Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Afgelopen weekend allemaal scholen bezocht in de buurt.
Blijft toch een moeilijke keuze, en echt kiezen is het ook niet.
Je kiest uit welke reeks scholen iemand anders voor u mag kiezen eigelijk.
Freinet is ook echt beperkt bij ons.
1 school voor heel de omgeving en ze hebben maar 5 plaatsen.
De andere scholen hebben wel meer plaats.

Ook een school waar als het kindte laat is dat het pas binnen mag na de volgende speeltijd.
Dat is dan om 10u20...
Ik vond/vind dat ook moeilijk, zie enkele pagina's terug. @Tha_nOn had een studie gepost waaruit dan bleek dat voor een "standaard" kind uit een middenklassegezin ,zonder leerproblemen, infeite de kleuter/lagere school niet zoveel uitmaakt. Ook een gesprek met mijn tante (zowat de enige rechtstreekse familie van die generatie die ik nog heb) relativeerde de zaken een beetje: zij had haar drie kinderen naar de enige school in de buurt gestuurd, ook al was de reputatie daarvan al jaren dat het niveau laag was.

Om maar te zeggen, ik denk dat we het ons in de huidige tijd soms te hard aantrekken. Ik ging destijds naar school A in mijn gemeente omdat mijn broer naar school B was geweest en mijn ouders daar niet 100% tevreden over waren.

Dusja, wetende dat de scholen waartussen we twijfelen infeite allemaal een goede reputatie hebben, gaan we gewoon "kiezen" (=op 1 zetten in de top 3) voor de school die vlakbij is.

Ook een school waar als het kindte laat is dat het pas binnen mag na de volgende speeltijd.
Dat is dan om 10u20...

Voor de rest lukt het slapen in haar eigen bed kei goed.
Bed staat wel nog bij ons in de kamer, naast het onze.
Het gaan slapen is nog met 1 van ons erbij.
Wel zalig als ze nu wakker wordt, dan kruipt ze bij ons in bed om te knuffelen
Hier hadden we eerst een andere school gekozen, maar uiteindelijk toch geswitcht naar de meer praktische school.
En er is 1 groot voordeel waar we niet echt bij hadden stil gestaan: iedereen die hier in de buurt woont, gaat naar die school. Al haar vriendjes wonen op wandelafstand. Alle buurt-evenementen zijn met diezelfde mensen ...

Vroeger hadden wij bij vormsel plots 2 kinderen die niet in onze school zaten, en dat was gewoon vreemd. Die kenden letterlijk niemand binnen het dorp.

Hier weer een nieuw dieptepunt. Iedereen is hier al ziek geweest de afgelopen weken. Max flexibiliteit aan de dag moeten leggen en slaaptekort nog verder op de spits gedreven. Daarbovenop opnieuw personeelsproblemen bij de crèche. Een kloteweek gehad op het werk waardoor ik niet op tijd thuis was om mijn eigen dochter haar verjaardag te vieren. Mijn vrouw kwaad. Ikzelf kwaad. Elkaar weer liggen uitschelden voor het vuil van de straat.

En op dit moment de buren die weer uitgebreid hun tactiek aan het uittesten zijn om hun kinderen straal te negeren wanneer ze hysterisch krijsen. Fantastisch.

Is er licht aan het eind van de tunnel? Wellicht wel. Maar het is verdomme een enorm lange donkere tunnel.

Ik voel mij er al een klein beetje schuldig over maar ik heb preventief en stiekem een halve dag verlof genomen deze week zonder het te zeggen aan iemand. Zelfs mijn eigen vrouw weet er niet van, anders is toch weer direct van: "Ah, een halve dag verlof? Ideaal, dan kun jij de boodschappen doen, de afwas doen, de kinderen wat vroeger van school halen en nummers 326 tot 336 van onze to do-lijst afhandelen!".

In afwachting van een lange termijnoplossing moet ik nu heel even egoïstisch zijn. Sorry.

Hier hadden we eerst een andere school gekozen, maar uiteindelijk toch geswitcht naar de meer praktische school.
En er is 1 groot voordeel waar we niet echt bij hadden stil gestaan: iedereen die hier in de buurt woont, gaat naar die school. Al haar vriendjes wonen op wandelafstand. Alle buurt-evenementen zijn met diezelfde mensen ...

Vroeger hadden wij bij vormsel plots 2 kinderen die niet in onze school zaten, en dat was gewoon vreemd. Die kenden letterlijk niemand binnen het dorp.
Dat vind ik ook wel een belangrijke. Ik ben vroeger altijd meegegaan met mijn mama naar de school naast haar werk, ik ken en kende dus niemand uit de buurt. Blijven spelen bij vriendjes was altijd 20 minuten rijden. Nu woont er schuin tegenover een kindje uit de klas van mijn oudste, 2 huizen verder een kindje uit de klas van mijn jongste. Een straat verder nog 2 kindjes. Als ze wat ouder zijn gaan die gemakkelijk zelf er op uit kunnen trekken.

De scholen liggen gelukkig allemaal heel dicht bij elkaar.
Denk dat de verste 7 minuten van ons is met de fiets.

De scholen liggen gelukkig allemaal heel dicht bij elkaar.
Denk dat de verste 7 minuten van ons is met de fiets.
Maar zelfs dan nog is er een groot verschil hoor.
De andere school was 6 min fietsen, de huidige 2 min. Dat is natuurlijk geen extreem verschil, maar iedereen die hier in de wijk woont gaat naar die op 2 minuten afstand. De andere school is ook véél groter waar kinderen komen die dan ook een heel pak verder wonen (verder uit het centrum). Hierdoor zouden haar vriendjes daar toch vaak zeker een kwartier verder wonen. Dat is ook niet problematisch, maar spontaan samen spelen op straat zit er dan nooit in he.

Dat is dan om 10u20
Amai vind ik wel straf. 🙈

Wij zijn wel tevreden van de school en een deel vriendjes wonen in een straal van 5 km dus dat is wel leuk.
Het is soms ook geluk hebben met de leerkracht. Vorig jaar hadden we een juf waar de klik er niet echt was en hoe verder in het schooljaar hoe minder graag hij naar school ging en ook kattenkwaad begon uit te halen.

Ik voel mij er al een klein beetje schuldig over maar ik heb preventief en stiekem een halve dag verlof genomen deze week zonder het te zeggen aan iemand. Zelfs mijn eigen vrouw weet er niet van, anders is toch weer direct van: "Ah, een halve dag verlof? Ideaal, dan kun jij de boodschappen doen, de afwas doen, de kinderen wat vroeger van school halen en nummers 326 tot 336 van onze to do-lijst afhandelen!".

In afwachting van een lange termijnoplossing moet ik nu heel even egoïstisch zijn. Sorry.
Niet schuldig over voelen, ik heb dat ook al wel eens gedaan. Je kan niet voor je gezin zorgen als je niet voor jezelf zorgt!

Een halve dag gaat niet genoeg zijn om tot rust te komen, ik vermoed dat je dat zelf ook wel weet. Het kan wel deugd doen en ik vermoed dat je je vrouw ook een halve dag niets doen gunt. Maar je gaat dat toch structureel moeten aanpakken, zodat jullie beiden adempauze kunnen nemen om als individu én als koppel positieve energie te tanken.

Daar droom ik ook af en toe van. Maar dan besef ik dat ik dan alsnog tijd te weinig zou hebben :scream:

Dat is dan om 10u20...
Een van onze buren hun kinderen gaan naar die Freinetschool. Blijkbaar gaan ze daar wel graag maar wordt er ook heel veel ouderparticipatie verwacht, als in een beurtrol voor de was te doen, klaslokalen te kuisen en allerlei activiteiten organiseren.

Welke school is dat waarbij ze tot de speeltijd moeten wachten om binnen te mogen? Vind ik eigenlijk echt niet ok.

Onze baby is bijna 6 maanden en heb nu al slapeloze nachten over waar ik hem naar school zou sturen.

Je kan daar lang over nadenken maar uiteindelijk hangt imo het meeste af van de leerkrachten die je kind krijgt, daar spenderen ze al die uren met samen. Je kan op een zogezegde goede school zitten maar een zwakke leerkracht hebben waar uw kind geen band met heeft.

Hier kan je gelukkig inschrijven in welke school je wil en ik ben blij dat mijn kinderen gewoon naar de school in het dorp gaan. Elke dag te voet of met de fiets naar school. Als ik nadenk hoeveel uren ik gespendeerd heb bij mijn vriendjes uit het dorp en wat voor vrienden voor het leven daar uit gegroeid zijn. Voor mij minstens even belangrijk. Ik hoop dat mijn kinderen dezelfde ervaring mogen hebben.

Een van onze buren hun kinderen gaan naar die Freinetschool. Blijkbaar gaan ze daar wel graag maar wordt er ook heel veel ouderparticipatie verwacht, als in een beurtrol voor de was te doen, klaslokalen te kuisen en allerlei activiteiten organiseren.

Welke school is dat waarbij ze tot de speeltijd moeten wachten om binnen te mogen? Vind ik eigenlijk echt niet ok.

Onze baby is bijna 6 maanden en heb nu al slapeloze nachten over waar ik hem naar school zou sturen.
Lyceum

Ja in die Freinet school vragen ze veel ouderparticipatie.
Maar dat is nochtans algemeen geweten, werd ook heel duidelijk aangegeven in het infomoment.

Je kan daar lang over nadenken maar uiteindelijk hangt imo het meeste af van de leerkrachten die je kind krijgt, daar spenderen ze al die uren met samen. Je kan op een zogezegde goede school zitten maar een zwakke leerkracht hebben waar uw kind geen band met heeft.

Hier kan je gelukkig inschrijven in welke school je wil en ik ben blij dat mijn kinderen gewoon naar de school in het dorp gaan. Elke dag te voet of met de fiets naar school. Als ik nadenk hoeveel uren ik gespendeerd heb bij mijn vriendjes uit het dorp en wat voor vrienden voor het leven daar uit gegroeid zijn. Voor mij minstens even belangrijk. Ik hoop dat mijn kinderen dezelfde ervaring mogen hebben.
Daarmee dat het leuk is als op zo een kijkdag/infodag je ook effectief de leerkrachten van de hogere jaren ook kan zien.
Bij op 1 na elke school hebben we de meeste leerkrachten kunnen spreken.
Het jammere is dat we bij de meeste scholen wel te weinig tijd hadden om alles deftig te kunnen zien.
Vaak lassen ze 1-2 uur tijd in maar je zit daar natuurlijk met een hoop ouders en die infodagen zijn vaak op dezelfde dagen dus tijd te kort vaak.
Op 2 scholen zijn we 30min langer gebleven en daar waren steeds leerkachten die ons met veel plezier nog uitleg geven.
Leuk om te zien

Over de afstand moeten we niet klagen.
Onze top 3 ligt op 700m, 1.1km en 2.2km :p

Onze tweede is er nu 2 weken. Mensen, ik was vergeten wat dat was, een baby in huis. En in combinatie met een 1,5 jarige is dat dubbelop.
De oudste vindt het zalig om alles van eten dat hij voorgeschoteld krijgt te bekrijsen en vervolgens in de grond te meppen. Het kleintje is een hongerlijdertje. Daar kun je 90cc in kappen en het is niet genoeg.
Moest onze leeftijd niet de beperkende factor geweest zijn, ik had er wat meer tijd tussen gelaten.

Dubbel creche betalen, daar zie ik ook niet naar uit. 2 gewone lonen maken dat er weinig overschot is.

't Zal wel beteren zeker?

Onze tweede is er nu 2 weken. Mensen, ik was vergeten wat dat was, een baby in huis. En in combinatie met een 1,5 jarige is dat dubbelop.
De oudste vindt het zalig om alles van eten dat hij voorgeschoteld krijgt te bekrijsen en vervolgens in de grond te meppen. Het kleintje is een hongerlijdertje. Daar kun je 90cc in kappen en het is niet genoeg.
Moest onze leeftijd niet de beperkende factor geweest zijn, ik had er wat meer tijd tussen gelaten.

Dubbel creche betalen, daar zie ik ook niet naar uit. 2 gewone lonen maken dat er weinig overschot is.

't Zal wel beteren zeker?
Tegen mij zeiden ze altijd: van 0 naar 1 was heel zwaar, van 1 naar 2 gaat als niets. En ik geloofde dat.

Boy was I wrong.

:tongue: m'n madam wil een tweede. Help.

Zijn ondertussen ook scholen aan het touren. Amai scholen werken anders nu in vergelijking met mijn schooltijd. Kinderen mogen precies alles en overal doen. :unsure:

Bij ons klopte dat wel. En van 2 naar drie viel ook heel goed mee
Hier niet. Van 0 naar 1 was een serieuze aanpassing en heeft ff geduurd om aan te wennen, van 1 naar 2 was een grotere aanpassing en heeft langer geduurd.

Bij 1 moet je ook maar naar 1 kijken als je er mee alleen bent. Als je met 2 bent, kan de andere zelfs iets anders doen.
Bij 2 ben je continu bezig, ook al ben je met 2.

De onze waren wel snel op elkaar, misschien dat dat beter gaat als er meer tijd tussen is.

Terug
Bovenaan