik ben ik de kampioen van de zotte mensen.
Zalig toch zo een dingen :love:.

Mijn dochter is eigenlijk heel lang een mamaskindje geweest, tot op het punt dat ik niks mocht doen als de mama erbij was. Heel frustrerend voor mij en ook mijn vrouw (want die moest alles doen). Ik ben heel blij dat dat sinds een jaar gewoon gebalanceerd is.
Maar sinds een maand of 2 is de klepel eigenlijk doorgeslagen naar de andere kant. Nu is het een papaskindje, en mag mama niets meer doen :wallbash:.

Wel funny: Gisteren was ik s'avonds niet thuis door werk, en heeft ze blijkbaar liggen wenen en zeggen "ik ben heel blij met jou mama en de poesjes, maar dat is niet genoeg ... IK WIL PAPAAAAAAA :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: "
:laugh:

Heeft er iemand ervaring met Mic Mac Minuscule voor geboortelijsten? Het klinkt wel een tof concept, enkel de verplichte "gift" op het einde van de rit naar een goede doel doet mijn wenkbrauwen fronsen. De vriendin is wel gewonnen voor het concept...
Wij hebben onze lijst via MMM geregeld. Wij vinden het naast een manier om aan onze spullen te geraken ook een tof en goed concept. Dus hier ook geen problemen met dat goede doel.

Heb je concrete vragen? Anders mag je ook een pm sturen. 😉

Ivm de crèche discussie: wij hadden een crèche vlakbij (200m) en ik werkte toen ook vlakbij (400m), dus ik kon de kinderen vlug ophalen. Wat ze daar vooral deden was eten en slapen ;).

Ik was wel resoluut voor een crèche, omdat de aandacht in een crèche mss minder is, maar er wel zekerheid is van enige aandacht + dat de medewerkers elkaar wat in het oog hadden. Bij een onthaalouder zal niemand het merken als die je kind dooreenschudt of laks is met veiligheid, tot het te laat is. Bij een crèche heb je meer controle.

Naast het feit dat je bij een onthaalouder vlugger het zal hebben dat ze plots stopt/ziek is.

Terug
Bovenaan