Hier zijn we nu bijna 6 maand ver (nu al?!).
Slapen was een uitdaging in het begin, maar ook wel onze fout als we erop terug kijken. Veel wisselende uren, geen vaste routine, veel te veel ertegen praten, ... Uiteindelijk na 5-6 weken vast om 19u flesje, 19u30 naar boven voor een klein (af en toe ook groot) wasje en dan direct erna, zonder er tegen te praten (bijzonder belangrijk bij ons) in de kamer met de lichten uit. Sliep direct volledige nachten door, wat (zeker voor mij) een godsgeschenk is. We konden hem ook niet bij ons op de kamer houden, die mompelt zo veel in zijn slaap dat ik er meer op zat te kijken dan ik mijn ogen dicht kon houden.
Eten is wat moeizamer, in het begin heel veel gesukkeld met zen flesje (vriendin heeft altijd gekolfd en nu met poeder). Veel in slaap vallen, nooit door willen drinken. Uiteindelijk op advies van de kinderarts overgeschakeld naar 4x per dag 240ml (en nu nog 1x een potje groente/fruitpap extra tussendoor) en dat werkt hier gelukkig nu wel. Het eten geven is een artistieke kunst die voorlopig alleen vrouwlief beheerst, maar bij papa lukt het ook, al is het wat langzamer.
Voor de rest is het om heel eerlijk te zijn veel beter/fijner dan ik had verwacht om papa te zijn. 's ochtends de kleine zen kamer binnenwandelen en daar een hoopje mens zien liggen dat ligt te lachen doet toch elke keer mijn steen (zijn de woorden van vrouwlief) terug een beetje in een hart veranderen. Ik kijk er wel naar uit als hij wat ouder is en wat meer
kan om het zo te zeggen. Nu is het fijn, maar spelen is er uiteraard nog niet echt bij. Ik kan me wel even met hem bezig houden, maar vaak denk ik toch echt, wat ben ik maar aan het doen. Maar hij lacht, dus het zal wel ok zijn dan?
Ook de onthaalmoeder is hier geen enkel probleem, vanaf het eerste wendagje hadden we wel direct het gevoel dat hij ook daar wel graag was. Elke ochtend als hij nu de onthaalmama ziet begint hij spontaan te lachen, wat toch wel een rustgevend gevoel geeft als ouder om uw kind daar achter te laten. Ze zijn daar ook met 4 van ongeveer dezelfde leeftijd, dus als die daar blijven gaan ze met hun vieren daar wel een leuke periode tegemoet.
Sinds deze week heeft hij een oogontsteking, eerste keer dat hij echt iets zwaarder heeft. Doet toch een beetje pijn aan papa's hart. Het lachen is er nog, maar met momenten valt het echt hard op dat hij er last van heeft en dat het hem irriteert/pijn doet. Op voorschrift van de dokter oogdruppels gekregen, maar die hebben voorlopig nog geen echte hulp mogen bieden, vandaag naar de kinderarts.
Ik weet niet of er hier veel voor-/tegenstanders zijn, maar voor mij als papa heeft het "
oei, ik groei" boek tot nu toe wel al veel geholpen. De sprongetjes die erin uitgelegd staan hielpen mij wel met hem door zijn wat moeilijkere periodes te halen. Zeker een aanrader wat mij betreft.