Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Inderdaad, rond de 8 maanden heb ik er weinig probleem mee. Vanaf dan kunnen ze kruipen, bijna lopen en hebben ze verstandelijk al grote sprongen gemaakt. Het afgeven is niet mijn grootste bezorgdheid maar wel dat het kind opgroeit in een stressvolle omgeving en nooit dezelfde aandacht kan krijgen als thuis. Volgens studies is de mogelijke impact op de (fundamentele) mentale ontwikkeling groter dan we vroeger dachten. We hebben nu zelf ervaren wat we in die periode voor ons kind hebben kunnen doen. Des te moeilijker om de andere "aan haar lot over te laten".

Misschien dat ikzelf idd halftijds of voltijds ouderschapsverlof opneem als het haalbaar is.
Dat is ook de reden dat onze dochter niet naar de creche gaat. Je kan als volwassene nu eenmaal niet op 9 kinderen tegelijk passen. Laat staan op 9 kinderen van 3 maand oud...
Geen verwijt naar mensen die hun kind wel zo vroeg naar de creche sturen he, er zijn redenen om dat te doen, maar voor het kind zal het zeker niet de ideale situatie zijn.

Onlangs was het op "Alleen Elvis blijft bestaan" een aflevering met Binu Singh (die fél tegen die 9 kinderen per volwassene is) en ze liet daar een fragment zien van een vrouw die besnijdenissen in Afrika deed. En die vrouw deed dat overduidelijk voor het welzijn van het kind, want zonder besnijdenis geen man, en zonder man geen eten etc...
En dat fragment was gekozen om aan te tonen dat "kindermishandeling" een relatief begrip is. Dat wij allemaal aanvoelen dat die besnijdenis kindermishandeling is, maar als wij beelden van dingen die wij "normaal" vinden ginder zouden tonen, dat ze hetzelfde zouden zeggen.
En daar kwam dan als reactie van de presentator iets als "zoals 9 kinderen van 3 maand bij een creche zetten?" en toen een heel veelbetekenende blik. En dat kwam bij mij wel binnen eigenlijk.

Uitslag van de allergie test van de zoon gekregen, pinda's nog steeds op de verboden lijst maar kippenei mag hij gelukkig beginnen eten!
Toch blij van want zijn al een jaar pinda, noten en eieren aan het mijden en ik had onderschat in hoeveel voedingsmiddelen ei zit!

Screenshot-20211117-165152-Instagram.jpg

Nog eentje omdat ze zo schattig zijn.
FB-IMG-1637148471746.jpg
Haha ja dat werkt meestal averechts. Door ze langer wakker te houden ga je zelf meestal ook later slapen om uw vrije tijd te recupereren. Die boomerang komt eens zo hard binnen ‘s morgens. Gewoon braaf allemaal op tijd naar bed dus :tongue:

Hey, ik zit met een vraag.
Wij zitten nu op ongeveer 5 maand en kunnen dus het groeipakket aanvragen.
Echter zijn er verschillende instanties waar we dat kunnen aanvragen.
Welke kiezen we?
Waarom?
Is dat zoals bij de verschillende mutualiteiten?

Thanks!

Hey, ik zit met een vraag.
Wij zitten nu op ongeveer 5 maand en kunnen dus het groeipakket aanvragen.
Echter zijn er verschillende instanties waar we dat kunnen aanvragen.
Welke kiezen we?
Waarom?
Is dat zoals bij de verschillende mutualiteiten?

Thanks!
Volgens mij zitten daar (of het moet op 2 jaar veranderd zijn) quasi geen verschillen op gezien het bedrag gereglementeerd is.

Qua service ben ik zelf tevreden van MyFamily gezien ze altijd heel snel en correct op mijn mails gereageerd hebben.

Nog eentje omdat ze zo schattig zijn.
FB-IMG-1637148471746.jpg
Wij dachten dat ook. Maar sinds die slaapcoach hebben we toch het e.e.a. geleerd. Een kind elke dag op hetzelfde uur (structuur dus) en vroeg genoeg in bed steken zal resulteren in een beter slaappatroon. Ze zullen ook beter slapen.

Hetzelfde met namiddag dutjes, zolang ze het nodig hebben: doen.

Een kind dat vermoeid is zal over het algemeen slechter slapen en ook vroeger wakker worden. I know, het klinkt niet meteen logisch. Maar wij hebben toch aan de lijve ondervonden dat het zo is.

Slaap gaat ondertussen goed hier, behalve dat kleinste monster die soms te vroeg begint te kraaien.

Wij dachten dat ook. Maar sinds die slaapcoach hebben we toch het e.e.a. geleerd. Een kind elke dag op hetzelfde uur (structuur dus) en vroeg genoeg in bed steken zal resulteren in een beter slaappatroon. Ze zullen ook beter slapen.

Hetzelfde met namiddag dutjes, zolang ze het nodig hebben: doen.

Een kind dat vermoeid is zal over het algemeen slechter slapen en ook vroeger wakker worden. I know, het klinkt niet meteen logisch. Maar wij hebben toch aan de lijve ondervonden dat het zo is.

Slaap gaat ondertussen goed hier, behalve dat kleinste monster die soms te vroeg begint te kraaien.
De kleine hier (7maand) gaat slapen tussen 18u en 19u. Slaapt meestal tot een uur of 6. Structuur is zo belangrijk. Geldt voor iedereen trouwens.

Voor de rest mijn ervaringen met 1ste kind: wij hebben een super makkelijk baby en dit is nog steeds een hele aanpassing. Wat ik vooral geleerd heb is dat je u soms moet neerleggen bij bepaalde zaken. Vriendin is vroedvrouw en pro borstvoeding. Wou echt 2 jaar borstvoeding geven. Alleen de kleine rakker werkte niet zo mee. Viel altijd in slaap bij de borstvoeding, dronk soms slecht en weinig. Vriendin die dus om 2 uur zat te kolven om melkproductie op peil te houden. Vaak voeding geven omdat hij telkens weinig dronk. Na 6 maand besloten om te stoppen met borstvoeding. We hadden het graag anders gehad maar helaas. Hijzelf is nu nog makkelijker en vrolijker. Wij hebben terug meer tijd om te ontspannen. Je moet ook soms aan jezelf denken.

Laatst bewerkt:
Bij ons eerste was de aanloop naar de bevalling afmattend. Niet kunnen slapen + te laat in bed. Om 5u water gebroken. Opgestaan. Rustig klaar gemaakt. Naar kliniek. Terug naar huis for the day + visit zelfstandige vroedvrouw. 's Avonds 23u terug naar ziekenhuis. 's Morgens nog steeds beiden wakker (ik lieg, ik heb 1u op de vloer in het verloskwartier geslapen) en dan in de namiddag om 15u10 was ze daar, ons dochter.

Dan 's avonds rond 17u30 nog bezoek. Wij al 36 uren aan een stuk wakker. Iedereen tegen mij: 'aléé jong, ge zijt precies niet enthousiast?!'.

Wij waren kapot.

Edit: m'n vrouw is/was vroedvrouw en tijdens de bevalling heb ik mogen assisteren en vooraf ook onderzoeken e.d. Heel dankbaar dat ik dat heb mogen doen.

Dan 's avonds rond 17u30 nog bezoek. Wij al 36 uren aan een stuk wakker. Iedereen tegen mij: 'aléé jong, ge zijt precies niet enthousiast?!'.

Wij waren kapot.
Hier was dat simpel: moeder bellen, expliciet zeggen dat ALS ze het per se wou laten weten (was over tijd dus ze werd ook regelmatig gestalkt hiervoor 🤣) ze er expliciet bij moest zeggen dat we de eerste 3 dagen GÉÉN berichten of telefoontjes wilden. Op 72 uur misschien 6u geslapen, couldn't care less!
Pas toen we terug thuis waren, het laten weten aan mensen die niet tot de directe familie behoorden.

1 tante van mij was zo een enthousiaste stalker. Die krijgt de boodschap door van mijn moeder, dus wat doet ze? De papa bestoken met felicitaties en verzoeken om de eerste foto! 🤣
Nou, mij heeft ze technisch gezien niet gestoord.. 😁

Das jammer. Door de nieuwe maatregelen op de school van onze kleine spruit mag ik ze smorgens niet meer aan het klasje afzetten, haar jas uitdoen, koekjes en drinken samen wegleggen of nog een plasje doen. Keek smorgens best wel uit naar dat momentje na ons fietsritje 😒

Hier was dat simpel: moeder bellen, expliciet zeggen dat ALS ze het per se wou laten weten (was over tijd dus ze werd ook regelmatig gestalkt hiervoor 🤣) ze er expliciet bij moest zeggen dat we de eerste 3 dagen GÉÉN berichten of telefoontjes wilden. Op 72 uur misschien 6u geslapen, couldn't care less!
Pas toen we terug thuis waren, het laten weten aan mensen die niet tot de directe familie behoorden.

1 tante van mij was zo een enthousiaste stalker. Die krijgt de boodschap door van mijn moeder, dus wat doet ze? De papa bestoken met felicitaties en verzoeken om de eerste foto! 🤣
Nou, mij heeft ze technisch gezien niet gestoord.. 😁
Zalig. Bij ons is dat fout gelopen omwille van m'n schoonmoeder.

De avond van de bevalling was ze al ter plaatse. Snak, dat kind uit m'n vrouw haar handen. Pas na 15 minuten zag ze mij zitten. Een proficiat kon er niet van af.
Ik ben die avond thuis gaan slapen. We hadden alle bezoek pas vanaf de namiddag ingepland. En mijn schoonmoeder wist dat ook. 's Morgens kom ik toe, en gaf ik samen met m'n vrouw ons dochter haar eerste babybadje. De hele voormiddag alleen met hen doorbrengen, daar keek ik enorm naar uit. Om 10u werd er op de deur geklopt. Ik vol enthousiasme de deur gaan opendoen (ik was de vroedvrouw verwachtende), en daar stond mijn schoonmoeder alweer.

Zij heeft echt iedere dag de deur in het ziekenhuis plat gelopen. De vrijdag in diezelfde week verwachtten we enorm veel volk. Alle familie en vrienden stuurden een sms dat ze vrijdag na het werk zouden komen. Nu, we hadden op zich een heel grote kamer met zetels e.d. maar ik maakte me toch zorgen waar ik iedereen ging zetten. Ik had expliciet aan mijn moeder en schoonmoeder gevraagd dat als ze wouden komen, ik liever had dat ze om 14u kwamen i.p.v. 's avonds.

17u15 die avond wordt er op de deur geklopt. Jup, schoonma met schoonpa, schoonzus + een tante van haar. Dat waren direct 4 stoelen weg en die zijn 2 uren blijven zitten.

Ik heb daar ter plaatse nooit geen ruzie willen over maken omdat mijn vrouw op dat moment heel emotioneel was. Maar dat is iets dat heel diep zit.

De avond van de bevalling was ze al ter plaatse. Snak, dat kind uit m'n vrouw haar handen. Pas na 15 minuten zag ze mij zitten. Een proficiat kon er niet van af.
Ik ben die avond thuis gaan slapen. We hadden alle bezoek pas vanaf de namiddag ingepland. En mijn schoonmoeder wist dat ook. 's Morgens kom ik toe, en gaf ik samen met m'n vrouw ons dochter haar eerste babybadje. De hele voormiddag alleen met hen doorbrengen, daar keek ik enorm naar uit. Om 10u werd er op de deur geklopt. Ik vol enthousiasme de deur gaan opendoen (ik was de vroedvrouw verwachtende), en daar stond mijn schoonmoeder alweer.

Zij heeft echt iedere dag de deur in het ziekenhuis plat gelopen. De vrijdag in diezelfde week verwachtten we enorm veel volk. Alle familie en vrienden stuurden een sms dat ze vrijdag na het werk zouden komen. Nu, we hadden op zich een heel grote kamer met zetels e.d. maar ik maakte me toch zorgen waar ik iedereen ging zetten. Ik had expliciet aan mijn moeder en schoonmoeder gevraagd dat als ze wouden komen, ik liever had dat ze om 14u kwamen i.p.v. 's avonds.

17u15 die avond wordt er op de deur geklopt. Jup, schoonma met schoonpa, schoonzus + een tante van haar. Dat waren direct 4 stoelen weg en die zijn 2 uren blijven zitten.

Ik heb daar ter plaatse nooit geen ruzie willen over maken omdat mijn vrouw op dat moment heel emotioneel was. Maar dat is iets dat heel diep zit.
Zit dat vandaag terug goed met de schoonmoeder of wil je ze nog altijd achter het behang plakken?

Damn

Zit dat vandaag terug goed met de schoonmoeder of wil je ze nog altijd achter het behang plakken?
Moeilijke vraag. 't Is een speciale.

Vanaf het begin ik mijn vrouw leerde kennen is het een strijd. M'n vrouw voert die strijd al heel haar leven. Het blijft nog steeds haar mama, dus het is niet simpel.

Op den duur leer je ermee omgaan. Geen aanstoot meer nemen aan haar uitspraken. Negeren. Proberen te relativeren 'want we weten vanwaar het weer komt'.

Moeilijke vraag. 't Is een speciale.

Vanaf het begin ik mijn vrouw leerde kennen is het een strijd. M'n vrouw voert die strijd al heel haar leven. Het blijft nog steeds haar mama, dus het is niet simpel.

Op den duur leer je ermee omgaan. Geen aanstoot meer nemen aan haar uitspraken. Negeren. Proberen te relativeren 'want we weten vanwaar het weer komt'.
Denk dat ge mijn eigen moeder hebt beschreven en inderdaad het laatste toepassen. Geen aanstoot nemen, negeren en blij zijn als ze terug vertrekt.

Terug
Bovenaan