Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Dochter heeft weer redelijk zware diarree, in combinatie met een gevoelige huid, is dat geen mooi zicht in de pamperzone. Zo trillen van pijn, mijn hart deed er zeer van. Ze loopt uitzonderlijk nog eens rond in een gewone pamper en dat doet ze met O-benen en zonder fut. :cry2:
Ipv altijd af te wrijven met doekjes, direct in bad zetten? Dan kan je haar poep proper maken op een 'zachte' manier? En voor je een nieuwe pamper aandoet idd die zalf die hier gezegd wordt gebruiken.

En terwijl wij in het weekend iet of wat proberen recupereren van de hectische werkweek, merk ik dat al onze "peers" met hun 3-jarige kinderen zaterdagmorgen om 8u30 alweer paraat staan om gepakt en gezakt, gezwind naar het zwembad te trekken. Om daarna naar de versmarkt te rijden om vers te kunnen koken. Waarna ze 's middags intensief bezig zijn om diezelfde 3-jarige kinderen te leren fietsen zonder steunwieltjes "want dat wordt toch ook weleens tijd". Dit alles terwijl ze met hun andere 2 handen voor het andere kind zorgen.

Ons kind is nog geen 4 jaar oud en ik voel nu al langs alle kanten die maatschappelijke druk om het weekend vol te plannen in functie van de hobby's en/of de verdere ontwikkeling van het kind.

Terwijl wij precies (als enigen?) gewoon even op onze positieven willen komen. Mag het even? Hoe langer hoe meer vraag ik mij af welke extreem belangrijke lifehack wij missen om zoveel energie te hebben of om alles zo vlot te laten lopen als een perfect geoliede machine.

Ik moet het allemaal niet zien of niet horen, die perfecte gezinnetjes. Ik wil met ouders afspreken die ook met wallen onder hun ogen lopen te zagen over hoe lastig het allemaal is terwijl we liters (Irish?) koffie zuipen om overeind te blijven.

Laatst bewerkt:
Terwijl wij precies (als enigen?) gewoon even op onze positieven willen komen. Mag het even? Hoe langer hoe meer vraag ik mij af welke extreem belangrijke lifehack wij missen om zoveel energie te hebben of om alles zo vlot te laten lopen als een perfect geoliede machine.
Neen, ik zit hier ook als een halve zombie, na een verschrikkelijk druk weekend. We zijn veel talrijker dan je denkt hoor!

En terwijl wij in het weekend iet of wat proberen recupereren van de hectische werkweek,
Ik recupereer tijdens de werkweek van het hectische weekend. :unsure:

En terwijl wij in het weekend iet of wat proberen recupereren van de hectische werkweek, merk ik dat al onze "peers" met hun 3-jarige kinderen zaterdagmorgen om 8u30 alweer paraat staan om gepakt en gezakt, gezwind naar het zwembad te trekken. Om daarna naar de versmarkt te rijden om vers te kunnen koken. Waarna ze 's middags intensief bezig zijn om diezelfde 3-jarige kinderen te leren fietsen zonder steunwieltjes "want dat wordt toch ook weleens tijd". Dit alles terwijl ze met hun andere 2 handen voor het andere kind zorgen.
Natuurlijk kan je om 8u30 naar het zwembad, je kind heeft je immers om 5u30-6u toch al wakker gemaakt!

Structuur? Het gezin wat je aanhaalt doet dit misschien elke zaterdag, waardoor het een automatische piloot wordt en eigenlijk weinig energie vraagt.

Kan ook zijn dat hun kinderen thuis niet te houden zijn en door uit huis te gaan ze rustig worden en handelbaar? Zo veel mogelijkheden.

En hobby's zijn de max, kinderen worden bezig gehouden en gij kunt achter een raam met de andere ouders koffie zuipen en klagen over uw kinderen/het leven of zelf gaan lopen/een uurke iets doen waar ge energie van krijgt.

Structuur? Het gezin wat je aanhaalt doet dit misschien elke zaterdag, waardoor het een automatische piloot wordt en eigenlijk weinig energie vraagt.

Kan ook zijn dat hun kinderen thuis niet te houden zijn en door uit huis te gaan ze rustig worden en handelbaar? Zo veel mogelijkheden.

En hobby's zijn de max, kinderen worden bezig gehouden en gij kunt achter een raam met de andere ouders koffie zuipen en klagen over uw kinderen/het leven of zelf gaan lopen/een uurke iets doen waar ge energie van krijgt.
Ik moet zeggen dat ik wel uitkijk naar wanneer de dochter iets ouder is en ze op zaterdag een hobby doet. Judo of iets in die aard lijkt mij wel een leuke hobby om energie kwijt te kunnen. Ze is momenteel compleet gek van tegen een bal te trappen, dus misschien wordt het voetbal, dat is minder maar goed.

Waar hij op doelt lijkt me wel die ouders te zijn die gewoon voltijds chauffeur zijn. Met meerdere kinderen en hobbies op wat afstand kan dat natuurlijk wel gebeuren.

Ik moet zeggen dat ik wel uitkijk naar wanneer de dochter iets ouder is en ze op zaterdag een hobby doet. Judo of iets in die aard lijkt mij wel een leuke hobby om energie kwijt te kunnen. Ze is momenteel compleet gek van tegen een bal te trappen, dus misschien wordt het voetbal, dat is minder maar goed.

Waar hij op doelt lijkt me wel die ouders te zijn die gewoon voltijds chauffeur zijn. Met meerdere kinderen en hobbies op wat afstand kan dat natuurlijk wel gebeuren.
Heb 4 kinderen

Maandag zitten de 3 oudste op karate, de kleinste blijft bij mij en ga ik tussenin terug naar huis om kleine huishoudelijke taken te doen

Dinsdag gaat de oudste naar dansles op 30 minuten van thuis. Ik blijf dan daar (de 3 andere blijven thuis) en ga dan lopen.

Woensdag hebben de 2 oudste muziekles op verschillende uren en plaatsen. Soms komen de andere mee. Op 1 van de lensplaatsen is iets verder een speeltuintje waar zij zich kunnen bezigheden, papa zet zich op een bankje en doet even niets. 3de heeft inde avond atletiek les. Dan ga ik over en weer naar huis.

Vrijdag terug karate les met de 3 oudste.

Zaterdagvoormiddag 3de oudste atletiek les, de mama/oma brengt hem naar de les, de 2 oudste hebben op hetzelfde moment skateboard les. Kleinste komt soms met mij mee, soms met de mama, er is daar voldoende te doen om mij bezig te houden/ ontspannen Finse piste, buitengym, speeltuin enz..

In de namiddag gaan winkelen, meestal met de jongste.

Zondag oudste in de voormiddag naar de musicalles is 40 min rijden en duurt 2h. Ik ga dan gaan lopen. Zondag namiddag om de 2 weken scouts voor de 2 oudste.

Hetgeen voor mij werkt is loslaten waar ge vroeger uw energie uit haalde, en op zoek gaan naar de mogelijkheden die er zijn om te ontspannen en zien wat je in de tijd kan doen.

Als de kinderen slapen probeer ik nog te trainen in de homegym

Edit: bovenstaande is ook niet vanzelf gekomen, maar dat groeit en eerder een trial en error gebeuren om te zien wat voor uzelf en het gezin werkt.

Als je meer dan 1 kind hebt moet er wel wat rondgereden en gepland worden ja. Maar als je beetje overeenkomt met andere ouders is het vaak makkelijk om afspraken te maken rond vervoer van/naar een training, toch zeker bij groepssporten. Wij hebben zelf ook nog vaak wedstrijd in het weekend, dus dat kan hier mega druk zijn.

On a side note: gisteren nog eens gaan fietsen met onze jongste (3,5j) na een natte winter zonder te oefenen, en jawel, hij kan fietsen :clap:

Laatst bewerkt:

Ons kind is nog geen 4 jaar oud en ik voel nu al langs alle kanten die maatschappelijke druk om het weekend vol te plannen in functie van de hobby's en/of de verdere ontwikkeling van het kind.

Ik moet het allemaal niet zien of niet horen, die perfecte gezinnetjes. Ik wil met ouders afspreken die ook met wallen onder hun ogen lopen te zagen over hoe lastig het allemaal is terwijl we liters (Irish?) koffie zuipen om overeind te blijven.
1) dat fietsen heeft hier een uur geduurd om te leren. Het is niet omdat een kind kan fietsen dat de ouders daar dagen mee zijn bezig geweest.
2) wij gaan ook vaak zwemmen in het weekend. Dat is niet uit "druk" maar simpelweg omdat dat als ouder gemakkelijk is. Gewoon wat door een zwembad dobberen is veel makkelijker dan een hele voormiddag entertainment zoeken. Hetzelfde met de versmarkt eigenlijk.

De lifehack: dat soort dingen zien als ontspanning ipv inspanning. Maar dat maakt een gezin zeker geen droomgezin hoor. Hier slaapt er ook nog elke nacht iemand bij, is ze continu ziek, wij zijn ook allebei uitgeput, ...

Welja en dat gaat hier al nooit gebeuren dus ik ga het zo druk niet hebben vermoed ik, tenzij ze topsporter/musikant wordt.
Hetgeen ik wil zeggen is dat het voor mij juist rustmomenten zijn geworden ipv druk.

En zeker moet ik achter mijn kinderen zitten om er op tijd te geraken, maar het moment zelf is echt wel me time.

Dit zo hard. Een dagje gewoon thuis zijn met die kleine koters (2 en 3 jaar) vind ik vele malen vermoeiender dan er mee op pad te gaan.

De lifehack: dat soort dingen zien als ontspanning ipv inspanning. Maar dat maakt een gezin zeker geen droomgezin hoor. Hier slaapt er ook nog elke nacht iemand bij, is ze continu ziek, wij zijn ook allebei uitgeput, ...
Hetgeen ik wil zeggen is dat het voor mij juist rustmomenten zijn geworden ipv druk.
Ja, deze boodschap snap ik wel. Hier is ze nog jong, maar beter ze bv. meenemen naar de supermarkt zodat we allemaal eens buiten zijn (en zij nieuwe dingen ontdekt), dan dat er iemand haar thuis moet zien te entertainen.

Ja, deze boodschap snap ik wel. Hier is ze nog jong, maar beter ze bv. meenemen naar de supermarkt zodat we allemaal eens buiten zijn (en zij nieuwe dingen ontdekt), dan dat er iemand haar thuis moet zien te entertainen.
Helemaal mee akkoord.

Maar vooral het op het gemak willen doen en dit ook zien als een uitje ipv een verplicht ding wat snel moet gebeuren.

Wij beklagen het ons toch ook regelmatig als we eens een rustig dagje thuis in het weekend hebben gepland, want rustig is dat eigenlijk nooit en levert het vaak net meer spanning en stress op.

structuur en een kwestie van fout inschatten vanop een afstandje denk ik. Dat leren fietsen waren hier ook vaak gestolen halfuurtjes her en der tussendoor, want het moet er nu toch eens van komen.

En inderdaad ook geleerd dat een kleine activiteit in de voormiddag/namiddag gewoon helpt voor iedereen; korte wandeling (al dan niet met loopfietsje! of dus naar de versmarkt) en die zijn veel meer geëntertaind en dan houden ze hun daarna wel even zelf bezig (of ge voelt u minder slechts als ge ze voor tv zet :v), zodat ge kunt bekomen. En voor de rest u niet aantrekken dat uw huishouden blijft liggen :')

Ondertussen ben ik ook zo'n ouder die di-wo-do en zaterdagvoormiddag rondrijdt. Kinderen die ouder worden, dat valt niet te ontwijken dan. Ge kunt natuurlijk altijd kiezen om kinderen meer of minder te laten doen afhankelijk van uw agenda. Maar kvind dat rondrijden (en dan op mijn gat zitten wachten) toch net wat minder vermoeiend dan die volle weekends met kleuters vroeger.

Terug
Bovenaan