Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Zijn jullie daar vroeg mee begonnen? Wij hebben verder trouwens geen tv ofzo, maar het blijft frustrerend hoe goed hij schermen (gsm, laptop en computer) al herkend
Wij zijn begonnen met TikTak toen ze moest puffen en dat (zeker als je alleen was) bijna onmogelijk was omdat ze zo tegenwerkte. Ik weet wel niet meer of ze toen al 2 jaar oud was of niet.

Ik vind het wel een beetje overdreven om "mijn peuter wordt kwaad als hij moet stoppen naar X te kijken of niet mag kijken" nu te zien als het bewijs dat schermen des duivels zijn.

Pas op, die algoritme-gedreven drek die een kind te slikken krijgt als het zonder toezicht YouTube kijkt IS des duivels hé, maar peuters hebben toch gewoon hun emoties niet onder controle? Je laat iets "leuk" niet toe of breekt de activiteit af en dat is een gigantisch drama in hun hoofd. Zo kan ik me nu nog wel een hoop zaken bedenken.

Anyway, we zijn week 2 van het eerste kleuterklasje en ik heb ontdekt dat als ik effectief wacht tot om 8u10 de poort van de school opent, in plaats van dat ik ze om 8u aan de opvang afzet voor 10 min het een verschil van dag en nacht geeft tussen tranen en al dansend in de rij gaan staan :unsure:

Onze 4-jarige krijgt ook ontzettende driftbuien als we de TV afzetten. Dat is helaas sinds haar hospitalisatie verergerd omdat er niks te doen viel in het ziekenhuis, dus ze mocht daar meer TV kijken dan ze ooit gewoon was (~3 uur per dag), en nu zit ze al 2 weken thuis en mag ze nog niet naar school, maar papa en mama moeten werken dus heeft ze wederom meer TV dan vroeger gebruikelijks was (~2 uur per dag).
We proberen wel af te bouwen want volgende week mag ze terug naar school, maar dat gaat dus met veel gebrul en geroep, vaak voor 15-20 minuten lang.
Ze kan gelukkig wel nog heel zelfstandig alleen spelen, ze zit vaak in haar kamer met de popjes of met de Paw Patrol of met de autootjes van de oudere broer te spelen.

Die oudste zoon dan is er tegenwoordig bijna 10, en daar merk je echt wel een schermverslaving. Gaat ook vaak naast de kleine zus in de zetel TV kijken terwijl ze Crybabies of Gabby of andere tekenfilmpjes voor kleine meisjes aan't zien is. In plaats van zich dan gewoon zelf elders bezig te houden, en later op de avond zijn TV-programma's te kijken, neen. Zelfs al gemerkt dat hij dingen laat staan om naar de reclame te komen kijken... :crazy:
Hij weet ook helemaal niet meer hoe hij zichzelf kan bezig houden zonder scherm. Hij heeft tonnen Lego en auto's en boeken, etc maar hij speelt er gewoon niet meer mee. Hij wil enkel op zijn eigen GSM, op zijn Switch, of naar TV kijken. Soms glipt hij ook het huis uit om grootmoeder te bezoeken die in de straat woont, maar als je een uurtje later dan belt, blijkt hij daar op de GSM van grootvader te spelen sinds aankomst.
Ik gebruik wel Family Link op de telefoon om het te beperken tot 1 uur per dag, en ik heb het ook zo ingesteld dat hij geen apps kan installeren zonder mijn toestemming, en dat hij enkel <12 jaar rated stuff kan zien/openen/aanvragen. Geen TikTok, geen YT, geen Facebook. Maar wel een hoop brolgames en WhatsApp natuurlijk, elke dag een nieuwe groepschat met 20 miljoen domme smileys en gifs...
Op Switch werkt de Nintendo timelimit app niet zo goed heb ik de indruk. Die geeft enkel een belletje dat de tijd op is, maar vergrendelt niet het scherm of sluit de game niet af. beetje spijtig.

Op Switch werkt de Nintendo timelimit app niet zo goed heb ik de indruk. Die geeft enkel een belletje dat de tijd op is, maar vergrendelt niet het scherm of sluit de game niet af. beetje spijtig.
Als je een tijdslimiet instelt op de Switch parental control heb je een optie 'Suspend Play When Time's Up' die je moet aanzetten. De spelletjes stoppen dan en kunnen normaal niet meer opgestart worden.

Ook wel beseffen dat schermen gewoon een groot onderdeel zijn van de moderne samenleving. Hier werken ze in de kleuterklassen ook al met van die grote smartboarden waar opdrachten op gedaan worden, ze zaken moet slepen, goed zetten en van die zaken. In het lager werken ze met Chromebooks en touchscreens. Als ze ouder worden hangt veel van het sociaal gebeuren ook af van deze toestellen. Veel mensen komen ook in hun professioneel leven ook in aanraking met schermen en/of computergebruik. Het is niet iets dat nog weg te denken is, ook al vind ik persoonlijk dat er ook (te)veel negatieve zaken verbonden zijn aan deze schermen en connectiviteit.

Kinderen nemen ook gewoon op wat hun ouders doen he, als die vaak met hun smartphone of computer bezig zijn moet je verschieten dat de kinderen daar ook automatisch interesse tonen.
Net daarom dat ze hun vrije tijd ook niet nog eens moeten vullen met schermtijd imo.

Ik gebruik wel Family Link op de telefoon om het te beperken tot 1 uur per dag, e
Toen ze hier jonger waren, gebruikte ik ook family link. Maar eens de tijd op is, kun (kon?) je telkens nog gedurende 1 minuut een app gebruiken. De oudste zat toen effectief al zijn apps nog een voor 1 minuut te gebruiken... En toen ie in het middelbaar een (oude, refurbished) iphone kreeg, omzeilde hij de tijdsbeperking door telkens zijn toestel volledig te resetten vanuit de cloud. Het heeft even geduurd voor ik doorhad hoe hij de boel aan het bedotten was (want ik had al langer in de mot natuurlijk dat er iets niet klopte). Maar zo hol je er dus altijd maar achteraan...

Ik denk dat dit gewoon iets is waar we in onze maatschappij moeilijk nog buiten kunnen, en waarbij je als ouder gewoon uw gezond verstand moet gebruiken en problematisch gedrag proberen herkennen. Er is volgens mij geen 'regel' mogelijk hoeveel nu exact goed is en hoe zwaar je moet beperken. De meesten hier op BG zijn ook allemaal opgegroeid met schermen, weliswaar andere schermen, maar de meesten van ons zijn toch nog wel goed terecht gekomen toch? Als je al probeert je kind te beschermen tegen de algoritmes en doomscrolling, dan kom je al een eind. Veel dingen kunnen ook educatief zijn. Ik denk dat de meesten hier bv. zeer sterk zijn in de engelse taal, en dat is voor een groot deel door onze tv-schermen in de jaren 90 en 00. Nu leren kinderen bij bepaalde educatieve apps ook al probleemoplossende vaardigheden.

Dus is het allemaal des duivels? Nee dat denk ik niet, maar er moet een gezond evenwicht zijn. Het moeilijke lijkt me dat wanneer je problematisch gedrag vaststelt, het niet zo simpel is om dit aan te pakken. De project managers hier verwachten dan misschien dat maatregel x of verandering y voor het gewenste resultaat zal zorgen, maar zo werkt het niet altijd helaas. Ik kan me inbeelden dat je dan met de handen in het haar zit en nog strengere maatregelen wil nemen.

Schermtijd is hier ook wel een probleem. 1 van de dingen is zeker dat wij als ouders zelf veel met het scherm bezig zijn. Maar dat zit zeker doomscrollen bij om te ontsnappen, maar ook dingen opzoeken, afspraken regelen enz.. Wat natuurlijk moeilijk is voor de kinderen, want zij zien ouders hebben schermtijd en wij niet.

Ook zitten we met een leeftijdsverschil tussen de oudste 11 en de jongste 5. Oudste zit nu ook in het eerste middelbaar, spreekt online af met klasgenoten om te gamen enz... Hetgeen mij vooral stoort is dat hij zijn smartphone altijd in zijn hand houdt. Dat hij die zelfs niet weg legt als hij iets drinken neemt ofzo. Kan zich ook moeilijk bezig houden als hij geen scherm heeft.

De andere 3 krijgen nog thuisonderwijs en hebben dan ook wat meer scherm.

Praktisch is schermtijd voor ons ook gemakkelijk om hun stil te houden als de vrouw werkt. In haar praktijk hoort ge het lawaai van onze spelende kinderen blijkbaar te goed, waardoor ze in stilte moeten spelen. En blijkbaar was dit optie er niet toen we onze kinderen kochten.

Onze zoontjes van 2,5 en bijna 5 (in oktober) hebben überhaupt geen schermtijd, dus geen filmpjes op gsm/tablet of tv. De énige uitzondering is eens FaceTimen met de grootouders of meter/peter.
Ik verschiet ervan hoe normaal dat maar lijkt te zijn om kinderen, vaak jonger dan ‘n jaar, een gsm of tablet in de handen te stoppen.
Tijdje terug een oude klasgenoot die een foto deelde van zijn 9 maand oude dochter met als bijschrift: “XXX heeft babytv ontdekt”.
Uw baby heeft babytv helemaal niet ontdekt. Jij hebt uw dochter in haar wipper gezet en babytv vol flitsende beelden aangezet. Waarom zou je dat doen? Zo’n baby hoeft toch nog helemaal geen tv te kijken en heeft nog zoveel anders te ontdekken 🤷🏻‍♀️
Of hoe vaak je op restaurant (kleine) kinderen aan tafel ziet zitten eten en ondertussen als een zombie naar een scherm ziet zitten staren. Ja oké, als ouder kan je dan ‘rustig’ eten. Bij ons vergt dat iets meer werk om ervoor te zorgen dat ze bv. aan tafel blijven zitten en moeten we zaken voorzien zoals kleurpotloden en magnetische blokjes.

Vorige week moest ik met de oudste naar het ziekenhuis om parelwratjes te laten verwijderen en het eerste wat de verpleegster vroeg was of ik geen gsm had met filmpjes erop. Neen, dat doen we niet zei ik en dat leek ze vreemd te vinden. In plaats daarvan had ik een boekje mee om uit voor te lezen.

Ik ben er mij hoe langer hoe meer van bewust dat wij hierin uitzonderingen zijn.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat schermen hier geen goed idee zouden zijn. Ja het zou soms ‘gemakkelijk’ zijn. Maar voor onze oudste met bijzonder veel energie, zou het hem uiterlijk misschien rustig maken maar al die kleuren, flitsen en prikkels, zouden wel eens een averechts effect kunnen hebben. Dat zei men mij toch ook tijdens het medisch onderzoek. Waar men mij ook wist te vertellen dat ze inderdaad veel meer oogproblemen en slechte houding vaststellen door overmatig schermgrebruik vanaf jonge leeftijd.

Onze zoontjes van 2,5 en bijna 5 (in oktober) hebben überhaupt geen schermtijd, dus geen filmpjes op gsm/tablet of tv. De énige uitzondering is eens FaceTimen met de grootouders of meter/peter.
Ik verschiet ervan hoe normaal dat maar lijkt te zijn om kinderen, vaak jonger dan ‘n jaar, een gsm of tablet in de handen te stoppen.
Tijdje terug een oude klasgenoot die een foto deelde van zijn 9 maand oude dochter met als bijschrift: “XXX heeft babytv ontdekt”.
Uw baby heeft babytv helemaal niet ontdekt. Jij hebt uw dochter in haar wipper gezet en babytv vol flitsende beelden aangezet. Waarom zou je dat doen? Zo’n baby hoeft toch nog helemaal geen tv te kijken en heeft nog zoveel anders te ontdekken 🤷🏻‍♀️
Of hoe vaak je op restaurant (kleine) kinderen aan tafel ziet zitten eten en ondertussen als een zombie naar een scherm ziet zitten staren. Ja oké, als ouder kan je dan ‘rustig’ eten. Bij ons vergt dat iets meer werk om ervoor te zorgen dat ze bv. aan tafel blijven zitten en moeten we zaken voorzien zoals kleurpotloden en magnetische blokjes.

Vorige week moest ik met de oudste naar het ziekenhuis om parelwratjes te laten verwijderen en het eerste wat de verpleegster vroeg was of ik geen gsm had met filmpjes erop. Neen, dat doen we niet zei ik en dat leek ze vreemd te vinden. In plaats daarvan had ik een boekje mee om uit voor te lezen.

Ik ben er mij hoe langer hoe meer van bewust dat wij hierin uitzonderingen zijn.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat schermen hier geen goed idee zouden zijn. Ja het zou soms ‘gemakkelijk’ zijn. Maar voor onze oudste met bijzonder veel energie, zou het hem uiterlijk misschien rustig maken maar al die kleuren, flitsen en prikkels, zouden wel eens een averechts effect kunnen hebben. Dat zei men mij toch ook tijdens het medisch onderzoek. Waar men mij ook wist te vertellen dat ze inderdaad veel meer oogproblemen en slechte houding vaststellen door overmatig schermgrebruik vanaf jonge leeftijd.
Op een dag gaan je kinderen natuurlijk wel in contact komen met schermen hé, ik ben persoonlijk niet echt voorstander van die extreme standpunten aangezien die volgens mij toch niet houdbaar zijn. Er is ook een wezenlijk verschil tussen een korte schermtijd om je kind bezig te houden terwijl jij een korte taak doet/af te leiden tijdens bv. die medische procedure en ze systematisch uren voor een scherm te zetten.

Het is niet ofwel helemaal niets ofwel overmatig schermgebruik toch? Ik heb nu al 4 keer met mijn dochter 10u op een vlucht gezeten en was blij dat er zoiets als een scherm bestond. Toen er in het ziekenhuis een staal moest genomen worden van haar neusslijm om een bacteriële infectie uit te sluiten hing er daar gewoon een scherm omhoog omdat daarmee de kans een pak groter is dat je geen scène uit The Exorcist krijgt. Een beetje pragmatisme mag ook hé, ik vraag me af hoeveel kinderen uit de jaren '80 zoals ikzelf uren per dag voor de tv zaten.

Laatst bewerkt:
Op een dag gaan je kinderen natuurlijk wel in contact komen met schermen hé, ik ben persoonlijk niet echt voorstander van die extreme standpunten aangezien die volgens mij toch niet houdbaar zijn. Er is ook een wezenlijk verschil tussen een korte schermtijd om je kind bezig te houden terwijl jij een korte taak doet/af te leiden tijdens bv. die medische procedure en ze systematisch uren voor een scherm te zetten.

Het is niet ofwel helemaal niets ofwel overmatig schermgebruik toch? Ik heb nu al 4 keer met mijn dochter 10u op een vlucht gezeten en was blij dat er zoiets als een scherm bestond. Toen er in het ziekenhuis een staal moest genomen worden van haar neusslijm om een bacteriële infectie uit te sluiten hing er daar gewoon een scherm omhoog omdat daarmee de kans een pak groter is dat je geen scène uit The Exorcist krijgt. Een beetje pragmatisme mag ook hé, ik vraag me af hoeveel kinderen uit de jaren '80 zoals ikzelf uren per dag voor de tv zaten.
Ja tuurlijk komen ze in aanraking met schermen, we gaan er ook geen digibeten van maken hè. Al vanaf de 1e kleuterklas is er een computer/tablet in de klas en dat vind ik al vroeg genoeg.

Vorige week in het ziekenhuis was het geen pretje maar een scherm had dat heus niet aangenamer doen verlopen.

Ik ben zelf van ‘88 en ik herinner mij dat dat op zondag een uurtje, missschien 2 uurtjes was; Samson met een intermezzo van de smurfen of de snorkels want nadien was het aansluitend eucharistieviering. Maar dan was ik wel ouder dan 4.

Nuja, ieder moet maar doen waar hij/zij zich comfortabel bij voelt. Voor ons werkt het op deze manier en we zullen wel zien hoe lang we dat zo kunnen blijven doen.

Er is toch een heel groot onderscheid tussen wat je de kinderen kan aanbieden? Iets leuk op TV opzetten is toch niet hetzelfde als een kind op het youtube kids rotbrain algoritme te laten bingen. TV kijken is gewoon ook soms... ontspannend? Ook voor kinderen. Samen als gezin eens een film kijken is ook gewoon leuk. Er is ook nog een zee van verschil tussen ze dat in mate aan te bieden en ze ongecontroleerd een hele dag er naar laten kijken. Gamen stimuleert vaak ook het logisch denken en is in veel cases puzzelen met ons brein, opnieuw er is een groot verschil tussen bepaalde games en al die nutteloze lobby's op Roblox of tablet trash games.

In het 2e leerjaar zette de juf onder de middag tijdens de boterhammen af en toe Karrewiet op en als bonus mochten ze wel eens een clipje van Tom & Jerry kijken. Daarvoor gaan we nu toch niet op onze achterste poten staan?

Alles over de slechte kam scheren vind ik ook wel heel gemakkelijk imo.

Laatst bewerkt:
Pas op, die algoritme-gedreven drek die een kind te slikken krijgt als het zonder toezicht YouTube kijkt IS des duivels hé, maar peuters hebben toch gewoon hun emoties niet onder controle? Je laat iets "leuk" niet toe of breekt de activiteit af en dat is een gigantisch drama in hun hoofd. Zo kan ik me nu nog wel een hoop zaken bedenken.
Da's wel waar.
Maar bepaalde programma's zoals Tik-Tak of Bumba zijn dan beter om die afgerond zijn. Die hebben structuur, zijn rustiger ge-edit, zo'n zaken. Het helpt dat die een heel afgerond einde hebben zodat kinderen door hebben dat het gedaan is en dan ook stopt.

Dus niet elk tv programma is even geschikt voor elk kind.

Da's wel waar.
Maar bepaalde programma's zoals Tik-Tak of Bumba zijn dan beter om die afgerond zijn. Die hebben structuur, zijn rustiger ge-edit, zo'n zaken. Het helpt dat die een heel afgerond einde hebben zodat kinderen door hebben dat het gedaan is en dan ook stopt.

Dus niet elk tv programma is even geschikt voor elk kind.
Kan best. Maar ik denk dat ik TikTak hier ook al ooit eens gezien heb als een voorbeeld van iets dan niet door de beugel kon. Algemeen denk ik gewoon dat mensen heel extreem worden wanneer het over kinderen gaat.

In het 2e leerjaar zette de juf onder de middag tijdens de boterhammen af en toe Karrewiet op en als bonus mochten ze wel eens een clipje van Tom & Jerry kijken. Daarvoor gaan we nu toch niet op onze achterste poten staan?
Ik vind dat opnieuw opmerkelijk.

Heel jonge kinderen (zelfs jonger dan 1,5 jaar lees ik hier) krijgen thuis blijkbaar al 's morgens, 's avonds, en in het weekend allerlei schermtijd.
Dan doen sommige scholen daar zelfs in kleuter en lager al een schep bovenop chromebooks te werken.
En dan gaat de leerkracht er zelfs nog aan toevoegen tijdens de pauzes?

Tijdens de middagpauze, waar ze eindelijk eens wat kunnen spelen of sociale activiteit beleven? En dan nog tijdens het eten zelf?

Naar zo'n school zullen de mijne alleszins niet gaan 🙂

Heel jonge kinderen (zelfs jonger dan 1,5 jaar lees ik hier) krijgen thuis blijkbaar al 's morgens, 's avonds, en in het weekend allerlei schermtijd.
Dan doen sommige scholen daar een schep bovenop door in kleuter en lager al met chromebooks te werken.
Endan gaat de leerkracht er zelfs nog een schep bovenop doen tijdens de pauzes?

Tijdens de middagpauze, waar ze eindelijk eens wat kunnen spelen of sociale activiteit beleven? En dan nog tijdens het eten zelf?

Fijn, ik hoop dat je beseft dat in elke school wordt gewerkt met laptops, chromebooks en dergelijke. Hier was dat vanaf het 3e leerjaar. Digitaal leren werken is deel van de doelstellingen. Dat gaat letterlijk over een handvol lesuren per week. Dit jaar leren ze bv. typen (1 lesuur per week). Die vreemde veronderstellingen dat kinderen op school precies op die laptop naar youtube zitten te kijken. Een kind van 1,5 jaar is ook geen kind van 7 jaar, jij smijt precies alles op dezelfde hoop.

Succes met een niet digitale school te vinden. Huiswerk is ook soms op de computer voor moest je het niet beseffen.

En over dat laatste, de kinderen eten de boterhammen in hun klas en daarna als die op zijn gaan die buiten spelen. Opnieuw, wat een veronderstellingen of de juf die express binnen houdt om naar TV kijken. Die juf was trouwens één van de betere leerkrachten die mijn zoon al gehad heeft, wat veel belangrijker is.

Laatst bewerkt:

Dan doen sommige scholen daar zelfs in kleuter en lager al een schep bovenop chromebooks te werken.
En dan gaat de leerkracht er zelfs nog aan toevoegen tijdens de pauzes?

Als ze op 1.5 jaar al in het 2de leerjaar zitten zoals @Cerv.Be zegt en waar jij hier op reageert zal het effect van die schermtijd wel meevallen.

Fijn, ik hoop dat je beseft dat in elke school wordt gewerkt met laptops, chromebooks en dergelijke. Hier was dat vanaf het 3e leerjaar. Digitaal leren werken is deel van de doelstellingen. Dat gaat letterlijk over een handvol lesuren per week. Dit jaar leren ze bv. typen. Die vreemde veronderstellingen dat kinderen op school precies op die laptop naar youtube zitten te kijken. Een kind van 1,5 jaar is ook geen kind van 7 jaar, jij smijt precies alles op dezelfde hoop.

Succes met een niet digitale school te vinden. Huiswerk is ook soms op de computer voor moest je het niet beseffen.

En over dat laatste, de kinderen eten de boterhammen in hun klas en daarna als die op zijn gaan die buiten spelen. Opnieuw, wat een veronderstellingen of de juf die express binnen houdt om naar TV kijken. Die juf was trouwens één van de betere leerkrachten die mijn zoon al gehad heeft, wat veel belangrijker is.
Ik denk dat @JanusDR het vooral heeft over het tv kijken in de middag, terwijl ze eten. Ik vind dat eigenlijk ook echt frappant.

Ik denk dat @JanusDR het vooral heeft over het tv kijken in de middag, terwijl ze eten. Ik vind dat eigenlijk ook echt frappant.
Het codewoord is daar af en toe, ik denk dat dat misschien 1x per week is. Was volgens mij gewoon een soort extraatje. Ik heb trouwens op het oudercontact gezegd dat ik daar ook niet helemaal met akkoord was, op een vriendelijke manier. Misschien doet ze dat ondertussen ook niet meer ;) - geen idee - was ook alleen bij die ene juf. Maar om daar nu voor op mijn achterste poten te gaan staan zoals hij reageert dat mijn kinderen daar niet meer zouden mogen gaan, neen dank u. Overdrijven is een kunst. Ik zou mij eerder druk maken over het niveau van lesgeven en slechte begeleiding. Prioriteiten.

Ja, het zal allemaal wel meevallen.

Om dan in hetzelfde topic binnen x jaar concentratie/leerproblemen/afkickverschijnselen of andere zaken aan te kaarten.

Ik vind het alleszins opmerkelijk dat sommigen die het gebruik van diepvriesmaaltijden op het randje van trolling vonden, nu wel schermtijd bij 1,5 jarigen of schermtijd tijdens de schooluren tijdens het eten voor een 7-jarige komen verdedigen.

Maar kijk, zoals altijd in dit topic 'ieder kind is anders' en je moet je 'gevoel' volgen.
En mijn gevoel is dat ik dat niet wil.

Terug
Bovenaan