Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Om 21u pas gaan slapen is toch wel heel laat voor een peuter/kleuter imo...
Bij de meesten is tussen 18u30 en 20u toch de normaal denk ik. (hier 18u30 a 45 naar boven, 19u15 licht uit)
Vanaf hij naar school gaat is het hier 20u dat hij in zijn bed ligt. Tussen 7u30 en 8u is hij dan meestal wakker. In de crèche was het toch meestal 9 uur, afhankelijk van hoe moe hij was. Toen stond hij ook wel later op vermits de vriendin laat begint te werken. Hij ging pas tegen half 10 naar de crèche.

Zal er veel vanaf hangen van hoe laat je kind moet opstaan natuurlijk. Maar als die om 6 uur zou gaan slapen dan zou ik die van maandag tot vrijdag gewoon niet zien :/ (pre-Corona).
 
Waarom hebben al die kinderprogramma's zo een oorwurm als intro? Ik betrap mij er soms op dat ik de intro van Waffie hondje of Dropje aan het fluiten ben terwijl ik helemaal alleen ben :sleep:
Die deuntjes blijven bij mij een hele dag hangen
 
Waarom hebben al die kinderprogramma's zo een oorwurm als intro? Ik betrap mij er soms op dat ik de intro van Waffie hondje of Dropje aan het fluiten ben terwijl ik helemaal alleen ben :sleep:
Die deuntjes blijven bij mij een hele dag hangen

Ik heb dat met dat gefluit van die klangerbeesten
 
Waarom hebben al die kinderprogramma's zo een oorwurm als intro? Ik betrap mij er soms op dat ik de intro van Waffie hondje of Dropje aan het fluiten ben terwijl ik helemaal alleen ben :sleep:
Die deuntjes blijven bij mij een hele dag hangen
Mijn vrouw heeft als kind nooit echt geluisterd naar de Samson & Gert liedjes, en ontdekt die nu pas. Hier is het dus heel der dagen Samson & Gert :D
 
Toch wel uw onderbroek aan gehouden he onder de douche?
Plottwist: ja, maar een witte.


Wat dat slapen betreft: wij staken ons oudste (toen 3j) rond 20u in bed. Dat was soms 20u30. Heel veel miserie gehad met slapen. Bij een slaapcoach gearriveerd. Wat bleek: veel te laat in bed. Nooit uitgeslapen zijn. Heel vermoeid zijn. Niet kunnen slapen van vermoeidheid en daardoor zelfs wakker worden. Hoe gek dat laatste ook klinkt.

Aangepast naar 19u. 18u30 naar boven en klaarmaken. Groot succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Hou ook gewoon allemaal in het achterhoofd dat elk kind anders is en wat voor de ene werkt, niet de droomoplossing voor de andere is.

Onze 2 kinderen hebben nooit veel moeite gehad met dutjes en slapen gaan. Buiten de oudste dochter die de 1ste 3 weken dag en nacht wisselde, de hel 😁. En natuurlijk af en toe is de fases waar ze door moeten.
Sliepen beiden door op 5 weken. Als ze baby waren, gingen ze pas mee slapen met ons. Sliepen dan meestal tot 9u à 10u. Tegen dat schooltijd eraan kwam stelselmatig vervroegd naar tussen 19u en 20u. Dutjes waren niet op vast tijdstip, maar we keken wat naar hoe ze waren. Soms kon het gebeuren dat ze plots op speelmat in slaap gevallen waren. Dan bleven ze daar ook liggen 🤷‍♀️. Ook nooit thuisgebleven voor de dutjes, die deden ze dan wel in buggy of in een reisbedje. Als we nu naar familiefeestje of zo moeten, blijven ze ook veel later op. Slapen ze gewoon 's morgens langer. Die kunnen daar allemaal tegen.
Dochter v schoonzus is even oud als onze dochter en die heeft echt structuur nodig. Hou die een keertje langer op en daar is de dag nadien niets mee aan te vangen.
Elk kind is anders.
 
OK dat klinkt al logischer. Ik ging vooral om tips vragen :laugh:.
Boekentas op voorhand maken, kleren op voorhand klaar leggen, vloeibaar ontbijt zoals yoghurt, melk, smoothie en vooral de klok leren gebruiken.
"als de wijzer op de 2-3-6-9, whatever staat, dan gaan we.. " en GEEN TV OPZETTEN! 🙈🙈🙈
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Boekentas op voorhand maken, kleren op voorhand klaar leggen, vloeibaar ontbijt zoals yoghurt, melk, smoothie en vooral de klok leren gebruiken.
"als de wijzer op de 2-3-6-9, whatever staat, dan gaan we.. " en GEEN TV OPZETTEN! 🙈🙈🙈
Ja, maar in 25min van bed naar de schoolpoort... dat is toch geen gezonde ochtend routine (als het al überhaupt haalbaar is).
 
Ja, maar in 25min van bed naar de schoolpoort... dat is toch geen gezonde ochtend routine (als het al überhaupt haalbaar is).
Hangt er van af of je een ochtendmens bent of niet? 🤷🏼‍♀️
Of in jullie geval: of de ouders én kroost ochtendmens zijn of niet 😋
 
Hier vandaag van het instapklasje de juf gekregen met wie mijn zoon volgend jaar in het eerste kleuterklas gaat zitten. De instapklas is 29 kinderen en die wordt nu dus in 2 gedaan.

Nu is er zo een whatsappgroep met alle ouders en blijkt nu dat mijn zoon gesplitst wordt van ongeveer elke kindje waar hij dagelijks over verteld (dus zijn beste vriendjes). De buurjongen hoort daar ook bij.

Kinderen maken snel vriendjes maar vind het echt verschrikkelijk en ik hoop dat het nog kan veranderd worden. Je zou toch denken dat ze iets of wat rekening houden met de groepjes waar kinderen toe horen. Het is toch belangrijk op zo een leeftijd dat ze graag naar school gaan… Er zit een tweeling in die klas en zelfs die worden gesplitst!
 
Heb je al gevraagd waarop de splitsing gebaseerd werd?
Vaak zit er echt wel logica in. Bvb bij een tweeling : op vraag van de ouders, omdat de ene de andere compleet domineert, omdat de ene geen greintje initiatief toont totdat dat de ander dat doet,... Een tweeling splitsen wordt vooral gedaan om hen qua persoonlijkheid sterker /zelfstandiger te maken.

Dochter werd in februari ook gescheiden van haar vriendinnetje én tevens het enige Nederlandstalige meisje in haar klas. Ik had er wat schrik voor, nadien de papa van het vriendinnetje gesproken, zij vonden dat ècht een ramp want er kwam maar 1 naam uit en dat was die van mijn dochter... Ze zagen dus hun dochter echt wel enkele weken "verwelken" omdat ze geen steunfiguur meer had. Maar ook dat ging daarna terug beter!
Nagevraagd waarop het doorschuiven gebaseerd werd bij de directie, bleek puur op leeftijd. De oudste 7 schoven door naar de 2de kleuterklas omdat deze doorgaans fysiek én qua ontwikkeling het dichtst aansluiten bij de kleuters die wat ouder zijn.
 
Wel jammer dat er geen rekening mee gehouden wordt. Da's hier ook wel wat mijn vrees; hopelijk houden ze er hier wel rekening mee.
Over die tweeling: kan wel zijn dat de ouders dit zelf gevraagd hebben. Vrienden van ons hebben een tweeling en die hebben zelf gevraagd om hen in aparte klassen te zetten. Dit loopt veel beter voor de kinderen.
 
Haha de enigste probleemdagen zijn wanneer er geen brood meer is. Dan probeer ik vroeger te vertrekken om langs de bakker te gaan en zit ik zijn boterhammen nog in de wagen klaar te maken 😅.
how the hell doe jij dat? gewoon kip beleg er tussenzwieren en tis ok? Niks van minigroentjes snijden in de auto? 🤦‍♂️
 
Hier op school worden de klassen elk jaar ook gemengd en eigenlijk, ondanks eerste tegengoesting (ik heb bvb heel mijn kleuter en lager met dezelfde gezeten) is dat geen slecht systeem. Er zijn per jaar 3 klasjes en ongeveer 50% blijft samen. Juist het voorbije jaar was een uitzondering.
Hoe ze het precies beslissen blijft wat vaag (en interne keuken) maar de school gebruikt 3 inputs. De kindjes zelf mogen namen opgeven, de ouders mogen verzoeken geven en de leerkrachten geven een mening.
Tot nu toe zijn wij heel tevreden daar over, uiteindelijk is het zo aan u, als ouder, ook om bepaalde "banden" te cultiveren
 
Terug
Bovenaan