Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Onze zoon is ondertussen ~2 jaar en is de typische kijkboekjes wat ontgroeid.
Ik ben op zoek naar wat inspiratie voor leuke prentenboeken met een verhaallijn, dus niet gewoon prentjes zonder verhaal.

Alle tips voor auteurs/ favoriete boeken/ ... welkom!

Wij kunnen niets verkeerd doen met verhaaltjes van Anna

Ik ben op zoek naar wat inspiratie voor leuke prentenboeken met een verhaallijn, dus niet gewoon prentjes zonder verhaal.

Alles van Kathleen Amant (anna) / Vos en Haas het grote voorleesboek / agent en boef / ...
Heel veel keuze,

koop die niet ga naar de bib dan heb je om de zoveel tijd nieuwe boeken thuis en kost praktisch niets.
We laten onze kinderen zelf ook een of meerdere boeken uitkiezen, vinden ze altijd leuk.
Als het een goeie bibliothecaris is zal die normaal ook met plezier helpen.

Wij hebben deze alle 4:

Het zijn puur prentenboek (dus geen tekst erbij) maar op de achterkant staan de namen van de personages. En de personages hebben elk hun eigen avontuur over de pagina's (en over de boeken) heen. Leuk voor hun om het personage op elke pagina te zoeken en te kijken wat er gebeurt.

Wij gaan ook altijd naar de bib en laten ze kiezen 🤷‍♂️ luuk en lotje, anna zijn altijd voltreffers, maar er zijn honderden boekjes die je kan lezen.
En het is voor jezelf ook wel leuker als je wat kan afwisselen :p

Wij hebben deze alle 4:

Het zijn puur prentenboek (dus geen tekst erbij) maar op de achterkant staan de namen van de personages. En de personages hebben elk hun eigen avontuur over de pagina's (en over de boeken) heen. Leuk voor hun om het personage op elke pagina te zoeken en te kijken wat er gebeurt.
Ik kan deze ook aanraden. Net als het grote Taartenboek.

Wij hebben deze alle 4:

Die hebben wel ook alle 4. Topboeken.

Ik ben relatief snel boekjes voor 'oudere' kleuters beginnen lezen, vooral om het voor mezelf leuk te houden. Die Anna's was ik snel beu gelezen :-p

Toppers hier zijn oa.
- Pettson en Findus
- Lars De Kleine IJsbeer
- Heksje Lotje
- Boeken van Leo Timmers (Eiland van Olifant)
- Grote Beer en Kleine beer (bang voor het donker)
- Boer Boris
- Piraat Mila
-...

In het genre boekjes die gaan over de leefwereld van kinderen is Beertje Probeertje tof

Nieuwe topper hier is Neushoorn Rinus.

Veel ook via de bib uitgeleend.

Niet echt een verhaal, maar zo'n doeboekje vindt mijn dochter echt geweldig.
Die hebben we ook en met veel plezier 's avonds vaak gelezen.

Ik geniet daar wel van, met de dochter op de schoot nog een verhaaltje voor het slapengaan lezen. Tegenwoordig veel prinsessenverhalen en dan weer iets van de Efteling of "iets met katten".

We leren mijn dochter van 2,5j het concept "samen spelen". We zitten ook volop in de potjestraining. Het resultaat wanneer ik haar potje wil gaan uitgieten in het toilet maar ze dit graag zelf doet: "SAMEN SPELEN PAPA!!!!!"

Voor wie wat oudere lezers heeft:
1000052795.png

En als je wat Frans wilt aanleren. Tchoupi is geniaal.

En voor spaans: Teo. Ook al is die megastereotiep 😅

Laatst bewerkt:
Dochterlief denkt dat ze zelf haar billen kan vegen nadat ze naar het toilet is geweest. Aan haar onderbroeken te zien duidelijk nog niet.🤢

Dochterlief denkt dat ze zelf haar billen kan vegen nadat ze naar het toilet is geweest. Aan haar onderbroeken te zien duidelijk nog niet.🤢
Hahaha herkenbaar 🤣 Hier daarnet ook een bruine streep en helaas nog wat… ahum… restanten tussen de billen gevonden van ‘t zoontje nadat hij op het speelplein naar de grote wc geweest was zonder het tegen een begeleider te zeggen.
Vanaf welke leeftijd zouden ze dat ‘moeten’ kunnen? De onze start maandag in de 3e kleuterklas

Hahaha herkenbaar 🤣 Hier daarnet ook een bruine streep en helaas nog wat… ahum… restanten tussen de billen gevonden van ‘t zoontje nadat hij op het speelplein naar de grote wc geweest was zonder het tegen een begeleider te zeggen.
Vanaf welke leeftijd zouden ze dat ‘moeten’ kunnen? De onze start maandag in de 3e kleuterklas
De onze wordt eind september pas 4, dus ze heeft wel nog wat tijd. Maar ik ga eens wat internet-opzoekwerk moeten doen. Ze zit weer in een 'zelf-doen' fase...

We proberen haar ook wijs te maken dat ze op termijn zonder pamper zal slapen en dat ze niet meer bewust in haar pamper mag plassen.

De onze wordt eind september pas 4, dus ze heeft wel nog wat tijd. Maar ik ga eens wat internet-opzoekwerk moeten doen. Ze zit weer in een 'zelf-doen' fase...

We proberen haar ook wijs te maken dat ze op termijn zonder pamper zal slapen en dat ze niet meer bewust in haar pamper mag plassen.
Hier werd op school vorig jaar (1e kleuterklas) héél duidelijk gemaakt dat ze dat niet zelf mochten doen :p

Bon, kleine update.
Ze mocht normaliter vandaag naar huis na 2 weken IV antibiotica kuur. De afgelopen 7 dagen was ze ook vrij actief, fit, en energiek. Elke dag samen met de dokter besproken dat het er goed uitziet en dat ze dus naar huis mag vandaag, begint ze gisteren opnieuw te klagen over hoofdpijn de hele dag en vandaag wederom. Dokter heeft daarop de mening bijgesteld en ze moet alsnog de 3e week volledig in het ziekenhuis verblijven met IV antibiotica.
Arrgh, je kijkt daar zo hard naar uit om je dochter naar huis te mogen nemen, want het is om gek van te worden in het ziekenhuis. Je ligt daar met 2 kinderen op een kleine kamer, dat andere kind heeft ook haar ouders daar natuurlijk. Je mag de kamer niet verlaten, want ze ligt op de afdeling besmettelijke ziektes, dus in de kamer blijven. Ze is maar net 4 jaar, begin er maar aan om die ganse dag entertaint te houden in een ziekenhuis bed. Er zijn maar zoveel tekeningen te kleuren, plasteline te maken, en verhaaltjes te vertellen. Je kan daar niet te veel lawaai maken of te druk doen. We proberen TV ook te beperken tot 2 uur per dag.

Dit is wel een mokerslag, zowel voor haar als voor onze mentale gemoedsrust. Mijn vrouw doet het leeuwendeel van het werk door bijna full time aanwezig te zijn in het ziekenhuis, maar ik ben er toch ook paar uurtjes per dag, moet telkens over een weer rijden, moet ook alleen voor onze 10-jarige zoon thuis zorgen, en het ganse huishouden op orde houden (want vrouw komt naar huis om een uur of twee uit te rusten, douche te nemen, en te eten, niet om op te ruimen of te strijken), naast full time werk en studeren voor herexamen volgende week. En dan te denken dat ik al meer dan een maand wil gaan scheiden, maar dat kan je echt niet maken op deze moment natuurlijk.
Heb overigens ook al aangeboden aan mijn vrouw om daar paar dagen te gaan zitten terwijl zij thuis kan ontspannen, maar daar wil ze niet van weten. Ze heeft er geen vertrouwen in dat ik alleen voor onze dochter kan zorgen in het ziekenhuis, ook omdat ik de taal niet voldoende machtig ben om correct te communiceren met de dokters en verpleegster. Achja...

Worst f*cking month of my life toch wel.

Ze mag naar huis :cheer::love2:

Terug
Bovenaan