Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

hoe bedoel je? dat aanmeldingssysteem is enkel voor de eerste aanmelding. Van zodra je kind effectief al schoolgelopen heeft en wil veranderen is het kwestie van zelf scholen te contacteren om te zien wie er plaats heeft/beter voldoet aan uw noden en uw kind daar in te schrijven.

fun fact: ze kunnen uw kind niet laten zitten in het kleuteronderwijs als gij als ouder het er niet mee eens zijt. Dat kan wel in het lager - maar als ge het er niet mee eens zijt kunt ge uw kind wel inschrijven in een andere school én in het volgende jaar, zolang de school daarmee akkoord is (rapporten/toetsen meenemen dus)? Als ge binnen eenzelfde scholengroep wilt veranderen, kan het wel zijn dat ze dat weigeren.
Ik had gewoon dit gelezen:

Wie moet zich aanmelden?

• Kinderen geboren in 2022
    Opgelet: ook kinderen geboren in november en december 2022 die pas effectief starten met school op 1 september 2025 (dus voor schooljaar 2025-2026)
  • Broers en zussen en kinderen van personeel
    Deze kinderen krijgen voorrang, maar moeten zich ook aanmelden in de daarvoor voorzien aanmeldingsperiode. Doe je dat niet, dan vervalt je voorrang
  • Kinderen die van kleuter- of lagere school willen veranderen
    OPGELET: kinderen die al naar school gaan in de school van je keuze, moeten niet opnieuw aangemeld worden.
  • Kinderen die op een wachtlijst staan en nog niet zijn ingeschreven in een school, dienen zich opnieuw aan te melden in de daarvoor vooziene aanmeldingsperiode.
Vermits dat nog niet beschikbaar is kan ik niet zien wat er nu net gevraagd wordt.

Gisteren toen mijn vriendin mijn dochter ging afhalen, zei een opvoedster dat er een kindje steeds mijn dochter viseert, en ze effectief pijn doet, ze vond dat we dit moesten weten, ik was er ff niet goed van, ze wou uiteraard niet zeggen wie, maar ik heb daar echt nog aan liggen denken.

Blijft met uw fikken van mijn dochter!

Gisteren toen mijn vriendin mijn dochter ging afhalen, zei een opvoedster dat er een kindje steeds mijn dochter viseert, en ze effectief pijn doet, ze vond dat we dit moesten weten

Ik hoop dat ze ook aangaven (of dat jij gevraagd hebt) wat zij er dan aan doen, want zij staan in voor de veiligheid van de kinderen.

Ik hoop dat ze ook aangaven (of dat jij gevraagd hebt) wat zij er dan aan doen, want zij staan in voor de veiligheid van de kinderen.
Ze moet donderdag pas terug naar de crèche, en dan breng ik ze, dan mogen ze mij alles in detail uitleggen, en blijf ik ook even ter plaatse om te zien of mij iets opvalt.

Er zijn studies die aantonen dat het voor kinderen uit middenklasse gezinnen en zonder leerproblemen geen invloed heeft maar dat er net een positieve invloed is voor kansarme en anderstalige kinderen om een meer diverse klas te hebben (waar sterkere kinderen de zwakkere meetrekken). Als ik tijd heb zal ik er eens op zoeken.

Graag! 😊

Hier ben ik het niet meteen mee eens.
Ik vind het heel belangrijk om te weten wat voor kindjes er in mijn kind zijn klas zitten en ik zal daar ook mijn keuze op afstemmen. Als de helft geen of amper Nederlands kan haalt dat het niveau van heel de klas naar omlaag. Ik maak mij naar nu al zorgen over.
Mijn vrouw en ik spreken met onze 2-jarige zoontje geen woord Nederlands thuis. Hij zal dus in september als hij naar school moet gaan, geen enkel woord Nederlands spreken of begrijpen. Het Nederlands zal hij toch leren op school, meertaligheid zal dan alleen maar een pluspunt zijn tegenover andere kinderen.

Zelfs Kind en gezin zei ons dat het beter was dat we onze moedertaal thuis spreken om multilingualiteit te stimuleren. Ik zou mij dus echt geen zorgen maken rond het niveau in de klas.

In de kleuterklas van ons kind is er ook een groot aandeel anderstaligen (slechts 6 vd 24 kindjes spreekt thuis Nederlands).

Wij merken wel wat nadelen, bv.:

- Gedichtjes voor moederdag en nieuwjaarsbrief worden ingekort om het meer 'behapbaar' te maken voor iedereen.
De Franstalige klaspop is afgeschaft, omdat het anders te complex wordt. 'Niveau' gaat dus in zekere zin achteruit.
- Betrokkenheid van de ouders is heel laag. Oudercomité telt slechts 5 ouders en stelt dus amper iets voor.
Juf vertelde dat heel wat ouders geen oudercontact vastleggen.
Vragen vd juf ad ouders blijven onbeantwoord. Bv. Bij carnaval moesten kinderen kleding in een welbepaalde kleur aandoen. Uiteindelijk droegen slechts een paar kinderen effectief iets in die kleur. Zo'n zaken zijn voor m'n dochter wel teleurstellend.

Laatst bewerkt:
Maar dat heeft dan eerder te maken met ouders die zelf geen of niet goed Nederlands spreken/begrijpen. Het kind zal zelf wel zeer snel Nederlands oppikken op school en begrijpen wat de juffrouw zegt.

De betrokkenheid van ouders met een laag niveau van het Nederlands zal wel minder zijn, dat geloof ik. Zeker naar huiswerk en taken toe zal er door de ouders minder opgevolgd worden dan ouders die zeer goed Nederlands spreken. Dat merk ik zelf in mijn entourage en die kinderen hebben jammer genoeg geen vangnet thuis als ze een vraag uit een taak niet begrijpen.

Maar er was nog iets recenter dat ik had gelezen ze

Mijn vrouw en ik spreken met onze 2-jarige zoontje geen woord Nederlands thuis. Hij zal dus in september als hij naar school moet gaan, geen enkel woord Nederlands spreken of begrijpen. Het Nederlands zal hij toch leren op school, meertaligheid zal dan alleen maar een pluspunt zijn tegenover andere kinderen.

Zelfs Kind en gezin zei ons dat het beter was dat we onze moedertaal thuis spreken om multilingualiteit te stimuleren. Ik zou mij dus echt geen zorgen maken rond het niveau in de klas.

Not sure if serious? :unsure:

Dat er thuis geen woord nederlands kan gesproken worden bij nieuwkomers kan ik nog ergens begrijpen. Maar als je het zelf spreekt en dan nog beslist van je kind geen nederlands aan te leren en met een achterstand aan de schoolcarriere te beginnen... dat gaat er bij mij niet in.
Onze kinderen zijn er dan weer de dupe van want het niveau moet trager om de achterkomers mee te krijgen.

Wat ga je doen als je kind later wil voetballen? Hem een been breken zodat ie een uitdaging heeft?

En dat Kind en gezin dat zou stimuleren betwijfel ik.

Dat advies staat letterlijk haaks op alles wat ik in mijn opleiding linguïstiek heb gezien. Het kind zal idd het Nederlands wel oppikken, maar je geeft al zijn voordeel eigenlijk gewoon weg (ook om later nog andere talen te leren). Wat was het profiel van diegene die je dat advies heeft gegeven?
Om idd nog maar te zwijgen waarom je bewust je kind met een achterstand naar school wil sturen.

Dat er thuis geen woord nederlands kan gesproken worden bij nieuwkomers kan ik nog ergens begrijpen. Maar als je het zelf spreekt en dan nog beslist van je kind geen nederlands aan te leren en met een achterstand aan de schoolcarriere te beginnen... dat gaat er bij mij niet in.
Onze kinderen zijn er dan weer de dupe van want het niveau moet trager om de achterkomers mee te krijgen.

Wat ga je doen als je kind later wil voetballen? Hem een been breken zodat ie een uitdaging heeft?

Dat advies staat letterlijk haaks op alles wat ik in mijn opleiding linguïstiek heb gezien. Het kind zal idd het Nederlands wel oppikken, maar je geeft al zijn voordeel eigenlijk gewoon weg (ook om later nog andere talen te leren). Wat was het profiel van diegene die je dat advies heeft gegeven?
Om idd nog maar te zwijgen waarom je bewust je kind met een achterstand naar school wil sturen.
Ik begrijp daaruit dat @Gines zelf het Nederlands niet als moedertaal heeft en zijn partner ook niet. Dan denk ik wel dat de consensus is om tegen je kind je moedertaal te spreken hoor, omdat -op de allerbeste tolken na misschien- niemand hetzelfde niveau haalt in een andere taal als in de moedertaal. Idealiter zou dat kind natuurlijk wel al Nederlands horen in de crèche nu.

Ik denk dat wanneer met voor het dalend niveau wijst naar anderstaligen, men ook wel gewoon doelt op het stereotype van de eerder laaggeschoolde vluchtelingen of migranten als ouders, die ook geen Nederlands begrijpen en niet zo hard wakkerliggen van de school. Ik vermoed dat de problemen zich niet echt situeren bij twee hooggeschoolde expats.

Laatst bewerkt:
School van ons gastjes is eentalig Nederlands, maar er komen ook redelijk wat kindjes die enkel Frans spreken thuis.

Als het kind sterk genoeg is, past het zich aan. Als het kind niet sterk genoeg is, valt het uit, en verandert het kind van school.
Verdeling in de jaren waar ons gastjes zitten is ongeveer 50/50.

Zowel de kinderen die zich aanpassen als de kinderen die uitvallen, hebben stuk voor stuk aanpassingsproblemen en vaak ook gedragsproblemen de eerste jaren. Ik vermoed omdat ze zich niet verstaanbaar kunnen maken tegenover juf en 85% van de andere kinderen.

Ik zou een kind toch het absolute minimum aanleren zodat het zich toch kan behelpen.

Het is niet omdat Gines hier Nederlands schrijft dat dat zijn eigen moedertaal is. En verder wordt er wel aangeraden om in een tweetalig gezien consequent aan te houden wie welke taal spreekt met het kind. Vaak is dat dan de ene ouder die zijn moedertaal spreekt en de andere (Nederlandstalige ouder) die Nederlands spreekt. Een duidelijke context van welke taal wanneer en bij wie creëert minder verwarring.

Als in Gines zijn geval beide ouders anderstalig zijn begrijp ik het advies dus wel. En een taal aanleren is net het eenvoudigste op jonge leeftijd dus die achterstand daar zou ik nog zo niet mee inzitten. (Het is de ouder betrokkenheid en de mogelijkheid van de ouder om te communiceren met de school die belangrijk is, en dat zit hier wel snor lijkt me).
Ik heb ook nooit zo'n reacties gezien op mulan haar beslissing om haar kind in Franstalig onderwijs te steken - wat uiteindelijk net hetzelfde is...

Edit: en spreken van een trager niveau in een kleuterklas, meh. Er bestaat ook zoiets als differentiatie en leren van elkaar trouwens
En ik wil wel bijtreden dat een kind best al voor de start van school een beetje met Nederlands in aanraking komt, maar dat kan ook via lesjes kleuterturnen bv

Laatst bewerkt:
Tgoh, wij wonen net over de taalgrens (in Wallonië) en moesten we onze dochter in het dorp naar school sturen, zou dat ook zonder kennis van Frans zijn. Denk dat die situatie bij @Mulan hetzelfde was? Nu is de kans vrij groot dat ze in Vlaanderen naar school gaat, maar de optie is er wel. Ik ken ook Vlaamse gezinnen die hun kinderen in Wallonië op school zetten voor de taal. Soms zelfs alleen de kleuterklas om een beetje van de taal mee te krijgen.

Nu is dialect wel iets anders, maar vroeger zeiden ze ook dat dialect een achterstand op school zou betekenen, waardoor veel vrienden van mij AN spreken, terwijl beide ouders dialect praten. Achteraf is er een studie geweest die net het tegendeel bewees.

Tgoh, wij wonen net over de taalgrens (in Wallonië) en moesten we onze dochter in het dorp naar school sturen, zou dat ook zonder kennis van Frans zijn. Denk dat die situatie bij @Mulan hetzelfde was? Nu is de kans vrij groot dat ze in Vlaanderen naar school gaat, maar de optie is er wel. Ik ken ook Vlaamse gezinnen die hun kinderen in Wallonië op school zetten voor de taal. Soms zelfs alleen de kleuterklas om een beetje van de taal mee te krijgen.

Nu is dialect wel iets anders, maar vroeger zeiden ze ook dat dialect een achterstand op school zou betekenen, waardoor veel vrienden van mij AN spreken, terwijl beide ouders dialect praten. Achteraf is er een studie geweest die net het tegendeel bewees.
Volgens mij worden volledig Franstalige kinderen al jaar en dag naar het Nederlandstalig onderwijs gestuurd, en omgekeerd. Dat is een beetje eigen aan dit land. Vroeger lag men daar minder van wakker lijkt me, ook omdat het minder wijdverspreid zal geweest zijn (en het meer "sink or swim" was), terwijl nu die "anderstaligheid" synoniem is voor de problemen in het onderwijs.

Laatst bewerkt:
Even aangevallen worden omdat ik thuis tegen mijn kind geen Nederlands spreek en de veroorzaker ben van een lager niveau in de klas, je moet het maar durven :wtf: Al die Vlamingen die Frans tegen hun kind spreken, dat is dan minder of zelfs niet erg??

Welk profiel dat was van Kind en gezin weet ik niet, maar ik heb het van minstens 2 verschillende personen gehoord bij consultatie. Dat ga ik echt niet uit mijn duim zuigen.

Nederlands is inderdaad voor beide ouders niet de moedertaal, maar zoals je zelf ziet spreek en schrijf ik wel perfect Nederlands, en schrijf ik zelfs beter dan sommige van mijn rasechte Belgische vrienden. Het belangrijkste zoals @Tha_nOn aanhaalt, is de betrokkenheid van de ouders. Taakjes opvolgen, agenda, naar oudercontacten gaan, zodanig dat de juffrouw wel ziet dat het kind niet aan zijn of haar lot wordt overgelaten. Op school zal hij 5x/week het Nederlands horen, een kind van 2,5 jaar zal dat echt wel zeer snel oppikken en aanleren. Ik heb thuis als kind dezelfde opvoeding gekregen, met mijn moeder die amper Nederlands kon toen en mijn vader die enkel een middelbaar diploma had maar wel perfect Nederlands kon. Die hebben mij perfect ondersteund en opgevolgd zodanig dat ik een vangnet heb wanneer ik iets niet begreep. Ik maak mij echt geen zorgen rond het niveau in de klas specifiek voor mijn kind. Dat zal je dan even moeten gaan zoeken bij ouders die beide amper Nederlands kunnen.

Even aangevallen worden omdat ik thuis tegen mijn kind geen Nederlands spreek en de veroorzaker ben van een lager niveau in de klas, je moet het maar durven :wtf: Al die Vlamingen die Frans tegen hun kind spreken, dat is dan minder of zelfs niet erg??

Welk profiel dat was van Kind en gezin weet ik niet, maar ik heb het van minstens 2 verschillende personen gehoord bij consultatie. Dat ga ik echt niet uit mijn duim zuigen.

Nederlands is inderdaad voor beide ouders niet de moedertaal, maar zoals je zelf ziet spreek en schrijf ik wel perfect Nederlands, en schrijf ik zelfs beter dan sommige van mijn rasechte Belgische vrienden. Het belangrijkste zoals @Tha_nOn aanhaalt, is de betrokkenheid van de ouders. Taakjes opvolgen, agenda, naar oudercontacten gaan, zodanig dat de juffrouw wel ziet dat het kind niet aan zijn of haar lot wordt overgelaten. Op school zal hij 5x/week het Nederlands horen, een kind van 2,5 jaar zal dat echt wel zeer snel oppikken en aanleren. Ik heb thuis als kind dezelfde opvoeding gekregen, met mijn moeder die amper Nederlands kon toen en mijn vader die enkel een middelbaar diploma had maar wel perfect Nederlands kon. Die hebben mij perfect ondersteund en opgevolgd zodanig dat ik een vangnet heb wanneer ik iets niet begreep. Ik maak mij echt geen zorgen rond het niveau in de klas specifiek voor mijn kind. Dat zal je dan even moeten gaan zoeken bij ouders die beide amper Nederlands kunnen.

Zet er dan bij dat je zelf anderstalig bent hé. Wij zien hier iemand in perfect Nederlands verklaren dat ie zijn eigen kind die taal niet gaat leren.

Gisteren toen mijn vriendin mijn dochter ging afhalen, zei een opvoedster dat er een kindje steeds mijn dochter viseert, en ze effectief pijn doet, ze vond dat we dit moesten weten, ik was er ff niet goed van, ze wou uiteraard niet zeggen wie, maar ik heb daar echt nog aan liggen denken.

Blijft met uw fikken van mijn dochter!
Wij hadden ook zo'n probleem toen m'n dochter in de peuterklas zat. Toen we schrammen of een blauwe plek zagen zei ze ons dat er één bepaald kind haar telkens pijn deed. Na contact met de juf bleek dat het probleem gekend was en niet enkel onze dochter was die in de klappen deelde. Behalve af en toe in de hoek staan werd er anders niet veel mee gedaan. Ik heb dan gezegd aan m'n dochter dat ze haar moest beginnen verdedigen. Ik leerde ze een solid 1-2. En de week er na kwam ze thuis: 'ik heb in de hoek moeten staan, 'k heb hem neergeslaan'. M'n vrouw furieus op mij.

Op het oudercontact verwachtte ik een serieuze preek van de Juf. Ze begon er zelf niet over dus begonnen wij over dat incident. 'Ah, maar ik zie dat als iets positiefs hoor, ze komt op voor haarzelf hé!'.

Sinds ze nu in het eerste leerjaar zit is 't weer van dat. Enkele broers uit het 3de leerjaar plagen de meisjes van het eerste. Gaande van schoppen, speldjes uit het haar trekken en in het putje gooien, uitschelden,...

Eén van haar vrienden van de klas zag er eentje wenen en is hen gaan 'beschermen'. Ze hebben die vastgenomen aan z'n schouders en op z'n tenen gesprongen terwijl dat ventje sandalen aan had. Reactie van de juf: 'als je ze ziet afkomen op de speelplaats, loop dan weg'.

Ja ja ja, wel 't is weer 'swing away george' hoor. Ik ga het met plezier gaan uitleggen in school.

Terug
Bovenaan