Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

De creativiteit van mijn dochter draait op volle toeren. Ze tekent blaadjes met allerlei tekeningen en ik moet dan het verhaal van haar tekeningen erbij schrijven. En zo maakt die kleine boekjes met grappige verhalen. Dat gaat nog leuk worden als die volgend jaar kan leren schrijven.

Afgelopen weekend naar zee met de schoonfamilie. Ondanks dat de neef en nicht aan die zijde wel een paar jaar ouder zijn komen die heel goed overeen. De 15 jarige neef vond het totaal ni erg om met onze 5 jarige docher schelpjes te gaan rapen bv.
Gisterenmiddag iets gaan eten, door de drukte geen plek om allemaal samen te zitten. Uiteindelijk mijn drie kinderen samen met hun nicht aan aan apart tafeltje gaan zitten op een paar meter van de onze. Ze hebben alles zelf besteld, netjes gegeten en ik ben alleen tot daar moeten gaan om een paar zaken van de menukaart uit te leggen. Goe gedaan voor een 12, 9, 7 en 5 jarige moet ik zeggen :)

Afgelopen weekend naar zee met de schoonfamilie. Ondanks dat de neef en nicht aan die zijde wel een paar jaar ouder zijn komen die heel goed overeen. De 15 jarige neef vond het totaal ni erg om met onze 5 jarige docher schelpjes te gaan rapen bv.
Gisterenmiddag iets gaan eten, door de drukte geen plek om allemaal samen te zitten. Uiteindelijk mijn drie kinderen samen met hun nicht aan aan apart tafeltje gaan zitten op een paar meter van de onze. Ze hebben alles zelf besteld, netjes gegeten en ik ben alleen tot daar moeten gaan om een paar zaken van de menukaart uit te leggen. Goe gedaan voor een 12, 9, 7 en 5 jarige moet ik zeggen :)
Er is nog hoop voor de nieuwe generatie :love2:

Mijn dochter begon out of the blue uit te leggen wat een wilde kat is en hoe die leven.
'Vooral te herkennen aan het typische vachtpatroon' gevolgd door een uitleg over dat vachtpatroon.

Ik zweer het als ze met zo'n woordenschat afkomt aan die leeftijd gaat een vuur branden in mij dat niet te beschrijven valt.
Toen ze 4 was kwam ze zo ook eens de keuken binnengestormd om te vragen wat waterschade wilt zeggen, had ze gehoord op 't nieuws.

Mijn dochter begon out of the blue uit te leggen wat een wilde kat is en hoe die leven.
'Vooral te herkennen aan het typische vachtpatroon' gevolgd door een uitleg over dat vachtpatroon.

Ik zweer het als ze met zo'n woordenschat afkomt aan die leeftijd gaat een vuur branden in mij dat niet te beschrijven valt.
Toen ze 4 was kwam ze zo ook eens de keuken binnengestormd om te vragen wat waterschade wilt zeggen, had ze gehoord op 't nieuws.
Onze 4-jarige is hier pas naar mijn partner gestapt met de vraag "Mama, wat is een aandachtshoer?", terwijl de papa dat woord slechts eenmaal had gebruikt om zijn zus te beschrijven.

Night from hell here :frown:
Zolang ons mie kan rondkijken en zeker nu vanmorgen naar de tuin is ze content. Leg ze neer of pak ze vast zodat rondkijken moeilijker wordt: dra-ma!

Ik weet dat lachen op 7 weken niet bewust is maar I swear to god dat die kleine mij soms zit uit te lachen :unsure:

Die van ons is precies een alarmsysteem.

Vanuit mijn arm denk ik haar zachtjes in bed te leggen… haar voetjes raken nog maar net de matras en de sirene gaat af. Voetjes terug omhoog? Sirene uit.

Honger? Sirene aan, en de hele buurt mag meegenieten.
Korte krampjes? Sirene aan.

Krampjes voorbij? Sirene blijft aan, want dan moeten wij eerst “de code intikken” om het systeem te resetten.

Succes daar! Het wordt beter... Hier ook zo een exemplaar gehad 🫣 wist niet wat me overkwam toen ik daarna war rustige baby's zag bij vrienden : zo kan het dus ook!

Lukt het slapen overdag nog wat of ook drama? Vond ik het pittigiste: geen rustmomenten krijgen

Succes daar! Het wordt beter... Hier ook zo een exemplaar gehad 🫣 wist niet wat me overkwam toen ik daarna war rustige baby's zag bij vrienden : zo kan het dus ook!

Lukt het slapen overdag nog wat of ook drama? Vond ik het pittigiste: geen rustmomenten krijgen
Overdag valt het eigenlijk nog mee, maar het is een feit dat ze graag voor het minste klaagt/zaagt, als we nog maar net uit de ruimte zijn waar ze is, merkt ze het (geniepig door haar ooglidjes een beetje open te doen) op, en krijgen we de sirene weer te horen. Precies of ze angst heeft dat we ze gaan achterlaten of geen aandacht zullen geven...

Vannacht had ik ze na een borstvoedingsessie weer in bed gestoken en per ongeluk de verkeerde code van het alarmsysteem ingetikt, en kwam de sirene, vermoedelijk na een krampje, plots op na 3 min in bed, terwijl ik al goed in slaap was gevallen 🤯 dan doet het nog wat extra pijn .
Dan stipt 04:00 opnieuw 80~90 decibel, midden in je slaapcyclus.

Dochter en schermpjes, toch iets om over te waken. Als we haar laten doen kan die de hele dag achter de tablet zitten. En als je het zonder afspraken toelaat wordt ze kwaad en onredelijk als je het afzet en zegt dat ze moet gaan spelen. Lastig om daar telkens zo streng over te moeten zijn, maar een vijfjarige heeft uit zichzelf weinig discipline vrees ik.

Youtube Kids heb ik er al afgesleten. Wat een vergeetput aan brainrot is me dat.

Maar goed. Volwassenen kijken ook teveel naar schermpjes. Elke dag de tv opzetten is ook niet goed. Laat staan de smartphone.

Dochter en schermpjes, toch iets om over te waken. Als we haar laten doen kan die de hele dag achter de tablet zitten. En als je het zonder afspraken toelaat wordt ze kwaad en onredelijk als je het afzet en zegt dat ze moet gaan spelen. Lastig om daar telkens zo streng over te moeten zijn, maar een vijfjarige heeft uit zichzelf weinig discipline vrees ik.

Youtube Kids heb ik er al afgesleten. Wat een vergeetput aan brainrot is me dat.

Maar goed. Volwassenen kijken ook teveel naar schermpjes. Elke dag de tv opzetten is ook niet goed. Laat staan de smartphone.
Ja hier is het ook een gevecht. We hebben nu een wekkertje dat we zetten en dat helpt wel in het afbakenen. Ze zet dan zelf de tv uit en gaat spelen (4 jaar), maar als je niets doet zou ze er wss ook een ganse dag voorhangen.

Ik heb nu de discussie met mijn vrouw om onze dochter langer in de opvang te laten. We proberen er telkens om 16u om te gaan, maar ik merk gewoon dat we nog moeten werken dan en ze uit gemak voor de tv zetten.. dan heb ik liever dat ze nog wat speelt/kleurt/whatever in de opvang dan hier thuis niets te zitten doen. Maar momenteel krijg ik het er nog niet door helaas.

Met een 7 jarige is dat niet anders...

Soms vergeet hij zijn tablet voor een week of 2 en soms ist elke dag.

Met een 7 jarige is dat niet anders...

Soms vergeet hij zijn tablet voor een week of 2 en soms ist elke dag.
Dat dus. Op Roblox staat hier al een max van een halfuurtje per dag. YT kids ook geen denken aan en voor schoolactiviteiten geen limiet want dat is ook weer met de tablet.

Oh well. Blijven schipperen.

Wij hebben nooit strikte limieten gesteld op schermtijd. Dochter is er nu 13 en werkt prima. Soms is ze uren aan het gamen, even vaak is ze aan het tekenen of knutselen of buiten aan het hossen.

Ben nooit voorstander van verbieden geweest. Keert vaak als boemerang terug later ofzo.

Terug
Bovenaan