Dat is ook de reden dat onze dochter niet naar de creche gaat. Je kan als volwassene nu eenmaal niet op 9 kinderen tegelijk passen. Laat staan op 9 kinderen van 3 maand oud...Inderdaad, rond de 8 maanden heb ik er weinig probleem mee. Vanaf dan kunnen ze kruipen, bijna lopen en hebben ze verstandelijk al grote sprongen gemaakt. Het afgeven is niet mijn grootste bezorgdheid maar wel dat het kind opgroeit in een stressvolle omgeving en nooit dezelfde aandacht kan krijgen als thuis. Volgens studies is de mogelijke impact op de (fundamentele) mentale ontwikkeling groter dan we vroeger dachten. We hebben nu zelf ervaren wat we in die periode voor ons kind hebben kunnen doen. Des te moeilijker om de andere "aan haar lot over te laten".
![]()
Horen baby’s van drie maanden wel in een crèche?
Lang niet alle baby’s zijn klaar om zo vroeg zo lang weg te zijn van mama en papa. En toch doen we dat heel vaak, ook ik, mama van twee jonge kinderen. Met wat ik nu weet, zou ik het heel anders aanpakken. Eveline Vergauwenwww.standaard.be
Misschien dat ikzelf idd halftijds of voltijds ouderschapsverlof opneem als het haalbaar is.
Geen verwijt naar mensen die hun kind wel zo vroeg naar de creche sturen he, er zijn redenen om dat te doen, maar voor het kind zal het zeker niet de ideale situatie zijn.
Onlangs was het op "Alleen Elvis blijft bestaan" een aflevering met Binu Singh (die fél tegen die 9 kinderen per volwassene is) en ze liet daar een fragment zien van een vrouw die besnijdenissen in Afrika deed. En die vrouw deed dat overduidelijk voor het welzijn van het kind, want zonder besnijdenis geen man, en zonder man geen eten etc...
En dat fragment was gekozen om aan te tonen dat "kindermishandeling" een relatief begrip is. Dat wij allemaal aanvoelen dat die besnijdenis kindermishandeling is, maar als wij beelden van dingen die wij "normaal" vinden ginder zouden tonen, dat ze hetzelfde zouden zeggen.
En daar kwam dan als reactie van de presentator iets als "zoals 9 kinderen van 3 maand bij een creche zetten?" en toen een heel veelbetekenende blik. En dat kwam bij mij wel binnen eigenlijk.

enfin, een tweede doos want de eerste doos ferrero rocher lag iets te lang te gluren naar mij
) ze er expliciet bij moest zeggen dat we de eerste 3 dagen GÉÉN berichten of telefoontjes wilden. Op 72 uur misschien 6u geslapen, couldn't care less!