Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Gecombineerd met gewone luiers, het duurde ook even voor ik mijn draai er in vond.
Maar kei schattig wel om die billetjes er in te zien hè.
We zijn nu rustig bezig met potjes training en ik ben aan het kijken voor de wasbare oefenbroekjes. Daar goede ervaringen mee?
Was hier weggesmeten geld. Als ze iets voelde, liet ze het lopen.
Dus de eerste weken gewoon bloot onder een jurkje of rokje met hoge kousen aan (was rond deze periode), dan met een slipje, dan met een legging. Ze had die stappen wel nodig bij ons, combinatie én dringend plassen én zelf kledij uit doen ("IKKE DOEN! NEEEEEEE!) was veel te moeilijk in het begin. Maar met enkel een wasbaar oefenbroekje had ze het luiergevoel en ging ze niet naar het potje.

Zoontje is vandaag de enige bij de onthaalmoeder, alle andere kindjes zijn ziek thuis. De onze weet er ook van, snot en hoest maar geen koorts en hij blijft ook wel z’n vrolijke zelve

Wat steekt iedereen zo al uit in de vakantie met z'n peuters? Tis nog maar woensdag en ik heb al geen ideeën meer :sop:
Ik heb een lijstje op de koelkast met allemaal mogelijke activiteiten zoals park,bos, binnenspeeltuin, zwembad,...
Maar evengoed koekjes bakken, broodpudding maken, zoutdeeg, stempelen of schilderen,...

Wat steekt iedereen zo al uit in de vakantie met z'n peuters? Tis nog maar woensdag en ik heb al geen ideeën meer :sop:
Lijstje van Mulan, eventueel bij slecht weer aan te vullen met pizza maken, brief voor de Sint maken (laten uitknippen of scheuren uit boekjes van speelgoedwinkels en op een groot papier plakken), cinema@Home met zelfgemaakte popcorn, kamp maken in/aan de zetel of tafel met kussens en dekens,..
Oh en morgen komen ook 2 oudere neefjes met de trein tot hier; dat vinden ze ook altijd geweldig om bij grotere kinderen te zijn. (En de neefjes vinden het vreemd genoeg ook fantastisch; ik bleef op die leeftijd ver weg van peuters/kleuters).

Lijstje van Mulan, eventueel bij slecht weer aan te vullen met pizza maken, brief voor de Sint maken (laten uitknippen of scheuren uit boekjes van speelgoedwinkels en op een groot papier plakken), cinema@Home met zelfgemaakte popcorn, kamp maken in/aan de zetel of tafel met kussens en dekens,..
Oh en morgen komen ook 2 oudere neefjes met de trein tot hier; dat vinden ze ook altijd geweldig om bij grotere kinderen te zijn. (En de neefjes vinden het vreemd genoeg ook fantastisch; ik bleef op die leeftijd ver weg van peuters/kleuters).
Hier komt over 2 weken (de brug van 11 november) het nichtje van 10 logeren bij de kleuter van 3, beide ENORM enthousiast over het voorstel! 🤷🏼

in praktijk loopt mijne kleinen chef te commanderen aan haar nicht wat ze nu allemaal wil spelen en de tienjarige volgt heel gewillig!
Naar aanleiding van jouw zomercamping bij de oma was het de bedoeling om hen deze zomer in de tuin te laten slapen maar is er toen met de verhuis en nadien onze corona besmetting niet van gekomen.

Waarom de keuze voor wasbare luiers? Is dat puur ecologisch dan?

Als de kleinen een pamper vol schijt waarbij ik die chirurgisch moet zien te verwijderen ben ik al content dat ik heel dat boeltje gewoon in de vuilbak kan gooien.

Hij zit nu in een fase waarbij de benen stilhouden moeilijk is en hij voldoende kracht heeft om het mij serieus moeilijk te maken.

Als de kleinen een pamper vol schijt waarbij ik die chirurgisch moet zien te verwijderen ben ik al content dat ik heel dat boeltje gewoon in de vuilbak kan gooien.

Hij zit nu in een fase waarbij de benen stilhouden moeilijk is en hij voldoende kracht heeft om het mij serieus moeilijk te maken.
Hier diezelfde fase, gok ik. Maar nu las ik net vandaag een story van Binu Singh (en die weet imo écht wel waarover ze praat) dat je bij het verversen van de pamper eigenlijk als ouder geen schrik mag hebben om "vuil" te worden. Want dat dit blijkbaar echt wel psychologisch wordt doorgegeven aan uw baby als "ik ben vuil daar vanonder", met alle mogelijke gevolgen op latere leeftijd.

Ik besef dat veel mensen kinderpsychiatrie als bullshit gaan omschrijven omdat ze vaak tegen de geldende norm in gaan, maar wij volgen ze vrij hard qua adviezen etc, en hopelijk loont dat binnen x jaar he.

Hier omdat we bij vrienden gezien hadden hoe gemakkelijk het systeem is en de ecologische en financiële redenen (afval is hier zeer duur).

In het begin werkten we even met wegwerp pampers. Veel afval en vaker lekkages. Het inlegvliesje eruit vissen is idd soms een hele operatie, maar met wegwerp pampers had ik vaker lekkages (met nog eens een extra kleren wissel als gevolg).

- ecologisch want minder belastend voor het milieu
- goedkoper, eens je uit de luiers bent verkoop je ze 2dehands. Dik 2j luiers overdag en 3j nachtluiers heeft me, inclusief waskosten, ongeveer 600 euro gekost. Maar dat is dus ook omdat ik ze daarna heb doorverkocht want maar voor 1 kind gebruikt. Gebruik je ze voor 2 of meer kinderen, loopt de winst op tot meer dan 1000 euro tegenover (goedkope merken) wegwerp.
- ik krijg zelf uitslag van de chemische stoffen in maandverband, dit wilden we onze dochter besparen. Ze heeft nooit luier uitslag gehad.
- doorgaans zijn ze sneller zindelijk omdat ze de plas beter voelen dan bij wegwerp.
- als jouw kind gans de boel onderschijt, zit dat ook op de kledij. Die doe je wél in de was doorgaans, gooi je niet weg. Wasbare luiers is hetzelfde, alleen hangen de kleren niet vol kak omdat de overbroekjes van wasbare luiers meer en betere elastieken hebben. Hier maar 1x een vuile body gehad bij buikgriep. Al de rest was voor de luier. Voor vaste drollen gebruik je een inlegvel, luier boven wc uitschudden en dan pas de luier in de was.
- om de worstelingen niet onnodig lastig te maken, had ik katoenen luiers met Velcro en daaroverheen een overbroekje met velcro.

Grootse probleem is een systeem vinden dat goed werkt voor jullie, dat is kindafhankelijk. Maar er zijn huurpaketten om dat uit te vissen zonder honderden euro's uit te geven.
Eens je het juiste systeem hebt is het echt "poep"simpel. 😉

Hier ook omdat we op deze manier onze ecologische bijdrage wouden doen.
Het is idd wat zoeken voor de juiste luier en de routine. In het begin ook de gewone wegwerp luier en toen hij wat groter werd de herbruikbare.
Als we hem naar de grootouders brachten deden zij wel de gewone luiers omdat ze het teveel gedoe vonden en er niet zo handig in waren. 🤷🏼‍♀️
Op dit moment terug wegwerp luiers want hij is wat uit zijn andere luiers gegroeid en we zijn bezig met de potjes training.
Een voordeel is ook dat je er veel leuke printjes in hebt en dat het gewoon kei schattig staat 🥰.

Tot welke leeftijd dronken jullie kindjes nog melk 's avonds en 's morgens?
De 2-jarige hier drinkt in de ochtend niet meer veel van zijn fles maar 's avonds wil hij toch nog een volle fles.

De 2-jarige hier drinkt in de ochtend niet meer veel van zijn fles maar 's avonds wil hij toch nog een volle fles.
We zijn hier op drie gestopt met een ochtendfles. Zo in het weekend nog wel eens, maar dat houdt op zodra we hier verhuisd zijn. De avondfles voor het slapengaan houden we nog wel even aan. We hebben ook niet zo'n goede eter, maar daar is ondertussen verandering aan het inkomen. Je moet dat wat aanvoelen bij je kind.

Hier diezelfde fase, gok ik. Maar nu las ik net vandaag een story van Binu Singh (en die weet imo écht wel waarover ze praat) dat je bij het verversen van de pamper eigenlijk als ouder geen schrik mag hebben om "vuil" te worden. Want dat dit blijkbaar echt wel psychologisch wordt doorgegeven aan uw baby als "ik ben vuil daar vanonder", met alle mogelijke gevolgen op latere leeftijd.
Geef eens wat meer uitleg?

Uiteraard moet je je kind geen schuldgevoel aanpraten of doen alsof het iets walgelijks heeft gedaan door zijn behoefte te doen, maar ik probeer vieze handen toch ook wel te vermijden. Het is nu niet alsof kak hygiënisch is...

Dochter ligt al van 12 u non stop te hoesten. Ze zit al een maand met een hoest maar nu ist echt niet te doen. Al 2 keer mee naar dokter geweest die zeggen dat het gewoon snot is.

Geen flessen sinds ze 2 is, maar (rsv 🤪, vond ik wat vloerveiliger) bekers met melk. Bijna 4, nog steeds elke avond en ochtend 1-2 bekers volle melk. Ik giet ongeveer 100ml in een beker.
Op 18 maand gestopt met poedermelk en geswitcht naar volle.

Geef eens wat meer uitleg?

Uiteraard moet je je kind geen schuldgevoel aanpraten of doen alsof het iets walgelijks heeft gedaan door zijn behoefte te doen, maar ik probeer vieze handen toch ook wel te vermijden. Het is nu niet alsof kak hygiënisch is...
Het komt van een Instagram-story he, dus beperkte uitleg:

Het komt van een Instagram-story he, dus beperkte uitleg:

Ik vind dat nogal raar geschreven, klinkt alsof ge er een spelletje (met kak) van moet maken om het goed te doen :v

Uiteraard denk ik wel dat ge moet bedachtzaam zijn hoe ge reageert en doet op zo'n moment. Er wordt nogal snel geleerd dat kaka vies is en dat geeft problemen (op korte termijn: geen kaka meer willen doen, niet willen zeggen dat ze kaka gedaan hebben - op lange termijn ga ik mij niet over uitspreken), dus positief over babbelen (flinke kaka enzo :v), absoluut. En het liggen op een verzorgingskussen moet uiteraard ook geen straf zijn dus ervoor en erna een beetje gek doen terwijl hij/zij daar ligt, zeker.

Ik vind dat nogal raar geschreven, klinkt alsof ge er een spelletje (met kak) van moet maken om het goed te doen :v

Uiteraard denk ik wel dat ge moet bedachtzaam zijn hoe ge reageert en doet op zo'n moment. Er wordt nogal snel geleerd dat kaka vies is en dat geeft problemen (op korte termijn: geen kaka meer willen doen, niet willen zeggen dat ze kaka gedaan hebben - op lange termijn ga ik mij niet over uitspreken), dus positief over babbelen (flinke kaka enzo :v), absoluut. En het liggen op een verzorgingskussen moet uiteraard ook geen straf zijn dus ervoor en erna een beetje gek doen terwijl hij/zij daar ligt, zeker.
Ik denk dat ze eigenlijk vooral willen zeggen dat als uw kind het lastig krijgt op het verzorgingskussen (wat nu niet zo uitzonderlijk is), dat ge dan niet moet eerst toch heel de pamper moet ververst hebben voor je knuffelt. Want dat zie je nu wel vaak he (alle, hier toch), eerst 10 minuten worstelen om alles proper te krijgen en de nieuwe pamper aan te krijgen, en dan erna pas een knuffel.

Jongste is 4 jaar en 2 maanden en deze week wou hij er geen meer.

Toen hij heel klein was, is hij vaak ziek geweest en was zijn fles het enige wat hij op een dag binnen kreeg. Vandaar dat we er niet snel mee stopten en hen lieten kiezen, zijn ze een dag ziek dan hebben ze tenminste die fles toch nog binnen.

Ik denk dat ze eigenlijk vooral willen zeggen dat als uw kind het lastig krijgt op het verzorgingskussen (wat nu niet zo uitzonderlijk is), dat ge dan niet moet eerst toch heel de pamper moet ververst hebben voor je knuffelt. Want dat zie je nu wel vaak he (alle, hier toch), eerst 10 minuten worstelen om alles proper te krijgen en de nieuwe pamper aan te krijgen, en dan erna pas een knuffel.
Als uw kind op dat verzorgingskussen ligt, kan je er toch ook tegen praten om te laten merken dat je hen graag ziet?

Ik vind/vond het toch ook wel belangrijk dat ze op bepaalde momenten gewoon luisteren en doen wat wij zeggen. Op een verzorgingskussen moesten ze zoveel mogelijk stil liggen als je hen aan het verversen bent. Af en toe lukte dat heel goed, soms was dat idd wat moeilijker.
Zo leer je hen ook discipline, wat volgens mij geen slecht ding is. Er lopen al genoeg ongeleide projectielen rond in veel kleuterscholen/lagere scholen. :tongue:

Terug
Bovenaan