Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Om 21u pas gaan slapen is toch wel heel laat voor een peuter/kleuter imo...
Bij de meesten is tussen 18u30 en 20u toch de normaal denk ik. (hier 18u30 a 45 naar boven, 19u15 licht uit)
Inderdaad, hier ook tussen 18u30 en 19u30 en dat werkt perfect. Ze is altijd rond 7 wakker.
Bij de oma slaap ze tot 8 maar we vermoeden dat ze haar stiekem langer wakkerhouden :sop:

Hier proberen we ze om 20u naar boven te krijgen en zijn ze meestal in slaap rond 20u30.
Op dat half uur boven mogen ze elk nog een verhaaltje kiezen om voor te lezen, tanden poetsen en plassen.

Meestal is 's morgens rond 6u30 de eerste wakker.
Die kruipt dan bij ons in bed om tv te kijken, zodat we met wat geluk nog verder kunnen slapen.

Als je er zelf vroeg uit moet, zoals vanmorgen, moet je ze wakker maken om 7u30...

Inderdaad, hier ook tussen 18u30 en 19u30 en dat werkt perfect. Ze is altijd rond 7 wakker.
Bij de oma slaap ze tot 8 maar we vermoeden dat ze haar stiekem langer wakkerhouden :sop:
Hier iedereen tegen 20h naar boven, bij de jongste kan het wat langer duren eer ze slaapt.

Heb je al gevraagd waarop de splitsing gebaseerd werd?
Vaak zit er echt wel logica in. Bvb bij een tweeling : op vraag van de ouders, omdat de ene de andere compleet domineert, omdat de ene geen greintje initiatief toont totdat dat de ander dat doet,... Een tweeling splitsen wordt vooral gedaan om hen qua persoonlijkheid sterker /zelfstandiger te maken.

Dochter werd in februari ook gescheiden van haar vriendinnetje én tevens het enige Nederlandstalige meisje in haar klas. Ik had er wat schrik voor, nadien de papa van het vriendinnetje gesproken, zij vonden dat ècht een ramp want er kwam maar 1 naam uit en dat was die van mijn dochter... Ze zagen dus hun dochter echt wel enkele weken "verwelken" omdat ze geen steunfiguur meer had. Maar ook dat ging daarna terug beter!
Nagevraagd waarop het doorschuiven gebaseerd werd bij de directie, bleek puur op leeftijd. De oudste 7 schoven door naar de 2de kleuterklas omdat deze doorgaans fysiek én qua ontwikkeling het dichtst aansluiten bij de kleuters die wat ouder zijn.

We gaan er morgen eens achter horen. Ik zou er toch wel een deftige uitleg van willen krijgen. We hebben er nu een volledig zicht op en vond de 5-6 namen die we altijd horen is hij dus de enige die in de andere groep zit. Van de kindjes in zijn groep spreekt hij echt bijna nooit. Morgen komen er ook wat ouders samen om een cadeau aan de juf af te geven, dan ben ik eens benieuwd of er nog zo over denken.

how the hell doe jij dat? gewoon kip beleg er tussenzwieren en tis ok? Niks van minigroentjes snijden in de auto? 🤦‍♂️

Al de rest bereid ik thuis al voor, in de auto smijt ik idd dan gewoon het beleg tussen de boterham.

Hier doen ze dat blijkbaar bewust zodat alle kinderen met elkaar kunnen omgaan. Ik vond het ook erg dat m'n dochter werd gescheiden van haar bestie, maar geen zorgen maken, ze maakt een nieuwe bestie.

Het kan inderdaad ook zijn dat ze bepaalde kindjes scheiden omdat ze iets te goed overeenkomen. Ik weet dat ze hier 2 kindjes gescheiden hebben omdat ze onderling een eigen taaltje begonnen te ontwikkelen, en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk.
Uiteindelijk zien ze elkaar ook nog tijdens de speeltijd. Mijn oudste ging ook nog bij een kindje van een andere klas spelen (op vraag van het andere kindje) dus dat hoeft dat goed contact ook niet tegen te houden.

En ja de kindjes worden geconsulteerd maar soms kunnen ze niet goed zeggen wie echt de vriendjes zijn (hier komt er eigenlijk altijd iets anders uit. De namen die hij heeft doorgegeven aan de juf verbaasden mij alleszins :')). Dus je kan zeker eens vragen naar het waarom - zonder daarom direct al een conclusie klaar te hebben over goed of slecht :p.

Ik vind het wel goed dat ze telkens mengen. Bij ons was het gans het lager bv een vaste klas en dat werkt wel wat competiviteit en groepjes in de hand.

Ja hebben eens bij een vriendin gehoord die kleuterjuf is en er zijn verschillende redenen inderdaad. Ook hoe druk kinderen zijn speelt mee, dat dat wat eerlijk verdeeld is. En ik begrijp dat. Maar dat er niet 1 vriendje bij hem zit dat kan er bij mij toch echt wel niet in.

Bij ons gaat de dochter er steevast om 19h in. Soms een halfuurtje later, soms wat vroeger. Hangt allemaal van haar en ons humeur af. 'S ochtends er wel uit om max 7h/7h30 om naar school te gaan. Gaan dit ritme in de vakantie wel proberen aan te houden.

Pfff, daarnet met wat ouders staan praten aan schooltje van onze oudste. Veel die hun kind daar willen weghalen of de beslissing al genomen hebben. Blijkbaar zouden ze hun leerdoelstellingen niet halen.
De onze begint in september in het eerste leerjaar, en de jongste in de eerste kleuterklas.

Het zijn natuurlijk rare tijden: de school is voorbij anderhalve schooljaar véél dicht geweest met de corona. Er zal sowieso een leerachterstand opgelopen geweest zijn. Dit zou normaal gedaan moeten zijn want in september begint een doodnormaal schooljaar.
Ik haal onze Jules ook niet graag weg uit zijn vertrouwde omgeving met zijn vriendjes. Langs de andere kant zijn het wel de andere ouders die zijn vriendjes van hem gaan weghalen. En dan hebben we nog het probleem van de anderstalige kinderen. Elk schooljaar komen er daar meer en meer bij. Elk kindje heeft recht op onderwijs nodig. Maar ze halen toch massaal het niveau naar beneden omdat de leerkrachten meer en meer daar mee moeten bezig zijn.
pfff zo moeilijk allemaal nog.

Het zijn natuurlijk rare tijden: de school is voorbij anderhalve schooljaar véél dicht geweest met de corona. Er zal sowieso een leerachterstand opgelopen geweest zijn. Dit zou normaal gedaan moeten zijn want in september begint een doodnormaal schooljaar.
Ik haal onze Jules ook niet graag weg uit zijn vertrouwde omgeving met zijn vriendjes. Langs de andere kant zijn het wel de andere ouders die zijn vriendjes van hem gaan weghalen. En dan hebben we nog het probleem van de anderstalige kinderen. Elk schooljaar komen er daar meer en meer bij. Elk kindje heeft recht op onderwijs nodig. Maar ze halen toch massaal het niveau naar beneden omdat de leerkrachten meer en meer daar mee moeten bezig zijn.
pfff zo moeilijk allemaal nog.
Ik vind er nu geen artikel over terug, maar ik meen me te herinneren dat tot 30% anderstaligen in de klas, geen echte invloed had op het niveau van het onderwijs. Vanaf meer dan 30% was daar wel een daling in te zien. Geen idee hoe het momenteel zit op jullie school?

Als ik het juist voor heb, zitten ze nu in mijn dochter haar (Franstalige) klas met 18llngen waarvan 4 Nederlandstaligen, dus ongeveer 1/4de en het niveau van de 1ste kleuterklas is daar ècht HOOG!
Combinatie van kleine klassen én weinig kansarmoede zijn waarschijnlijk de grootste succesfactoren op deze school.

Geen makkelijke beslissing ik elk geval en met het eerste leerjaar in zicht kan je het je ook niet permitteren om de beslissing uit te stellen... Sterkte!

Percentage weet ik eigenlijk niet goed, maar toch een pak frans- en anderstaligen.

En daarbij starten ze ook nog es met graadsklassen ook vanaf dit jaar bij 1ste en 2de leerjaar. Was al het geval voor 3-4 en 5-6.
Had onze oudste zich daar niet goed in zijn vel gevoeld in die school de beslissing was een pak makkelijker geweest.

Onze kinderen gaan ook naar een school met graadsklassen en dat werkt precies wel goed.
Had er in het begin ook mijn twijfels bij omdat ik dat systeem niet gewend was, maar volgens onderzoeken zou dat zeker niet nadelig zijn.

Onze kinderen gaan ook naar een school met graadsklassen en dat werkt precies wel goed.
Had er in het begin ook mijn twijfels bij omdat ik dat systeem niet gewend was, maar volgens onderzoeken zou dat zeker niet nadelig zijn.
Ik heb op zich geen probleem met de graadsklassen. Ik snap wel waarom het goed kan zijn. Waar ik een licht probleem mee heb is dat de leerkrachten moeten bezig zijn met nederlands aanleren aan de andere kindjes en de rest een beetje met taakjes aan hun lot overlaten.

Ik weet niet of het zo is, maar het is de reden die andere ouders aanhalen om hun kind er weg te halen. We zullen het zelf moeten ondervinden zeker?

Ik heb op zich geen probleem met de graadsklassen. Ik snap wel waarom het goed kan zijn. Waar ik een licht probleem mee heb is dat de leerkrachten moeten bezig zijn met nederlands aanleren aan de andere kindjes en de rest een beetje met taakjes aan hun lot overlaten.

Ik weet niet of het zo is, maar het is de reden die andere ouders aanhalen om hun kind er weg te halen. We zullen het zelf moeten ondervinden zeker?
Kinderen die geen Nederlands kennen komen niet terecht in zulke klassen. Zij passeren eerst via de OKAN-klassen(onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers) en krijgen een taalbad. "Nederlands aanleren" lijkt me dus sterk overdreven. En wat weten de andere ouders over de taalniveau van die kinderen? Lijkt me eerder een geval van "oh nee de bruinen zijn daar, let's get out of here".

Kinderen die geen Nederlands kennen komen niet terecht in zulke klassen. Zij passeren eerst via de OKAN-klassen(onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers) en krijgen een taalbad. "Nederlands aanleren" lijkt me dus sterk overdreven. En wat weten de andere ouders over de taalniveau van die kinderen? Lijkt me eerder een geval van "oh nee de bruinen zijn daar, let's get out of here".

Wss gaat het zoiets zijn ja, maar we zitten wel met de leegloop ondertussen.

Wss gaat het zoiets zijn ja, maar we zitten wel met de leegloop ondertussen.
Dat er 5 tal ouders vertrekken ja, maar leegloop? Leegloop van de klas of leegloop van de school? :wtf:
Waar woon jij? in een gemeente waar VB de burgemeester levert of zo?

Dat er 5 tal ouders vertrekken ja, maar leegloop? Leegloop van de klas of leegloop van de school? :wtf:

Leegloop van de school. Vorig schooljaar waren ze 37 kinderen kwijt van de 110. Ik hoor nu dat er weer 20 weg zijn volgend jaar. En ouders die nog niet beslist hebben (we zitten in de ouderraad)

Waar ik een licht probleem mee heb is dat de leerkrachten moeten bezig zijn met nederlands aanleren aan de andere kindjes en de rest een beetje met taakjes aan hun lot overlaten.
Snap ik, zou ik ook problemen mee hebben.
Dacht dat je ook schrik had voor graadsklassen en wou je op dat vlak gerust stellen.

Een sterke klas haalt ook het beste in jouw kind naar boven, een slechte klas trekt jouw kind mee naar beneden...

Snap ik, zou ik ook problemen mee hebben.
Dacht dat je ook schrik had voor graadsklassen en wou je op dat vlak gerust stellen.

Een sterke klas haalt ook het beste in jouw kind naar boven, een slechte klas trekt jouw kind mee naar beneden...

Denk dat ze bij ons gewoon niet anders gaan kunnen of ze hebben klassen van 4-5 man.

Terug
Bovenaan