Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Een goede (Kinder) tandarts stelt het kind ook wel gerust en zegt op voorhand ook wat hij gaat doen he. Dat doet al veel.
Zoonlief mocht het spiegeltje eerst eens zelf vasthouden, het apparaat waar lucht mee geblazen wordt mocht hij zelf eens op zijn hand voelen en zo. 🤷

Hier is ze 1 jaar een 5 maand, en dat is toch meestal niet haar favoriet moment, wanneer we de tandenborstel bovenhalen. En als ze dan tegenstribbelt is de vraag toch ook wel hoe goed alles nu net gepoetst is.

Ergens op de website van Kind & Gezin las ik om ze eens mee te nemen naar de tandarts, zodat ze ziet dat er niets is om bang voor te zijn. Yeah, dunno man.
Ik heb ze nooit meegenomen bij mij (ook wel omdat ik vaak wel wat dingetjes heb en dat zou niet geruststellen :D) maar wel van vroeg (ik weet echt de leeftijd niet meer, 2-3?) elke 6 maand gegaan. De eerste keer is dat gewoon op dat zeteltje zitten, neerliggen. Nekeer tandjes tellen met het spiegeltje in de mond. Om dan een van de latere keren al eens te kunnen polijsten (borstel laten voelen op handje) en eventueel tandplak wegkrabben (eens krabben op nageltje).

Tandarts gaf hier wel aan dat napoetsen tot de leeftijd van 10 gewenst is (wat we eigenlijk ook niet altijd meer doen met de oudste - bijna 8)

Ik zal eens aan mijn tandarts moeten vragen wat en hoe. Is wel een rustige vrouw, dus ik vermoed dat dit al wat gaat geruststellen, maar ik weet niet of elke tandarts daar nu voor staat te springen.

Ik zal eens aan mijn tandarts moeten vragen wat en hoe. Is wel een rustige vrouw, dus ik vermoed dat dit al wat gaat geruststellen, maar ik weet niet of elke tandarts daar nu voor staat te springen.
Zo heb ik het gedaan, gewoon gezegd van dochter is nu zo oud en gevraagd welke tandenborstel en tandpasta gepast zijn, hoeveel poetsen etc. Ze raadde aan om eens langs te komen vlak voor ze naar school gaat, gewoon om eens kennis te maken, ik vermoed dat het zoiets zal zijn zoals @Tha_nOn hiervoor beschreven heeft. Nog geen echt onderzoek maar wel eens in de mond kijken.

Wij nemen de kinderen al vanaf 2-3 jaar mee naar de tandarts. De tandarts kijkt dan gewoon eens, verder niets. Zo worden ze dat wat gewoon, de tandarts is heel lief en ze mogen dan een speelgoedje kiezen omdat ze zo flink waren.

Zelf ben ik daar nogal streng op. Elke ochtend en avond worden hun tanden gepoest door mij, nadat ze eerst zelf 3 minuten hebben staan poetsen.

Hier gaan ze altijd mee met de mama als die op algemene controle moet, sinds hun 3 jaar. De tandarts had ook gewoon zelf voorgesteld.

De mijne is nog lichter ;) Weegt net geen 12kg, ik deed een 10 druppels per keer, die ene (horror)dag wel 3x gedaan, apotheker zei zelfs wanneer ze mijn dochter zag, "geef ze er maar 15 " :/
Hoe oud is ze? Ze zeggen hoe ouder, hoe meer last ze er van hebben hé.
Bij ons was het omgekeerd. De oudste 2j, had er bijna geen last van. De jongste daarentegen, 6 maand en serieus veel last van gehad.

Haha wij hebben ook zo een constructiegeval. Een driehoek met plank naar een boog (ook met spijlen). Wel gekocht met haar eigen nieuwjaarsgeld. :biglaugh:

Wij voelen ons hier even gefaald als ouder zeg, zo boos op ons zelf.
Met onze 5 jarige naar de tandarts geweest omdat hij tandpijn had. Maarja het was de 1e x dat we gingen...

Dik onder ons voeten gekregen natuurlijk van de tandarts.

Blijkt dat hij 8 gaatjes heeft en onder narcose moet gefixt worden.

En om het allemaal nog wat erger te maken zijn de wachttijden hiervoor zo goed als overal maanden ver weg.

Maar allé, het is nu zo, is een wake up call dat we vaker naar de tandarts moeten en ook beter op letten dat we zijn tanden heel goed poetsen ipv hem maar wat te laten foefelen met die tandenborstel in zijne mond.

We zjin vandaag beide gewoon 2 depri figuren die echt diep gefaald hebben. Maar goed, we gaan er nu aan werken natuurlijk.
Onze tandarts hier was weg en we hadden nog geen nieuwe en eigenlijk nooit echt bij stil gestaan, de jaren gaan zo snel voorbij en we gaan zelf ook niet jaarlijks bv.

Ik ben ook nog nooit geweest met mijn bijna 5-jarige. Ik heb ook geen idee hoe, want hij begrijpt niet veel (heeft 'n achterstand en autisme) en ik heb werkelijk geen idee hoe ik hem daar met zijn mond open zou kunnen laten zitten. En hij is ondergevoelig, dus wie weet, is 't ook zo'n verhaal hier. Ik durf niet. :shy:

Het hele slaapritueel is nu natuurlijk ook omzeep hé.
Hij dronk altijd nog chocomelk na het verhaaltje in zijn bed, maarja nu met al zijn gaten hebben we gezegd dat dat niet meer mag hé.
Nadat de tanden gepoetst zijn enkel nog water.

Maar nu hoor ik hem roepen "ik wil chocomelk" x1000 :p

Ik ben ook nog nooit geweest met mijn bijna 5-jarige. Ik heb ook geen idee hoe, want hij begrijpt niet veel (heeft 'n achterstand en autisme) en ik heb werkelijk geen idee hoe ik hem daar met zijn mond open zou kunnen laten zitten. En hij is ondergevoelig, dus wie weet, is 't ook zo'n verhaal hier. Ik durf niet. :shy:
Ik zou eens bellen en bespreken met de tandarts, misschien kunnen ze u doorverwijzen naar iemand met ervaring of kunnen jullie afspraken maken van wat te verwachten (en al eens op voorhand komen kijken misschien?) en daar wat oefeningen rond doen thuis?

Vandaag bexsero dosis 2 laten zetten, blij dat het nu even gedaan is met vaccins. Ik overweeg wel sterk om waterpokken vaccin te laten zetten maar dat mag blijkbaar pas vanaf 12 maanden. Ik heb zelf nooit waterpokken gehad.

Tandarts gaf hier wel aan dat napoetsen tot de leeftijd van 10 gewenst is (wat we eigenlijk ook niet altijd meer doen met de oudste - bijna 8)
Da fuq tot 10j, serieus?
Wij zijn daar nu wel streng en consequent in geweest (dochter heeft wel een zwaar geval van hypomineralisatie, dus ook uit noodzaak), maar vanaf 4,5 a 5 kon die echt wel fatsoenlijk haar eigen tanden poetsen (humble brag).

Erop staan kijken dat het goed gebeurt tot 10j? Ja dat geloof ik direct.
Maar nodig om effectief na te poetsen?????

Het hele slaapritueel is nu natuurlijk ook omzeep hé.
Hij dronk altijd nog chocomelk na het verhaaltje in zijn bed, maarja nu met al zijn gaten hebben we gezegd dat dat niet meer mag hé.
Nadat de tanden gepoetst zijn enkel nog water.

Maar nu hoor ik hem roepen "ik wil chocomelk" x1000 :p
Los van de tanden lijkt mij chocomelk (of eender welke suikervolle drank) net voor het slapen sowieso niet het beste :), dus 2 vliegen in 1 klap!!

Ik leef met je mee, maar dan is normaal het ergste voorbij, dag 4 zou de ergste zijn,
Vannacht zonder problemen geslapen van 19:30 tot nu (nog steeds in Dromenland) :love:

Gisteren in een lauw bad gestopt, de grootste pokken wat inotyol opgedaan en vrij makkelijk gaan slapen.

Hopelijk blijft het zo 🤞

Da fuq tot 10j, serieus?
Wij zijn daar nu wel streng en consequent in geweest (dochter heeft wel een zwaar geval van hypomineralisatie, dus ook uit noodzaak), maar vanaf 4,5 a 5 kon die echt wel fatsoenlijk haar eigen tanden poetsen (humble brag).

Erop staan kijken dat het goed gebeurt tot 10j? Ja dat geloof ik direct.
Maar nodig om effectief na te poetsen?????

Los van de tanden lijkt mij chocomelk (of eender welke suikervolle drank) net voor het slapen sowieso niet het beste :), dus 2 vliegen in 1 klap!!
Hier zei de tandarts dat toch ook, dus zal wel de algemene raadgeving zijn...
Nu, als ze zelf goed poetsen moet dat niet he...

Terug
Bovenaan