Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Enige tips voor het kammen van lang haar om de occasionele pijn wat te verhinderen en verminderen? We spreken hier van haar tot halverwege haar dijen :unsure:
Gebruiken jullie conditioner na het wassen met shampoo?

Hier schouderlang haar bij de dochter en om de knopen in toom te houden, moet ik het wel 2-3x per jaar laten knippen ( de topkes afdoen dus 3cm of zo).

Ook maakt de borstel zélf veel verschil én kammen in kleine stroken van 3-4 cm breed ipv de volledige breedte van de borstel.

Voor mezelf gebruik ik dit type borstel:

En voor de dochter is dit de overduidelijke winnaar:

En voorkomen is het belangrijkste dus zeker 's avonds het haar vlechten zodat er 's nachts geen knopen in sluipen.

Er zijn ook speciale sprays om door te kammen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Enige tips voor het kammen van lang haar om de occasionele pijn wat te verhinderen en verminderen? We spreken hier van haar tot halverwege haar dijen :unsure:
Veel geduld. Van onder naar boven kammen waarbij ge de streng die ge aan het kammen zijt vastneemt in uw hand. Zo vangt gij het eventuele trekken op. Maar niet blijven trekken, indien het niet meekomt overkammen en zo proberen stuk voor stuk te ontwarren.

Ik gebruik gewoon een kam. Vond dat een borstel nooit de stroppen volledig wegkreeg (enkel het haar erboven was dan goed).

Interessant, wij zien net het tegenovergestelde. Als ze met haar vlecht gaat slapen is het kalf helemaal verdronken in de ochtend. We gebruiken conditioner en ook een soort olie voor bij het kammen. Ik kijk uit naar de tijd dat ze het zelf kan doen :p Spendeer nu 30-40 minuten per dag aan haar haar te borstelen <.<

Het is wel ook al 2 jaar niet geknipt natuurlijk. Paar maanden voor corona geknipt in sindsdien hebben we het niet echt verantwoord gevonden

Interessant, wij zien net het tegenovergestelde. Als ze met haar vlecht gaat slapen is het kalf helemaal verdronken in de ochtend. We gebruiken conditioner en ook een soort olie voor bij het kammen. Ik kijk uit naar de tijd dat ze het zelf kan doen :p Spendeer nu 30-40 minuten per dag aan haar haar te borstelen <.<

Het is wel ook al 2 jaar niet geknipt natuurlijk. Paar maanden voor corona geknipt in sindsdien hebben we het niet echt verantwoord gevonden
Ik heb zelf een kapperschaar gekocht online, 11 euro op amazon 😁 zeker als het zo lang is kan je perfect foutjes rechtzetten en op YouTube zijn er ook tuterals terug te vinden. Ik twijfel er niet aan dat je met 10cm afknippen ook 10 minuten kamtijd af kan pitsen!

Anders eens proberen met 2 staarten te maken en die dan te vlechten voor het slapengaan? Al kan het zijn dat ze dan gaat klagen dat het pijn doet omdat de staarten duwen op het hoofd bij het liggen. Maar als je daar een half uur mee bezig bent per dag (😨😨😨😨😨) zal ze nu idd ook wel klagen 😂

Ook strak ingevlochten? Anders nog satijnen haarkapje aandoen :')

Dees is mijne grote redder:
IMG-20210804-WA0001.jpeg

The Knot Dr Pro, bij de kapper gekocht voor 14euro ofzo.

Met elke andere borstel 15min bezig. Met deze nog geen 5min, EN het doet haar geen pijn. I highly recommend 👌.

Wij komen intussen in aanmerking voor het groeipakket. Hoe hebben jullie de uitbetaler gekozen?
Ik vind niet direct een overzicht terug van wat de voor- en nadelen zijn per uitbetaler.

Mijn dochter zit weer in een of andere groeispurt. Normaal drinkt die rond 19u haar laatste fles (210 ml - Nan Optipro 3) en slaapt die dan de nacht door tot 7u - 7u30. Tegenwoordig wordt die rond 2u 's nachts met het nodige lawaai wakker en drinkt die twee flessen van 210 ml vooraleer die in slaap wil vallen. :unsure:

Straks dan toch maar extra verzadigende melkpoeder gaan halen?

Mijn dochter zit weer in een of andere groeispurt. Normaal drinkt die rond 19u haar laatste fles (210 ml - Nan Optipro 3) en slaapt die dan de nacht door tot 7u - 7u30. Tegenwoordig wordt die rond 2u 's nachts met het nodige lawaai wakker en drinkt die twee flessen van 210 ml vooraleer die in slaap wil vallen. :unsure:

Als je zelf gaat slapen een droomvoeding van 240ml geven. 👌

Die groeispurten zijn wel een ding.
We houden de lengte bij van onze kinderen met een groeimeter en op een half jaar heeft onze jongste 2 centimeter ingehaald op onze oudste. (2cm kleiner op 3,5 jaar naar gelijke lengte op 4 jaar)

Onze oudste is ondertussen van de kleinste van zijn klas naar de grootste van zijn klas aan het opschuiven.

Wij vermoeden dat ons dochter 'hoog sensitief' is. Ergens zo'n checklist gevonden en als je x-aantal punten van de 24 met 'ja' beantwoord, zou dat het geval zijn. Ik herken er mijn dochter volledig in. Maar ik denk dat iedereen gewoon zoiets zou uitkomen.

Wij vermoeden dat ons dochter 'hoog sensitief' is. Ergens zo'n checklist gevonden en als je x-aantal punten van de 24 met 'ja' beantwoord, zou dat het geval zijn. Ik herken er mijn dochter volledig in. Maar ik denk dat iedereen gewoon zoiets zou uitkomen.
Hier ook zo eentje: prikkels vermijden (dus drukte vermijden) en regelmaat aanhouden (vb ook op verlof de normale rituelen en bedtijden) en hier valt dat toch goed mee. Als baby een familiefeest was standaard 2-3 dagen miserie. Maar dan waren wij de lastige omdat geen 50 man haar mocht bepotelen en we om 17u wilden vertrekken 🤷🏼‍♀️🙄

Ik weet de leeftijd niet maar wij hebben nu hetzelfde met de jongste.
Of hoogsensitief of (mild) scorend op het autismespectrum of zelfs "maar" gewoon een fase.
Hij is nog (te) jong (4j nu) dat de huisarts zelf ook twijfelt en een beetje terughoudend is om er een diagnose op te plakken om ons niet het verkeerde pad op te sturen...wel een hele reeks aanbevelingen om, op z'n minst tijdelijk, rekening mee te houden. Op zich was ik mss liever meteen geholpen maar niettemin chapeau voor de dokter die onwetendheid toegeeft en voorzichtigheid aanraad

Telefoon gekregen van zogezegd een van de betere kleuterscholen in de gemeente volgens vrienden. Horen we tussen de lijntjes door dat de begeleiding daar toch niet zo schitterend is en met 22 kleuters per klas in 5 klassen op een kleine ruimte leek ons dat toch wel erg krap.

Ondanks de dochter mooi zou kunnen overvloeien van kleuter naar lager daar, toch maar de call gemaakt om in het derde kleuterklasje te kijken naar een lagere school. Op deze manier heeft ze wat meer structuur en is er niet teveel verandering. Uiteindelijk wil je toch ergens het beste, maar blijft het een lastige call om te maken. Al zeker omdat de beste school niet perse de school is waar ze het gelukkigste is en laat de school waar ze nu zit net prima zijn en ze komt elke dag met een glimlach thuis.

De verhuis binnenkort zal ook al wel weer wat verandering met zich meebrengen die de nodige probleempjes gaat geven of ook niet laat ons hopen.

@Green Mamba
Hier werd ik ook raar bekeken dat ik niet voor DE beste school koos, op wandelafstand dan nog van mijn deur!
Maar ik wil mijn kind niet "dumpen" in een fabriek waar er al 100 kleuters in de eerste kleuterklas alleen zitten, dus 6-7km verderop in een schooltje van 120 leerlingen kleuter en lager gecombineerd waarvan ik bij de rondleiding al enorm onder de indruk was van het hoge niveau en absoluut nog geen seconde spijt van gehad! Wat best werkt voor jullie en jullie kind is absoluut wat telt!

Voor de verhuis ben ik er voorlopig gerust in, ze heeft zelf het behang, de verfkleur en haar nieuwe lamp mogen kiezen (na mijn voorselectie natuurlijk 😜) voor haar slaapkamer, we zijn er al tientallen keren gepasseerd, ze heeft 1 van de buren al ontmoet, al enkele keren naar het paardje en schaap gaan kijken die onze achterburen worden en de route met de auto gedaan naar opa en oma die we na de verhuis met haar eigen fietsje gaan kunnen doen.
Alles is dus gelinkt met leuke, nieuwe zaken voorlopig! 👌

Die checklists moet je met een korrel zout nemen, beschrijvingen van situaties die je dochter het meest typeert zal professionals het meest helpen, véél meer dan zo'n checklists.

Ik weet de leeftijd niet maar wij hebben nu hetzelfde met de jongste.
Of hoogsensitief of (mild) scorend op het autismespectrum of zelfs "maar" gewoon een fase.
Hij is nog (te) jong (4j nu) dat de huisarts zelf ook twijfelt en een beetje terughoudend is om er een diagnose op te plakken om ons niet het verkeerde pad op te sturen...wel een hele reeks aanbevelingen om, op z'n minst tijdelijk, rekening mee te houden. Op zich was ik mss liever meteen geholpen maar niettemin chapeau voor de dokter die onwetendheid toegeeft en voorzichtigheid aanraad
Dat lijken idd de beste dokters :)

1,5 jaar geleden (nét voor de lockdown) hebben wij onze zoon naar een onderzoekscentrum gebracht ivm hoogbegaafdheid/hoogsensitiviteit. We hadden goeie verwachtingen omdat m'n vrouw via haar werk een toch wel lijvig rapport van een ander kind had gezien met een ganse reeks tips etc. Het rapport bestaat uit een verslag van een aantal (objectieve) tests en een beschrijving van het kind. Uit het verslag kwamen een aantal vaststellingen met opnieuw een ganse reeks tips. Leuk en nuttig, maar ondertussen heeft m'n vrouw nog een aantal zo'n verslagen gehad en je ziet toch dat er héél veel copy/paste werk in zit. Dan bedenkt je toch wel van 'hmm, dat verslag ga ik nu ook wel niet zo serieus nemen'. Zeker omdat, nu m'n vrouw er wat over gelezen heeft (door onze zoon), je toch wel enkele verslagen ziet waarvan je afvraagt of het kind goed onderzocht is/het verslag goed klopt met de werkelijkheid. Het lijkt er toch op dat dat onderzoekscentrum de ouders wel wat wil pleasen.

Hier was het omwille van de slaapproblemen dat we op zoek waren naar wat extra hulp en dus een andere pediater bezochten. Ze was nog geen 2j en aan de hand van haar slaapritme zei die "niets aan de hand, die is gewoon hoogsensitief en moet al die prikkels 's nachts verwerken." ze was toen nog geen 2j oud.. :unsure:

Gisterenavond extra verzadigende melkpoeder gebruikt en ze sliep door tot 6u. Da's nog een beetje vroeg, maar dat is tenminste doorgeslapen. Bij de apotheek zeiden ze ook dat twee flessen van 210 achter elkaar op termijn niet zo goed is voor haar maag, want die wordt te sterk uitgerokken en zou dat op latere leeftijd kunnen leiden tot overgewicht. K&G is ook geen voorstander van teveel eten geven, maar wat doe je anders als ze blijft wenen ...

Vandaag mijn dochter naar school moeten slepen, voordien ging ze altijd zonder omkijken naar school, nu moest ik haar de hele weg pakken en heb ze al krijsend aan de juf moeten geven :headshake:

Terug
Bovenaan