Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Dat klinkt wat vreemd :-D
Vroedvrouw raadde dan ook aan om te alterneren tussen fles en borst, zodat er meer per keer beschikbaar was en mijn vrouw eens 3-4u kon slapen. Natuurlijk is de vraag dan of net daardoor die productie niet lager bleef.
Wel ja, dat wordt idd doorgaans afgeraden, ook in bv. de Mayo Clinic boeken die we lezen als houvast.
Om de reden die je geeft.

Haha, ik heb moedermelkoorbellen,
Juwelen met moedermelk, dat klinkt ook vreemd :-D
Nu de tweede maal ook zelf een Handsfree kolf gekocht, een groot verschil met die lompe medela bak, met deze kon ik gewoon al werkend aan m’n bureau afkolven op het werk.
Ja, dat ben ik ook van plan te kopen om het vrouwtje het zo makkelijk mogelijk te maken.

zo'n twee maand voor de uitgerekende bevalling was er hier in de tuin een babyshower
Ja, een babyshower dat is iets nieuw blijkbaar.
Al is dat hier een uitstap met enkel de vriendinnen en vrouwelijke familieleden :)
Rijke Romeinen hadden slaven in dienst die borstvoeding gaven,
Ik zou dat dan toch niet 100% vertrouwen want dan moet je ook checken wat die eten/drinken (en seksueel gedrag... :unsure:).

Al is dat hier een uitstap met enkel de vriendinnen en vrouwelijke familieleden :)
Hier ook, in mijn vrouw haar thuisland is dat gangbaar en is zo'n babyborrel als hier (waar je doorgaans beiden doodop een hoop mensen mag entertainen) onbekend. We hebben dat eerste dan ook gedaan, een tuinfeest met al de vrouwen, waar ik dan rondliep om iedereen drank en eten te geven. Was ook praktischer, in de zomer met goed weer en beiden nog fris en monter.

Hier was mijn vrouw sterk overtuigd borstvoeding te geven, maar was er door de combinatie van een heel goede eter en weinig productie nooit echt genoeg. Resultaat was dus van in het begin borstvoeding + flessenvoeding.

Eenmaal terug aan het werk, toen de dochter 5.5 maand was, was het gewoon niet praktisch op het werk af te kolven voor dat beetje melk dus volledig mee gestopt.

Voor mijn vrouw was dat zeker in het begin een helse periode, met een kind dat elke 2u honger had en te weinig kreeg, dus flessenvoeding erbij. Vroedvrouw raadde dan ook aan om te alterneren tussen fles en borst, zodat er meer per keer beschikbaar was en mijn vrouw eens 3-4u kon slapen. Natuurlijk is de vraag dan of net daardoor die productie niet lager bleef. Mentaal was het ook niet echt aangenaam om te zien hoe anderen bij wijze van spreken nog een extra koelkast konden vullen met overproductie terwijl zij al blij was als de dochter eens niet hongerig bleef.
Daardoor gaat de productie inderdaad verminderen. Dat advies is echt juist ondermijnend voor de borstvoeding. Ik ben zelf echt geen borstvoedingsnazi (hoewel dat wss ook exact is wat de borstvoedingsnazi's zelf zeggen) maar dat is dus net wat ik bedoel met dat zelfs (para)medisch personeel zélf helaas vaak verkeerd advies geeft. ☹️
(Voor alle duidelijkheid: los van ieders persoonlijke situatie en allerlei redenen die meespelen in de keuze en het al dan niet lukken van borstvoeding!)

Dat klinkt wat vreemd :-D

Wel ja, dat wordt idd doorgaans afgeraden, ook in bv. de Mayo Clinic boeken die we lezen als houvast.
Om de reden die je geeft.

Juwelen met moedermelk, dat klinkt ook vreemd :-D

Ja, dat ben ik ook van plan te kopen om het vrouwtje het zo makkelijk mogelijk te maken.

Ik zou dat dan toch niet 100% vertrouwen want dan moet je ook checken wat die eten/drinken (en seksueel gedrag... :unsure:).
Als je de naam en de moedermelkjuwelen al vreemd vindt... Brace yourself voor de facebookgroep ! 😉😃

Mijn vrouw heeft zeer bewust geen borstvoeding gegeven, wij hebben samen op voorhand de keuze gemaakt om direct flesjes te geven, ik heb bij allebei onze kinderen het eerste flesje gegeven en ben nog altijd heel tevreden dat we dat zo hebben aangepakt.
Met andere woorden: totaal persoonlijke zaak binnen een koppel.

Ik ben vooral blij dat er geen "push" naar het één of het andere kwam van de gynaecologe en de verpleegsters.

Het geslacht niet weten of geheim houden is niks voor mij. Van zodra we het geslacht wisten mocht iedereen het weten als die er achter vroeg.

Ze waren altijd verbaasd als je het al zei :p. Idem met de naam. Nadat we het geslacht wisten hadden we vrij snel een naam (op 4 maanden) en dat was ook geen geheim.

De naam van de derde was nu ook gewoon de 2e keuze van de eerste dus dat was snel geklaard :)

Zelf ook gewoon de fles gegeven. Ik vind dat precies ook geen keuze van het koppel. Ik zal wel naar de argumenten van mijn partner luisteren, maar uiteindelijk beslis ik zelf wel. Geen enkele verpleegkundige/vroedvrouw/gyn heeft mij dat opgedrongen.

Andere moeders/vrouwen daarentegen...

Zelf ook gewoon de fles gegeven. Ik vind dat precies ook geen keuze van het koppel. Ik zal wel naar de argumenten van mijn partner luisteren, maar uiteindelijk beslis ik zelf wel.
Klopt, maar gezondheid van de baby is toch zeker een zaak die beide ouders aanbelangt vind ik...

De uiteindelijke beslissing ligt uiteraard bij de vrouw aangezien het haar lichaam is. (Cfr abortus)

Geen enkele verpleegkundige/vroedvrouw/gyn heeft mij dat opgedrongen.
Hebben ze dat zelfs niet vermeld dan?

Ik heb de eerste tien weken full-time melk afgekolfd omdat dochterlief nog in de couveuse lag wegens vroeggeboorte. De eerste drie weken dat ze thuis was eigenlijk dagelijks maar 1-2 voedingen aan de borst gegeven omdat ze nog niet sterk genoeg was. Hele opluchting dat borstvoeding gelukt is.

Uiteindelijk 6 maand volledig borstvoeding gegeven, dan met groentepap begonnen en de borstvoeding geleidelijk afgebouwd tot ik opnieuw begon te werken (8 maand) en daarna de overschot uit de vriezer gegeven. Want ik kolfde dagelijks nog minstens 1 keer zodat papa ook dagelijks een flesje kon geven/momentje had en ze die 'techniek' bleef kennen.

Hier in Noorwegen is het gewoon van "borstvoeding is objectief beter" dus je moet echt wel een goede reden hebben om het niet te doen :p

Hebben ze dat zelfs niet vermeld dan?
Nee. De vroedvrouw vroeg na bevalling: ga je de fles geven? Toen ik neen zei, ging ze gewoon verder. Mijn gyn is ook niet van het handje vasthouden. Die antwoordt duidelijk op vragen, maar gaat niet zelf over de basics vertellen. Mss wel als ie aanvoelt dat het nodig is.

*Mijn kind bijt mijn tepels kapot* lijkt me toch reden genoeg om ermee te stoppen. :unsure:

De reden dat borstvoeding niet lukt ligt vaak aan de begeleiding vanuit het ziekenhuis/vroedvrouw.
Als je ziet hoe weinig vroedvrouwen/pediaters lactatiedeskundigen zijn is het niet moeilijk dat het fout loopt.
De ondersteuning voor vrouwen die borstvoeding willen geven is gewoon ondermaats hier.

In een land waar het de norm is zal die ondersteuning veel beter en correcter zijn.
Dus zo een dingen zullen een pak minder voorkomen vermoed ik dan

Ik heb ook vanop voorhand beslist direct flesjes te geven. Ik vond heel die zwangerschap ook niet leuk, continu opletten met wat je eet bv. Ik wou na 9 maand mijn lichaam terug van mij en niet dat ik nog rekening moest houden met een kind. Mijn vriend heeft op die manier ook het 1ste flesje kunnen geven terwijl ze nog 'bezig' waren met mij. Elke 4u eten geven. Weten dat ze zeker genoeg binnen had, geen stress daarrond. En vooral de nachten letterlijk in 2 kunnen delen. Er zit gemiddeld ook meer tijd tussen de voedingsmomenten bij flesjes waardoor wij sowieso maar 2x 'midden in de nacht' op moesten. Dat was dus 1x voor mij en 1x voor mijn vriend. Ik ben er ook van overtuigd dat de poedermelk tegenwoordig ook al een pak kwalitatiever is dan vroeger. En of moedermelk dan zoveel beter is voor de gezondheid? Onze dochter was in elk geval niet vaker ziek dan kinderen in haar omgeving die wel borstvoeding kregen.
Maar zoals al zo vaak aangegeven, de vrouw moet doen waar zij zich het beste bij voelt. Een gestresseerde mama die probeert borstvoeding te geven lijkt mij voor de baby toch minder interessant dan een ontspannen mama die een flesje geeft.

Niet dat ik iets wil minimaliseren: mijn vrouw heeft een beginnend abces gehad en is er ook mee gestopt, ook omdat ze zich een melkfabriek voelde en amper tijd had om te genieten of te rusten. Maar ik vraag me af hoe vorige generaties daar mee omgingen.
Die vorige generaties zagen dat niet als iets dat een optie was ?

Die vorige generaties zagen dat niet als iets dat een optie was ?
Vroeger werden kinderen in gegoede gezinnen ook zelden opgevoed door de ouders, daar werden mensen voor aangenomen om dat te doen. Je ziet dat nog altijd in bepaalde, rijkere kringen waar nanny's de lastige taken op zich nemen. Of het vroeger allemaal beter was is geklaag dat al even lang bestaat als de mens zelf.

Ik heb ook vanop voorhand beslist direct flesjes te geven. Ik vond heel die zwangerschap ook niet leuk, continu opletten met wat je eet bv. Ik wou na 9 maand mijn lichaam terug van mij en niet dat ik nog rekening moest houden met een kind. Mijn vriend heeft op die manier ook het 1ste flesje kunnen geven terwijl ze nog 'bezig' waren met mij. Elke 4u eten geven. Weten dat ze zeker genoeg binnen had, geen stress daarrond. En vooral de nachten letterlijk in 2 kunnen delen. Er zit gemiddeld ook meer tijd tussen de voedingsmomenten bij flesjes waardoor wij sowieso maar 2x 'midden in de nacht' op moesten. Dat was dus 1x voor mij en 1x voor mijn vriend. Ik ben er ook van overtuigd dat de poedermelk tegenwoordig ook al een pak kwalitatiever is dan vroeger. En of moedermelk dan zoveel beter is voor de gezondheid? Onze dochter was in elk geval niet vaker ziek dan kinderen in haar omgeving die wel borstvoeding kregen.
Maar zoals al zo vaak aangegeven, de vrouw moet doen waar zij zich het beste bij voelt. Een gestresseerde mama die probeert borstvoeding te geven lijkt mij voor de baby toch minder interessant dan een ontspannen mama die een flesje geeft.
Ik vind dat iedereen vrij is om te kiezen wat hij/zij doet, maar denk dat er weinig twijfel over bestaat dat er voordelen zijn, voor mama en baby, aan borstvoeding geven. Zoals bijvoorbeeld minder kans op borstkanker voor de mama en minder kans op allergieën voor het kind. Wat niet wilt zeggen dat een kind met flessenvoeding zeker allergieën gaat krijgen en andersom.

Mijn dochter is een echt tettergat. De hele dag door is die aan het praten, praten, praten en nog eens praten. Die is amper stil te krijgen. Ik ben totaal anders en kan een hele dag door geen woord zeggen. Maar dat lukt niet als je continu 'papaaaaaa???? PAPPAAAAA????' hoort als je niet meteen antwoord op haar duizend-en-één vragen.

Mijn dochter is een echt tettergat. De hele dag door is die aan het praten, praten, praten en nog eens praten. Die is amper stil te krijgen. Ik ben totaal anders en kan een hele dag door geen woord zeggen. Maar dat lukt niet als je continu 'papaaaaaa???? PAPPAAAAA????' hoort als je niet meteen antwoord op haar duizend-en-één vragen.
Dat is hier ook zo. Mijn kinderen zwijgen geen seconde lijkt het. Terwijl ik en mijn vrouw mensen zijn die echt kunnen genieten van rust en stilte 😂

Terug
Bovenaan